صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 29 من 29
    الصورة الرمزية basuoni
    basuoni غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة markov مشاهدة المشاركة

جرت العاده على ان يفهم من كلمه بايفوت على انها تقريبا المنطقه الوسطيه المحوريه بين القمه والقاع للفريمات على اختلافها ابتداء من فريم الدقيقه ومرورا بالساعه و اليوميه او الاسبوعيه او الشهريه الخ التي يركن ويعود اليها السعر قبل ان يتحرك ويقرر في اي اتجاه يتحرك مستقبلا .. هذا هو التعريف العام لمفهوم البايفوت كما جاء في الكتب والمناهج الكلاسيكيه في علوم الاسواق بجميع اشكالها ومنها سوق العملات .
    وهذه احدى التعاريفات المنتشره لها كما جائت باللغه الانجليزيه .
    A Pivot Point is the position in an object that acts as the center of rotation and position reference.

بينما في لاصل هي منطقه تغيير اتجاه وليس مركز او محور تردد وعدم قرار ، بمعنى ان منطقه البايفوت هي في الاصل منطقه طرفيه او نهائيه و بمعنى اخر هي منطقه القمم والقيعان حينما يتفق البائعون والمشتريون على السعر النهائي لا اكثر ولا اقل .
    ولكي تعرف كيفيه استخدامه بالشكل الحقيقي عليك الرجوع ليس لشارت الزوج وانما لشارت الاندكسات ..
    تحياتي
    انا هقولك اللى انا فهمته من كلامك ... انت تقصد ان المحللون الكلاسيكيون بيقولو ان البايفوت بيبقى منطقة تجميع لحركه قادمه يعنى السعر بيلف حواليه ( بمعنى ان دا سعر العمله من غير اى مؤثرات ) لحد ما تيجى اخبار يجتمع فيها المتداولون على انها سلبيه مثلا ومن هنا بتبدا مراحل البيع وهبوط العمله ( ودا اللى انا فاهمه وقريته )... لكن حضرتك بتقول ان الاصل فيه انه منطقة تغيير اتجاه ..ومنطقة تكوين قمم وقيعان ..دى بقى مش مستوعبها خالص ازاى منطقة تغيير .. انا كل كلامى على خط الحور فقط اللى هو pp مش مناطق الدعم والمقاومه الباقيه .. معلش هتقل عليك شويه ممكن تشرح وجهة نظرك بشكل مفصل شويه ..ولك جزيل الشكر وفائق الاحترام

الصورة الرمزية markov
    markov غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basuoni مشاهدة المشاركة
    انا هقولك اللى انا فهمته من كلامك ... انت تقصد ان المحللون الكلاسيكيون بيقولو ان البايفوت بيبقى منطقة تجميع لحركه قادمه يعنى السعر بيلف حواليه ( بمعنى ان دا سعر العمله من غير اى مؤثرات ) لحد ما تيجى اخبار يجتمع فيها المتداولون على انها سلبيه مثلا ومن هنا بتبدا مراحل البيع وهبوط العمله ( ودا اللى انا فاهمه وقريته )... لكن حضرتك بتقول ان الاصل فيه انه منطقة تغيير اتجاه ..ومنطقة تكوين قمم وقيعان ..دى بقى مش مستوعبها خالص ازاى منطقة تغيير .. انا كل كلامى على خط الحور فقط اللى هو pp مش مناطق الدعم والمقاومه الباقيه .. معلش هتقل عليك شويه ممكن تشرح وجهة نظرك بشكل مفصل شويه ..ولك جزيل الشكر وفائق الاحترام
    انت لم تستوعب الكلام اعلاه لانك ما زلت مرتبط ارتباط وثيق بالمفهوم الكلاسيكي المغلوط لتعبير بايفوت واتزان ومناطق عادله .. مع احترامي للمناهج الكلاسيكيه جميعها ، وانا اتفهم موقفك جيدا اخي العزيز واعذرك على ذلك فانا كنت مثلك ايضا في زمن مضى وولى .
    انا كنت قد شرحت موقفي هذا في مشاركات عده في الاسبوعين الاخيرين وفي عده مواضيع مختلفه وبامكانك ان تعود الى اخر مشاركاتي خلال الاسبوعين الماضيين وهي ليست كثيره على اي حال .
    انظر يا صديقي .. عند القمه مثلا تجد سعرا لليور وسعرا اخرا للدولار وبالتالي هناك منطقه اسفل من تلك القمه يتفق عليها البائعون والمشتريون وتكون هي منطقه تعادل حقيقي واسمها منطقه القاع وهي تكافئ منطقه البيع تلك والتي اتفقنا على تسميتها بمنطقه القمه وحتى تفهم مثل هذا الكلام عليك ان تغير نظرتك لامور كثيره ، فمثلا كيف تفهم كلمه قمه او قاع ولماذا اتت هذه القمه وما هي اسباب حصولها ثم لماذا يتراجع السعر عن تلك القمه طالما انه وصلها ؟؟ لماذا ؟؟ ولماذا يصعد من ذلك القاع طالما انه وصلها ، لماذا ؟؟
    لا تقل لي اخبار واشياء مثل هذا القبيل .. الاصل هو ان السعر يرى في نفسه انه وبعد ان وصل لمنطقه تعادل او منطقه بايفوت حقيقي بين اليورو والدولار او بين المشتريين والبائعين فانه عليه ان يعادل تلك القمه بقاع يناسبها ، وعندما يذهب لمعادله تلك القمه بقاع جديد اعلى او اقل من قاع قديم فانه يكون قد وصل لمنطقه تعادل حقيقيه وبالتالي تبداء مرحله البحث عن قمه جديده تناسب قيمه القاع الحاصل الجديد وهكذا .. قد تقول عني مجنون او مستهتر او خيالي او بانني شخص لا افهم شيئا مما يدور ولكنني هذا ما اراه في كل ما يدور على الشارت .
    تحياتي

الصورة الرمزية crownpearl77
    crownpearl77 غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:ماهى عيوب البايفوت

البيفوت و ما البيفوت !!!!!
    لو ادركت ما في البيفوت من خير لما فتحت هذا الموضوع
    و هل مثلا مركز الثقل لبلخياط الا احد انواع البيفوت
    توقيع العضو
    الاستراتيجية الموجوزمنية في التداول

الصورة الرمزية markov

هلا كراون تسرني مشاهدتك بخير هنا على العام ..
    اكتب هذه المشاركه لاسلم عليك
    تحياتي

هلا كراون تسرني مشاهدتك بخير هنا على العام ..
    اكتب هذه المشاركه لاسلم عليك
    تحياتي
    الله يسلمك يا غالي تسرني رؤيتك عزيزي ماركوف
    آخر تعديل بواسطة crownpearl77 ، 10-06-2012 الساعة 06:10 PM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية basuoni

قد نختلف او نتفق فى بعض المفايهم ولكن ... المناقشات فى المجمل مفيده يا استاذ ماركوف .. لكن من وجهة نظرى ان سعر العمله هو المؤشر الاقتصادى الرئيسى للدوله فا اذا ماكان سعر العمله عالى فأنه يدل على اقتصاد قوى ... والعمله بتتحرك نتيجة التقارير الاقتصاديه والمؤشرات الاقتصاديه المختلفه ( صناعه . زراعه . توظيف . صادرات . واردات . ميزان تجارى .... الخ ) مجمل هذه الاخبار بيتراكم فى شكل حركة العمله على الشارت وبيديلك اهم مؤشر اقتصادى وهو سعر العمله ..... طيب لما نيجى نتكلم عن حركة السعر والسلوك السعر .. هنقول انه بيتحرك على شكل موجات . الموجات دى بترسم قمم وقيعان ( فكرة موجات اليوت ) .. الموجات دى بتبقى فيها موجات دافعه وموجات تصحيحيه ( بتكون اتجاه صعود او هبوط .. اللى هو الترند )... بعد كده بنوصل لمرحلة تحديد سعر القمه وسعر القاع .. اللى هما بيمثلو اهم حاجه .. هنقول هنا كلام كتير ... وهيطلع لنا اساليب كتير فى تحديد القمم والقيعان .. فى اغلبها ان مكنش كلها بتبقى اساليب رقميه .. وبيبقى السؤال امتى السعر هقف عند رقم كام ؟ ... فى ناس بتاخد ارقام قديمه من على الشارت ( اللى هى الدعوم والمقاومات ) .. فى ناس بترسم فيبوناتشى .. فى ناس بتستخدم زوايا جان .. والكامريلا والبايفوت اساليب كتيره .. بس بنرجع فى الاساس للاخبار والوضع الاقتصادى اللى بيخلى موجة هبوط مثلا بدل ما تاخد تصحيحها مظبوط وتريح كده وبعدين تكمل هبوط . بتلاقيها يدوب مبتلحقش تاخد نفسها وبتكمل هبوط تانى نتيجه للوضع الاقتصادى المتأزم .. او العكس لو فى انفراجه اقتصاديه قويه .. المهم هنا انا بختلف معاك فى الاصل .. فالاصل هناك هو قوة الاقتصاد وتراكم الاخبار ( اللى هو الترند ) ... ثم تأتى مرحلة الحسابات لتحديد مناطق بداية التحرك وانتهائه .. ( الدعوم والمقومات )

المهم انت برضو مقولتش البايفوت الحقيقى يبقى ايه .. وسلوك السعر عندو بيبقى ايه.. وممكن نستفاد من البايفوت بأيه .. لو فى لينك بيشرح البايفوت او موضوع حضرتك اتكلمت فيه تفصيلا شويه ياريت لو تحط اللينك بتاعه ... ومعلش تاعبك معايا ( من الواضح ان حضرتك ليك تفكير مختلف ورؤية مختلفه .. يمكن دا اللى مخلينى مش مستوعب )

الصورة الرمزية basuoni

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة crownpearl77 مشاهدة المشاركة
    البيفوت و ما البيفوت !!!!!
    لو ادركت ما في البيفوت من خير لما فتحت هذا الموضوع
    و هل مثلا مركز الثقل لبلخياط الا احد انواع البيفوت
    ماهو انا فعلا معرفش حاجات كتير عن البايفوت برضو مجرد قراءات عامه .. ولكن للاسف مش لاقى شرح تفصيلى لكيفية استخدام البايفوت والسلوك السعرى معاه .. والاستغربتله انه معليهوش اقبال قوى ... يمكن عشان الناس هنا مبتعرفش تستخدمه .. الله اعلم .. ياريت يا استاذ كروان لو تقدر تدلينى على اى موضوع فى شرح لاستخدام البايفوت وجزاك الله خيرا على ردك واهتمامك

الصورة الرمزية markov

من وجهة نظرى ان سعر العمله هو المؤشر الاقتصادى الرئيسى للدوله فا اذا ماكان سعر العمله عالى فأنه يدل على اقتصاد قوى ( وهل عندما صعد اليورو من منطقه 12625 وحتى مشارف 13486 كان الاقتصاد لمنطقه اليورو قويا ) ؟ ... والعمله بتتحرك نتيجة التقارير الاقتصاديه والمؤشرات الاقتصاديه المختلفه ( صناعه . زراعه . توظيف . صادرات . واردات رى .... الخ ) مجمل هذه الاخبار بيتراكم فى شكل حركة العمله على الشارت وبيديلك اهم مؤشر اقتصادى وهو سعر العمله ( سعر العمله وليس سعر الزوج ). ..... بس بنرجع فى الاساس للاخبار والوضع الاقتصادى فالاصل هناك هو قوة الاقتصاد وتراكم الاخبار ( اللى هو الترند ) ... ثم تأتى مرحلة الحسابات لتحديد مناطق بداية التحرك وانتهائه .. ( الدعوم والمقومات )
    ( من الواضح ان حضرتك ليك تفكير مختلف ورؤية مختلفه .. يمكن دا اللى مخلينى مش مستوعب )
    هناك بعض الملاحظات وردت بالاحمر .
    ثم هناك سؤالا اخرا .
    عند ولاده عمله ما كاليورو مثلا كيف ومن يحدد لها الاتجاه المستقبلي المباشر مع العلم بان اقتصاد وزراعه وصناعه وتوظيف واستيراد وواردات وميزان تجاري منطقه اليورو مكون من اقتصادات وزراعات وصناعات وتوظيفات وواردات وصادرات وميزان تجاري لعده دول مجتمعه ؟
    ثم كيف تتحدد اول مقاومه واول دعم في تاريخ حياه زوج العملات ؟؟
    هناك سؤال اخير
    ما هو الميزان التجاري ؟؟ وهل يتحدد هذا الميزان التجاري بالفايبو ام بالكاماريللا ، ام بوسيله اخرى ؟؟؟؟

الصورة الرمزية basuoni

هناك بعض الملاحظات وردت بالاحمر .
    ثم هناك سؤالا اخرا .
    عند ولاده عمله ما كاليورو مثلا كيف ومن يحدد لها الاتجاه المستقبلي المباشر مع العلم بان اقتصاد وزراعه وصناعه وتوظيف واستيراد وواردات وميزان تجاري منطقه اليورو مكون من اقتصادات وزراعات وصناعات وتوظيفات وواردات وصادرات وميزان تجاري لعده دول مجتمعه ؟
    ثم كيف تتحدد اول مقاومه واول دعم في تاريخ حياه زوج العملات ؟؟
    هناك سؤال اخير
    ما هو الميزان التجاري ؟؟ وهل يتحدد هذا الميزان التجاري بالفايبو ام بالكاماريللا ، ام بوسيله اخرى ؟؟؟؟
    المظلل بالاحمر :: دا اختبار دا ولا ايه :: هقولك من وجهة نظرى المحدوده اولا لازم تكون مقتنع ان اللى خلى اليورو ياخد موجة هبوط قوية بالمنظر دا الحاله الاقتصادية لمنطقة اليورو كل دوله واقتصاده وحسب حجمها يعنى ايام انتخابات فرنسا بدأت العمله تنزل ولما فرانسوا اولاند كسب فى انتخابات فرنسا وبداء يتكلم ويعمل نفسه ريس ويثبت وجوده .. العمله خدت فى وشها ونزلت ومكنش فى حاجه عارفه توقفها وكسرت اقل الاسعار السابقه ( اللى هيا الدعوم .. القيعان ) وموقفتش ليه لان التشاؤم مسيطر تلاقى اليوم من اوله لاخره احمر مفيش موجة تصحيح عدله توحد ربنا نزل كتير جدا اكتر من اربع اسابيع نزول ..دا سبب النزول طب النزول القوى دا هيقف امتى محدش عارف والناس كلها محتاره تبيع عشان هتبيع من تحت وكل ما يشترو على امل انه يصحح يخسرو .. لحد ماوصل اليورو لمنطقة سعر تعتبر اقل سعر لصرف اليورو خلال ال 7 سنين اللى فاتو كان ممكن يكمل كمان لحد ما يوصل لاقل سعر وصله فى السبع سنين دول اللى هو قاع 2010 .. بس كان فى اخبار الايجابيه زى انخفاض معدل البطاله وانخفاض التضخم فى المانيا بشكل ملحوظ وغير التوقعات تماما مع ظهور التصريحات والاجتماعات واهتمام العالم بحل الازمه .. كل دى عوامل خلت السعر يقف ( مش يطلع ) لاننا عندنا لسه انتخابات اليونان .. وازمة اسبانيا اللى بتطلب المساعده .. فا فيه هنا سلبيه قائمة وكبيره جدا على اليورو ... وهيتحدد مصيره خلال الفتره القادمة ... دى حاجه تانى حاجه انا قولت سعر العمله مش سعر الزوج ... تالت حاجه اللى حدد حركة اليورو اول ما اتولد نظرة التفاؤل لمنطقة اليورو كاتحاد اقتصادى قوى وتعاون الدول فى بداية انشاء العمله الموحده لرفع اقتصاد المنطقه لحد ما ظهرت ازمة 2008 اللى مش عارفين يخرجو منها لحد دلوقتى ...
    رابعه حاجه الميزان التجارى دا ميزان طبليه ملوش دعوه بالفايبو ولا الكراميلا .. ههههههه... انت شكلك بتهظر

كل اللى انا عايز اعرفه انت حضرتك عايز توصل لايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دخلتنا فى مواضيع غريبه!!!!!!!!!!!!!!!!!

الصورة الرمزية markov

المظلل بالاحمر :: دا اختبار دا ولا ايه ::
    الميزان التجارى دا ميزان طبليه ملوش دعوه بالفايبو ولا الكراميلا .. ههههههه... انت شكلك بتهظر
    كل اللى انا عايز اعرفه انت حضرتك عايز توصل لايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دخلتنا فى مواضيع غريبه!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ههههههه .. لا اختبار ولا حاجه ، فقط كنت احب ان اعرف سبب الصعود ما يقارب 860 نقطه لفوق مع ان اعتى المحللين اكدوا بان منطقه اليورو واقتصادها الهش يستاهل يسكن في الطابق الارضي .
    عموما ان رايت ان كلامي غريب ، خلاص بلاش منه و خلينا الافظل نتابع الاخبار و الاغلاقات والانتخابات الرئاسيه .
    شكرا على النقاش اخي العزيز .
    تحياتي

الصورة الرمزية basuoni

ههههههه .. لا اختبار ولا حاجه ، فقط كنت احب ان اعرف سبب الصعود ما يقارب 860 نقطه لفوق مع ان اعتى المحللين اكدوا بان منطقه اليورو واقتصادها الهش يستاهل يسكن في الطابق الارضي .
    عموما ان رايت ان كلامي غريب ، خلاص بلاش منه و خلينا الافظل نتابع الاخبار و الاغلاقات والانتخابات الرئاسيه .
    شكرا على النقاش اخي العزيز .
    تحياتي
    860 نقطه!! ... انت قصدك على ايه بالظبط ( الاندكس ) ؟؟ خلى بالك انا مليش فى التحليل الاساسى اصلا ومكنتش بهتم بيه زمان .. بس مع الوقت اكتشفت ان الواحد مينفعش يهملو خالص لازم تحطه قدام عنيك .. وشكرا ليك يا استاذ ماركوف على النقاش دا اللى من وجهة نظرى مكنش نقاش كان جدال لمجرد الجدال .. وكأنك مش عاجبك كلامى .. ومش عاجبك انى بسأل عن عيوب البايفوت ... وبتقول مفيش عيوب للبايفوت .. ومش عايز تقول ازاى ملهوش عيوب .. زى ما يكون سر من اسرار ال kgb .. ودخلتنا فى مناقشة تشوبها اسئله بنبرات استهزائيه لا اعلم ما هو الغرض منها ... وتيجى تقول لو حسيت ان كلامى غريب .. انت كلامك مش غريب انما اسلوبك هو اللى غريب جدا ... على العموم شكرا على الافاده يا استاذ ماركوف

تقبل تحياتى

الصورة الرمزية markov

860 نقطه!! ... انت قصدك على ايه بالظبط ( الاندكس ) ؟؟ خلى بالك انا مليش فى التحليل الاساسى اصلا ومكنتش بهتم بيه زمان .. بس مع الوقت اكتشفت ان الواحد مينفعش يهملو خالص لازم تحطه قدام عنيك .. وشكرا ليك يا استاذ ماركوف على النقاش دا اللى من وجهة نظرى مكنش نقاش كان جدال لمجرد الجدال .. وكأنك مش عاجبك كلامى .. ومش عاجبك انى بسأل عن عيوب البايفوت ... وبتقول مفيش عيوب للبايفوت .. ومش عايز تقول ازاى ملهوش عيوب .. زى ما يكون سر من اسرار ال kgb .. ودخلتنا فى مناقشة تشوبها اسئله بنبرات استهزائيه لا اعلم ما هو الغرض منها ... وتيجى تقول لو حسيت ان كلامى غريب .. انت كلامك مش غريب انما اسلوبك هو اللى غريب جدا ... على العموم شكرا على الافاده يا استاذ ماركوف

تقبل تحياتى
    اخي العزيز لا جدال ولا استهزاء .. يعلم الله بحسن نيتي ، انت سالت عن عيوب البايفوت وانا حاولت ان اوضح لك بان البايفوت ليس به اي عيوب لو .. لو استطعت ان تستخدمه بالشكل الامثل فقط ، هذا كل شيئ .
    فوضحت لك ان البايفوت الامثل بيستخدم من القمه او من القاع واقول او ولم اقل و
    القانون الذي بين يديك يٌستخدم فيه ال و ومن الطبيعي انك لن تفهمني وتجد اسلوبي غريبا .
    عموما حصل خير واهم شيئ في هذا انني قدمت لك ما اعرفه ، فقط اتمنى ان تقراء كلامي ببعض التمعن واطلق لفكرك العنان ولا تتمسك بالجوامد وانت ستجد بانني لم اكذب عليك ولا بكلمه مما قلت لك ويشهد الله على كلامي هذا .
    تحياتي

الصورة الرمزية basuoni

اخي العزيز لا جدال ولا استهزاء .. يعلم الله بحسن نيتي ، انت سالت عن عيوب البايفوت وانا حاولت ان اوضح لك بان البايفوت ليس به اي عيوب لو .. لو استطعت ان تستخدمه بالشكل الامثل فقط ، هذا كل شيئ .
    فوضحت لك ان البايفوت الامثل بيستخدم من القمه او من القاع واقول او ولم اقل و
    القانون الذي بين يديك يٌستخدم فيه ال و ومن الطبيعي انك لن تفهمني وتجد اسلوبي غريبا .
    عموما حصل خير واهم شيئ في هذا انني قدمت لك ما اعرفه ، فقط اتمنى ان تقراء كلامي ببعض التمعن واطلق لفكرك العنان ولا تتمسك بالجوامد وانت ستجد بانني لم اكذب عليك ولا بكلمه مما قلت لك ويشهد الله على كلامي هذا .
    تحياتي
    اعتذر على تسرعى استاذ ماركوف بس انا اللى ضايقنى انى فعلا ملقتش اجابات عند حضرتك بالعكس لاقيت اسأله ..( وانا لسه جديد برضو مش خبير . . وبحاول اعرف واستفاد من المؤشرات وافهم فكرة عملها يمكن الاقى فيها حاجه مفيده ) ... وبعدين انا مش فاهم برضو يعنى اعمل انا ايه دلوقتى ارمى مؤشر البايفوت اللى عندى .. واحسب القاع مثلا + الافتتاح + الاغلاق .. واقسمهم على تلاته .. ويبقى دا خط البايفوت الحقيقى .. دا اللى تقصده

ماهو انا فعلا معرفش حاجات كتير عن البايفوت برضو مجرد قراءات عامه .. ولكن للاسف مش لاقى شرح تفصيلى لكيفية استخدام البايفوت والسلوك السعرى معاه .. والاستغربتله انه معليهوش اقبال قوى ... يمكن عشان الناس هنا مبتعرفش تستخدمه .. الله اعلم .. ياريت يا استاذ كروان لو تقدر تدلينى على اى موضوع فى شرح لاستخدام البايفوت وجزاك الله خيرا على ردك واهتمامك
    للاسف يا غالي لا يحضرني الان اسماء مواضيع تكلمت عن هذا ربما ساعدك احد الاخوة في ذلك
    انا بس حبيت اقول ان البيفوت مهم جدا ولا تتركه و ابحث وراءه بدلا من ان تسمع مشاركة تقلل من قيمته فتتركه
    هذا فقط الغرض من مشاركتي
    وفقك الله
    توقيع العضو

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17