صفحة 19 من 32 الأولىالأولى ... 91314151617181920212223242529 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 271 إلى 285 من 478
    الصورة الرمزية mohammed_knawy
    mohammed_knawy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة science مشاهدة المشاركة
    كلامك صحيح اخي الكريم 100% وينبغي معها قرائه كل شمعه وما تعنيه وعلى اي فريم وموقعها
    يعني شفت حضرتك في الصفحات الماضيه السيلنج كلايمسك كيف اتت في اتجاه صاعد وتصحيحيه في اليوروين دلاله على اعاهد الاختبار والشراء من جديد. وهكذا
    ينبغي معرفهكل شمعه اذى اتت في مكانها الصحيح بنوعي الفوليم ماذا تعني واذا اتت بمكانها الخطا بشمعتي الفوليوم ماذا تعني.
    قصدك ايه باخر جمله مكانها الصحيح بنوعي الفوليم ماذا تعني واذا اتت بمكانها الخطا بشمعتي الفوليوم
    من فضلك اخبرنى برساله على الخاص حتى لا نشتت الاخوه
    بالغ اعتذارى لمعطى باشا على الخروج عن سياق الشرح مع تمنياتنا باستكمال الموضوع لما فيه من فائده تعم على الاخوه
    آخر تعديل بواسطة mohammed_knawy ، 11-09-2012 الساعة 01:54 PM

الصورة الرمزية reda-hadhod
    reda-hadhod غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله
    أخى العزيز أحمد معطى لماذا لا تكمل بقية النماذج وشرحها ؟

كنت أود أن اذكر شىء هام فى بداية الموضوع وتراجعت عنة لكى لا أسبب فى عمل لخبطة للأخوة المتابعين , لكن أسمح لى ان أقول أن جميع المشاكل التى بالبرنامج والتى ذكرها بعض الاعضاء ومنها أختلاف النماذج بأختلاف المنصات هى السبب الرئيسى فى بعدى عن هذا النوع من التحليل , وهذا التحليل يعتمد بالاساس على نما ذج االشموع المركبة ولم يعطى الفوليوم حقة واعتقد كلنا نعرف هذة النماذج جيدا وكما ذكر أخى الفاضل science أن من الممكن عمل هذا النظام بفكر عربى وهى فكرة جميلة يستحق عليها الشكر وأشكرة على شرحة الجميل..

وبعد لاحظت أن أشرطة الفوليوم تختلف من منصة ألى أخرى على جميع الفريمات وهذا يؤدى الى التشتت وعدم التركيز والسؤال دائما لماذا أشرطة الفوليوم مختلفة فى جميع المنصات وأعتمادى بالاخص عليها فبحثت ووجدت هذا الموقع وأعتقد والله أعلم أن الفوليوم تبعهم صحيح وسوف تلاحظون الفرق
    وهذا رابط الموقع http://www.netdania.com

أنت تعرف أخى معطى أنا أعمل بمؤشر الفوليوم والمدى ولم أستطيع أن أشرح النظام التى شرحتة لانى بعدت عنة ولم أعمل بية فسامحنى أخى الفاضل على ذلك وانا عند وعدى أذا اردت أن أشرح كيفية العمل على مؤشر الفوليوم والمدى لن أتاخر عن ذلك , أرجوا تكملوا ما بدأتم

تحياتى لك أخى الفاضل معطى . والله المستعان

الصورة الرمزية SKY FALL
    SKY FALL غير متواجد حالياً عضو نشيط

اكمل يا معطى شرحك براحتك انا لا اتابع الا مشاركاتك

الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reda-hadhod مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله
    أخى العزيز أحمد معطى لماذا لا تكمل بقية النماذج وشرحها ؟

كنت أود أن اذكر شىء هام فى بداية الموضوع وتراجعت عنة لكى لا أسبب فى عمل لخبطة للأخوة المتابعين , لكن أسمح لى ان أقول أن جميع المشاكل التى بالبرنامج والتى ذكرها بعض الاعضاء ومنها أختلاف النماذج بأختلاف المنصات هى السبب الرئيسى فى بعدى عن هذا النوع من التحليل , وهذا التحليل يعتمد بالاساس على نما ذج االشموع المركبة ولم يعطى الفوليوم حقة واعتقد كلنا نعرف هذة النماذج جيدا وكما ذكر أخى الفاضل science أن من الممكن عمل هذا النظام بفكر عربى وهى فكرة جميلة يستحق عليها الشكر وأشكرة على شرحة الجميل..

وبعد لاحظت أن أشرطة الفوليوم تختلف من منصة ألى أخرى على جميع الفريمات وهذا يؤدى الى التشتت وعدم التركيز والسؤال دائما لماذا أشرطة الفوليوم مختلفة فى جميع المنصات وأعتمادى بالاخص عليها فبحثت ووجدت هذا الموقع وأعتقد والله أعلم أن الفوليوم تبعهم صحيح وسوف تلاحظون الفرق
    وهذا رابط الموقع http://www.netdania.com

أنت تعرف أخى معطى أنا أعمل بمؤشر الفوليوم والمدى ولم أستطيع أن أشرح النظام التى شرحتة لانى بعدت عنة ولم أعمل بية فسامحنى أخى الفاضل على ذلك وانا عند وعدى أذا اردت أن أشرح كيفية العمل على مؤشر الفوليوم والمدى لن أتاخر عن ذلك , أرجوا تكملوا ما بدأتم

تحياتى لك أخى الفاضل معطى . والله المستعان
    اخى الكريم رضا.. كنت ناوي مكتبش اى بوست اخر فى هذا الموضوع
    ولكن من الصعب عليا ان اشوف رد ليك ومردش لانك تعلم معزتي وتقديري لك

1- لماذا توقفت عن بقية الشرح : لان زهقت من مراسلة الناس الى بتشرح وكل مرة يردوا حاضر ننتظر استكمال ما بدأته.. وايضا بتجيلي رسائل من الاعضاء تقولي انها اتشتت من شرح اسلوبين فى نفس الوقت .. فانا شخصيا معنديش مشكلة انا عايز اوصل المعلومة.. فمدام الى مشعايز يصبر على الشرح بيشرح.. فخلاص بدل ما اشتت الناس بيني وبين حد تاني.. فتركت انا الموضوع واصبحت مشاهد ومنتظر استكمال ما هو بداه وكلامي اكيد على الاخ سينس ..

2- بالنسبة للنظام انا عارف ان فيه مشاكل وكتبت الكلام ده والله.. ولكن كان عندي هدف اساسي من شرحه.. ان به ميزة ان اسماء النماذج موجودة بالالون.. وتعلم جيدا ان فى ناس كتير من المبتدئين بتبقا محتاجة اسلوب معين لوصول المعلومة.. وبعدها بتقدر تتابع وتتوغل فى الموضوع بسهولة.. فقولت والله كذا مرة انا بمهد للناس بس بالنظام ده.. عشان الاساتذة الى حتشرح ومنهم حضرتك لما تيجي تشرح طريقتك يبقا اسهل للمتابعين بكثير على الاقل عرفوا اسم نموذج...

3- واكيد اخي الكريم رضا .. اتفضل اشرح.. الموضوع موضوعكم.. ويشرفني متابعة علمك الجليل

تقبل تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY1945 مشاهدة المشاركة
    اكمل يا معطى شرحك براحتك انا لا اتابع الا مشاركاتك
    شكرا لذوقك والله... كلامك ده وسام على صدري.. ولكن فعلا انا زهقت من المجادلة .. ولست فاضى لها
    سأرجع لورشة القناة الثالثة ... الموضوع هنا موضوعكم .. على الاساتذة شرح ما لديها.. او حتى فتح موضوع لها
    وسأكون متابع بل ومشارك للتعلم والاستفادة من خبراتهم

تقبل تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية slim-shady
    slim-shady غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخ معطي ... عندي اقتراح .. انت اعمل كل الشرح في موضوع جديد للمبتدئين .. ونترك هذا الموضوع
    او اعمل تجميع للشرح عندك في ملف بي دي اف .. ولما تخلص يا باشا نزلة .. وخود راحتك وما تستعجلش

تقبل تحياتي يا طيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة slim-shady مشاهدة المشاركة
    اخ معطي ... عندي اقتراح .. انت اعمل كل الشرح في موضوع جديد للمبتدئين .. ونترك هذا الموضوع
    او اعمل تجميع للشرح عندك في ملف بي دي اف .. ولما تخلص يا باشا نزلة .. وخود راحتك وما تستعجلش

تقبل تحياتي يا طيب
    شكرا لاقتراحك ياباشا.. وعلى راسي والله
    انا حابب بس اوضح حاجة.. انا مشزعلان من حاجة والله..وعادى والله مفيش حاجة
    انا هدفي ايه من فتح الموضوع غير كان توصيل المعلومة للناس .. واننا نتعلم مع بعض..
    ونجمع الناس الى تقدر تفيدنا فى موضوع واحد... واهو اعتقد انه ولله الحمد قدرت اجمع الناس المحترمة ده
    فخلاص مفيش مشكلة اتنحى انا بقا جانبا .. وهما يكملوا شرحهم وانا حبقا مشاهد واستفاد منهم
    انا مهمتي انتهت خلاص كمنسق للموضوع.. خاصة بعد عدم احترام كلامي من .. سينس باشا..
    مع العلم .. وانت فى ورشة الثالثة واكيد شوفت كلامي النهاردة.. انا كتبت هناك اول ما اوصل لخلاصة الفوليوم الى نقدر نستفاد بيها فى الثالثة حشرحها فى الورشة باذن الله..

وفى انتظار شرح الاخوة الكرام للاستفادة من خبرتهم ... هنا فى الموضوع اوفي موضوع لهم مستقل.. المهم نتعلم ونستفاد ايا كان المكان

تقبل وافر التحية
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية mohammed_knawy
    mohammed_knawy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالغ اسفي لما حدث من تشتيت للاخوه وبالنسبه ليا انا ساخرج من الورشه نهائيا ولن اتابع بعد الان
    شكرا لكل الاخوه واسف على عدم مشاركتى مره اخرى

الصورة الرمزية reda-hadhod
    reda-hadhod غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة

اخى الكريم رضا.. كنت ناوي مكتبش اى بوست اخر فى هذا الموضوع
    ولكن من الصعب عليا ان اشوف رد ليك ومردش لانك تعلم معزتي وتقديري لك

1- لماذا توقفت عن بقية الشرح : لان زهقت من مراسلة الناس الى بتشرح وكل مرة يردوا حاضر ننتظر استكمال ما بدأته.. وايضا بتجيلي رسائل من الاعضاء تقولي انها اتشتت من شرح اسلوبين فى نفس الوقت .. فانا شخصيا معنديش مشكلة انا عايز اوصل المعلومة.. فمدام الى مشعايز يصبر على الشرح بيشرح.. فخلاص بدل ما اشتت الناس بيني وبين حد تاني.. فتركت انا الموضوع واصبحت مشاهد ومنتظر استكمال ما هو بداه وكلامي اكيد على الاخ سينس ..

2- بالنسبة للنظام انا عارف ان فيه مشاكل وكتبت الكلام ده والله.. ولكن كان عندي هدف اساسي من شرحه.. ان به ميزة ان اسماء النماذج موجودة بالالون.. وتعلم جيدا ان فى ناس كتير من المبتدئين بتبقا محتاجة اسلوب معين لوصول المعلومة.. وبعدها بتقدر تتابع وتتوغل فى الموضوع بسهولة.. فقولت والله كذا مرة انا بمهد للناس بس بالنظام ده.. عشان الاساتذة الى حتشرح ومنهم حضرتك لما تيجي تشرح طريقتك يبقا اسهل للمتابعين بكثير على الاقل عرفوا اسم نموذج...

3- واكيد اخي الكريم رضا .. اتفضل اشرح.. الموضوع موضوعكم.. ويشرفني متابعة علمك الجليل

تقبل تحياتي
    أخى العزيز أحمد وجة نظرك صحيحة وان شاء الله لن يتدخل أحد بعد ذلك ويقوم بوضع شرح أخر , ممكن اللى عاوز يشرح ينتظر حتى ما تكمل الشرح وعلى العموم خير وأعتقد أن شاء الله أن الاخوة هنا متفهمين ذلك ولذلك أرجوا منك أن تتوكل على الله وتكمل موضوعك .
    وليك عندى هدية حلوة كتاب قيم ماشى

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reda-hadhod مشاهدة المشاركة

أخى العزيز أحمد وجة نظرك صحيحة وان شاء الله لن يتدخل أحد بعد ذلك ويقوم بوضع شرح أخر , ممكن اللى عاوز يشرح ينتظر حتى ما تكمل الشرح وعلى العموم خير وأعتقد أن شاء الله أن الاخوة هنا متفهمين ذلك ولذلك أرجوا منك أن تتوكل على الله وتكمل موضوعك .
    وليك عندى هدية حلوة كتاب قيم ماشى
    خلاص ياباشا مدام فى كتاب هدية ومن الكبير والعزيز على قلبي رضا باشا.. يبقا من عنيا ههههههه
    سأستكمل الموضوع من الغد باذن الله ... وسأحاول اخلص النظام سريعا .. عشان ندخل فى المهم. وعشان محسش كمان بتأنيب ضمير اني وقفت الموضوع بعد ما كانت ناس متابعة
    واتمنى ورجاء مرة اخرى... تنسيق الموضوع وعدم التسرع من الاعضاء فى الاسالة فى نقط لم يتم شرحها.. ومن الى حيشرح عدم الشرح نقط جديدة .. عشان الناس تفهم بس

تقبلوا تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية ma7mod3
    ma7mod3 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

نقطة ومن اول السطر يا معطي
    او نرجع لحد فين ؟
    وسؤالي هل التحليل دا هايبقى ادق على الاسهم ولا مش فارقة كتير ؟

الصورة الرمزية mns1973
    mns1973 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة

خلاص ياباشا مدام فى كتاب هدية ومن الكبير والعزيز على قلبي رضا باشا.. يبقا من عنيا ههههههه
    سأستكمل الموضوع من الغد باذن الله ... وسأحاول اخلص النظام سريعا .. عشان ندخل فى المهم. وعشان محسش كمان بتأنيب ضمير اني وقفت الموضوع بعد ما كانت ناس متابعة
    واتمنى ورجاء مرة اخرى... تنسيق الموضوع وعدم التسرع من الاعضاء فى الاسالة فى نقط لم يتم شرحها.. ومن الى حيشرح عدم الشرح نقط جديدة .. عشان الناس تفهم بس

تقبلوا تحياتي
    بارك الله فيك يا استاذ معطي لعودتك لاستكمال الموضوع

كلنا اذان صاغية

الصورة الرمزية Mo3Ty

::::::::::effort to rise :::::::::

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	1.gif
المشاهدات:	93
الحجـــم:	30.0 كيلوبايت
الرقم:	338068

** نموذج effort to rise يسمى ببار المجهود.. وهو يدل على حركة صاعدة ... وياتي بعد كسر مستويات قوية

** النظام يستخرجه باللون الاخضر كما بالشارت

** وهو نموذج ذو فوليوم عالي نسبيا ومدى عالي .. وعادة يسبق هذا النموذج نماذج اخرى تدل على الصعود مثل شيك اوت او سلينج كيلمكس والذى تم شرحهم من قبل

تقبلوا تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

::::::::effort to fall :::::::::::

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	1.gif
المشاهدات:	93
الحجـــم:	29.6 كيلوبايت
الرقم:	338070

** نموذج effort to rise يسمى ببار المجهود.. وهو يدل على حركة هابطة... وياتي بعد كسر مستويات قوية.. وهو عكس النموذج الى فات تماما

** النظام يستخرجه باللون الروز كما بالشارت

** وهو نموذج ذو فوليوم عالي نسبيا ومدى عالي .. وعادة يسبق هذا النموذج نماذج اخرى تدل على الصعود مثل شيك اوت او باينج كيلمكس والذى تم شرحهم من قبل
    تقبلوا تحياتي
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ma7mod3 مشاهدة المشاركة
    نقطة ومن اول السطر يا معطي
    او نرجع لحد فين ؟
    وسؤالي هل التحليل دا هايبقى ادق على الاسهم ولا مش فارقة كتير ؟
    اهلا يامحمد.. حكمل بس تعريفات النماذج بالنظام الى حطيته .. وان مسافر فى القطر دلوقتي اول ما ارجع حجمع المشاركات المهمة واحطها فى بوست واحد عشان تبقا اسهل للجميع لغاية ما اخلص خالص واعملها فى بى دي اف.. وبعدها بقية الاساتذة حتشرحلنا الى عندها.. لغاية ما نوصل فى الاخر لنظام نشتغل بيه كلنا ان شاء الله
    بالنسبة للاسهم مشعارف والله مجربتهوش.. بس حتبقا نفس المفاهيم... بس اعتقد ان الفوليوم على الاسهم حيبقا افضل كمان.. لسهولة الحصول على الفوليوم الحقيقي فى الاسهم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mns1973 مشاهدة المشاركة
    بارك الله فيك يا استاذ معطي لعودتك لاستكمال الموضوع

كلنا اذان صاغية
    شكرا لذوقك ياباشا
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

صفحة 19 من 32 الأولىالأولى ... 91314151617181920212223242529 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17