صفحة 1279 من 1608 الأولىالأولى ... 2797791179122912691273127412751276127712781279128012811282128312841285128913291379 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 19,171 إلى 19,185 من 24118
    الصورة الرمزية mohamed hamed
    mohamed hamed غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد:طريقة المتاجرة السعرية الزمنية بمفهوم جديد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phero مشاهدة المشاركة
    تحياتى للجميع اتمنى بس من ابو حامد دلوقتى بدام انت خبير مراوح ارسم المروحه العلويه ازاى عشان مش بتظبط معايا قول الطريقه مش عايز صور ههههه هات الحقيقه
    وكمان دلوقتى لو اول زاويه ردت السعر مثلا 144 هاعمل السيكل بن اللفواصل الزمنيه على قسمها يعنى مصلا 72 او 36 شمعه وهكذا تمام؟؟؟؟
    عايزك كده تشووف الباوند انا خت من قمه 1.6746 دا على الديلى
    اول زاويه ردت السعر 144 ؟
    اتمنى تقول نقط اختصاريه للمفيد عشان بس اكد الى عندى وانى ماشى صح يا غالى
    وعشان مش اتلخبط بين القمم والقيعان عايز اختار المظبوط وشكرا (بشكل موجز) وتحياتى للجميع وربنا يوفقك فى المسبقه ولكل الاخوه هنا
    انا شرحتها كتير لكن هشرحها تانى وبما انك مش مركز جزائك انك تحفظ رقم الصفحة دى عشان لما حد يسأل تانى تقوله عليها

اولا : رسم المروحة بيكون زى رسم الفايبوناتشى من قمة لقاع او العكس وطريقة تنزيلها وتحريكها على الشارت كالأتى :
    نضغط insert ثم gann ثم gann fan ثم نذهب للشارت ونضع المروحة على القمة او القاع اللى عاوز ترسم منه وبعدين دبل كليك عليها - ثم right click على المروحة ونختار gann fan properties ثم نختار parameters ثم نذهب الى خانة scale ونضع اى رقم لأظهار المروحة على الشارت وليكن مثلا 40 :
    - لو بترسم من قاع وعاوز المروحة ناظرة لأعلى بنحط الرقم 40
    - لو بترسم من قمة وعاوز المروحة ناظرة لأسفل بنحط علامة سالب ( - ) قبل الرقم 40
    وبعد ما تظهر المروحة على الشارت بتضغط عليها بالماوس وتظبطها من القمة للقاع اللى انت عاوز تشتغل عليهم او العكس وعيش حياتك

ثانيا : السايكل لاينز يفضل انها تكون ليها علاقة بالزاوية اللى بتشتغل عليها بمعنى انت بتقول مثلا الزاوية 144 الأرقام المتعلقة بناتج قسمتها هى 72 او 36 طيب اشوف السعر وصل للزاوية فى كام شمعة عشان اختار السايكل المناسب لو وصلها فى عدد اقل من 36 شمعة يبقى اختار 36
    ولو وصل للزاوية فى عدد اكتر من 36 يبقى اختار 72 وهكذا مع الوقت هتلاقى نفسك بترسمها من غير ما تعد شموع ولا يحزنون

ثالثا : انت عاوز ترسم الباوند من القمة 16743 على اليومى هقولك اشمعنا القمة دى رغم ان فى قمم تانية حدثت بعدها لكن هخلينى معاك بالرسم عشان تفهمها كويس
    - لو رسمت من القمة بتاعتك ولقيت فى توافق بين الزاوية المختارة والفواصل الزمنية وخطوط الترند الوهمية ( القناة الوهمية ) يبقى هشتغل عادى وافضل ماشى مع الشكل المرسوم طالما السعر محترم طريقة الحركة بمعنى انه يضرب زاوية جديدة فى كل فاصل زمنى يعنى الزاوية 144 فى القاصل الأول والزاوية 288 فى الفاصل التانى والزاوية 432 فى الفاصل التالت وهكذا
    - امتى نقول الشكل انتهت صلاحيته ونخرج منه ونعيد الرسم من جديد لمعرفة طريقة الحركة اللى ناوى يمشى عليها السعر ( عند ضرب زاويتين فى فاصل زمنى واحد - او عند عدم الوصول للزاوية فى الفاصل الزمنى الخاص بيها اللى هى جاء الوقت ولم يأتى السعر )
    انا كده تقريبا شرحت الطريقة من اول وجديد الله يجازيك يا شيخ
    شوف الرسم
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة euro43.gif‏  

الصورة الرمزية MBR
    MBR
    MBR غير متواجد حالياً عضو نشيط

جزاك الله خير استا> محمد على الشرح الطيب والرائع

ممكن ارف افرق لبن الاشكال الهندسية رباعى وقلاقى وثمانى ودائرى مقدرت اعلاف >لك

ان كان لديك وقت توضح 1لك او ترشدنى الى مرجع بشرحها

وفقك الله
    توقيع العضو
    اللهم اغننا بحَلالِك عن حرامك وبفضلك عمَّن سواك.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MBR مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خير استا> محمد على الشرح الطيب والرائع

ممكن ارف افرق لبن الاشكال الهندسية رباعى وقلاقى وثمانى ودائرى مقدرت اعلاف >لك

ان كان لديك وقت توضح 1لك او ترشدنى الى مرجع بشرحها

وفقك الله
    بالنسبة للأشكال الهندسية اللى قصدك عليها مثل ثلاثى - رباعى - خماسى - وسداسى ..... الخ
    فهى مسميات لناتج قسمة 360 / اول زاوية قامت برد السعر بمعنى لو الزاوية اللى ردت السعر هى 120 بنقسم 360 / 120 = 3 يعنى ثلاثى , ولو الزاوية 90 هى اللى قامت برد السعر يبقى 360/ 90 = 4 يعنى رباعى , ولو الزاوية هى 72 يبقى 360/ 72 = 5 يعنى شكل خماسى وهكذا

اما الشكل الدائرى فهو نزول السعر مباشرة بدون احترام الزوايا 90 , 180 وده بيعتبر اسهل الأشكال واسرعها وغالبا السعر بيعمل حاجة من اتنين بعد تخطى الزاوية 180 :

1 - اما انه يذهب مباشرة للهدف عند الزاوية 360
    2 - او يصطدم بالزاوية 270 ثم يرتد منها الى الزاوية 180 او اكثر قليلا ثم يعاود الأتجاه للوصول للهدف اللى هو زاوية 360 ,,, وهذا الشكل هو الأكثر تكرارا

ولو تقدر تنزل ملف شرح الطريقة الخاص بالدكتور وتقرأه بالتفصيل وتحفظ القواعد الأساسية يبقى تمام

الصورة الرمزية MBR
    MBR
    MBR غير متواجد حالياً عضو نشيط

احسنت بارك الله فيك وصح الامر سوف اقرا الموضوع ثانية وثالثة ولو انى كلما قرأت الاخير نسيت الاول

نور الله طريقك وسهل لك سبيلا الى الجنة
    توقيع العضو
    اللهم اغننا بحَلالِك عن حرامك وبفضلك عمَّن سواك.

الصورة الرمزية أبو محمد.
    أبو محمد. غير متواجد حالياً عضو نشيط

يااخوان هذة حاسبة مربع التسعة ممكن تشرحوا لنا كيف يتم العمل عليها يوجد خانة نضع بيها السعر هل نضع سعر السوق الحالي لو سعر اللو للشمعة على فريم الساعة او على فريم الربع ساعة
    http://gannsquareof9.pivottrading.net/

الصورة الرمزية phero
    phero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed hamed مشاهدة المشاركة
    انا شرحتها كتير لكن هشرحها تانى وبما انك مش مركز جزائك انك تحفظ رقم الصفحة دى عشان لما حد يسأل تانى تقوله عليها

اولا : رسم المروحة بيكون زى رسم الفايبوناتشى من قمة لقاع او العكس وطريقة تنزيلها وتحريكها على الشارت كالأتى :
    نضغط insert ثم gann ثم gann fan ثم نذهب للشارت ونضع المروحة على القمة او القاع اللى عاوز ترسم منه وبعدين دبل كليك عليها - ثم right click على المروحة ونختار gann fan properties ثم نختار parameters ثم نذهب الى خانة scale ونضع اى رقم لأظهار المروحة على الشارت وليكن مثلا 40 :
    - لو بترسم من قاع وعاوز المروحة ناظرة لأعلى بنحط الرقم 40
    - لو بترسم من قمة وعاوز المروحة ناظرة لأسفل بنحط علامة سالب ( - ) قبل الرقم 40
    وبعد ما تظهر المروحة على الشارت بتضغط عليها بالماوس وتظبطها من القمة للقاع اللى انت عاوز تشتغل عليهم او العكس وعيش حياتك

ثانيا : السايكل لاينز يفضل انها تكون ليها علاقة بالزاوية اللى بتشتغل عليها بمعنى انت بتقول مثلا الزاوية 144 الأرقام المتعلقة بناتج قسمتها هى 72 او 36 طيب اشوف السعر وصل للزاوية فى كام شمعة عشان اختار السايكل المناسب لو وصلها فى عدد اقل من 36 شمعة يبقى اختار 36
    ولو وصل للزاوية فى عدد اكتر من 36 يبقى اختار 72 وهكذا مع الوقت هتلاقى نفسك بترسمها من غير ما تعد شموع ولا يحزنون

ثالثا : انت عاوز ترسم الباوند من القمة 16743 على اليومى هقولك اشمعنا القمة دى رغم ان فى قمم تانية حدثت بعدها لكن هخلينى معاك بالرسم عشان تفهمها كويس
    - لو رسمت من القمة بتاعتك ولقيت فى توافق بين الزاوية المختارة والفواصل الزمنية وخطوط الترند الوهمية ( القناة الوهمية ) يبقى هشتغل عادى وافضل ماشى مع الشكل المرسوم طالما السعر محترم طريقة الحركة بمعنى انه يضرب زاوية جديدة فى كل فاصل زمنى يعنى الزاوية 144 فى القاصل الأول والزاوية 288 فى الفاصل التانى والزاوية 432 فى الفاصل التالت وهكذا
    - امتى نقول الشكل انتهت صلاحيته ونخرج منه ونعيد الرسم من جديد لمعرفة طريقة الحركة اللى ناوى يمشى عليها السعر ( عند ضرب زاويتين فى فاصل زمنى واحد - او عند عدم الوصول للزاوية فى الفاصل الزمنى الخاص بيها اللى هى جاء الوقت ولم يأتى السعر )
    انا كده تقريبا شرحت الطريقة من اول وجديد الله يجازيك يا شيخ
    شوف الرسم

تسلم يا ابو حامد يا عسل كده ازلت من عندى غموضو وحاجات كانت معلقه عندى
    اولا: بالنسبه للمروحه الرقم 40 او غيره مش هايفرق صح سالب لو عيزها تبص لتحت تمام كده؟
    واظبطها بعد ما ارسمها الاول من قمه لقاع او العكس طبعا
    انا كنت برسمها تحت بجبها وبعديها دبل كليك على اقل قمه تترسم لوحدها ( طريقه قديمه هههه)
    نجربها باذن الله وتظبط وتسلم على اول حاجه
    =======================================
    دلوقتى تمام فهمت الشكل يلغى لو ضرب زاويتين فى فاصل او مش وصل لسعر الزاويه فى الفاصل بتاعها كويس اووى لان كنت بقول امتى الشكل يبقى منتهى
    ========================================
    دلوقتى الشكل الى قولنا عليه خلص اشوف انا بقى بعديها القمها لى بعديها هلاتقيها فى الرسمه بتاعتك اظاهر 1.6320 حاجه كده تقريبا من عندها نشتغل عادى بقى صح كده ونكمل ونشوف الزاويه ونشتغل لووز العنب ههههه
    =================================================
    فى سؤال هل تعتبر الزوايه نقط مستهلكه بعد اختبارها اكتر من مره مثلا؟؟؟
    وشايف الزاويه 180 و 360 الدكتور قال عليهم انهم مغناطيس لازم السعر يرجع ليهم صح يا غالى كده
    ===================================
    اخر حاجه اتمنى تبعلى اميلك على الخاص يا غالى عشان ابقى اخدك معايا التحرير هههههه بدل الزاويا اعمل هناك الزاويا فى الصنينه ههههه وربنا يخليك ويحفظك ويوفق كل الاخوه

الصورة الرمزية phero
    phero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو محمد. مشاهدة المشاركة
    يااخوان هذة حاسبة مربع التسعة ممكن تشرحوا لنا كيف يتم العمل عليها يوجد خانة نضع بيها السعر هل نضع سعر السوق الحالي لو سعر اللو للشمعة على فريم الساعة او على فريم الربع ساعة
    شوف يا غالى جرب المتوسط الهاى + اللو +الاغلاق على 3

الصورة الرمزية أبو محمد.
    أبو محمد. غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phero مشاهدة المشاركة
    شوف يا غالى جرب المتوسط الهاى + اللو +الاغلاق على 3

شكرا اخي الكريم بس على اي فريم ناخد المتوسط؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو محمد. مشاهدة المشاركة
    اكتب قيمة القاع او القمة وهو هيطلعلك نقاط الدعم والمقاومة على مربع التسعة

الصورة الرمزية mr_sharaf
    mr_sharaf  غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الاخ ابو محمد ده لحساب المقاومات والدعوم لليوم : بنحسب الاول الارتكاز = الهاي + اللو + سعر الاغلاق مقسوم علي 3
    بعد كده بنحسب المقاومه الاولي = ( 2 * نقطه الارتكاز) - اللو
    ثم نحسب الدعم الاول = ( 2 * نقطه الارتكاز ) - الهاي
    بعد كده تحسب المقاومه الثانيه = نقطه الارتكاز + ( المقاومه الاولي - الدعم الاول )
    بعد كده تحسب الدعم الثاني = نقطه الارتكاز - ( المقاومه الاولي - الدعم الاول )
    يارب اكون عرفت افيدك

الصورة الرمزية Dr.SeMSeM
    Dr.SeMSeM غير متواجد حالياً عضو نشيط

حامد من ساعة ما ميك الورشة ومحدش عارف يكلمه ولا يبعتله رسايل
    فضي رسايلك يا عم حامد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.SeMSeM مشاهدة المشاركة
    حامد من ساعة ما ميك الورشة ومحدش عارف يكلمه ولا يبعتله رسايل
    فضي رسايلك يا عم حامد
    هو انا اقدر برضوا يا عم سمسم هى العين تعلى على الحاجب
    حاضر يا غالى

الصورة الرمزية mr_sharaf

استاذ محمد يا جميل كل عام وانت بخير
    شرحك رائع ربنا يزيدك ويوسع عليك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_sharaf مشاهدة المشاركة
    استاذ محمد يا جميل كل عام وانت بخير
    شرحك رائع ربنا يزيدك ويوسع عليك
    الله يخليك يا عم شرف يا زوق يا محترم وكل عام وانت بخير وكل الأخوة فى الدول العربية والأسلامية
    وربنا يرزق الجميع من فضله ويوسع علينا كلنا

الصورة الرمزية mr_sharaf

اللهم امين

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17