صفحة 266 من 909 الأولىالأولى ... 166216256260261262263264265266267268269270271272276316366766 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 3,976 إلى 3,990 من 13633
    الصورة الرمزية ashrafkh
    ashrafkh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: لكل مبتدئ - بدون تردد - ضع سؤالك هنا

مشكوووووووووور يا اخ سمير

الصورة الرمزية اسلام عادل
    اسلام عادل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي سمير برنامج gts pro بتاع افكسول مش بيشتغل معايا بيظهر لي هذه الرساله ما الحل؟

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_x9909 مشاهدة المشاركة
    اخي سمير برنامج gts pro بتاع افكسول مش بيشتغل معايا بيظهر لي هذه الرساله ما الحل؟

ده عيب اتصال اما من الفايروولاو من مزود الخدمة او الانترنت ضعيفشوف انت نزلت اى برامج بعد اخر فتح للبرنامج او غيرت مزود الخدمة

الصورة الرمزية احمد_هيكل
    احمد_هيكل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو سمحت اخى العزيز انا لى سوال عن الموشرات والاكسبريت والتملبت ازاى اركب كل منهم على الميتاترايدر والفكسول وازاى اشغلهم وهل فى مواشرات او اكسبرت بيشتغل على برنامج وبرنامج لا ولا ايه والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    توقيع العضو
    مهتم بالتحليل الفني والتداول فى الاسواق الماليه خاصه السوق السعودي .. حاصل علي شهاده CFTe , CME , CEWA-L1 . حاصل علي بكالوريوس هندسه وماجستير فى اداره الاعمال .. اعشق التحليل الكلاسيكي والموجي

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hard_revenge مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو سمحت اخى العزيز انا لى سوال عن الموشرات والاكسبريت والتملبت ازاى اركب كل منهم على الميتاترايدر والفكسول وازاى اشغلهم وهل فى مواشرات او اكسبرت بيشتغل على برنامج وبرنامج لا ولا ايه والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    وعليكم السلام ورحمة الله
    بالنسبة لبرنامج شارت افكسول فلا يقبل اى مؤشرات او اكسبيرتات خارجية
    بالنسبة للمؤشرات والاكسبيرتات فهى تركب على برامج الميتا
    بالنسبة لوضع المؤشرات فيكون فى الفولدر التالى مع مراعاة تغيير اسم البرنامج لو كان مختلف
    C:\Program Files\AL Trade 4\experts\indicators

والاكسبيرتات فى الفولدر التالى
    C:\Program Files\AL Trade 4\experts

الصورة الرمزية احمد_هيكل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طب بالنسه للتملبت ايه حكايه يااخ سمير وشكرا على الرد والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    توقيع العضو
    مهتم بالتحليل الفني والتداول فى الاسواق الماليه خاصه السوق السعودي .. حاصل علي شهاده CFTe , CME , CEWA-L1 . حاصل علي بكالوريوس هندسه وماجستير فى اداره الاعمال .. اعشق التحليل الكلاسيكي والموجي

الصورة الرمزية سمير صيام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طب بالنسه للتملبت ايه حكايه يااخ سمير وشكرا على الرد والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    وعليكم السلام ورحمة الله
    التمبلت ماهو الا تسهيل لك بدلا من وضع كل المؤشرات بتضبيطاتها كل مرة يمكنك حفظ الضبط الخاص بك على هيئة التمبلت واسترجاعه لاى شارت فى اى وقت

الصورة الرمزية احمد_هيكل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طب معلش سوال تانى اخ سمير انا فى الفوركس بقالى حوالى 4 شهور وانا دلوقت بستخدم طريقه الوافى على المستويات القويه الفيبوناتشى والترندان والباترن والموشرات وغيرها يعنى تقريبا الكلاسيكى وفعلا كنت قريت فيها كتير قوى لما بقيت مش لاقى كتب عنها اقراها فقلت ادخل فى حاجه تانيه فقلت ادخل فى الهارمونيك لقيت عاوز تفرغ ليه فقط وانا طبعا مقدرش لانه انا لسه بطبق اللى انا اعرفه فى الكلاسيكى على الديمو من حوالى شهرين يعنى لسه على الاقل 4 شهور شهور كمان لعند مقدر استخدمها هو فنيا الحمد لله انا جيد لكن نفسيا ذى الزفت فانا لسه بحاول اطور النفسيه بتعتى واكيد هياخد وقت فانا دلوقت مبقراش لكن متابع بعض المواضيع اللى هى فى طلب الكلاسيكى ذى الدايفرجنس والترند المكسور ولكن انت عارف اكيد انه المشاركات الجديده لا تتعدى نصف ساعه فانا كنت عاوزك ترشحلى ايه الموضوع اللى اكمل فيه ويساعدنى فى التحليل الكلاسيكى ولا يبعدنى عنه انا كنت بقول جان او اليوت لكن لقين جان عاوز شغل لوحده فاستقريت على اليون ولو انه صعب لكن اقدر اتابعه وانا واضع المستويات اللى انا بضارب عليه انت رايك ايه ومعلش لو طولت عليك والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    توقيع العضو

الصورة الرمزية سمير صيام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طب معلش سوال تانى اخ سمير انا فى الفوركس بقالى حوالى 4 شهور وانا دلوقت بستخدم طريقه الوافى على المستويات القويه الفيبوناتشى والترندان والباترن والموشرات وغيرها يعنى تقريبا الكلاسيكى وفعلا كنت قريت فيها كتير قوى لما بقيت مش لاقى كتب عنها اقراها فقلت ادخل فى حاجه تانيه فقلت ادخل فى الهارمونيك لقيت عاوز تفرغ ليه فقط وانا طبعا مقدرش لانه انا لسه بطبق اللى انا اعرفه فى الكلاسيكى على الديمو من حوالى شهرين يعنى لسه على الاقل 4 شهور شهور كمان لعند مقدر استخدمها هو فنيا الحمد لله انا جيد لكن نفسيا ذى الزفت فانا لسه بحاول اطور النفسيه بتعتى واكيد هياخد وقت فانا دلوقت مبقراش لكن متابع بعض المواضيع اللى هى فى طلب الكلاسيكى ذى الدايفرجنس والترند المكسور ولكن انت عارف اكيد انه المشاركات الجديده لا تتعدى نصف ساعه فانا كنت عاوزك ترشحلى ايه الموضوع اللى اكمل فيه ويساعدنى فى التحليل الكلاسيكى ولا يبعدنى عنه انا كنت بقول جان او اليوت لكن لقين جان عاوز شغل لوحده فاستقريت على اليون ولو انه صعب لكن اقدر اتابعه وانا واضع المستويات اللى انا بضارب عليه انت رايك ايه ومعلش لو طولت عليك والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    وعليكم السلام ورحمة الله
    رايى الشخصى لا تشتت نفسك فارى انك تتقن الكلاسيكى اولا اتقان تام وبعدها ممكن تدمج الايليوت وتتعلمه وده لا يمنع انك تتعلمه من الان لكن دون اهمال للكلاسيكى لان ايليوت هيديك الاتجاه صح فىحلة قلة الاحتمالات ومع دمج الكلاسيكى تقدر تعرف اتجاهك بالضبط
    وكذلك ارى الهارمونيك موضوع لا يهمل فى كل الاحوال لانه بيهتمد على الفايبوناتشى وهو جزء من الفنى وليس شرط ان تتاجر به لكن على الاقل تعلمه كعامل مساعد

الصورة الرمزية أبن الشيبة
    أبن الشيبة غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم :

اخي سمير بارك الله فيك بخصوص مؤشر قناة شاي هل يشترط بين اعلى قمة وادنى قاع بالقناة نقاط محددة

وهل يعتبر خطان القناة العلوي والسفلي مقاومة وعم وبالنسبة للشق الاخير هل القناة فائدها في ايام التذبذب

أو في حالة الترند الواضح او انها في كلتا الحالتين تستخدم القناة وصلى الله وبارك على رسول الله

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبن الشيبة مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم :

اخي سمير بارك الله فيك بخصوص مؤشر قناة شاي هل يشترط بين اعلى قمة وادنى قاع بالقناة نقاط محددة

وهل يعتبر خطان القناة العلوي والسفلي مقاومة وعم وبالنسبة للشق الاخير هل القناة فائدها في ايام التذبذب

أو في حالة الترند الواضح او انها في كلتا الحالتين تستخدم القناة وصلى الله وبارك على رسول الله
    وعليكم السلام ورحمة الله
    نصيحة منى خليك فى القنوات كنماذج وسيبك من قناة الشاى

الصورة الرمزية احمد_هيكل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الف شكر اخى العزيز سمير ولكن ممكن سوال تانى انا ازاى اشغل الاكسبريت انا ضيفته فى المجلد لكن مش عارف اشغله من اين هو التملبت ايضا والف شكر والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    توقيع العضو

الصورة الرمزية سمير صيام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الف شكر اخى العزيز سمير ولكن ممكن سوال تانى انا ازاى اشغل الاكسبريت انا ضيفته فى المجلد لكن مش عارف اشغله من اين هو التملبت ايضا والف شكر والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    وعليكم السلام ورحمة الله
    عشان تشغل الاكسبيرت هتضيفه زى اى مؤشر ولكن هتعلم على خاصية allow live trading فى خصائص الاكسبيرت

بالنسبة للتمبلت هتحط كل المؤشرات اللى تعوزها على الشارت وتضغط بيمين الماوس على الشارت وتحتار templete وتختار منها حفظ باسم وتسميه كما تريد

عندما تريد وضعه على الشارت ستضغط بيمين الماوس على الشارت وتختار templete ومنها الاسم الذى حفظت به

الصورة الرمزية فوركس للفوركسيين
    فوركس للفوركسيين غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي هل هذا معقول ؟؟؟

الأخ / سمير صيام ...

السلام عليكم .. نظريا ! :- لو كان هناك متاجر يتاجر بنصف عدد العقود الموجودة برصيده في كل صفقة يدخلها ، و كان مجموع رصيده = 50 لوت، و لا يخسر أي صفقة يدخلها ، و كانت أرباح كل صفقة يدخلها = 100 نقطة ،
    (25 عقد * 100 نقطة * 10 $ = 25000$ )
    على أن هناك صفقة واحدة ( فرصة واحدة) يدخل بها السوق . و لفترة 3 أشهر يصبح مجموع رصيده ( حسابه ) = 25000 * 21 يوم* 3 أشهر = 1575000 $

(مع العلم أن هذه الحسبة لم يراعى فيها المعدل التراكمي المترتب على الأرباح لكل صفقة يوميا)

فهل هذا معقول في الفوركس ؟؟؟ ( نظريا ) !!!

و تقبل مودتي ...

الصورة الرمزية سمير صيام

معقول اذا كان صحيح لكن مخالف للادارة المالية فيكفى صفقة واحدة لتذهب بنصف الحساب

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17