صفحة 4 من 11 الأولىالأولى 12345678910 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 157
    الصورة الرمزية محتار
    محتار غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

للأسف بعض المدراء في الشركات يشوف انة اذكى من الكل ماادري ليش
    ويفكر انة ذكي جدا حتى وصل لمنصب مدير وهذا الشي يقهرني كثير
    الله يرزق الجميع

الصورة الرمزية moslmb
    moslmb غير متواجد حالياً قلم متميز عن شهر ابريل 2014

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة

اعتذراتي اختلف معك اخي الكريم

عمر ما كان مشكلة الفوركس هى اختيار الاستراتيجية

مشكلة الفوركس هى النفسية فقط لا غير + الخبرة تلعب دورها اكيد

لو جبنا بعض الاشخاص يعملوا باستراتيجية واحدة وبادارة راس مال واحدة.. حتلاقي منهم الكسبان والخسران برغم انها استراتيجية عمل واحدة وذلك يرجع لأختلاف النفسيات

والاخ الكريم the-zero فى مشاركته التانية بدا كلامه بالاتي : (يشهد الله أنني كتبت هذا الموضوع من شدة ضيقي وقرفي ..)
    هذه النفسية التي بها اخونا the-zero حيبقا من الصعب عليه ان يكسب بها او يستمر بالفوركس.. الا لو استطاع ان يخرج نفسه من هذا المود

فالفوركس الصراحة انا مشوفتش فى حياتي زيه.. محتاج نفسية هادئة زيادة عن اللزوم.. لو صحيت فى يوم غير متزن يجب ان لا تعمل لانك حتاخد قررات خطا
    لو متخانق فى شغلك او فى بيتك او سمعت اخبار عن البلد بوظلتك نفسيتك لا تعمل فى السوق.. لانك غير متزن وعقلك فى شئ اخر وحتاخد قرارات خطا

لذلك برجاء من يضع نصيحة هنا للاخ the-zero ان يضع نفسه مكانه الاول فى هذه المشكلة قبل ما يكتب شئ

فالنفسية ... ثم النفسية... ثم النفسية
    وان متفق معک 100% اخ معطی و اعطیک معلومه بانی وصلت الی ربح بعد ما قرات ورشه خلاصه تجارب الذی کتبها الستاذ الاسکندرانی و تعلمت کیف اظبط نفسی ! کنت من قبل افتح صفقه و اذا خالف السوق 30 او 50 نقطه اقفل علی خساره و کنت اتابع السوق 24 ساعه و کنت فی حالت توتر شدید !
    لکن الان الحمد لله مستقر نفسیا و لایوثر علی السوق صعودا او نزولا ! اذا صعد ادری ماذا افعل و اذا نزل ادری ماذا افعل !

بالنسبه الی ترک العمل و الشغل فی الفورکس اقول ان الفورکس هو شغل و وظیفه و عمل لمن یتقنها و لا لکل احد ! اذا الفرد رای نفسه انه یربح 20% شهریا و عنده راس مال معقول فهذا هو عمل و لایعقل ترکه ! لکن الشخص الی ما عنده تجربه فی هذا المجال و یقیس نفسه مع الاخرین فهذا شی خطیر ! لانه لیس کل من دخل الفورکس ربح ! فاممکن الفرد لم ینجح !

انا اقول لهذا الاخ العزیز اول شی جرب نفسک ثم اذا نجحت فتفرق للفورکس !

اساس النجاح فی السوق هی النفسیه و لاغیر!
    توقيع العضو
    الدايفرجنس افضل و اقيم الاشارات الفنيه علي الاطلاق
    Alexander Elder

الصورة الرمزية wely
    wely غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:قدمت إستقالتي .. جاوبوني بكل صراحة لو تكرمتم ..!!

السلام عليكم اخى الكريم, اعتقد ان كل منا له تجربة شخصية يتكلم عنها و من خلالها يقدم النصح.

الحمد لله انا اعمل فقط فى مجال الفوركس منذ سنتين ومرت على ايام عصيبة فيها وايام جيدة واقولها لك بصراحة انا هدفى ما بين 30% - 35% ولكن هذا لا يتحقق دائماً وفى بعض الاحيان تكون هناك مراكز مدينة تبقى عليها حتى تربح لفترات قد تطول اكثر من اسبوعين وهذه هى التى تقلل من ربحك و نظام المتاجرة لديك

من كل ما سبق اذا كنت ستتفرغ للفوركس فيجب ان تحسب الخسارة قبل الربح وتحاول ان تتجنبها بقد الامكان او على الاقل تعويضها

الصورة الرمزية Challenge
    Challenge غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

اخي الكريم الله يعينك ويوفقك فى حياتك والله
    الفوركس ممكن اخذه بالفعل كعمل مستقل (( ولكن ))

نصيحة اخوية : الان انت فى حالة نفسية غير مهيئة للفوركس فى رأيي الشخصي
    لانك انتقلت من مرحلة العمل به كشئ ثانوي.. الى شئ اساسي اعتمادك كله عليه

وده حيخلك مضطرب فى اخذ قرارات الدخول والخروج .. والتسرع كثيرا فى دخول اى اوردر

لذلك انصحك باختيارين وانت شوف الافضل لك

1- تدور على وظيفة اخرى بنفس مجالك فانت الان لديك خبرة سابقة وحيبقا اسهل تلاقي عمل فى نفس المجال.. وتجعل الفوركس هو عملك الثانوي

2- تدخل لايف ولكن ليس بكل رأس مالك .. ولكن بمبلغ بسيط منه.. ده حيخليك فى الامان اكثر لو حصل حاجة لقدر الله...

الله يعينك وبالتوفيق
    أخي معطي ... أنت أستاذ

الصورة الرمزية zelenko
    zelenko غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم

لو عايز تتفرغ للفوركس تماما حقق هذا الشرط اولا

حقق فائض اموال يساوي لمرتبك الشهري لمدة 3 سنوات بالاضافة للمبلغ الذي ستتاجر به

لنفرض مثلا ان مرتبك الشهري الف دولار يعني في السنة مرتبك 12 الف دولار يعني في 3 سنوات 36 الف دولار

عندما توفر هذا المبلغ و يصبح في يدك بالاضافة لل 10 الاف التي تنوي المتاجرة بها يعني عندما تملك اجمالي 46 الف دولار

من الممكن ان تتفرغ للفوركس مع العلم انه اذا خسرت ال 10 الالاف الخاصة بالفوركس فيجب عليك البحث عن عمل اخر حتي توفر نفس المبلغ لتبدا من جديد و لا يحق لك ابدا ان تأخذ من ال36 الف الا فقط ما يساوي مرتبك الشهري كل شهر فقط

الصورة الرمزية the-zero
    the-zero غير متواجد حالياً عضو نشيط

أشكر جميع من شارك ..
    لا أنوي الإعتماد على الفوركس بشكل دائم وأساسي (على الأقل في الفترة الحالية) .. فقط أرغب في الإستفادة من المتاجرة خلال فترة توقفي عن العمل والبحث عن عمل آخر ..

وصدقوني أنني لم أقدم إستقالتي بسبب الفوركس .. ولكنني فعلاً أشعر بظلم كبير لا يحتمل ..

الصورة الرمزية make it easy
    make it easy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

سبب تركك لوظيفتك انا واثق ان الفوركس السبب الرئيسي لذلك ولولا معرفتك بالفوركس لصبرت على تسلط صاحب العمل بل وقد لا تراه لانه شيء طبيعي لاي مسؤول ان يشد شويه على الموظفين وانت خبرتك في الشغل زي ماانت قولت جيده يعني هتقدم في اي عمل هتلاقي شغل ان شاء الله وبسبب وجود الفوركس لكنت بحثت عن وظيفه قبل تركك العمل خليك صريح جدا مع نفسك في النقطه دي وبالنسبه لتفرغك للفوركس او لا ده انت اكتر واحد اعلم بيه اذا كنت بتربح او لا اذا كنت لا تربح وفاكر ان التفرغ هيجبلك الربح فاانت مخطيء دي اسمها شماعة لتعليق الاعذار هكذا هو نهج الوساوس الداخليه لكل انسان لذلك استخر ربك فهو اعلم بعباده ورزقك المكتوب سواء من وظيفتك او من الفوركس لن ينقص او يزيد لانه مكتوب ومقدر الطموح مش حاجه وحشه ولكن التجاره مع الله لايفوقها تجاره لاوظيفه ولافوركس ولا غيره استخر ربك في كل صغيره وكبيره فمن ارضى ربه رضي عنه ووسع رزقه

الصورة الرمزية the-zero
    the-zero غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة make it easy مشاهدة المشاركة
    سبب تركك لوظيفتك انا واثق ان الفوركس السبب الرئيسي لذلك ولولا معرفتك بالفوركس لصبرت على تسلط صاحب العمل بل وقد لا تراه لانه شيء طبيعي لاي مسؤول ان يشد شويه على الموظفين وانت خبرتك في الشغل زي ماانت قولت جيده يعني هتقدم في اي عمل هتلاقي شغل ان شاء الله وبسبب وجود الفوركس لكنت بحثت عن وظيفه قبل تركك العمل خليك صريح جدا مع نفسك في النقطه دي وبالنسبه لتفرغك للفوركس او لا ده انت اكتر واحد اعلم بيه اذا كنت بتربح او لا اذا كنت لا تربح وفاكر ان التفرغ هيجبلك الربح فاانت مخطيء دي اسمها شماعة لتعليق الاعذار هكذا هو نهج الوساوس الداخليه لكل انسان لذلك استخر ربك فهو اعلم بعباده ورزقك المكتوب سواء من وظيفتك او من الفوركس لن ينقص او يزيد لانه مكتوب ومقدر الطموح مش حاجه وحشه ولكن التجاره مع الله لايفوقها تجاره لاوظيفه ولافوركس ولا غيره استخر ربك في كل صغيره وكبيره فمن ارضى ربه رضي عنه ووسع رزقه
    لا والله ليس الفوركس ومن المستحيل أن أفكر بهذه الطريقة وانا أعلم تماماً خطورة هذا السوق وخسرت فيه عدة حسابات حقيقية .. ولأنني خسرت حسابات حقيقية فأنا أكثر الناس بصعوبة الإعتماد على الفوركس كمصدر دخل رئيسي ..

الصورة الرمزية Leonardo
    Leonardo غير متواجد حالياً عضو نشيط

لو خلاص مفيش ادامك غير الحل دا يبقى انصحك تقسم ال 10 الاف دول الى قسمين , قسم تشتغل به ك حساب و قسم تشيله للظروف و تحدد لنفسك خطة عمل ثابتة فى الشهر لا تحيد عنها و ليكن تطلعلك عائد أد م ما كان مرتبك او اقل قليلا بحيث انك تقدر تمشى امور حياتك بعد فترة لو لقيت نفسك ملتزم بالنهج دا دخل المبلغ الباقى و العائد ابدأ اقسمه على اتنين , جزء ل نفسك و جزء تدخره .

الصورة الرمزية make it easy
    make it easy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the-zero مشاهدة المشاركة
    لا والله ليس الفوركس ومن المستحيل أن أفكر بهذه الطريقة وانا أعلم تماماً خطورة هذا السوق وخسرت فيه عدة حسابات حقيقية .. ولأنني خسرت حسابات حقيقية فأنا أكثر الناس بصعوبة الإعتماد على الفوركس كمصدر دخل رئيسي
    الله يوسع رزقك ويرزقك رزقا حلال طيبا واسعا

الصورة الرمزية وائل المسلمى
    وائل المسلمى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بص يا اخى انا هديك الخلاصة فى الموضوع دة وخبرة فى الحياة وخبرة كمان فى الفوركس من ايام ما قالوا يا لا نفتح فوركس والحمد لله انى استلقيتك قبل ما تغلط غلطة عمرة

اولا حبيبى عشان تنجح فى الفوركس وتتاجر وانت اعصابك هادية وتفكر بمخ صح وسليم لازم تعتبر الفوركس مشروع ثانوى لا غير اما اذا تحول الى مصدر اساسى للرزق ساعتها فابشر انك هتخسر مالك عاجلا ام اجلا وراحت فلوسك يا صابر لانك هتاجر وانت مظطر وبعقلية مشتتة وبغل وانتقام من سوق وساعتها راحت فلوسك وراحت الوظيفة واتسوحت فى الشارع

كمان عشان تقول الفوركس هيكون مصدر اساسى لرزقك والمصدر الوحيد كما تقول لازم تكون محفظتك تتعدى ال نص مليون دولار مش محفظة بعشرة الاف دولار او حتى ب 100 الف دولار عشان المارجن والتذبذب العنيف وغيرة دة فى حالة انك اخدت الفوركس المصدر الوحيد فقط وفقط ..........

كمان لو قلت انا عاوز اعمل 20 و 40 فى المييية ربح شهرى ثابت فدى معناها انك ناوى تتدخل بمخاطرة كبيرة ودة معناها انك ناوى عل الشر لفلوسك وخراب بيت مستعجل

اللى يقولك بعمل 40 فى المية شهريا ممكن يعملها فى شهر او شهرين لكن على طول مستحيل والا لكان الفوركس مهنة تجار السلاح والمخدرات والممنوعات اللى بيتعرضوا للاعدام عشان يعملوا نسبة الربح اللى بتقول عليها شهريا وسيادتك قاعد فى البيت معزز مكرم كمان !!!

اخيرا

خدها نصيحة من واحد شاف المر فى حياتة واتلطم فى الدنيا بجد ومفيش حد فى الدنيا شاف اللى انا شفتة فاسمع نصيحة الاخيرة لك ....انك تذل حتى من مديرك فىالشغل وتسمع كلمتين وحشين واانت لسة موصلتش للمرحلة الذل دى لا قدر الله مجرد توبيخ فقط من الراجل مديرك ...احسن من اانك تذل للمجتمع كلة وكل االاصدقاء والمعارف وتقعد تستلف وتداين منهم وساعتها الكل هيبعد عنك لانك فشلت فى عملك وما حد هيسال فيك اصلا دة غير انك هتنام جعان ومحروم من حاجات كتير نفسك فيها وتكون المصيبة اكبر لو عندك عيال ومتجوز ساعتها البيت كلة هيتحطم مش انت بس لوحدك

فحافظ على وظيفتك اهم من اى تجارة اخرى فوركس ولا غيرة وبلاش تهور الشباب اللى يودى فى ستين داهية وعلى راى المثل قليل دائم خير من كثير منقطع دة اذا كان هيكون ليك كثير اصلا واسمعها منى للاخر وبلاش تتعشم اوى وتحلم وبعد كدة تتصدم

سلام
    آخر تعديل بواسطة وائل المسلمى ، 11-11-2012 الساعة 06:25 PM

الصورة الرمزية mohammed 2005
    mohammed 2005 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Muslim4ever مشاهدة المشاركة
    يعنى 8000 موضوع في المنتدي وناس رايحة وناس جاية وحاسب يابنى ملك الكواكب وامبراطور الرقمى وقاهر الليوت وفي الاخير تكون دي الردود .. واحسراتاه على الفوركس ... خالد اسمع كلامي .. احنا بينا باتيبان وبيتيفور وعصير المراعي ... انت مش عايز غير 2000 دولار في الشهر .. يعنى 10 نقاط يابويا .. 10 نقاط ياحج ... 10 نقاط يازول ... اى موضوع من المواضيع الناجحة هنا او في منتدى الجيران وهما معروفين بالاسم يخليك تتاجر بشكل مريح ... شوف عندك موضوع ابو ادم تاكل منه بسبوسة وموضوع معطى الثالثة تاكل منه كنافة وموضوع المواضيع بالنسبة لى مؤشر الاخ وضاح عطار وبيشتغل عليه الرفيق ماركوف .. توكل على الله .. لو فضلت موظف حتعيش طول عمرك موظف تشتغل عند لناس وحتفضل خايف من الفوركس .. كن نفسك .. وربك يرزق الطير

ليس الموضوع بهذة السهولة يا اخي تنمية العامل النفسي يحناج وقت طووويل

الصورة الرمزية kimoforex
    kimoforex غير متواجد حالياً عضو نشيط

لا احد يعلم اين الخير ياغالي

قد يكون مقدر لك هذا ورزقك في الفوركس وليس في عملك فقط توكل علي الله وربك يسهل كل شئ

لاتحدد النسبة بل اشتغل بالطريقة ايا كانت وربك سيحددلك النسبة تخرج مدبل اخر الشهر مثلا

بالنسبة ل20% في الشهر اري انها نسبة يمكن تحقيقها بل يمكن اكثر منها ولكن حسب الفرص في السوق

يعني ممكن نجد اسبوع او اثنين لا يوجد فرص واضحة والسوق غير مستقر لا تدخل ابدا واذا دخلت يكون سكالبنج مثلا اخد كم نقطة واخلع من السوق

فالفوركس افضل مجال تكسب منه فاذا لم تربح منه فماهو المجال الاخر الذي سيربحك هذا الكم الهائل من الارباح؟؟

ايضا اقترح تقسيم المال علي حسابين تعمل علي واحد صفقات انتراداي واسكالبنج مثلا والاخر سوينجيات حتي تشعر براحة نفسية وانت في السوق لا تجعل السوينج ياثر علي قراراتك قد يكون السالب (او الموجب) كبير امام عينك وانت لا تتحمل فيؤثر ذالك عليك ولا تدخل فرص اخري واضحة امامك..

بالنسبة لطرق المتاجرة فالمنتدي ملئ بالطرق الكثيرة الناجحة لن اجبرك علي طريقة معينة

واخيرا اتمني لك التوفيق وتخرج من هذه الكبوة منتصرا ان شاء الله

تحياتي

آخر تعديل بواسطة kimoforex ، 11-11-2012 الساعة 06:44 PM

الصورة الرمزية mahdy1
    mahdy1 غير متواجد حالياً عضو نشيط

يا خالد يا صاحبي .. انت بترد على ناس وناس لأ
    الكل يداخل بنية مساعدتك فى اتخاذ قرار مصيري
    فـ حتى لو الرأى مش على هواك قول شكراً على النصيحة
    انما ترد على مشاركة وتترك عشر مشاركات
    ربنا ينور بصيرتك .. قول آمين
    توقيع العضو
    سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات

الصورة الرمزية مصطفى خالد
    مصطفى خالد غير متواجد حالياً عضو نشيط

لا تضع البيض كله فى سله واحده

استثمر مقلا فى 4 مجالات مختلفه
    واحد ملابس
    واحد اغذيه
    واحد ادخار
    واحد فوركس

هذا اراه الافضل
    توقيع العضو
    409068

صفحة 4 من 11 الأولىالأولى 12345678910 ... الأخيرةالأخيرة