صفحة 41 من 47 الأولىالأولى ... 3135363738394041424344454647 الأخيرةالأخيرة
النتائج 601 إلى 615 من 693
    الصورة الرمزية ابو مهاب
    ابو مهاب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ما هى نظرتك للوضع الحالى اخى الكريم Booss ؟

الصورة الرمزية Booss
    Booss غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Booss مشاهدة المشاركة
    هلا ياسر ..

الله يبارك فيك وان شاء الله الجميع ربحان من الباوند وغيره .. اشكرك على كلامك العطر ، ليس بغريب على شخص محترم وله تقدير مثلك .

طبعا لازم يطلع ويطلع ويطلع لانه باوند , يعني نحطها في القاموس بعد كده ( ترجمة الطلوع = باوند ) !! شوف هو نازل من زمان وكتبتها قبل كده مالم يكسر 63 فهو نازل + وكتبت ايضا مالم يكسر ويغلق شهري تحت 5310 - 5300 فهو صعووود , يعني الباوند بيلعب في المنطقة دي بقاله فترة كبيرة اوى 1000 نقطة .

بس الباوند مش بيحب يريح البشر مايصدق ابدا , يعني حتى وهو نازل اصدق اي خبر بينادي عليه ويطلع حتى لو خبر في البرازيل لازم يطلع عارف ليه ؟ لان الناس بايعة والتجار العادية وفوق المتوسط بايعيين !! يرووح يجي الحيتان الكبار يمشو عكس الناس علشان تكسب ولما تكسب ترجع السعر تاني لمساره الطبيعي !!!! والعكس صحيح هينزل ومش حتعرف تمسكه وكل ماتشتري هينزل زي شهر 5 و 6 !! علشان الناس كلها شراء حتى الثمالة .. سيناريو الباوند الحمضاااان .

ان شاء الله نصطاده مرة تانية بس المره ده مع كاس حليب كبير علشان بس حموضة الباوند ماتحرقش صدرنا

السلام عليكم ..

طبعا قعدت فترة طويلة علشان الاقي الموضوع في ارشيف ومخازن المنتدى وطبعا لقيت كمية ترااااااب كتييييره على الموضوع !!! وبعد التنظيف حبيت اشارك بهذه المعلومة !!

على كل حال لن اخوض في فترة غيابي الكبيرة عن المنتدى لمدة شهرين كاملة واكتفيت بي المراقبة فقط !! كان لغرض بعينه وتأكدت منه !! ماعلينا

الاقتباس سيكون مفيد للبعض وان شاء الله تخرجوا بسلام وربحانيين ..
    والحذر كل الحذر من اغلاق شهرى اسفل 53

تحياتي للجميع وسلام خاص وتقدير على مجهوود صديقي العزيز ابو أدم في المنتدى , مجهوود يشكر عليه من القلب

وأقتبس منه كلمته الشهيرة ( exaggerated currency ) ))))
    آخر تعديل بواسطة Booss ، 21-02-2013 الساعة 12:02 AM

الصورة الرمزية بوحسوون
    بوحسوون غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استنتج من كلامك ياصديقي مالم يغلق شهري تحت 5300 فهو للشراء

طيب ماعليك امر لو اغلق تحت 5300 ماهي المحطه القادمه

تحياتي

الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ..

طبعا قعدت فترة طويلة علشان الاقي الموضوع في ارشيف ومخازن المنتدى وطبعا لقيت كمية ترااااااب كتييييره على الموضوع !!! وبعد التنظيف حبيت اشارك بهذه المعلومة !!

على كل حال لن اخوض في فترة غيابي الكبيرة عن المنتدى لمدة شهرين كاملة واكتفيت بي المراقبة فقط !! كان لغرض بعينه وتأكدت منه !! ماعلينا

الاقتباس سيكون مفيد للبعض وان شاء الله تخرجوا بسلام وربحانيين ..
    والحذر كل الحذر من اغلاق شهرى اسفل 53

تحياتي للجميع وسلام خاص وتقدير على مجهوود صديقي العزيز ابو أدم في المنتدى , مجهوود يشكر عليه من القلب

وأقتبس منه كلمته الشهيرة ( exaggerated currency ) ))))
    وعليكم السلام ورحمه الله
    حبيبى والله ربنا يخليك وانا والله بعتز بيك جدا
    ويعجبنى الشغل فى صمت الى انا بحبه
    بس مش عارف انت مختفى فين ان شاء الله تكون بخير

اما بخصوص الباوند بذمتك مش مبالغ فيها بجد
    افكرك ياصحبى اليوم الى طلع بشمعه من 6280 الى صاروخ 6380 كان يوم فيدرالى وقال فيه ان لازم تيسير كمى ووقتها كنا نكلم على ال63 لازم تصمد وعمل ديل محترم ومن وقتها بيموت ضرب اهو

انهارده فدرالى وبيطلبو وقف التيسير او تخفيضو عندنا قاع مهم 5250 ضربه يعنى استعباط باغلاق اسبوعى
    خلينا السيناريو الى فوق هيتكرر دلوقتى ولا نشوف

على العموم هى عاده ولا هيشتريها هو ده الباوند

تحياتى ياصحبى وياريت نشوفك زى الاول
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

الصورة الرمزية Booss

افتراضي رد:الباوند دولار ورؤية على المدى القريب !!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بوحسوون مشاهدة المشاركة
    استنتج من كلامك ياصديقي مالم يغلق شهري تحت 5300 فهو للشراء

طيب ماعليك امر لو اغلق تحت 5300 ماهي المحطه القادمه

تحياتي
    هلا اخي الكريم ..

بالظبط اخى ابو حسون 5300 محور اهتمام الشهري .. اغلاق واضح اسفلها ( يعني حوالي 15-20 نقطة فيما فوق ) يكون الباوند في سلبية قوية !!!

ولكن حتى وان اغلق اسفلها !! يوجد تصحيح جيد لا بأس به حتى مشارف 5550 - 5630 قبل الهبوط العنيف ..

عندك الهدف الرئيسي 4970 - 4960 وان زاد بها ترى 4890 - 4880 بحد اقصى ان شاء الله .

( طبعا يوجد محطات كثيرة في الوسط وهي 5140 - 5130 ، 5050 - 5040 ) جديرة بي الاهتمام !!

(( ولكن لي نظرة مختلفة كليا في شهر 3 و 4 بالذات ولا تميل للسلبية ))

الصورة الرمزية Booss

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام ورحمه الله
    حبيبى والله ربنا يخليك وانا والله بعتز بيك جدا
    ويعجبنى الشغل فى صمت الى انا بحبه
    بس مش عارف انت مختفى فين ان شاء الله تكون بخير

اما بخصوص الباوند بذمتك مش مبالغ فيها بجد
    افكرك ياصحبى اليوم الى طلع بشمعه من 6280 الى صاروخ 6380 كان يوم فيدرالى وقال فيه ان لازم تيسير كمى ووقتها كنا نكلم على ال63 لازم تصمد وعمل ديل محترم ومن وقتها بيموت ضرب اهو

انهارده فدرالى وبيطلبو وقف التيسير او تخفيضو عندنا قاع مهم 5250 ضربه يعنى استعباط باغلاق اسبوعى
    خلينا السيناريو الى فوق هيتكرر دلوقتى ولا نشوف

على العموم هى عاده ولا هيشتريها هو ده الباوند

تحياتى ياصحبى وياريت نشوفك زى الاول
    اهلا بي صديقي العزيز ابو أدم اشكرك على كلامك العطر , ان شاء الله تدوم الصداقة

طبعا ياصديقي عملة مبالغ فيها من العيار التقيل قوي
    ( يعني يكسر 5400 و يكسر 5300 ويكسر حالا 5250 !! )
    تبقى الصراحة عملة مشكوك وملعووب فيها مش مبالغ فيها !!

يعني اخر نقطة بالذات 5250 المفروض اول مايشوفها حتى وان نزل تحتها 50 نقطة زيادة ، بي القليل ترده وبي في نفس الكاندل او بالكتير الكاندل الي بعدها للــ 5310 - 5320 ويقفل فوقها كمان !!!

بس مسرحية محفوظة من زمان موضوع 1000 نقطة دوول بس المشكلة عامل الزمان هو الى بيربك الدنيا بس !!
    حتى وان كان رايح في داهية واللي حابب يقول 44 و 43 و 37 ( مين يزود )

مش مشكلة عندي لان المسرحية ليها برييك بين المشهدين , وصدقني ياصحبي الباوند له حسابات تانية خالص في شهر 3 و 4 !!

صدقني الوقت ده مجرد تصحيح 100 - 150 نقطة يبقى اتوبيس بيحمل بيع وركاب زي الفل للهدف المنشود وكسر مستويات 52 !!

وقتها تأكد ان ترى الباوند في هذين الشهرين في مستويات يتمناها الجميع

( همسه في سرك لا اريدك ان تركب الحافلة ارى ؟؟؟؟؟؟ بشكل واضح جدا )
    آخر تعديل بواسطة Booss ، 21-02-2013 الساعة 12:49 AM

الصورة الرمزية yasser74
    yasser74 متواجد حالياً عضو نشيط

حمدالله على السلامة يا ملك الباوند . وحشتنا مشاركاتك الفعالة . إن شاء الله تكون بخير . كدة برضه تسيب الباوند يعمل فينا العمايل السودة دى . الغدار الانجليزى البايخ دة سايق العبط على الآخر . أنا كنت برة الباوند خالص لغاية لما يبطل الهبل اللى هو فيه وقلت أدخل النهاردة من 1.5320 وفاكر انه خلص هبوط وحصل اللى شفناه ده . على العموم أنا معاه لغاية 1.54 إن شاء الله

الصورة الرمزية Booss

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser74 مشاهدة المشاركة
    حمدالله على السلامة يا ملك الباوند . وحشتنا مشاركاتك الفعالة . إن شاء الله تكون بخير . كدة برضه تسيب الباوند يعمل فينا العمايل السودة دى . الغدار الانجليزى البايخ دة سايق العبط على الآخر . أنا كنت برة الباوند خالص لغاية لما يبطل الهبل اللى هو فيه وقلت أدخل النهاردة من 1.5320 وفاكر انه خلص هبوط وحصل اللى شفناه ده . على العموم أنا معاه لغاية 1.54 إن شاء الله
    هلا اخوي ياسر العزيز اشكرك على كلماتك الطيبة , الحمد الله بخير وارجوا ان تكون انت بي الف خير وعافية

لاتأخذني على الغيبة .. ياصديقي احنا متفقين من الاول انه غدار وبارد ولازم يدوخ الناس معاه 1000 نقطة طالع نازل مرة واحدة خطف
    بس انا معاك انه زايد فيها حبتين ونص الشهر ده بالذات 600 نقطة في الهبل والعبط !!!

نقطة جيدة للشراء ولا تقلق عليها ابدا ودخولك صح 100% وهدفك ايضا صح وممكن تزيد عليه كمان اهداف

حتى 5470 ثم 5550 ثم 5630 بأذن الله. ( على الاقل خذ منه 150 نقطة حلوين عند 4570 )

ان شاء الله 5630 نراها في النصف الاخير من شهر 3 او بالكثير جدا النصف الاول من شهر 4 ,
    مع الوضع في الاعتبار 5770 ليست بعيدة بي اختراق 56 !!!

ولكن لكل حادث حديث ونوصل فقط لي 5630 وبعدها نبيع او ننتظر اغلاق شهر 3 ونرى ..

المهم انا شايف وانتظر وبأذن الله 5630 - 5620 !!

وبعدها المهم عندي سواء وصلنا ام لم نصل اني سأبيع الباوند البارد ابتدأ من اخر اسبوع من شهر 4 !! سواء كان في 56 او غيرها مهما كان موقع الباوند في ذالك الوقت وبهدف لا يقل عن 500 - 600 نقطة كاملة ان شاء الله وركز معي على هذا البيع وقتها ..
    آخر تعديل بواسطة Booss ، 21-02-2013 الساعة 04:30 AM

الصورة الرمزية yasser74
    yasser74 متواجد حالياً عضو نشيط

أنا قاعد معاه ونشوف آخرتها إيه مع أولاد الانجليز دول . أنا مستنى لما يوصل إن شاء الله 1.54 أشوف ناوي يعمل إيه وهناك أحدد أستنى 1.55 ولا اخرج . بس يوصلها الأول وبعدين يحلها ربنا . تحياتى لك أخى محمد وعايزينك معانا على طول

الصورة الرمزية Booss

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser74 مشاهدة المشاركة
    أنا قاعد معاه ونشوف آخرتها إيه مع أولاد الانجليز دول . أنا مستنى لما يوصل إن شاء الله 1.54 أشوف ناوي يعمل إيه وهناك أحدد أستنى 1.55 ولا اخرج . بس يوصلها الأول وبعدين يحلها ربنا . تحياتى لك أخى محمد وعايزينك معانا على طول
    ان شاء الله خير ويوصلها واكثر كمان

الصورة الرمزية Booss

بسم الله الرحمن الرحيم ..

هبط الباوند هبوووط سريع وزريع بدون فرصة حقيقية للتصحيح وألتقاط الانفاس !! واعطاء الشاريين فرصة حقيقة لتعديل مراكز دخولهم !! وذالك ولي لعددة اسباب واهمها :

ان رئيس البنك الملكي العم كينج لوح ولي اول مرة بأنه يميل ومستعد لي نقاش خفض الفائدة على الجنيه الاسترليني لي 0.25% أسوة بي الامريكان !!

بي الاضافة انه انضم لي فريق المؤيد لي زيادة برنامج شراء السندات ورفع القيمة الحالية من 275 مليار الى 300 مليار في اقرب فرصة بي الاضافة لى امكانية زيادة المبلغ الى 400 مليار خلال هذه السنة بزيادة 100 مليار كمان !!!! ياعيني على كينج محافظ البنك الملكي هو اصلا ماشي وسايب مكتبه في اول يوليو 2013 لمحافظ البنك الجديد يعني بالبلدي كده فاضلي 4 اشهر وتمشوني واقعد في البيت بعد مكان دخلى الشهرى محترم ويفتح 50 بيت , طيب لازم اسيب علامة مميزة يفتكرها الناس !!

طبعا الكلام ده يودي الباوند بالميت 4890 - 4880 بس الصراحة انا شايف مش من هنا ولا بعد كل مسافة 1200 نقطة نزوول بدون تصحيح يذكر !! ممكن بحد اقصى نشوف 5050 او المستوى النفسي
    العميق 5000

بصراحة انا شاري من 5290 و من ايضا 5225 وناوي اشترى مرة اخرى ( مضاعفة ) من 5060 ومرة اخيرة ( مضاعفة ) من 5000 وبهدف مبدئي 5470 ثم 5620 ثم 5700 ان شاء الله .

بالتوفيق للجميع وخير بإذن الله
    آخر تعديل بواسطة Booss ، 21-02-2013 الساعة 08:41 AM

الصورة الرمزية Booss

طيب نشوف مع بعض الخبر ده

من البنك البريطاني إلى البنك الياباني copy - paste

فيما يبدو أن البنك المركزي البريطاني التقط أول خيط من مفاتيح اللعبة كي يدفع بالمزيد من تدهور قيمة الجنيه الإسترليني دون أدنى تكلفة منه، ومجرد أن يتحدث أعضاء لجنة السياسة النقدية عن وضع احتمالات لخفض سعر الفائدة بخلاف اتجاه ثلاث من أعضاء اللجنة و على رأسهم رئيس البنك نحو رفع قيمة الاصول كلها تقع ضمن تحركات تكتيكية كي تضفي مزيدا من الضغوط على العملة الملكية ومن ثم يدعم ذلك صادرات الاقتصاد البريطاني.
    مارتين ويل أحد المطالبين برفع قيمة برنامج شراء الأصول كما أظهره محضر اجتماع لجنة السياسة النقدية اليوم كان يتحدث يوم أمس عن ضعف الجنيه الاسترليني وها هو الآن يتحقق ما يريده البنك على غرار ما فعله المسئولين في اليابان في اضعاف قيمة الين الياباني من خلال التدخل الغير مباشر و عن طريق التصريحات الكلامية بشكل أساسي.
    في محضر اجتماع لجنة السياسة النقدية بالبنك المركزي البريطاني تحدث عن امكانية التطرق لخفض سعر الفائدة!!

لنتوقف هنا ونفكر للحظة: أنتم ايها الاعضاء أول من تحدثتم عن ان خفض سعر الفائدة لم يعد له جدوى مثل السابق، أيضا اليس بالإمكان الانتظار حتى يتسلم السيد مارك كارني مهام منصبه في يوليو/تموز المقبل لاسيما انه صرح من قبل أن من ضمن سياساته المتوقعة سحب خطط التحفيز دون إحداث اضطراب في الاسواق.
    ومن هنا أحيي أعضاء البنك المركزي البريطاني على هذه التحركات التكتيكية الجديدة والتي نأمل في نهاية المطاف أن تدعم الصادرات و من ثم نمو الاقتصاد الملكي المنهك.

(( وقال ايه اتفق محافظو البنوك المركزية لدول العشرين في قمة العشرين السبت الماضي يعني من 5 ايام والسوق فتح من 3 ايام )) على عدم التلاعب بي الاسعار وخفض قيمة العملة لكل بلد بطريق مباشر والنزاهة الشريفة في سعر صرف العملة ياحبيبي على الشرف والنزاهة !!!

بعد الاتفاق وفي 3 ايام تداول بس 350 نقطة !!! طبعا ازاي الناس ده كلمتها سيف وكلمة رجالة .. بصراحة الرجالة ماتت عندهم من ايام الحرب العالمية الثانية !! كل الباقي عندهم نساء مسترجلة

وكفاية لحد كده علشان مناخودش سيئأت اكثر من كده على ناس هما والجزمة على مستوى واحد

الصورة الرمزية الغدةالنخامية
    الغدةالنخامية غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

طيب نشوف مع بعض الخبر ده

من البنك البريطاني إلى البنك الياباني copy - paste

فيما يبدو أن البنك المركزي البريطاني التقط أول خيط من مفاتيح اللعبة كي يدفع بالمزيد من تدهور قيمة الجنيه الإسترليني دون أدنى تكلفة منه، ومجرد أن يتحدث أعضاء لجنة السياسة النقدية عن وضع احتمالات لخفض سعر الفائدة بخلاف اتجاه ثلاث من أعضاء اللجنة و على رأسهم رئيس البنك نحو رفع قيمة الاصول كلها تقع ضمن تحركات تكتيكية كي تضفي مزيدا من الضغوط على العملة الملكية ومن ثم يدعم ذلك صادرات الاقتصاد البريطاني.
    مارتين ويل أحد المطالبين برفع قيمة برنامج شراء الأصول كما أظهره محضر اجتماع لجنة السياسة النقدية اليوم كان يتحدث يوم أمس عن ضعف الجنيه الاسترليني وها هو الآن يتحقق ما يريده البنك على غرار ما فعله المسئولين في اليابان في اضعاف قيمة الين الياباني من خلال التدخل الغير مباشر و عن طريق التصريحات الكلامية بشكل أساسي.
    في محضر اجتماع لجنة السياسة النقدية بالبنك المركزي البريطاني تحدث عن امكانية التطرق لخفض سعر الفائدة!!

لنتوقف هنا ونفكر للحظة: أنتم ايها الاعضاء أول من تحدثتم عن ان خفض سعر الفائدة لم يعد له جدوى مثل السابق، أيضا اليس بالإمكان الانتظار حتى يتسلم السيد مارك كارني مهام منصبه في يوليو/تموز المقبل لاسيما انه صرح من قبل أن من ضمن سياساته المتوقعة سحب خطط التحفيز دون إحداث اضطراب في الاسواق.
    ومن هنا أحيي أعضاء البنك المركزي البريطاني على هذه التحركات التكتيكية الجديدة والتي نأمل في نهاية المطاف أن تدعم الصادرات و من ثم نمو الاقتصاد الملكي المنهك.

(( وقال ايه اتفق محافظو البنوك المركزية لدول العشرين في قمة العشرين السبت الماضي يعني من 5 ايام والسوق فتح من 3 ايام )) على عدم التلاعب بي الاسعار وخفض قيمة العملة لكل بلد بطريق مباشر والنزاهة الشريفة في سعر صرف العملة ياحبيبي على الشرف والنزاهة !!!

بعد الاتفاق وفي 3 ايام تداول بس 350 نقطة !!! طبعا ازاي الناس ده كلمتها سيف وكلمة رجالة .. بصراحة الرجالة ماتت عندهم من ايام الحرب العالمية الثانية !! كل الباقي عندهم نساء مسترجلة

وكفاية لحد كده علشان مناخودش سيئأت اكثر من كده على ناس هما والجزمة على مستوى واحد
    ماهو ليش سموها حرب عملات لأن الحرب لاتعرف الرحمة او النزاهة او الرجوله وكل الأسلحة متاحة في سبيل النصر وياروح مابعدك روح

الصورة الرمزية Booss

افتراضي رد:الباوند دولار ورؤية على المدى القريب !!

هلا اخي الكريم ..

بالظبط اخى ابو حسون 5300 محور اهتمام الشهري .. اغلاق واضح اسفلها ( يعني حوالي 15-20 نقطة فيما فوق ) يكون الباوند في سلبية قوية !!!

ولكن حتى وان اغلق اسفلها !! يوجد تصحيح جيد لا بأس به حتى مشارف 5550 - 5630 قبل الهبوط العنيف ..

عندك الهدف الرئيسي 4970 - 4960 وان زاد بها ترى 4890 - 4880 بحد اقصى ان شاء الله .

( طبعا يوجد محطات كثيرة في الوسط وهي 5140 - 5130 ، 5050 - 5040 ) جديرة بي الاهتمام !!

(( ولكن لي نظرة مختلفة كليا في شهر 3 و 4 بالذات ولا تميل للسلبية ))
    وصلنا لي اول مناطق الدعم و الارتداد !! هل تصمد وتكون اللو الشهري !!!

العلم عند الله سبحانه وتعالى

الصورة الرمزية ali1984
    ali1984 غير متواجد حالياً موقوف

اشكرك اخي الكريم على شرحك ووجهة نظرك
    انا بايع من 1.5655

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17