صفحة 893 من 1608 الأولىالأولى ... 3937938438838878888898908918928938948958968978988999039439931393 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 13,381 إلى 13,395 من 24118
    الصورة الرمزية mohsun
    mohsun غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

النظرة الإسلامية لعلم الفلك
    دعى الإسلام المسلم إلى إيجاد طرق لاستعمال النجوم. قال تعالى في سورة الأنعام ﴿وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُواْ بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ(97)﴾
    . وعلى أساس هذه الدعوة طور المسلمون أدوات للرصد والإبحار، لذا لا زال العديد من نجوم الإبحار تحمل أسماء عربية[2].
    ومن أهم تأثيرات القرآَن في علم الفلك الإسلامي تأكيده على أن الكون تحكمه مجموعة قوانين وحيدة متأصلة في مفهوم التوحيد الإسلامي ووحدانية الله فضلا عن المكانة الكبيرة للمعطيات التجريبية التي لم تكن شائعة في الحضارة اليونانية السابقة والتي حثت المسلمين على اعتماد منهج الرصد[11] بخلاف الفلاسفة اليونانيين القدامى مثل أفلاطون وأرسطو الذين لم يثقوا في الحواس واعتبروا العقل الوسيلة الوحيدة الكفيلة والناجعة لفهم الطبيعة. حث القرآَن على الملاحظة والرصد والتأمل قادت المسلمين إلى تطوير منهج علمي يتأسس على هذه المفاهيم وأبرزها الملاحظة التجريبية.
    آخر تعديل بواسطة mohsun ، 22-03-2012 الساعة 12:30 AM

الصورة الرمزية Dr.SeMSeM
    Dr.SeMSeM غير متواجد حالياً عضو نشيط

يا جماعة صلوا على النبي كدة واستهدوا بالله
    اولا الدكتور حمادة من فضلك كمل المشوار لو سمحت ، افتكر ان انت مستني المشككين من اول الموضوع وعامل حسابك يبقى مش كل لما يجو حتستسلم، في ناس لسة بتتعلم منك ومنهم ناس قديمة زي انا شخصيا.
    ثانيا الناس اللي بتشارك في الموضوع بما فيهم انا عايز تتعلم اهلا وسهلا مش عايز المنتديات الحمد ﻷه كتير والمواضيع اكتر ، اتعلم وخد اللي يناسبك وانت حر بعد كدة متجيش تقول انا جيت هنا خسرت فلوسي محدش والله دخل على الميتاتريدر بتاعك وعمل الاوردر مكانك وخسرك انت اللي عملت كل حاجة بايديك ولما انت شايفنا بنخسر داخل معانا ليه احنا يا عم ناس مجانين وبنخسر ايه اللي جايبك عندنا ، ولما انت بتخسر في الموضوع هنا يعني انت برة الموضوع كويس طيب دخلت ليه اصلا ، افتكر المنتدى في ناس كتير جدا عندهم طريقتهم اللي بيكسبو بيها ومدخلوش هنا عشان عندهم اللي مريحهم

اخيرا الجماعة بتوع الفلك "وعلامات والنجم هم يهتدون" صدق الله العظيم
    مين قال اننا بنحاول نعرف الغيب حاش لله احنا بنتوقع حركة السعر ، يعني مثلا لما يجو الجماعة بتوع الارصاد ويقولك الارض اليومين دول اقرب ما تكون للشمس في مدارها وبالتالي درجات الحرارة اعلى من معدلاتها الطبيعية ، اوبااااا دي الناس دي كدة كفرت لانها بتدعي الغيب ، لما تيجي ناسا تقولك في مذنب ماشي بسرعة كذا في مجال الشمس والمتوقع انه يدخل الغلاف الجوي للارض اليوم الفلاني اااااه ده عرفوا الغيب اهم ولا اقولك مش مشكلة هما كدة كدة كفرة،
    طيب اللي بيعملك النتيجة ويقولك رمضان السنة دي يوم 20/7
    استغفر الله العظيم كفر وليعوذ بالله ايه ده بيدعو الغيب،
    هو كل ده بالفلك ولا بلاس ستيشن حد يقولي

الصورة الرمزية OmarMD
    OmarMD غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم

ومساء الخير يا جماعة أنا مشاركاتي قليلة بالموضوع بس أنا ملاحظ إنو في ناس همها تاخذ بس توصيات وتمشي ... يا جماعة ( هاي ورشة مش موضوع توصيات ) ليش تلقون باللوم على الدكتور غريب والله .... لو يعكس 1000 نقطة ما لازم تلوموا حدا لانو الدكتور حط الطريقة وانتم لازم تتعلموها وتشتغلوالحالكم

تقبلوا تحياتي

الصورة الرمزية حيدر علي
    حيدر علي غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أرأيتم يا أخوه كيف يدخل المغرضون أرأيتم كيف نفث سمه وهرب ... يدخلون من باب الدين لايجاد الفرقه بين أعضاء الورشه وتشتيت الموضوع وتغيير المسار العلمي
    الى نقاش وأخذ ورد وزعل بين الاخوه وهذا هو بالذات ما يصبون أليه حتما ً فلا لدخول المغرضين المخربين اعداء العلم والتقدم
    والدكتور حماده لم يجبر احدا ً على اتباع طريقته
    فكفى نفاقا ً يا أعداء العلم والمعرفه تتلبسون بلباس الدين لبث سمومكم
    فنور العلم لن يحجبه غربال الجهل .

الصورة الرمزية youness29677
    youness29677 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حيدر علي مشاهدة المشاركة
    أرأيتم يا أخوه كيف يدخل المغرضون أرأيتم كيف نفث سمه وهرب ... يدخلون من باب الدين لايجاد الفرقه بين أعضاء الورشه وتشتيت الموضوع وتغيير المسار العلمي
    الى نقاش وأخذ ورد وزعل بين الاخوه وهذا هو بالذات ما يصبون أليه حتما ً فلا لدخول المغرضين المخربين اعداء العلم والتقدم
    والدكتور حماده لم يجبر احدا ً على اتباع طريقته
    فكفى نفاقا ً يا أعداء العلم والمعرفه تتلبسون بلباس الدين لبث سمومكم
    فنور العلم لن يحجبه غربال الجهل .
    معك حق لقد حقق مبتغاه فاليوم كل الكلام كان في هذه النقطة فقط
    وترك الموضوع الأصلي

الصورة الرمزية simba2000
    simba2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.SeMSeM مشاهدة المشاركة
    يا جماعة صلوا على النبي كدة واستهدوا بالله
    اولا الدكتور حمادة من فضلك كمل المشوار لو سمحت ، افتكر ان انت مستني المشككين من اول الموضوع وعامل حسابك يبقى مش كل لما يجو حتستسلم، في ناس لسة بتتعلم منك ومنهم ناس قديمة زي انا شخصيا.
    ثانيا الناس اللي بتشارك في الموضوع بما فيهم انا عايز تتعلم اهلا وسهلا مش عايز المنتديات الحمد ﻷه كتير والمواضيع اكتر ، اتعلم وخد اللي يناسبك وانت حر بعد كدة متجيش تقول انا جيت هنا خسرت فلوسي محدش والله دخل على الميتاتريدر بتاعك وعمل الاوردر مكانك وخسرك انت اللي عملت كل حاجة بايديك ولما انت شايفنا بنخسر داخل معانا ليه احنا يا عم ناس مجانين وبنخسر ايه اللي جايبك عندنا ، ولما انت بتخسر في الموضوع هنا يعني انت برة الموضوع كويس طيب دخلت ليه اصلا ، افتكر المنتدى في ناس كتير جدا عندهم طريقتهم اللي بيكسبو بيها ومدخلوش هنا عشان عندهم اللي مريحهم

اخيرا الجماعة بتوع الفلك "وعلامات وبالنجم هم يهتدون" صدق الله العظيم
    مين قال اننا بنحاول نعرف الغيب حاش لله احنا بنتوقع حركة السعر ، يعني مثلا لما يجو الجماعة بتوع الارصاد ويقولك الارض اليومين دول اقرب ما تكون للشمس في مدارها وبالتالي درجات الحرارة اعلى من معدلاتها الطبيعية ، اوبااااا دي الناس دي كدة كفرت لانها بتدعي الغيب ، لما تيجي ناسا تقولك في مذنب ماشي بسرعة كذا في مجال الشمس والمتوقع انه يدخل الغلاف الجوي للارض اليوم الفلاني اااااه ده عرفوا الغيب اهم ولا اقولك مش مشكلة هما كدة كدة كفرة،
    طيب اللي بيعملك النتيجة ويقولك رمضان السنة دي يوم 20/7
    استغفر الله العظيم كفر وليعوذ بالله ايه ده بيدعو الغيب،
    هو كل ده بالفلك ولا بلاس ستيشن حد يقولي
    بس حبيت أصلح الأيه الكريمه ، كان ناقص حرف الباء

الصورة الرمزية isamov
    isamov غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    انا شخصيا اتوقع بان يكون النقاش في الموضوع في صلب الموضوع وان اجد تشارتات جديدة و افكار جديدة لا ان نرا نقاش جانبي له اغراظه و الله اعلم ادعوكم جميعا عدم التعليق على من يريد ان يذهب لما هو غير الموظوع الاصلي . اتمنى ان يستجيب الجميع لدعوتي .

الصورة الرمزية مشاغب الفوركس
    مشاغب الفوركس غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاغلبيه تطلب من الدكتور مواصله الموضوع وبصفتك يا دكتور راجل شرقاوي كريم يعني الحريه والعداله وكلنا من الاخوان
    ان شاء الله لن تخذل تلاميدك

الصورة الرمزية Dr.SeMSeM
    Dr.SeMSeM غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simba2000 مشاهدة المشاركة
    بس حبيت أصلح الأيه الكريمه ، كان ناقص حرف الباء
    سقط سهوا

الصورة الرمزية mohalia
    mohalia غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

نيوزلندي فريم الساعة فاصل زمني 45 ارجو التصحيح
    آخر تعديل بواسطة mohalia ، 22-03-2012 الساعة 01:10 AM

الصورة الرمزية razanhoran
    razanhoran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

براين بعد إزنك عندي سؤال ازا ممكن .
    هل تتوجب الدقة بالملي في الوصول الى الزاوية المطلوبه ؟ مثال في الشارت الاول وصول السعر( 97.01) بفارق 20 نقطه عن السعر عند الزاوية 720 (96.81).
    الشارت الثاني دخولي بيع من قاعدة المثلث على فريم الديلي بهدف الضلع المائل للمثلث او حسب احترام الشكل الثلاثي على الساعة مع مراعاة الزمن او كسر الخطوط الوهمية .
    انت عملتلي كونفيوز ببريكاتك ههههه وعارفه حالي اني ضد الاتجاه . بس قلت اكسب شوية ارتداد , طبعا انا بايعه من 111.17.
    ولك جزيل الشكر
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة razan3.gif‏   razan2.gif‏   razan4.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة razanhoran ، 22-03-2012 الساعة 01:31 AM

الصورة الرمزية طائر الشمال
    طائر الشمال غير متواجد حالياً عضو نشيط

استفسار مهم من أصحاب الخبره ...

حسب فيديو الدكتور حماده رسم على الفاصل على 30 شمعه ... والبعض نصحني برسم الفاصل على 45 شمعه

على كدا تكون الطريقه عايمه وليس لها امان ... اذا كل شوي نغير الفاصل تبقى كل تحليلاتنا خطأ ...

فما رأيكم ؟

الصورة الرمزية mohalia

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة razanhoran مشاهدة المشاركة
    براين بعد إزنك عندي سؤال ازا ممكن .
    هل تتوجب الدقة بالملي في الوصول الى الزاوية المطلوبه ؟ مثال في الشارت الاول وصول السعر( 97.01) بفارق 20 نقطه عن السعر عند الزاوية 720 (96.81).
    الشارت الثاني دخولي بيع من قاعدة المثلث على فريم الديلي بهدف الضلع المائل للمثلث او حسب احترام الشكل الثلاثي على الساعة مع مراعاة الزمن او كسر الخطوط الوهمية .
    انت عملتلي كونفيوز ببريكاتك ههههه وعارفه حالي اني ضد الاتجاه . بس قلت اكسب شوية ارتداد , طبعا انا بايعه من 111.17.
    ولك جزيل الشكر
    لي رجاء خاص لكل الاعصاء لا داعي لرسم الشكل كاملا حتى لا تظهر النجمة استغنوا على الاقل الجزء البعيد عن السعر
    آخر تعديل بواسطة mohalia ، 22-03-2012 الساعة 01:39 AM

الصورة الرمزية mohalia

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طائر الشمال مشاهدة المشاركة
    استفسار مهم من أصحاب الخبره ...

حسب فيديو الدكتور حماده رسم على الفاصل على 30 شمعه ... والبعض نصحني برسم الفاصل على 45 شمعه

على كدا تكون الطريقه عايمه وليس لها امان ... اذا كل شوي نغير الفاصل تبقى كل تحليلاتنا خطأ ...

فما رأيكم ؟
    سالت البارحة نفس السؤال فاجابني احد الاخوة مشكور بان ناخد في عين الاعتبار الشكل على الفريم الكبير و اهم نقاطه
    آخر تعديل بواسطة mohalia ، 22-03-2012 الساعة 01:41 AM

الصورة الرمزية mahdi a
    mahdi a غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،،، اللهم رب السماوات السبع و الاراضين السبع ومافيهن ومابينهم ورب العرش العظيم ان تجزي الدكتور والاخوان الذين دعموا وساهموا وضحوا بالكثير من جهد ووقت وتفكير ودماثة خلق وحب الخير لاخوانهم ، بكل حرف كتبوه خير الدنيا والاخره وسعة من الرزق الحلال وان يجعله في ميزان اعمالهم ، واتمني من الدكتور والاخوان ان يعلموا ان الكثير ممن يتابعون ويتعلمون من خبراتكم يدعون لكم بالخير ودعاء الاخ لاخية في ظاهر الغيب من الدعوات المستجابة عند الله وكنت اتمني ان يرزقني الله علما انفع به الناس ولو جزأ من علمك الواسع عسي الله أن يزيدك من علمه لأن خير الناس أنفعهم للناس فلا تحرمنا يادكتور من علمك واجعل من دعا لك ليوم ان يدعو لك كل يوم وهنيئا لمن وفق لهكذا نعمه اتمني ان تعيد النظر بقرارك وعسي الله أن يهديك لما يحب ويرضي واعلم ان دعائي لك لن يتوقف مهما كان قرارك
    آخر تعديل بواسطة mahdi a ، 22-03-2012 الساعة 01:46 AM

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17