العفو منك بس لو عندك اعتراض يا ريت يكون بناء و توضح لنا وجهة نظرك بتشارت ليستفيد الجميع الله يصلح حالك قل امين
Printable View
انا برايى ان منطقة 830 قوية ولن يتجاوزها وهيكون لية اهداف سفلية انا لا احبذ ابدا الشراء الآن الا من مناطق منخفضة واستوب قليل
كما ان الباوند دولار هابط
هذا رايى من خلال التخليل فانا اعمل بترابط العملات
والفرنك صاعد
والدولار ين صاعد
اليورو ين والمجنون لهم اهداف سفلية ايضا
اهلا و جمعة مباركة
بالفعل 3880 نقطة قوية و ترجيح الهبوط منها قوي بسبب ضيق الوقت على فريم الساعة ف 17 ساعة هدف 13940 شبه مستحيل ...ساوضح بالتشارت
الملف المرفق 387984
كما ترى اليورو بقي له 17 ساعة للوصول الى 13940 وهو صعب جدا لذلك ارى ات كسر الزاوية 270 يصل با الى 13880 باحسن الاحوال و بانتهاء الفترة الزمنية ينعكس وهو ما يؤيد وجهة نظرك
ضف عليه الكلاسيكي بهذا التشارت
الملف المرفق 387985
اما بالاسفل فمنطقة 13705 هي الحاسمة لانهاء هذه النظرة و الاهداف السفلية هنا و بالتوفيق للجميع
الملف المرفق 387983
موفقين ان شاء الله.
كما اقول لك دائما استاذ سامر، انا معاك معاك.
السلام عليكم
هذه كانت النظرة الاخيرة لليورو
و الان
كلاسيكي
الى الان اليورو يشهد مقاومة عنيفة عند السعر 13830 ان تمكن من تجاوزها فهدفه 13880
الملف المرفق 388188
زوايا
حسب الفريم للساعة فلم يستطع اليورو الوصول الى هدفه 13880 بالوقت المتاح له و تكتفى بالزاوية العاكسة 270 عند السعر 13830 و اتوقع انعكاس السعر بهذه المناطق لهذا نتوقف عن النظرة الشرائية بانتظار الاشارة للبدء بالبيع من القنوات
الملف المرفق 388189
قنوات
اغلاق لرابع يوم اسفل القناة بعد كسرها للاسفل بتاريخ 9-10 و مما يدعم الهبوط بشرط عدم اختراقها
على الاربع ساعات نحتاج اغلاق اسفل القنوات للبدء بالبيع كما هو واضح بالتشارت
الملف المرفق 388190
موفقين ان شاء الله.
السلام عليك يا استاذ سامر،
منتظرين اشارة منك ان شاء الله.
الله ينور يا صاحب الدكان
الشاطر بقا هو اللى يصطاد شراء من نقطة كويسة بعد التصحيح لان الاصل هو الصعود على الفريمات الكبيرة وينام لاخر الخط لان السكة لسه طويلة من حيث عدد النقاط ومن حيث الوقت المستغرق فى الرحلة الجملى اللى بيمر بيها السوق حاليا والافضل هو الدخول مع الاتجاه الرئيسى وعدم التنطيط كتير والصبر :0021:
جميعا يا رب
باذن الله
يا مغلبني ادخل بيع تكتب شراء ادخل شراء تكتب بيع :) شوف يا صديق
لمتابعين الطريقة فالاصل الدخول باتجاه معين ووضع اهداف لهذه الصفقة للمدى البعيد و من ثم البحث عن الفرص بالفريمات الصغيرة لاقتناص فرص على المدى القريب و اليومي
الاتجاه العام صاعد و انا كنت شاري و خرجت من الشراء بسبب اول اشارة على طريقتنا الزوايا السعريه بانعكاس الاتجاه بالاضافة لحائط الصد على مستويات العطار 13830 يومي و 161.8 كلاسيكي و عدم قدره السعر تجاوز القناة الصاعدة بعد كسرها كما ذكرت بالمشاركة السابقة لذلك انتتظر اغلاق اربع ساعات اسفل القنوات للبدء برحلة البيع لمستويات 13440 اما ان تمكن السعر من تجاوز هذا المستوى فهدفنا مباشرة 13880 فنحن الان على المدرجات بانتظار الاشارة
ملاحظة : غيابك طال و عمرو بكتب على الفيس بما معناه انه صعب نراه مرة تانية هنا شوف زعلت صاحبك بايه
لو راجعت كلامى هتلاقينا متفقين الفرق الوحيد ان كلامى سوينج 4300 , 7400 وكلامك انت بالساعة يعنى غاوى تنطيط والساعة بخمسة جنيه والحسابة بتحسب :0016:
بالنسبة للحاج عمرو شكله كده بقا ماركت ميكر وهو سبب الحركات الحلزونية اللى بتحصل فى السوق الفترة اللى فاتت :0016:
مين انا عشان اراجع او اشكك بكلام استاذ كبير يا باشا انا رؤيتي ببساطة الحذر من الشراء الان لان اشارات الانعكاس بدات تظهر بقوة و السبب الوحيد لايقافها شمعه لموزين لكسر مستوى 13830 اما وقعاتي ان نبدا بالابتعاد شيئا فشيئا عن متوى 13830 و يقفل التمساح بقه بلموزين تكسر مستوى 13705 و سنرى باذن الله اول هدف عند 13440 و هناك للقصة بقية و ابشرك ان مستر يخت بايع كمان هههه
هههههههه برضو مش مختلفين لأن انا قولت الشاطر اللى يستغل التصحيح وبعدين يدخل شراء من نقطة كويسة مع الاتجاه الرئيسى ,, وبالنسبة لليورو فأعتقد والله اعلم ان اقصى تصحيح هيكون لـ 3600 فقط وبعدين ترجع ريمة لعادتها القديمة وتركب الصاروخ المنطلق لأعلى
بالنسبة لمستر يخت بصراحة عنده حق اشترى دماغه من المناوشات اللى بتحصل فى المنتديات واستقر فى الفيس بوك وباع اليورو وباع القضية كمان :0016:
موفقين ان شاء الله