صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 99
    الصورة الرمزية a7med920
    a7med920 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صاحب هدف مشاهدة المشاركة

إن شاء الله

لا والله أنا شغلي كله سوينجات
    والفكرة دي ببالي من اكتر من سنة ( فكرة الأوتوستراد ) يعني أعمل أسلوب عمل معين وأطبقه مرتين مرة بإتجاه الشراء ومرة بإتجاه البيع

أهلا يا أستاذ أسامة
    الإكسبيرت ده بيشتغل زي الفكرة إلي قلتها في المشاركة الأولى ولا بس مضاعفات فايبوناتشي ؟
    أنا فكرتي هي زي ماقلت قبل شوية إني جبت المضاعفات دي وشغلتها بالإتجاهين
    يعني انا بفتح شراء وبيفضل الإكسبيرت بياكل لغاية مايجي السوق ويعكس فببدأ بمضاعفات فايبوناتشي
    لكن بنفس الوقت بردو في إكسبيرت بياكل بالإتجاه الهابط
    ياريت بس تأكدلي النقطة دي لو سمحت
    وشكرا لإهتمامك ومرورك
    ولو انها مش داخله دماغى طيب ما تغل الاكسبيرت مرتين برقم ماجيك مختلف

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محتار مشاهدة المشاركة
    اعتقد ان اعضاء المتداول العربي بدأ فيهم شيئ غريب ونقلة نوعية جدااا
    وهي التفكير خارج الصندوق وهذا الشيئ يبشر بخير

اخوك مدير الافكار الرياضيه فى القسم
    وبفكر افتح قسم الافكار التى لا تعتمد على مؤشرات

الصورة الرمزية a7med920

لو حسابك 100 دولار
    وفتحت الصفقات اللى انت قايل عليها دى
    1 – 2 – 3 – 5 – 8 – 13 – 21 – 34 – 55 – 89 – 144 وهكذا

يعنى النقطه ب377 سنت مجموعا
    يعنى حنقول3.7 دولار
    يعنى بعد 110 نقطه حتكون فاتح كل الكلام دا
    اول حاجه مش حتقدر تفتحهم
    لان االنقطه بالدولار بيحجز هامش 34دولار يعنى انت محتاج حساب فوق ال120 دولار دا اول حاجه
    تانى حاجه فى أول ساعه رالى
    قول على الحساب يارحمن يارحيم
    واللى حتكسبه لو النقطه بسنت يعنى حتكسب بعد 110 نقطه طلوع 1.1 دولار بس !!!
    عشان كده انا قولتلك انها مش داخله دماغى
    طيب ليه ؟؟؟
    لان ممكن يحصل رالى ع اليورو ين زى ما حصل بالليل 193 نقطه فى ساعه واحده
    يعنى ممكن يكون دا اول ساعه يشتغل فيها الاكسبيرت بهذه المضاعفات
    فكروا تانى قبل ان تقولوا فكره جميله يمكن ان تكون جميله لكن تحتاج تعديل

الصورة الرمزية المهندس2
    المهندس2 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محتار مشاهدة المشاركة
    اعتقد ان اعضاء المتداول العربي بدأ فيهم شيئ غريب ونقلة نوعية جدااا
    وهي التفكير خارج الصندوق وهذا الشيئ يبشر بخير
    الحمدلله والشكر الله عز وجل اعطانا نعمة العقل لنفكر ونتفكر ونخطط وندرس ونعتبر.. وفعلا الواحد لما يفكر وينور الاخرين تجد التفاعل وطرح المشاراكات والافكار التي سيكون لها نتيجه بإذن الله ولمست ذلك ولله الحمد هنا في اعضاء المتداول العربي

أنا من الناس اللي لم يكملوا 4 أشهر في عالم الفوركس وهناك أفكار كثيره تدور في رأسي وهي طبعا من تجارب وأفكار أشخاص كثيرين أغلبهم أعضاء كانوا هنا في المنتدى واختفوا والبعض الآخر موجود وسوف أقوم بعمل دراسه لها وعند الوصول لنتيجه سوف أطرحها هنا

ولاننسى المقوله الشهيره للفيلسوف رينيه ديكارت " أنا أفكر اذاً أنا موجود"

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بالنسبة لصاحب الموضوع أنا بشكره على مشاركة الأفكار عموما لإن ده من أهم السبل للوصول للنجاح ، و بشجعه على الاهتمام بالفكره و تطويرها و إنه يتمسك بالرؤية العامة و يحاول يوصل لأفضل آلية تنفيذ و ماييأسش لو كانت النتايج في لحظة ما غير مشجعة لإن مافيش حاجة بتيجي سهلة .... و للعلم فأنا في 2009 عملت أكتر من 800 % أرباح صافية لايف بفكرة قريبة جدا منها بالتالي فيه أمل كبير جدا تعمل حاجة كويسه بإذن الله ...

بالنسبة للباشمهندس أحمد أنا عندي تعليق على كلامه و أنا بحب أهتم بكلام الناس اللي أنا بقدرهم على المستوى الشخصي و العقلي و اتمنى إنه يتسع صدره ليا ....
    أول حاجة أتمنى من أخويا الكبير الباشمهندس أحمد إنه يتعامل بطريقة نفسية مشجعه أكتر من كده مع الناس و يكون هو عامل دعم لأي حد حتى لو ماكنتش مقتنع بأفكاره ، في أسوأ الظروف لازم ماتواجهوش بأي صدام لفظي او نفسي ، بالعكس لازم تستوعبه حتى لو كانت أفكاره غلط و بعد مرحلة الاستيعاب النفسي تبدأ تحقنه بالأفكار الأفضل بطريقة إيجابيه ... و أنا عارف إنك مش هتزعل من كلامي ده ..
    ثانيا انت عندك حق في أكتر من نقطة في تعليقك ... لكن لاحظ إن لو حصل رالي في أي اتجاه هو أكيد هيطلع كسبان حتى لو كسبان فتافيت لكن حسابه مش هيتدمر أبدا و ده في حد ذاته نجاح مش نقطة ضعف .

بالنسبة لتعليقي على الاستراتيجية أو على الفكرة ...
    - لو حصل أي رالي في أي لحظة أو أي ترند واضح أكيد هتطلع كسبان و مستحيل حسابك يتدمر و دي نقطة قوة .
    - لو حصل تذبذب ضيق محدود هتطلع كسبان أكتر لكن لاحظ ( زي ما الباشمهندس أحمد قال ) رصيدك ممكن يجي على المضاعفة رقم 8 مثلا و يكون خلاص مافيش هامش كافي لفتح صفقات باللوت المناسب ، و هنا هتكون أصلا بالفعل خسرت ما لا يقل عن 25 % من الحساب و مش هتقدر تعوضهم ........ لكن على الجانب الآخر و الشيء الجميل إن فعلا في أسوأ الظروف مش هتخسر أبدا أكتر من مبلغ معين و محدد مسبقا .

اقتراحات :
    - أقترح أن يكون تحديد الرينج و التارجت مش ثابت ، و إنه يكون متغير بناء على قياسات رقمية لمتوسط تحرك الزوج بطريقة ما .
    - أقترح أن يتم حساب رقمي يحدد أفضل نقطة للدخول و هي النقطة المتوقع تكون بداية لتحرك السعر بقوة ، و هنا فيه أكتر من طريقة لا تعتمد على المؤشرات .
    - أقترح أن يكون التارجت بيزيد مع تقليل حجم المضاعفات بخطوة ثابتة بحيث إن ده يسمحلك بفتح صفقات متتالية أكتر بالهامش المتاح و توسيع دايرة الربح .

* الاقتراحات دي مجرد أفكار لم أطبقها بنفسي على أرض الواقع بالتالي اتمنى تقبلوا محاولة بسيطة للمساعدة .
    * رؤيتي عن الفكرة ربما تكون قاصرة لإني قرأت الموضوع الآن و لم أدرس الموضوع دراسة وافيه بعد فأرجوا أن تعذروني لو كان فيه أخطاء في تحليل الطريقة .
    * كلامي الموجه للباشمهندس أحمد عبارة عن همسه صغيرة لأخ كبير و ليست عتاب او تجريح .

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    بالنسبة لصاحب الموضوع أنا بشكره على مشاركة الأفكار عموما لإن ده من أهم السبل للوصول للنجاح ، و بشجعه على الاهتمام بالفكره و تطويرها و إنه يتمسك بالرؤية العامة و يحاول يوصل لأفضل آلية تنفيذ و ماييأسش لو كانت النتايج في لحظة ما غير مشجعة لإن مافيش حاجة بتيجي سهلة .... و للعلم فأنا في 2009 عملت أكتر من 800 % أرباح صافية لايف بفكرة قريبة جدا منها بالتالي فيه أمل كبير جدا تعمل حاجة كويسه بإذن الله ...

بالنسبة للباشمهندس أحمد أنا عندي تعليق على كلامه و أنا بحب أهتم بكلام الناس اللي أنا بقدرهم على المستوى الشخصي و العقلي و اتمنى إنه يتسع صدره ليا ....
    أول حاجة أتمنى من أخويا الكبير الباشمهندس أحمد إنه يتعامل بطريقة نفسية مشجعه أكتر من كده مع الناس و يكون هو عامل دعم لأي حد حتى لو ماكنتش مقتنع بأفكاره ، في أسوأ الظروف لازم ماتواجهوش بأي صدام لفظي او نفسي ، بالعكس لازم تستوعبه حتى لو كانت أفكاره غلط و بعد مرحلة الاستيعاب النفسي تبدأ تحقنه بالأفكار الأفضل بطريقة إيجابيه ... و أنا عارف إنك مش هتزعل من كلامي ده ..
    ثانيا انت عندك حق في أكتر من نقطة في تعليقك ... لكن لاحظ إن لو حصل رالي في أي اتجاه هو أكيد هيطلع كسبان حتى لو كسبان فتافيت لكن حسابه مش هيتدمر أبدا و ده في حد ذاته نجاح مش نقطة ضعف .

بالنسبة لتعليقي على الاستراتيجية أو على الفكرة ...
    - لو حصل أي رالي في أي لحظة أو أي ترند واضح أكيد هتطلع كسبان و مستحيل حسابك يتدمر و دي نقطة قوة .
    - لو حصل تذبذب ضيق محدود هتطلع كسبان أكتر لكن لاحظ ( زي ما الباشمهندس أحمد قال ) رصيدك ممكن يجي على المضاعفة رقم 8 مثلا و يكون خلاص مافيش هامش كافي لفتح صفقات باللوت المناسب ، و هنا هتكون أصلا بالفعل خسرت ما لا يقل عن 25 % من الحساب و مش هتقدر تعوضهم ........ لكن على الجانب الآخر و الشيء الجميل إن فعلا في أسوأ الظروف مش هتخسر أبدا أكتر من مبلغ معين و محدد مسبقا .

اقتراحات :
    - أقترح أن يكون تحديد الرينج و التارجت مش ثابت ، و إنه يكون متغير بناء على قياسات رقمية لمتوسط تحرك الزوج بطريقة ما .
    - أقترح أن يتم حساب رقمي يحدد أفضل نقطة للدخول و هي النقطة المتوقع تكون بداية لتحرك السعر بقوة ، و هنا فيه أكتر من طريقة لا تعتمد على المؤشرات .
    - أقترح أن يكون التارجت بيزيد مع تقليل حجم المضاعفات بخطوة ثابتة بحيث إن ده يسمحلك بفتح صفقات متتالية أكتر بالهامش المتاح و توسيع دايرة الربح .

* الاقتراحات دي مجرد أفكار لم أطبقها بنفسي على أرض الواقع بالتالي اتمنى تقبلوا محاولة بسيطة للمساعدة .
    * رؤيتي عن الفكرة ربما تكون قاصرة لإني قرأت الموضوع الآن و لم أدرس الموضوع دراسة وافيه بعد فأرجوا أن تعذروني لو كان فيه أخطاء في تحليل الطريقة .
    * كلامي الموجه للباشمهندس أحمد عبارة عن همسه صغيرة لأخ كبير و ليست عتاب او تجريح .
    كل الشكر والتقدير لتحليلك كل كلمه وانا أحب جدا من ينتقدنى حتى يصلح اخطائى فأنا اتعلم من ارشادات الاخرين وهذا شيئ فرحنى والله على الصبح
    يمكن انا مش فاهم الطريقه وياريت حد يفهمنا تانى انا حقول اللى فهمته وبناء عليه كتبت الكلام اللى فات
    ان دى مضاعفات عاديه جدا بدل ما نفتح مثلا 1 2 4 8 16 ....
    حنفتحها بشكل فيبوناتشى
    صفقه شراوبيع فى البدايه .....
    كسبتمنهم صفقه الشراء مثلا بعد 10 نقاط نقفلها ونفتح صفقه شرا جديده.....
    ونضاعف بشكل فيبوناتشى لصفقه البيع الاولى الخاسره كل 10 نقاط
    كلامى اعتمد وركز على اداره راس المال 1 سنت لكل 100 دولار حيطيروا زى العصافير من أول رالى 100 نقطه
    دا اللى انا فهمته هل كده ينقصنى شيئ؟
    ومره تانيه انا سعيد بكل ما يقترح على أى اقتراح مفيد
    وفقكم الله جميعا

الصورة الرمزية halmoos
    halmoos غير متواجد حالياً عضو نشيط

بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وأحبابه وسلم
    السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

█●●● Autostrade #1 ●●●█

برمجة إكسبيرت يقوم عند وضعه على الشارت بفتح صفقة شراء
    الهدف 10 نقاط وفي حال تحقق الهدف يتم فتح صفقة شراء أخرى بهدف 10 نقاط أخرى وعند تحقيق الهدف مجددا تتكرر العملية
    أما في حال فتح صفقة وعكس السعر وأصبحت الخسارة 10- يتم التعامل معها بأسلوب مضاعفات فايبوناتشي حتى تخرج بربح إن شاء الله .
    مضاعفات فايبوناتشي لمن لا يعرفها هي فتح صفقة بإتجاه معين ليكن شراء وفي حال خالفنا السعر مقدار معين ليكن 10 نقاط يتم فتح 2 صفقة بيع بهدف ( totaly ) التعادل أو بهدف معين ليكن 10+ وفي حال عاد السعر مجددا لنقطة الشراء الأول يتم فتح 3 شراء والهدف نفسه إما التعادل او هدف معين ليكن 10+ وفي حال عكس السعر مجددا وعاد لنقطة البيع يتم فتح 5 بيع وهكذا حتى يخرج السعر من رينج التذبذب هذا ويحقق ربح مضمون بإذن الله .
    عدد العقود في مضاعفات فايبوناتشي :
    1 – 2 – 3 – 5 – 8 – 13 – 21 – 34 – 55 – 89 – 144 وهكذا ( مجموع آخر رقمين )
    نعود للإكسبيرت , عند مخالفة السعر لصفقة الشراء وحدوث خسارة بمقدار 10- يتم التعامل معها بأسلوب مضاعفات فايبوناتشي والهدف 10+ وعند تحقق الهدف نعود للبداية وفتح صفقة شراء جديدة بهدف 10+ وهكذا

عند الإنتهاء من هذا الإكسبيرت نقوم بتصميم أكسبرت مطابق له لكن يقوم بفتح صفقة بيع عند وضعه على الشارت .

وبهذا نستفيد من أي تحرك بإذن الله تعالى .

الملف المرفق 320785

يجب أن تكون صفقة البداية 1 سنت لكل 100 دولار .
    المردود المتوقع 1 إلى 2 % في كل يوم عمل .
    يجب محاولة عدم تبييت صفقات مع الإغلاق الأسبوعي .
    يرجى تبرع أحد المبرمجين لبرمجة هذه الفكرة مشكورا .
    لا سامح الله من يبرمجها ولا يفيد فيها الأعضاء .
    هناك افكار أخرى مشابهة سأضعها بإذن الله .
    دمتم بخير جميعا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med920 مشاهدة المشاركة
    كل الشكر والتقدير لتحليلك كل كلمه وانا أحب جدا من ينتقدنى حتى يصلح اخطائى فأنا اتعلم من ارشادات الاخرين وهذا شيئ فرحنى والله على الصبح
    يمكن انا مش فاهم الطريقه وياريت حد يفهمنا تانى انا حقول اللى فهمته وبناء عليه كتبت الكلام اللى فات
    ان دى مضاعفات عاديه جدا بدل ما نفتح مثلا 1 2 4 8 16 ....
    حنفتحها بشكل فيبوناتشى
    صفقه شراوبيع فى البدايه .....
    كسبتمنهم صفقه الشراء مثلا بعد 10 نقاط نقفلها ونفتح صفقه شرا جديده.....
    ونضاعف بشكل فيبوناتشى لصفقه البيع الاولى الخاسره كل 10 نقاط
    كلامى اعتمد وركز على اداره راس المال 1 سنت لكل 100 دولار حيطيروا زى العصافير من أول رالى 100 نقطه
    دا اللى انا فهمته هل كده ينقصنى شيئ؟
    ومره تانيه انا سعيد بكل ما يقترح على أى اقتراح مفيد
    وفقكم الله جميعا
    سوء الفهم اللي حصل هو اللي متعلم عليه بالأعلى من كلام صاحب الموضوع و كلام أستاذ أحمد

صاحب الموضوع بيقول اننا لو دخلنا صفقة شراء و عكس 10 نقاط ندخل بيع بعقدين ولو عكس 10 نقاط تاني ندخل شراء بـ 3 عقود و هكذا إلى أن يخرج السعر من التذبذب في العشر نقاط

و طبعا ده كلام منطقي جدا و زي الفل

لأن أكيد السعر مش هيفضل يتذبذب في 10 نقاط للأبد , مسيره هيخرج

و بالتالي الطريقة دي في الرالي هتكون ممتازة و تحقق ربح جميل و حتى التذبذب اللي رنجه فوق ال 20 نقطة برضه هتكسب فيه, يفضل بس لو السعر فضل يتذبذب في عشر نقط طالع نازل (و دي صعبة أوي انها تستمر كتير) و مع ذلك حتى لو حصل ده 8 مرات هيكون مجموع الخسارة لحساب 100 دولار كالتالي:
    (1*0.01 دولار) + (2*0.01 دولار) + (3*0.01 دولار) + (5*0.01 دولار) + (8*0.01 دولار) + (13*0.01 دولار) + (21*0.01 دولار) + (34*0.01 دولار) =0.87 دولار

يعني الخسارة بعد 8 مضاعفات اقل من 1 % من الحساب و لو السعر بس طلع فوق رينج العشر نقاط التذبذب بـ20 نقطة في المضاعفة التاسعة هتحقق ربح يمسح كل خسارة ال 8 مضاعفات السابقة !!!

يعني فكرة فوق الممتازة

في الرالي ارباح رائعة, و في التذبذب أبو رينج واسع الربح هيكون طالع نازل, و في التذبذب أبو 10 نقاط رينج الخسارة محدودة جدا و قابلة للتعويض بقوة بمجرد خروج السعر من العشر نقاط اللي هي اصلا صعب يفضل يتذبذب فيها كتير, و هي دي كل احوال السوق

طبعا أنا مش هرد عليك يا أستاذ أحمد في الاخر كما رديت أنت على الجميع" بانهم يفكروا تاني قبل مايتكلموا و يقولوا أن فكرة حلوة" لأن ردي ممكن يضايق لاني أنا اتضايقت

لكن هاكتفي في نهاية كلامي باني اشكر اخونا صاحب هدف (صاحب الموضوع) على الفكرة العبقرية دي و أن شاء الله تتبرمج و تبقى تحفة

تحياتي للجميع

الصورة الرمزية a7med920

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة halmoos مشاهدة المشاركة
    سوء الفهم اللي حصل هو اللي متعلم عليه بالأعلى من كلام صاحب الموضوع و كلام أستاذ أحمد

صاحب الموضوع بيقول اننا لو دخلنا صفقة شراء و عكس 10 نقاط ندخل بيع بعقدين ولو عكس 10 نقاط تاني ندخل شراء بـ 3 عقود و هكذا إلى أن يخرج السعر من التذبذب في العشر نقاط

و طبعا ده كلام منطقي جدا و زي الفل

لأن أكيد السعر مش هيفضل يتذبذب في 10 نقاط للأبد , مسيره هيخرج

و بالتالي الطريقة دي في الرالي هتكون ممتازة و تحقق ربح جميل و حتى التذبذب اللي رنجه فوق ال 20 نقطة برضه هتكسب فيه, يفضل بس لو السعر فضل يتذبذب في عشر نقط طالع نازل (و دي صعبة أوي انها تستمر كتير) و مع ذلك حتى لو حصل ده 8 مرات هيكون مجموع الخسارة لحساب 100 دولار كالتالي:
    (1*0.01 دولار) + (2*0.01 دولار) + (3*0.01 دولار) + (5*0.01 دولار) + (8*0.01 دولار) + (13*0.01 دولار) + (21*0.01 دولار) + (34*0.01 دولار) =0.87 دولار

يعني الخسارة بعد 8 مضاعفات اقل من 1 % من الحساب و لو السعر بس طلع فوق رينج العشر نقاط التذبذب بـ20 نقطة في المضاعفة التاسعة هتحقق ربح يمسح كل خسارة ال 8 مضاعفات السابقة !!!

يعني فكرة فوق الممتازة

في الرالي ارباح رائعة, و في التذبذب أبو رينج واسع الربح هيكون طالع نازل, و في التذبذب أبو 10 نقاط رينج الخسارة محدودة جدا و قابلة للتعويض بقوة بمجرد خروج السعر من العشر نقاط اللي هي اصلا صعب يفضل يتذبذب فيها كتير, و هي دي كل احوال السوق

طبعا أنا مش هرد عليك يا أستاذ أحمد في الاخر كما رديت أنت على الجميع" بانهم يفكروا تاني قبل مايتكلموا و يقولوا أن فكرة حلوة" لأن ردي ممكن يضايق لاني أنا اتضايقت

لكن هاكتفي في نهاية كلامي باني اشكر اخونا صاحب هدف (صاحب الموضوع) على الفكرة العبقرية دي و أن شاء الله تتبرمج و تبقى تحفة

تحياتي للجميع
    بالراحه علينا ياعم
    وانا مبزعلش انا بزعُل بس
    حط ع العين شده هههههههههههههه
    عموما انا بتكلم من منظلق فهمى ووالله العظيم مفهمت منك حاجه ولا من صاحب الموضوع دا فهمى اللى انا كتبته ان هى بدل ما هى مضاعفات زوجيه مضاعفات ام ناتشى
    لو انا فاهم غلط ياريت مثال بالارقام
    فهمنى ياعم ايه يعنى أما اتعلم من اخويا
    ولا اخويا مبيعرفش يعلم
    متتظرك ياجميل
    كل التحيه لصاحب الموضوع واسف مره تانيه

الصورة الرمزية صاحب هدف
    صاحب هدف غير متواجد حالياً موقوف

ياجماعة اول حاجة عايز أقولها إننا ياريت نستوعب بعض ونتحمل بعض لإننا لو ماسندناش بعض ( يد واحدة لا تصفق )

بالنسبة للطريقة لو مجهولة لأي حد بعد شرح أخونا حلموس يقلي وأنا هشرحها مرة تانية بإذن الله

تطمين وإضافات :
    أغلب الشركات حاليا تقوم بإعادة الهامش المحجوز عند القيام بعملية هيدج في الحساب
    يعني لما أفتح شراء يحجزوا جزء من الرصيد كهامش لكن لما بفتح بيع بنفس الحجم وعلى نفس العملة الهامش المحجوز بيبقا صفر وهو ده الطبيعي والواقعي فعلا
    فلما أكون فاتح 100 صفقة شراء مثلا و150 بيع هيتحجز هامش للـ 50 صفقة بس مش للـ 250 صفقة
    ده عشان موضوع الهامش
    ومش مشكلة نعملها 1 سنت لكل 200 دولار مع إننا مش هنحتاج إن شاء الله لكن للإطمئنان أكتر

حاجة تانية
    انا قلت نعمل إكسبيرتين واحد للشراء وواحد للبيع
    انا عايز نشغل الشراء مثلا عند الساعة 00:00 ولما يتحرك السعر مثلا 30 نقطة نشغل إكسبيرت البيع
    الفكرة أبدا مش إني أفتح هيدج
    لا الفكرة هي مضاعفات فايبوناتشي إلي هي أقل خطورة من أي نوع مضاعفات وإلي بإذن الله ربحها مضمون لكن بقا المرة دي هنشغلها بالإتجاهين زي الأوتوسترادات تلاقي طرف مزدحم وعجقة وطرف فاضي ومافيهوش غير شوية سيارات

إن شاء الله تكون الفكرة وصلت
    وياريت حد من المبرمجين يتبرع يبرمجها

تحياتي للكل
    آخر تعديل بواسطة صاحب هدف ، 03-05-2012 الساعة 02:34 PM

الصورة الرمزية صاحب هدف

بالراحه علينا ياعم
    وانا مبزعلش انا بزعُل بس
    عموما انا بتكلم من منظلق فهمى ووالله العظيم مفهمت منك حاجه ولا من صاحب الموضوع دا فهمى اللى انا كتبته ان هى بدل ما هى مضاعفات زوجيه مضاعفات ام ناتشى
    ولا اخويا مبيعرفش يعلم
    متتظرك ياجميل
    ماشي أخي احمد هحاول أشرحها بشكل أكثر تبسيط إن شاء الله مع صورة توضيحية

الصورة الرمزية halmoos
    halmoos غير متواجد حالياً عضو نشيط

بالراحه علينا ياعم
    وانا مبزعلش انا بزعُل بس
    ولا اخويا مبيعرفش يعلم
    متتظرك ياجميل
    أنا بصراحة مش عارف استخلص من كلام حضرتك انه تريقة و سخرية ولا خلط للهزار بال.... ولا إيه بالضبط؟

عموما احتراما لصاحب الموضوع و رغبته وكلامه (المحترم) باننا نستوعب بعض, فانا هاكتفي بمشاركتي الموضوعية بالأعلى و اللي شرحت فيها الموضوع بالتفصيل و الارقام

و الحمد لله أنا (الفقير لله) بعرف اشرح و اعلم كويس, بس يمكن عشان حضرتك صاحب علم و فكر رياضي كبير فمعلوماتي البسيطة مش قادرة توصل لحضرتك, و الحمد لله صاحب الطريقة راجل محترم و مستعد يشرح اكتر

اتمنى للجميع الخير و التوفيق و متابع معاكم و أن شاء الله لو عرفت اوصل لحاجة مش هتاخر

تحياتي للجميع

الصورة الرمزية صاحب هدف

بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

الإكسبيرت الأول :
    عند وضع الإكسبيرت على الشارت يقوم بفتح صفقة شراء بهدف تحقيق 10+ .
    عند تحقيق الهدف يتم إغلاق الصفقة وفتح صفقة جديدة بنفس الحجم وبنفس الهدف 10+ وفي حال تحقق الهدف يتم إغلاقعا وفتح صفقة أخرى وهكذا حتى تأتي صفقة وينعكس عليها السعر بمقدار 10-
    عندها يأتي دور مضاعفات فايبوناتشي
    لدينا شراء من السعر 3130 مثلا
    عكس السعر 10 نقاط وأصبح السعر 3120
    نقوم بفتح عقدين بيع من هذا السعر أي 3120
    السعر إما سيعاود الصعود او سيكمل هبوط
    في حال أكمل هبوط للـ 3110 سكون وضع الحساب كالتالي :
    الشراء (20- ) والبيع (10+)+(10+) = التعادل
    في حال هبط 10 نقاط اخرى للـ 3100 سيكون وضع الحساب كالتالي :
    الشراء (30-) والبيع (20+)+(20+) = (30-)+(40+)=10+ هنا نغلق الشراء والبيوع على ربح 10+ ونبدأ من جديد صفقة شراء بهدف 10+ وفي حال عكس السعر نتعامل معها بمضاعفات فايبوناتشي

على فرض أن السعر لما يتابع الهبوط
    لدينا شراء من 3130 ثم هبط للـ 3120 وقام الإكسبيرت بفتح عقدين بيع
    فالسعر عاد وصعد للـ 3130 فيكون وضع الحساب كالتالي :
    الشراء (0) والبيع (10-)+(10-)= 20-
    هنا يقوم الإكسبيرت بفتح 3 عقود شراء لان السعر عاد وإحتمال ان يتابع السعر الصعود إحتمال وارد فيفتح الإكسبيرت 3 شراء عند 3130 فيكون وضع الحساب كالتالي
    4 شراء عند 3130 (0) و 2 بيع من 3120 (20-) = 20-
    في حال صعد السعر للـ 3140 سيكون وضع الحساب كالتالي :
    4 شراء (40+) و 2 بيع (40-) = التعادل
    في حال واصل للـ 3150 سيكون وضع الحساب كالتالي :
    4 شراء (80+) و 2 بيع (60-) = 20+ هنا نغلق الجميع ويبدأ الإكسبيرت من جديد بفتح صفقة شراء بهدف 10 نقاط
    طيب لما صعد السعر من 3120 إلى 3130 قمنا بفتح 3 شراء على أمل ان يتابع الصعود وكان وضع الحساب كالتالي عند 3130 :
    4 شراء (0) و 2 بيع (20-) = 20-
    لكن السعر تذبذب وعاد للـ 3120 هنا يقوم الإكسبيرت بفتح 5 عقود بيع على امل مواصلة الهبوط ويصبح وضع الحساب كالتالي :
    4 شراء من 3130 (40-) و 7 بيع من 3120 (0) = 40-
    في حال واصل الهبوط للـ 3110 سيكون وضع الحساب كالتالي :
    4 شراء (80-) و 7 بيع (70+) = 10-
    في حال واصل للـ 3100 سيكون وضع الحساب كالتالي :
    4 شراء (120-) و 7 بيع (140+) = 20+ ونقفل الجميع ونبدأ من جديد
    وهكذا ................... حتى يأتي الرالي ويخرجنا من هذا التذبذب فهو صديق هذه الفكرة وليس عدوها
    إنما عدو الطريقة هو التبذب وقد قلصت الـ step إلى 10 نقاط حتى لا تكون هناك فرصة قوية للسوق لإفتراس الحساب مع العلم أن الحساب مرتاح جدا
    فمثلا في آخر مضاعفة لدينا 4 شراء و 7 بيع أي 11 عقد لكن فعليا المارجن المحجو هو فقط لـ 3 عقود بيع
    يعني لو السعر 1.3100 والرافعة 1:200
    الستاندر 100,000 النقطة 10 دولار
    الميني 10,000 النقطة 1 دولار
    الميكرو 1000 النقطة 10 سنت
    مش عارف إسمه إيه 100 النقطة بسنت
    يعني 100 ضرب 1.3100 والناتج تقسيم 200 = 0.65 * 3 عقود = 1.9 دولار هو ده الهامش المحجوز لما أكون فاتح 11 صفقة يعني 2 % يعني الـ 100 صفقة صافي حيكون المارجن 20 % تقريبا
    إن شاء الله تكون الفكرة واضحة الآن
    تحياتي للكل

الصورة الرمزية صاحب هدف

وبنفس الطريقة بيكون الإكسبيرت التاني شغال بالإتجاه العكسي
    والله اعلى وأعلم

الصورة الرمزية a7med920

وبنفس الطريقة بيكون الإكسبيرت التاني شغال بالإتجاه العكسي
    والله اعلى وأعلم
    تمام أنا كده فهمت الفكره والفكره دى ليها اكسبيرت فى المنتدى
    وتم شرحها كده بنفس الطريقه وانا افتكرت الكلام دا بعد الشرح ربنا يبارك فيك
    الاكسبيرت على ما اتذكر كان للعضو محمد نصر وحكلمه على الماسينجر واجيبلك منه رابط الموضوع
    عموما الموضوع توقف لسبب بسيط ان حساباتك من الاول بها شيئ من عدم الاكتمال وهو حساب الاسبريد
    يعنى عندما اكون فاتح 7+4 = 11 عقد
    والاسبريد يكون 3 نقاط
    والعقد ب 10 دولار
    11*10*3= 330دولار
    كمان ليس كل الشركات بها موضوع الاسبريد المحذوف
    فمثلا انا عندى عندما ادخل شراء يحجز هامش 34 دولار
    ولما ادخل بيع الهامش الاجمالى يتقسم على 2 ويصبح 17دولار
    كده انا فهمت الفكره وهى غير ما انا شرحت ولكن ينقصها اكيد اشياء كثيره ولكن هنا انت استخدمت عكس اصل الشيئ
    يعنى السعر اصل حركته التذبذب
    هل يمكن عمل فكره او اكسبيرت معاكس يحمى الحساب من التذبذب اى اصل الحركه(الحركه التى من المفترض ان اربح منها)
    على العكس الان نحن بصدد عمل اكسبيرت يحميها من التذبذب ولا اعتقد ان الاكسبيرت المعاكس سيحميها من هذا الكلام
    لانك ذكرت عند التذبذب افتح صفقات فى نفس الاتجاه مع كل صعود ونزول
    طيب لو كان اكسبيرتين هل ساقابل نفس الشيئ
    يعنى الاكسبيرت الاول بيفتح بيع كلما نزل الصعر وشرا كلما صعد
    هل الاكسبيرت الثانى سيعمل العكس ويكون حمل اكتر على الرصيد
    خصوصا ان العملات التى تجرى اسبريدها عالى شويه؟

ما رايك لو كان الاكسبيرت الثانى الذى اذا دخلنا فى مرحله تذبذب سيكون مضاعفات عكس الترند
    ويكون عدد المضاعفات محدود
    بحيث اضمن لو حصل تذبذب لمرتين ممكن اخرج بارباح من الاكسبيرت الثانى تغطى خسائر تذبذب الاكسبيرت الاول (الاول هو فيبوناتشى)
    وبمجرد الخروج اوقف العمل بالثانى وابدا من جديد بالعمل بالاكسبيرت الاول
    وبمجرد دخول الاكسبيرت الاول مرحله معينه يبدا الثانى يتفعل
    طبعا هما بيكونوا اكسبيرت واحد ولكن يحتوى استراتيجيتين وواحده تتفعل فى حال ان الاولى دخلت منعطف خطر
    انتظر ارائكم وشكرا للشرح الممتاز
    آخر تعديل بواسطة a7med920 ، 03-05-2012 الساعة 06:57 PM

الصورة الرمزية صاحب هدف

أهلا أخي أحمد
    حقلك على سر ماتقلهوش , لو شغلنا الإكسبيرتين من نفس النقطة ساعتها مهما دخلنا مضاعفات الهامش هيبقى زيرو إفتح ورقة وقلم وشوف بنفسك
    موضوع السبريد انا مش ناسيه لكن بصراحة لما يدخل السبريد في الشرح هيبقى الشرح ممل ومعقد وبردو انا مستني الإكسبيرت إن شاء الله على شان نشوف الموضوع ده عملي

بالنسبة لإقتراحاتك ياباشا بص لإسم الموضوع Autostrade #1 لسه في أوتوسترادات تانية ولسه في الأوتوبان
    تحياتي

صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17