صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 29
    الصورة الرمزية basuoni
    basuoni غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي ماهى عيوب البايفوت

بسم الله الرحمن الرحيم
    قرأت الكثير عن مؤشر البايفوت ولكن لم ارى احد يستخدم البايفوت ليدعم استراتيجيته وهذا ما جعلنى اتسأل ماهى عيوب البايفوت ولماذا لا يستخدمه الخبراء فى المنتدى كعامل مساعد فى استراتيجياتهم

الصورة الرمزية مصطفى خالد
    مصطفى خالد غير متواجد حالياً عضو نشيط

فى استراتجيات شغاله بيه زى القناه التالته
    لكنى شخصيا مش بحبه لانه تحليل رقمى
    يعنى مجرد ارقام ملهعاش علاقه بالمستويات الفعليه على الشارت
    توقيع العضو
    409068

الصورة الرمزية basuoni

جزاك الله كل خير على ردك يا استاذ مصطفى ...مش عايز اقولك انا سعيد قد ايه انك قولت رأيك ..لانى بصراحه بحترم اراءك جدا ... واستراتيجية القناه التالته للاستاذ معطى جميله جدا وبأستخدم منها القنوات التلاته بس ومعاهم الفيبو .. لانى زيك برضو مش مقتنع بالبايفوت والمؤشرات .. بس اللى لفت نظرى كنت بعمل سيرش على شرح البايفوت فلقيت كلام بيقول انك ممكن تحدد حركة اليوم عن طريق افتتاح اليوم وعلاقته بخط المحور ( البايفوت ) لو فوق يبقى شراء لو تحت يبقى بيع .. قولت اجرب وجربته فتره لقيته فعلا بتحصل كتير بس مش دايما لان السوق ملهوش ثوابت ... دا اللى خلانى اسأل اذا كان فى حد جربو قبل كده واتعامل معاه وعيوبه ايه واذا كان فى حد حاول معاه ... انت ايه رأيك يا استاذ مصطفى فى الكلام دا

بالنسبه لما تقول فهو صحيح
    بس اااااااااى اداه تعمل كده
    موفينج 20 يعمل كده

بس المشكله انه لا علاقه له بالشارت
    ارقام فقط
    زى الفيبو كده
    توقيع العضو
    409068

الصورة الرمزية basuoni

افتراضي رد:ماهى عيوب البايفوت

تصدق فعلا موفنج 20 ممكن يعملها نهيت الموضوع انت كده بس سيبك انت عليا النعمه انت راجل برنس

الصورة الرمزية sarmad66
    sarmad66 غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم
    انا شغال مع مؤشر كان يعطي اشارات خاطئه ولكن مع البيفوت تحسنت النتائج كثيرا والان انا اعتمد على البيفوت في الدخول وطبعا البيفوت هو تقريبا يحدد الاتجاه اذا كان الزوج هابط او صاعد واعتقد هو عنصر مساعد جيد وممكن الاعتماد عليه في المساعده لاي ستراتيجيه لزياده نسبه النجاح

الصورة الرمزية markov
    markov غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basuoni مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    قرأت الكثير عن مؤشر البايفوت ولكن لم ارى احد يستخدم البايفوت ليدعم استراتيجيته وهذا ما جعلنى اتسأل ماهى عيوب البايفوت ولماذا لا يستخدمه الخبراء فى المنتدى كعامل مساعد فى استراتيجياتهم
    البايفوت ليس به عيوب ان استطعت ان تستخدمه بشكله الحقيقي وليس بالشكل الذي عليه الان كمؤشر .

بصراحه اخي السفير اقرب طريقه واداة واقعيه لما ذكرته هي طريقه تشبه الى حد كبير طريقه واداة
    البايفوت الكلاسيكي
    مع اضافات خاصه لن استطيع ذكرها هنا الان
    https://forum.arabictrader.com/showt...=1#post2419198

الصورة الرمزية كيمو
    كيمو غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

البايفوت = حساب اعلى سعر + اقل سعر+ سعر الاغلاق / 3

اذا فتح السعر لليوم الثاني اعلى من البايفوت احتمال ارتفاع السعر واذا فتح اقل من البايفوت احتمال انخفاض السعر

بالنسبه لي انا اذا كنت شاري وفتح السعر لليوم الثاني فوق البايفوت نفسيا اطمئن اكثر للصفقه واذا فتح اقل من البايفوت اكون حذر بالنسبه للصفقه

الصورة الرمزية basuoni

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة markov مشاهدة المشاركة

البايفوت ليس به عيوب ان استطعت ان تستخدمه بشكله الحقيقي وليس بالشكل الذي عليه الان كمؤشر .

https://forum.arabictrader.com/showt...=1#post2419198
    انا مش فاهم حضرتك تقصد ايه يا استاذ ماركوف ... بس اللى فهمته لما فتحت اللينك اللى حضرتك حاطه ان خط المحور بيمثل سعر افتراضى متوازن بعد هبوط السعر فى اليوم السابق ( اللى هيا فكرة التصحيح.. السعر بينزل وبعدين يطلع يصحح وبعد كده يكمل نزول ) وفى الغالب بيبقى خط البايفوت مابين نسب 38 و 61 لفايبو اليوم السابق ... السؤال هنا تقصد ايه ب استخدامه بشكله الحقيقى ؟؟؟؟

الصورة الرمزية basuoni

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيمو مشاهدة المشاركة

اذا فتح السعر لليوم الثاني اعلى من البايفوت احتمال ارتفاع السعر واذا فتح اقل من البايفوت احتمال انخفاض السعر

بالنسبه لي انا اذا كنت شاري وفتح السعر لليوم الثاني فوق البايفوت نفسيا اطمئن اكثر للصفقه واذا فتح اقل من البايفوت اكون حذر بالنسبه للصفقه
    جزيل الشكر على ردك استاذ كيمو ... بس ياترى هو عامل مساعد قوى ولا كان بيشتتك

QUOTE=sarmad66;2436423]السلام عليكم
    انا شغال مع مؤشر كان يعطي اشارات خاطئه ولكن مع البيفوت تحسنت النتائج كثيرا والان انا اعتمد على البيفوت في الدخول وطبعا البيفوت هو تقريبا يحدد الاتجاه اذا كان الزوج هابط او صاعد واعتقد هو عنصر مساعد جيد وممكن الاعتماد عليه في المساعده لاي ستراتيجيه لزياده نسبه النجاح[/QUOTE]
    جزيل الشكر ليك اخى الفاضل على ردك .. انا حاولت استخدمه بس كان ساعات كتير بيشتتنى .. عشان كده كنت بدور اذا كان حد بيستخدمه وعارف طريقهنعرف بيها الافتتاح الخاطئ لان ساعات كتير بيفتح فوق وتلاقيه راح نازل او العكس

الصورة الرمزية markov

انا مش فاهم حضرتك تقصد ايه يا استاذ ماركوف ... بس اللى فهمته لما فتحت اللينك اللى حضرتك حاطه ان خط المحور بيمثل سعر افتراضى متوازن بعد هبوط السعر فى اليوم السابق ( اللى هيا فكرة التصحيح.. السعر بينزل وبعدين يطلع يصحح وبعد كده يكمل نزول ) وفى الغالب بيبقى خط البايفوت مابين نسب 38 و 61 لفايبو اليوم السابق ... السؤال هنا تقصد ايه ب استخدامه بشكله الحقيقى ؟؟؟؟
    جرت العاده على ان يفهم من كلمه بايفوت على انها تقريبا المنطقه الوسطيه المحوريه بين القمه والقاع للفريمات على اختلافها ابتداء من فريم الدقيقه ومرورا بالساعه و اليوميه او الاسبوعيه او الشهريه الخ التي يركن ويعود اليها السعر قبل ان يتحرك ويقرر في اي اتجاه يتحرك مستقبلا .. هذا هو التعريف العام لمفهوم البايفوت كما جاء في الكتب والمناهج الكلاسيكيه في علوم الاسواق بجميع اشكالها ومنها سوق العملات .
    وهذه احدى التعاريفات المنتشره لها كما جائت باللغه الانجليزيه .
    A Pivot Point is the position in an object that acts as the center of rotation and position reference.

بينما في لاصل هي منطقه تغيير اتجاه وليس مركز او محور تردد وعدم قرار ، بمعنى ان منطقه البايفوت هي في الاصل منطقه طرفيه او نهائيه و بمعنى اخر هي منطقه القمم والقيعان حينما يتفق البائعون والمشتريون على السعر النهائي لا اكثر ولا اقل .
    ولكي تعرف كيفيه استخدامه بالشكل الحقيقي عليك الرجوع ليس لشارت الزوج وانما لشارت الاندكسات ..
    تحياتي

تصدق فعلا موفنج 20 ممكن يعملها نهيت الموضوع انت كده بس سيبك انت عليا النعمه انت راجل برنس
    )
    توقيع العضو
    409068

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيمو مشاهدة المشاركة

فى حسبه تانيه للبيفوت
    اغلاق + افتتاح + اعلى + اقل / 4
    بشكل عام بتكون نتايجها افضل
    توقيع العضو
    409068

[COLOR="Blue"][SIZE="4"][B][QUOTE=markov;2436441][FONT="Arial"]

و ما هو شكله الحقيقى؟
    توقيع العضو
    409068

الصورة الرمزية markov

افتراضي رد:ماهى عيوب البايفوت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى خالد مشاهدة المشاركة

و ما هو شكله الحقيقى؟
    شكله الحقيقي اخي مصطفى ياتي باستخدام الاندكسات مع اضافه العلاقات الثابته بين عمله اليورو وعمله الدولار وليس باستخدام زوج العمله كما ذكرت سابقا .
    تحياتي

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17