صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 99
    الصورة الرمزية a7med920
    a7med920 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    أيوه كده يا جماعة .. بسم الله ماشاء الله .. حلو جدا التعاون ده
    ماشاء الله فكرتك ممتازه يا أستاذ محمد ... و باشمهندس أحمد فعلا برضه كان بيتكلم في الفكرة دي قبل كده .. و أنا شايف إن ده هيوفر علينا فعلا كتير و هيخلنا نفضل مكملين في السوق أكتر ولو اتعملت صح فعلا ممكن بإذن الله نوصل لإننا نتجنب نهائيا كل احتمالات الوصول لأقصى حد مسموح به في المارجن و برضه بدون خساير تذكر ..
    أنا هدرس الفكرة دي و راجعلكم تاني ..
    منتظرينك

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med920 مشاهدة المشاركة
    منتظرينك
    و منتظرين الإكسبيرت منك يا باشا كمان

الصورة الرمزية صاحب هدف
    صاحب هدف غير متواجد حالياً موقوف

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

توضيح لوضع الهامش أثناء فترة التذبذب

طيب فكرة مضاعفات الفايبوناتشي أعتقد واضحة و حاليا انا اناقش وضع الهامش وليس الربح لاننا قد فرغنا من ضمان الربح عند خروج السعر من رينج التذبذب تمام

وهكتب مثال قصير كده بسرعة ( إحنا إتفقنا إن في 2 إكسبيرت 1 شراء و 1 بيع تمام )

السعر الحالي مثلا 1.3010

إكسبيرت الشراء فتح 1 شراء

إكسبيرت البيع فتح 1 بيع

المحصلة من أجل الهامش زيرو

هبط السعر مثلا للـ 1.3000

إكسبيرت الشراء فتح 2 بيع

إكسبيرت البيع اغلق البيع الذي لديه من 1.3010 وفتح بيع جديد عند 1.3000

المحصلة من أجل الهامش (إكسبيرت الشراء لديه 1 شراء و 2 بيع ) (إكسبيرت البيع لديه 1 بيع) = 1 شراء و 3 بيع = 2 بيع محجوز لدى الهامش

طيب عاد السعر للـ 1.3010

إكسبيرت الشراء فتح 3 شراء

إكسبيرت البيع فتح 2 شراء

المحصلة من اجل الهامش (إكسبيرت الشراء لديه 4 شراء و 2 بيع ) (إكسبيرت البيع لديه 1 بيع و 2 شراء ) = 6 شراء و 3 بيع = 3 شراء محجوز لدى الهامش

(( لاحظ أن هذا التذبذب الاخير أدى لفتح 5 شراء إلى أن الخطوة السابقة كان لدى الهامش عقدين وحاليا 3 عقود أي اننا لم نثقل على الحساب سوى بعقد 1

على فرض هبط السعر مجددا للـ 1.3000

إكسبيرت الشراء فتح 5 بيع

إكسبيرت البيع فتح 3 بيع

المحصلة من اجل الهامش (إكسبيرت الشراء لديه 4 شراء و 7 بيع ) (إكسبيرت البيع لديه 4 بيع و 2 شراء ) = 6 شراء و 11 بيع = 5 بيع

على فرض بقينا في التذبذب وعاد السعر للـ 1.3010

إكسبيرت الشراء فتح 8 شراء

إكسبيرت البيع فتح 5 شراء

المحصلة من اجل الهامش (إكسبيرت الشراء لديه 12 شراء و 7 بيع ) (إكسبيرت البيع لديه 4 بيع و 7 شراء ) = 19 شراء و 11 بيع = 8 شراء

وهـــــــــــــــــــــكذا ..

لاحظ أن المحصلات هي نفسها سلسلة فايبوناتشي

الأفكار والتطويرات لانهاية لها لكن أحاول البقاء ضمن حدود البساطة

مثلا قد نقوم بعمل إكسبيرت ثالث مهمته مراقبة الإكسبيرتين معا وبأي لحظة يكون التوتالي ربح يقوم بإغلاق كل العقود وجعل الإكسبيرتين يبدآن من جديد

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	تنس.gif
المشاهدات:	22
الحجـــم:	72.6 كيلوبايت
الرقم:	323106

أو مثلا نقوم بعمل إكسبيرت يقوم أيضا بفتح صفقات ترتبط صفقاته مع صفقات الحصيلة الناتجة من الإكسبيرتين فمثلا في آخر خطوة كان لدينا حصيلة 8 شراء وفي حال عكس السعر على هذه الـ 8 صفقات يقوم بفتح 13 بيع

أتمنى تفاعل من الأخوة المبرمجين وتحمسهم لان الخروج بأي إكسبيرت يكون فيه الربح مضمون فهذا يعني ان أي هدف مالي كان مليون دولار أو غيره يكون مضمون ولن يكون بحاجة سوى للوقت

تحياتي ودمتم بخير إن شاء الله

أرى أن البداية بهيدج لا تضيف حماية ولا ربح .. و بعد أول تذبذبين يصير الحال كما لو أننا كنا نعمل بنظام الأوامر المعلقة و ليس الدخول ماركت مع السعر بهيدج بإضافة أحجام أكبر ...

بمعنى :
    لو اشتغلنا بطريقة إن تكون بدايتنا صفقة شراء شغاله فعليا ، و صفقة بيع شغاله فعليا الاتنين في آن واحد من البداية ( أي هيدج ) فلو نزل السعر 10 نقاط و ارتد 10 نقاط أخرى و كانت البداية بلوت واحد للشراء و لوت واحد للبيع .. هيبقى عندنا كده صفقات مفتوحه بمقدار 14 لوت شراء + 10 لوت بيع .... و يستمر المحال بمضاعفات فيبوناتشي ولن يكون للهيدج الأول في الافتتاح تأثأو قيمة أكثر من أننا جنينا 10 نقاط ربح في البادية والآن الوضع فيه أحجام كبيرة على صفقات البيع و الشراء بالتوازي و يستمر الحال داخل رينج التذبذب ...

لو كانت بدايتنا إننا علقنا صفقة شراء على بعد 5 نقاط أعلى السعر ، و صفقة بيع على بعد 5 نقاط أسفل السعر ( أي بدون الافتتاح على هيدج ) هيبقى الحال بعد تذبذبين متتالين صعودا و نزولا مرتيين متتاليتين = 12 لوت شراء + 7 لوت بيع ... و ده معناه إننا قللنا تسرب أحجام البيع و الشراء الكبيرة .. ممايعطينا مساحة في الهامش لتحمل تذبذبات أطول .. مع التضحية بأول 10 نقاط ربح لزيادة الأمان ...

- دي كانت أهم ملاحظة عندي و انا قولتها قبل كده .. و بالنسبة للسبريد في الحالتين الاتنين محسوب و مش سايبينها عاميه ولا حاجة .. يعني زي مانا قولت قبل كده الصفقات المعلقة كلها باي استوب لو كان الرينج بينهم 10 نقاط يبقى الرينج الحقيقي يساوي 6 نقاط لو كان السبريد نقطتين و هنا السبريد مش هيمثل أي مشكلة أبدا ...

- دلوقتي لو هنتكلم عن نظرية الأوامر المعلقة ( و للعلم هي هي نظرية الهيدج بالظبط مع الفرق إننا بنبدأ بصفقتين معلقتين مش بندخل ماركت ) هنا لو السعر عمل أي رالي مضمون الربح بإذن الله .. مشكلتنا هتكون في إيه علشان نحددها مع بعض ... المشكلة في إن السعر يفضل في تذبذب عرضي في متوسط 10 نقاط مثلا لا بيطلع يجيب تارجت فوق ولا عارف يجيب تارجت تحت .. لو استمر الوضع كده و عدى مثلا 10 تذبذبات مش عارف يكسر منطقة المحاصرة دي خالص ... هنقع في مشكلة إن مش هيكون عندنا مارجن لفتح صفقة المضاعفة الجديدة ( حتى لو الهيدج بيقلل تآكل المارجن فعلا .. لكن لا محالة من إن فيه احتمالية إننا نوصل لإننا مش قادرين نفتح أكتر ) أنا عارف إن تذبذب 10 مرات مش عراف يكسر 10 نقاط دي صعبة شوية لكن بتحصل و لازم نحط كل الاحتمالات في الاعتبار ...
    هنا هنوصل لنقطة صعبه ... إما هنضطر نقفل على خسارة و خلاص ( و هنا مش هتكون خسارة كبيرة .. هتكون بحد أقصى 13 % تقريبا ) أو ندور على فكره تخلينا نقدر نستمر في السوق لحد مالسعر يجيب تارجت معانا !!!
    و دي النقطة اللي أنا بفكر فيها بقالي كام يوم .. و الحمد لله توصلت لأكتر من فكره ممكن تخلينا نقدر على أسوأ الظروف نستحمل أكتر من 20 تذبذب عرضي بدون أن نضطر أن نغلق على خساير .. صحيح هنا هضطر أضحي بشوية ربح كنت ممكن أعملهم .. لكن الأمان عندنا في النقطة دي أهم زي ما الأستاذ اسماعيل قالنا إحنا بندور على إكسبيرت مابيخسرش .. حتى لو مكسبه بطيئ لكن الربح أصبح مضمون ..

* أنا دلوقتي بدور على برنامج رسم لطيف زي اللي كان الباشمهندس أحمد بيستخدمه علشان أرسملكم أفكاري في صور أحسن لإن هيبقى الاستيعاب صعب جدا شفهيا .. و برضه مازلت بدور و بضرب أرقام لحد ماوصل لحلول عملية أكتر ..

الصورة الرمزية صاحب هدف

اهلا بيك أخي محمود

بالنسبة للنقطة الأولى إلى هي ندخل بعد مانعلق طلبات او ندخل ماركت
    سدقني مش هتفرق , مثلا كنا حاطين سل ستوب تحت 5 نقاط وحاطين باي ستوب فوق 5 نقاط
    وراح السعر وتفعل الشراء
    طب هنا كام إحتمالية الصعو ويحقق ربح وكام إحتمالية ان السعر يعكس وندخل على الماضاعفات ؟
    انا هقولك النسبة 50/50 صح ولا أنا غلطان
    طب مادام النسبة كده لسه أضيع على نفسي من الأول الـ 10 نقاط إلى ممكن يعكسهم السوق عليا وانا أساسا مش هخسر حاجة لان العقد الخسران هيدخل بمضاعفات لغاية مايكسب في الآخر بإذن الله

لكن بردو إحنا ممكن ببساطة نعمل متغير خارجي يخلي الإكسبيرت يدخل ماركت او يوضع طلبات معلقة ونعمل باكتست بعد كده ونشوف اي نظام احسن

بالنسبة لموضوع التذبذب المفروض إننا خلاص مش هنخاف منه تاني بعد فكرة آله مراقبة الهامش ولا إيه

وبإنتظار الصور ياغالي عشان نتناقش بيهم إن شاء الله وشكرا ليك بجد على إهتمامك
    تحياتي ياغالي

الشكر ليك يا أستاذ اسماعيل أولا لإنك انت صاحب الموضوع ..
    الدخول ماركت أو بأوامر معلقه فعلا مافيش فيه فرق .. النقطة اللي بتكلم فيها بس إن الدخول ماركت ممكن يخلي احتمالية إني أضطر أوصل لمضاعفات كبيرة أسرع .. و ممكن فعلا الإكسبيرت يكون فيه الخاصيتين ..
    بالنسبة لآلة مراقبة الهامش .. أنا مازلت مش فاهم آلية عملها كويس .. يعني على افتراض إن الهامش بدأ يتآكل بسبب الدخول في مضاعفات كتير .. آلة مراقبة الهامش هيكون عملها إيه بالظبط ؟

الصورة الرمزية a7med920

متابع.....
    ولو نتجمع على مايك يكون افضل

متابع.....
    أنا بقول كده والله يا باشمهندس ... لكن الأستاذ اسماعيل عنده مشكلة في الماسنجر و السكايب .. و أنا عمال أجمع أفكاري علشان أشوف إزاي ممكن أشرحها على الرسم مثلا لإن دماغي سخنت بصراحه من كتر التفكير في الاحتمالات و خلصت الورق اللي في البيت من كتر الرسومات .. بس آدينا مع بعض

الصورة الرمزية a7med920

ملحوظه
    كلما ذاد التذبذب------ ذادت الصفقات
    وكلما ذادت الصفقات --------- ذادت الخساره من الاسبريد
    وكلما ذادت الخساره من الاسبريد ----------- ستحتاج الى مسافه أطول فى اتجاه واحد للخروج على ربح
    وكلما ذادت المسافه ---------- ذاد احتمال ان يرجع السعر دون أن يكمل ويصل الى هذه المسافه
    فما العمل؟؟

الصورة الرمزية صاحب هدف

الشكر ليك يا أستاذ اسماعيل أولا لإنك انت صاحب الموضوع ..
    الدخول ماركت أو بأوامر معلقه فعلا مافيش فيه فرق .. النقطة اللي بتكلم فيها بس إن الدخول ماركت ممكن يخلي احتمالية إني أضطر أوصل لمضاعفات كبيرة أسرع .. و ممكن فعلا الإكسبيرت يكون فيه الخاصيتين ..
    بالنسبة لآلة مراقبة الهامش .. أنا مازلت مش فاهم آلية عملها كويس .. يعني على افتراض إن الهامش بدأ يتآكل بسبب الدخول في مضاعفات كتير .. آلة مراقبة الهامش هيكون عملها إيه بالظبط ؟
    العفو اخي محمود
    آلة مراقبة الهامش ( انا حاسس إن الاسم مش مناسب ) عملها تقريبا إن إحنا هنحلطها ليميت محدد للهامش المتوفر في حال وصلنا لليميت ده هيتقفل من كل عقد مفتوح نصه بالظبط بحيث يرجعلنا نص الهامش المحجوز وبنفس الوقت مش هيأثر على المضاعفات ونتيجتها لما يتحرك السعر

متابع.....
    أهلا يا أحمد باشا
    بصراحة كلمني الأخ محمود النهردة بالموضوع ده , للأسف بسبب الوضع الامني بسوريا عندنا السكايب محجوب والماسنجرات بتفصل أثناء المحادثات كتير بقالي أكتر من سنة مابدخلش لا على ماسنجر ولا سكايب أساسا الإنترنت مش عارفين إيمتا فجأة ممكن يتقطع
    تحياتي وتسعدني متابعتك

الصورة الرمزية صاحب هدف

أنا بقول كده والله يا باشمهندس ... لكن الأستاذ اسماعيل عنده مشكلة في الماسنجر و السكايب .. و أنا عمال أجمع أفكاري علشان أشوف إزاي ممكن أشرحها على الرسم مثلا لإن دماغي سخنت بصراحه من كتر التفكير في الاحتمالات و خلصت الورق اللي في البيت من كتر الرسومات .. بس آدينا مع بعض
    ربنا يعينك يا باشا

ملحوظه
    وكلما ذادت الخساره من الاسبريد ----------- ستحتاج الى مسافه أطول فى اتجاه واحد للخروج على ربح
    وكلما ذادت المسافه ---------- ذاد احتمال ان يرجع السعر دون أن يكمل ويصل الى هذه المسافه
    فما العمل؟؟
    طب انا إلي اعرفه إن في شركات بتاخد عمولة بدل السبريد
    هي الشركات دي نظامها إزاي وياترى ممكن نلاقي شركة عندها النظام ده وبنفس الوقت عندها نظام إعادة الهامش عند التهديج ؟

الصورة الرمزية a7med920

اهلا بكم
    انا معرفش انك من سوريا كان الله فى العون
    بالنسبه للانترنت برسلك على الايميل برنامج يفتحلك النت على البحرى ويخلى النت معاك زى الصاروخ بس مش حيفتحلك الماسينجر
    بالنسبه للماسينجر حتدخل على موقع ويب ماسينجر حكتبلك اسم الموقع على الخاص ايضا ونتكلم مايك (الموقع بيدعم المايك )
    احنا اللى دهنا الهوا دوكو ياعم الحج
    ربنا يكون فى عونكم

ملحوظه
    فما العمل؟؟
    انت ليه مركز مع السبريد كده ... ماقولتلك يا باشا مرة السبريد ده انساه خالص و احذفه من الرينج اللي هنحصر السعر فيه ... لو الرينج 10 نقاط اعتبره 6 نقاط بس علشان تنسى قصه السبريد دي خالص ... ولو الرينج 15 نقطة اعتبره 11 نقطة بس برضه .. و هكذا ... السبريد بالنسبة لي مش عقبة في حالة الأوامر المعلقة .. السبريد هيكون بالنسبة لي عقبة في حالة إني في كل مستوى بفتح هيدج كامل ( و ده أنا مش بفكر فيه خالص ) ..

لكن .. كلما زاد التذبذب زادت الصفقات ده كلام جميل جدا
    بس المفروض إن كلما زادت الصفقات يتآكل الهامش
    و إذا تآكل الهامش هنوصل لنقطة مش هنقدر نفتح منها صفقات زيادة
    و عند النقطة دي هيكون الموقف صعب لو السعر مشي في الاتجاه صاحب اللوت الأقل

* وبعدين ماهو ده اللي إحنا بنفكر فيه بقالنا أكتر من أسبوع يا باشا ... يعني انت داخل دلوقتي تبكتنا و تحبطنا ولا إيه !!! أعيط انا دلوقتي و أقفل الجهاز ولا أعمل إيه يعني يا عم الحاج ؟؟؟

الصورة الرمزية turkm
    turkm غير متواجد حالياً عضو نشيط

بسم الله الرحمن الرحيم
    إلى الاخ صاحب هدف
    أطلب الاذن من حضرتك بالسماح لي باستخدام فكرة الآلة الحاسبة (لحماية الحساب من المارجن كول) وانت شرحتها في مشاركة سابقة وذلك لاستخدامها مع أكسبيرت شبيه بطريقتك بس بدون مضاعفات فايبو

وبارك الله فيك انت وجميع الاخوة الكرام

الصورة الرمزية صاحب هدف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة turkm مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    إلى الاخ صاحب هدف
    أطلب الاذن من حضرتك بالسماح لي باستخدام فكرة الآلة الحاسبة (لحماية الحساب من المارجن كول) وانت شرحتها في مشاركة سابقة وذلك لاستخدامها مع أكسبيرت شبيه بطريقتك بس بدون مضاعفات فايبو

وبارك الله فيك انت وجميع الاخوة الكرام
    أهلا بك اخي
    أكيد لن أعترض ولن امنعك
    لكن أين أنت أخي وأنا من شهر انادي على المبرمجين
    تفضل أخي فكرة حماية الحساب من المارجن كول تحت تصرفك
    تحياتي ووفقك الله

صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17