صفحة 15 من 20 الأولىالأولى ... 591011121314151617181920 الأخيرةالأخيرة
النتائج 211 إلى 225 من 292
    الصورة الرمزية mns1973
    mns1973 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد:~¤®( الفيبوناتشى والزوايا السعرية 2012 )®¤~

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EGYPTIAN PROF مشاهدة المشاركة
    تحديث لزوج الأترالى دولار فريم الساعة وصل الزوج بالسلامة لمستوى 161 وعمل شمعة دوجى انعكاسية تم الدخول بيع بهدف مستوى 50 بعد تغيير الرسم وستوب هاى شمعة الدوجى
    رااااااااااااائع ياباشا

طيب يا Prof معناته حسب فهمي نكون في إنتظار إنتهاء الشمعة اللي بعد شمعة الإنعكاس على فريم الساعة وبعدها حنعرف إذا كنا حندخل بيع او ننتظر شوي ((( شمعات الإنعكاس هاي خطيرة ... بس أحيانا بشعر إنها غدارة أو كمين وعاوزين طريقة لمعرفة إذا كانت هاي الشمعة حقيقة أم انها كمين ))) .

تحياتي يا Prof

الصورة الرمزية the-zero
    the-zero غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mns1973 مشاهدة المشاركة
    رااااااااااااائع ياباشا

طيب يا Prof معناته حسب فهمي نكون في إنتظار إنتهاء الشمعة اللي بعد شمعة الإنعكاس على فريم الساعة وبعدها حنعرف إذا كنا حندخل بيع او ننتظر شوي ((( شمعات الإنعكاس هاي خطيرة ... بس أحيانا بشعر إنها غدارة أو كمين وعاوزين طريقة لمعرفة إذا كانت هاي الشمعة حقيقة أم انها كمين ))) .

تحياتي يا Prof
    كلامك صحيح أخي .. لي بقليل جداً من إستخدام الترندات والدعوم والمقاومات مع هذه الطريقة ممكن تكون من أفضل الطرق ..
    مع كامل قناعتي إنها بشكلها الحالي وبدون إضافات هي طريقة راااائعة

الصورة الرمزية mns1973
    mns1973 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هل نبدأ بالبيع ياباشا أم ننتظر الإقفال الكامل إذا تكونت شمعة إنعكاس

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 06-06-2012 11-40-08 ص.gif‏  

الصورة الرمزية hoopoe
    hoopoe غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالنسبة لشارت الأربع ساعات الرسمة القديمة كما هى موضحة فى الشارت التانى فى المرفقات وهتفضل زى ما هى الى حين تكوين قاع يرد السعر للتصحيح صعودا للموجة الهابطة وزى ما قلتلك قبل كدة ارسم على القديم علشان تعرف الصح بتاع الجديد

مالفائده من الرجوع لشارت اربع ساعات على الماضي هل تقصد نزهب لفريم الساعه ونستفيد من الفرص
    ام تقصد نذهب لاخر موجه في فريم اربع ساعات ونغير الفيبو
    في هذه الصوره المرفقه متى نغير الفيبو على اربع ساعات ماينفع استفيد من الموجات الاخيره في الابع ساعات
    وهل هذا الكلام ينطبق على الساعه ارج للماضي وماغير انا ابي استفيد من كل موجه تصحح 50 الى 61 في الساعه او الاربع ساعات
    ماهي الطريقة التي اتبعها وكيف اربط بين الاربع ساعات والساعه وشكرا ازعجتك بكثر الاسئله
    بصراحه استرتيجيه ممتازه علشان كذن نبي نفهمها صح لانها تستاهل ونتائجها واضحها بس تحديد واختيار الموجات صعب
    حاول تعطينا طريقة او فلتر او اي يشي يوضحلنا ان هذي يوجه حقيقيه هي التي نرسم عليها وهي التي نغير الفيبو وشكرا
    انت ماقصرت بس حرصنا على الفهم والدخول المناسب
    شاهد الشارت المرفق فيه استفسار عليه
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة fffffff2.png‏  

الصورة الرمزية EGYPTIAN PROF
    EGYPTIAN PROF غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mns1973 مشاهدة المشاركة
    رااااااااااااائع ياباشا

تحياتي يا Prof
    الدخول يا أخى يكون بمجرد اغلاق الشمعة الأنعكاسية بستوب اللو اذاا كنت داخل شراء او هاى الشمعة الأنعكاسية اذا كنت داخل بيع
    طب نفترض انى الشمعة الأنعكاسية اتكونت وفى المكان المظبوط وكلة تمام بس السعر رجع وضرب ستوب والحالة دى بتحصل بس هتلاقى انى الأستوب قبل ما ينضرب الصفقة صارت فى صالحك مسافة مساوية للأستوب علشان كدة بشدد على تطبيق الأدارة المالية الموجودة فى بداية الموضوع ارجو منك دراستها جيدا حتى تتجنب خبث السوق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the-zero مشاهدة المشاركة
    كلامك صحيح أخي .. لي بقليل جداً من إستخدام الترندات والدعوم والمقاومات مع هذه الطريقة ممكن تكون من أفضل الطرق ..
    مع كامل قناعتي إنها بشكلها الحالي وبدون إضافات هي طريقة راااائعة
    زى ما زكرت يا اخى الزيرو فى المشاركات السابقة ان هناك خطوط كلاسيكية وزوايا سعرية سيتم اضافتها للطريقة حتى تتفلتر عمليات الدخول وان شاء الله سنتعرف على الأماكن التى سيرتد منها السعر قبل تكون الشموع الأنعكاسية بس دة ميمنعش انى الطريقة بشكلها الحالى تكفى ان تربح منها الأن كما هى بدون اضافات اذا أتبعت الأدارة المالية وطبقت شروط الرسم الصحيحة وان كانت هناك اضافات فالأضافات فقط من اجل الأحتراف وزيادة التأكيد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoopoe مشاهدة المشاركة
    بالنسبة لشارت الأربع ساعات الرسمة القديمة كما هى موضحة فى الشارت التانى فى المرفقات وهتفضل زى ما هى الى حين تكوين قاع يرد السعر للتصحيح صعودا للموجة الهابطة وزى ما قلتلك قبل كدة ارسم على القديم علشان تعرف الصح بتاع الجديد

مالفائده من الرجوع لشارت اربع ساعات على الماضي هل تقصد نزهب لفريم الساعه ونستفيد من الفرص
    ام تقصد نذهب لاخر موجه في فريم اربع ساعات ونغير الفيبو
    في هذه الصوره المرفقه متى نغير الفيبو على اربع ساعات ماينفع استفيد من الموجات الاخيره في الابع ساعات
    وهل هذا الكلام ينطبق على الساعه ارج للماضي وماغير انا ابي استفيد من كل موجه تصحح 50 الى 61 في الساعه او الاربع ساعات
    ماهي الطريقة التي اتبعها وكيف اربط بين الاربع ساعات والساعه وشكرا ازعجتك بكثر الاسئله
    بصراحه استرتيجيه ممتازه علشان كذن نبي نفهمها صح لانها تستاهل ونتائجها واضحها بس تحديد واختيار الموجات صعب
    حاول تعطينا طريقة او فلتر او اي يشي يوضحلنا ان هذي يوجه حقيقيه هي التي نرسم عليها وهي التي نغير الفيبو وشكرا
    انت ماقصرت بس حرصنا على الفهم والدخول المناسب
    شاهد الشارت المرفق فيه استفسار عليه

الغرض من الرجوع لشارت الأربع ساعات للماضى منطقى جدا علشان تعرف اهداف السعر الماضية التى لم تتحقق وتضعها فى اعتبارك عند التحليل او الدخول فى اى صفقة اما بالنسبة للموجات الصغيرة فنحن نستفيد منها على فريم الساعة ونتتبع السعر وفى نفس الوقت احنا عارفين اتجهة الأكبر على الفريمات الأكبر فالربط بين الفريمات شى أساسى وركن مهم لأى طريقة تحليل اى كانت

أسال برحتك حبيبى انا سعيد بحرصك على فهم الأستراتيجية بشكل كامل واى سؤال منك مش هتأخر على اجابتة بس انت اسأل
    وبطلب منك من بداية الأسبوع تختار زوج وتنزل تحديثاتة اول بأول وان رايت فيها اى أخطاء سأنبهك لها بس بلاش تختار الأسترالى دولار علشان الأوزى دة بتاعى

الصورة الرمزية hoopoe

الغرض من الرجوع لشارت الأربع ساعات للماضى منطقى جدا علشان تعرف اهداف السعر الماضية التى لم تتحقق وتضعها فى اعتبارك عند التحليل او الدخول فى اى صفقة اما بالنسبة للموجات الصغيرة فنحن نستفيد منها على فريم الساعة ونتتبع السعر وفى نفس الوقت احنا عارفين اتجهة الأكبر على الفريمات الأكبر فالربط بين الفريمات شى أساسى وركن مهم لأى طريقة تحليل اى كانت

أسال برحتك حبيبى انا سعيد بحرصك على فهم الأستراتيجية بشكل كامل واى سؤال منك مش هتأخر على اجابتة بس انت اسأل
    وبطلب منك من بداية الأسبوع تختار زوج وتنزل تحديثاتة اول بأول وان رايت فيها اى أخطاء سأنبهك لها بس بلاش تختار الأسترالى دولار علشان الأوزى دة بتاعى
    بارك الله فيك وشكرا على الرد برضوا مش حسيبك ومش حسيب الأوزى بتاعك الشارتات كلها عليه

ان بسئل متى نغير الفيبو على الاربع ساعات انا لاحظت ان الاسترالي اربع ساعات ارتد ارتداد قوي على الاربع ساعات حوالي 420 نقطه المفترض نغير الفيبو ونحدد الاهداف 50% و61% ونتابع على الساعه
    الاهداف السابقه على الاربع ساعات وهي 100 و161 و261 تحققت في النزول كيف تكون ايضا
    اهداف في الصعود تابع شارت الاربع ساعات شكلك ماشاهدته اخر مره ارتد واخترق 261% والان متجه الى
    161% حسب مافهمته من الاستراتيجيه عند تكون سلوك سعري عندى احد المستويات القويه
    وهي من 50 % و61% و100% و161% و261% و423%
    لاعالم هل تقصد اننا لازم نكمل جميع الاهداف على الاربع ساعات الى 423%شاهد الصور على الاربع ساعات المرفقه انا غير الفيبو لا اعلم صح وتحقق الهدف الاول عند 50 والان متجهين الى 61%
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة اربع ساعات 1.png‏   اربع ساعات 2.png‏  

الصورة الرمزية hoopoe

هنا اخذت اخر موج على الاربع ساعات وقمت بتفصيلها على الساعه ارجوا ان تكون صحيحه
    وهي تعبر تحديث للاسترالي دولار ساعه للي يبي يتابع مع افتتاح السوق تكون نموذج انعكاسي عن 61%
    انا بس اللي شاغل بالي الاربع ساعات فقط احيانا تحصل فرص على الاربع ساعات اريد اغير الفيبو
    واتذكر كلام اننا منغير الفيبو سواء طلع او نزل على الاربع ساعات نشتغل على الساعه فقط
    مع اخذ في الاعتبار الاربع ساعات والاهداف المتحققه السابقه يمكن تقصد تكون مقاومه ودعم
    ارجوا التوضيح اكثر وشكرا
    شاهد تفصيل الموجه الخيره على الاساعه مع توصيت بيع عند مستوى 61% يوم الاحد باذن الله
    اذا كان تطبيقي صح
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.png‏   2.png‏   3.png‏   4.png‏   5.png‏  

6.png‏  

الصورة الرمزية distraction
    distraction غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أرجو يا برنس ان تعطينى رأيك فى هذا الشارتات وجزاك اللة خيرا
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة شارت الساعة.gif‏   شارت الساعة 2.gif‏  

بارك الله فيك وشكرا على الرد برضوا مش حسيبك ومش حسيب الأوزى بتاعك الشارتات كلها عليه

ان بسئل متى نغير الفيبو على الاربع ساعات انا لاحظت ان الاسترالي اربع ساعات ارتد ارتداد قوي على الاربع ساعات حوالي 420 نقطه المفترض نغير الفيبو ونحدد الاهداف 50% و61% ونتابع على الساعه
    الاهداف السابقه على الاربع ساعات وهي 100 و161 و261 تحققت في النزول كيف تكون ايضا
    اهداف في الصعود تابع شارت الاربع ساعات شكلك ماشاهدته اخر مره ارتد واخترق 261% والان متجه الى
    161% حسب مافهمته من الاستراتيجيه عند تكون سلوك سعري عندى احد المستويات القويه
    وهي من 50 % و61% و100% و161% و261% و423%
    لاعالم هل تقصد اننا لازم نكمل جميع الاهداف على الاربع ساعات الى 423%شاهد الصور على الاربع ساعات المرفقه انا غير الفيبو لا اعلم صح وتحقق الهدف الاول عند 50 والان متجهين الى 61%
    لما السعر يكسر مستوى 161 للأعلى مثلا يبقى هدفة مستوى 261 ويلغى هذا الهدف فى حالة الأغلاق اسفل مستوى 100 ويتم تغيير الرسم بناءا على المعطيات الجديدة والعكس فى حالة الهبوط
    وكذلك لما يكسر مستوى 261 للأعلى يبقى هدفة مستوى 423 ويلغى هذا الهدف فى حالة الأغلاق اسفل مستوى 161 ويتم تغيير الرسم بناءا على المعطيات الجديدة والعكس فى حالة الهبوط

طيب فى الأسترالى فريم 4 ساعات السعر كسر مستوى 261 للأسفل يبقى هدفة مستوى 423 ويلغى هذا الهدف بالأغلاق اعلى مستوى 161 طيب موصلش لهدفة ولا اغلق اسفل مستوى 161 يبقى الرسم يفضل كما هو لحد ما حاجة من الأتنين تحصل

لقيت بقى موجات صغيرة وعايز تستفيد منها استفيد منها على الفريم الأقل اللى هو فريم الساعة مادام السعر محترم مستوياتك وبيكون شموع انعكاسية مكان ما انت مستنيها خلاص اعتمد وتوكل على الله

بالنسبة للفيبوناتشى اللى انت راسمة على فريم 4 ساعات على فكرة انا كمان كنت راسمة وكنت عارف انو مش صح بس لازم اعمل حساب كل الأحتمالات ولو تلاحظ انى مستوى 38 اتكسر قبل ما يوصل لمستوى 50 زى ما قلتلك عايز تشتغل على الموجات الصغيرة روح للفريم الأقل علشان تحدد اماكن ارتداد السعر بشكل دقيق

هنا اخذت اخر موج على الاربع ساعات وقمت بتفصيلها على الساعه ارجوا ان تكون صحيحه
    وهي تعبر تحديث للاسترالي دولار ساعه للي يبي يتابع مع افتتاح السوق تكون نموذج انعكاسي عن 61%
    انا بس اللي شاغل بالي الاربع ساعات فقط احيانا تحصل فرص على الاربع ساعات اريد اغير الفيبو
    واتذكر كلام اننا منغير الفيبو سواء طلع او نزل على الاربع ساعات نشتغل على الساعه فقط
    مع اخذ في الاعتبار الاربع ساعات والاهداف المتحققه السابقه يمكن تقصد تكون مقاومه ودعم
    ارجوا التوضيح اكثر وشكرا
    شاهد تفصيل الموجه الخيره على الاساعه مع توصيت بيع عند مستوى 61% يوم الاحد باذن الله
    اذا كان تطبيقي صح
    ممتاز ممتاز انا كنت ماشى الأسبوع الماضى على نفس الرسم بالظبط وكنت شارى صباح الجمعة بهدف مستوى 50 وقفلت صفقة الشراء قبل مستوى 50 بحاجة بسيطة علشان السوق كان خلاص هيقفل تجنبا لأى جابات ولو كان اتكون نموذج انعكاسى عند مستوى 50 كنت بيعت وسيبت الصفقة للأسبوع القادم حضر نفسك لصفقة بيع تقيلة اوى قادمة ان شاء الله على هذا الزوج واتوقع كسر مستوى 61 والأرتداد من مستوى 100 هتقولى لية هقولك دى حاجات انت هتحفظها لوحدك مع التطبيق المستمر بتحصل لما الأتجاة بيتغير ولاحط انى الأتجاة الصاعد لما كان مستمر الأسبوع الماضى كا بيصحح دايما عند مستوى 50 اما اخر تصحيح كان عند مستوى 61 ودى اول علامة لتغير الأتجاة وننتظر باقى التأكيدات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة distraction مشاهدة المشاركة
    أرجو يا برنس ان تعطينى رأيك فى هذا الشارتات وجزاك اللة خيرا
    ارجو منك يا اخى توضيح القمم والقيعان اللى انت راسم عليها علشان الشارتات مش واضحة

الصورة الرمزية hoopoe

لما السعر يكسر مستوى 161 للأعلى مثلا يبقى هدفة مستوى 261 ويلغى هذا الهدف فى حالة الأغلاق اسفل مستوى 100 ويتم تغيير الرسم بناءا على المعطيات الجديدة والعكس فى حالة الهبوط
    وكذلك لما يكسر مستوى 261 للأعلى يبقى هدفة مستوى 423 ويلغى هذا الهدف فى حالة الأغلاق اسفل مستوى 161 ويتم تغيير الرسم بناءا على المعطيات الجديدة والعكس فى حالة الهبوط

طيب فى الأسترالى فريم 4 ساعات السعر كسر مستوى 261 للأسفل يبقى هدفة مستوى 423 ويلغى هذا الهدف بالأغلاق اعلى مستوى 161 طيب موصلش لهدفة ولا اغلق اسفل مستوى 161 يبقى الرسم يفضل كما هو لحد ما حاجة من الأتنين تحصل ويبقى هدف 423% قائم طلما لم نقفل فوق 161%

لقيت بقى موجات صغيرة وعايز تستفيد منها استفيد منها على الفريم الأقل اللى هو فريم الساعة مادام السعر محترم مستوياتك وبيكون شموع انعكاسية مكان ما انت مستنيها خلاص اعتمد وتوكل على الله

بالنسبة للفيبوناتشى اللى انت راسمة على فريم 4 ساعات على فكرة انا كمان كنت راسمة وكنت عارف انو مش صح بس لازم اعمل حساب كل الأحتمالات ولو تلاحظ انى مستوى 38 اتكسر قبل ما يوصل لمستوى 50 زى ما قلتلك عايز تشتغل على الموجات الصغيرة روح للفريم الأقل علشان تحدد اماكن ارتداد السعر بشكل دقيق

ممتاز وشكرا على التوضيح الان ارتاح بالي من الاربع ساعات واليومي نتعامل معه نفس مانتعامل مع الاربع ساعات
    انا الان فهمت ان الاربع ساعات حسب رسمت الاسترالي دولار اذا اخترق 161 % نغير الفيبو صحيح غير كذا لا
    وهذا ينطبقعلى اي موجه هابطه
    مثلا لو السعر نزل ووكسر 161% هدفنا261% لكن السعر ارتد واخترق 161% و واغلق فوق مستوى 100% هنا اغير الفيبو ل هذا صحيح
    ونتعامل مع الصعود بفنس الطريقة كسر او اختراق المستوى اللي قبل اللي قبله ههههههه
    طيب هل هذا الكلام ينطبق على المستويات 50% و61%
    يعني لو كسر 61% هدفنا 100% لكن السعر لم يصل ارتد قبل 100% واخترق 61% واخترق 50% هل باختراق 50% نغير ام هذه الحاله
    لاتنطبق الا على 161% و261% و423%

الان نجي للساعه
    هل نفس الكلام السابق وهو اذا نزل السعر وكسر 261% وكم يصل الى 423% وارتد واخترق 261% مره ثانيه واخترق 161% نغير
    طبعا في الصعود والنزول
    ثانيا:
    كل موجه تصحح 50% او 61% على الساعه تعتبر موجه نغير الفيبو فيها

صراحه اجابه ممتازه جدا واشكرك ايوه كذا وصلت المعلومه المشكله لاجينا نطبق مادري ايش اللي يحصل تطير المعلومات
    يعني اللي يحدد الموجه على الاربع ساعات صح يمشي صح وهل اليومي ينفع نفس الطريقه
    افضل استراتيجيه من ناحية قوتها ومن ناحية المعلم في تبسيطها الله يعطيك الصحه والقوه ويعينك علينا وتكمل ماتبقى من فلاتر

ممتاز وشكرا على التوضيح الان ارتاح بالي من الاربع ساعات واليومي نتعامل معه نفس مانتعامل مع الاربع ساعات
    انا الان فهمت ان الاربع ساعات حسب رسمت الاسترالي دولار اذا اخترق 161 % نغير الفيبو صحيح غير كذا لا
    وهذا ينطبقعلى اي موجه هابطه
    مثلا لو السعر نزل ووكسر 161% هدفنا261% لكن السعر ارتد واخترق 161% و واغلق فوق مستوى 100% هنا اغير الفيبو ل هذا صحيح
    ونتعامل مع الصعود بفنس الطريقة كسر او اختراق المستوى اللي قبل اللي قبله ههههههه
    طيب هل هذا الكلام ينطبق على المستويات 50% و61%
    يعني لو كسر 61% هدفنا 100% لكن السعر لم يصل ارتد قبل 100% واخترق 61% واخترق 50% هل باختراق 50% نغير ام هذه الحاله
    لاتنطبق الا على 161% و261% و423%

الان نجي للساعه
    هل نفس الكلام السابق وهو اذا نزل السعر وكسر 261% وكم يصل الى 423% وارتد واخترق 261% مره ثانيه واخترق 161% نغير
    طبعا في الصعود والنزول
    ثانيا:
    كل موجه تصحح 50% او 61% على الساعه تعتبر موجه نغير الفيبو فيها

صراحه اجابه ممتازه جدا واشكرك ايوه كذا وصلت المعلومه المشكله لاجينا نطبق مادري ايش اللي يحصل تطير المعلومات
    يعني اللي يحدد الموجه على الاربع ساعات صح يمشي صح وهل اليومي ينفع نفس الطريقه
    افضل استراتيجيه من ناحية قوتها ومن ناحية المعلم في تبسيطها الله يعطيك الصحه والقوه ويعينك علينا وتكمل ماتبقى من فلاتر
    تمام انا اصلا كنت عايز اقلك المستوى اللى قبل اللى قبلة بس قولت اوضحهالك اكتر علشان تبقى مفهومة
    ونفس الكلام ينطبق على مستويات 50-61 وانا مردتش اقولك عليها سيبتك نستنتجها لوحدك واللى بنطبق على فريم ينطبق على اى فريم اخر يومى اسبوعى ساعة بس اقل فريم ممكن تشتغل علية هو الساعة
    وبالنسبة للخبطة علاجها الوحيد التطبيق المستمر وومكن تكتب الأساسيات فى شكل نقاط وترجعلها عند الحاجة انا شخصيا كنت بعمل كدة كل ما اكتشف حاجة بتتكرر معايا اعتمدها قاعدة واسجلها فى ورقة الا ان انتهيت يمجموعة قواعد كونولى استراتيجية جميلة الحمد لله
    بالتوفيق ان شاء الله وورينا همتك اول ما السوق ما يفتح ان شاء الله

صفحة 15 من 20 الأولىالأولى ... 591011121314151617181920 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17