صفحة 49 من 149 الأولىالأولى ... 39434445464748495051525354555999 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 721 إلى 735 من 2235
    الصورة الرمزية خالد بن الوليد
    خالد بن الوليد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صاحب هدف مشاهدة المشاركة
    سبحان الله بالمصادفة لاحظت أن الاخ فواز متواجد الأن ويشاهد الموضوع
    تحياتي اخي فواز ياريت ياغالي لو تفهمنا ماهي النبضة وكيف أحصل على قيمتها وشكرا

الصورة الرمزية alysharf
    alysharf غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alysharf مشاهدة المشاركة
    ,والله سهله ؟ ماهى النبضه
    هذا السؤال بسيط و الكل كانوا عند حسن ظنى مش عارفين الاجابه و لكن كل واحد عامل نفسه استاذ (بدون فهم و بيعطى اجابات فلسفيه لاهو فاهمها و لاغيره هيقهمها)
    النبضه هى مجموعه من التكات فى اتجاه واحد و بدون فواصل , بعنى حصل تكه لاعلى و بعدها تكتين لاعلى و بعدها 4 تكات لاعلى (بدون اى تكات لاسفل بينهم) و بعد ال 4 تكات نزل السعر تكه واحد و رجع من تانى للصعود
    يبقى اول مجموعة صعود هى نبضه واحده و تكة الهبوط ( وفى المثال تكه واحده و لكنها ممكن تكون اى عدد متواصل من التكات) هى نبضه اخرى و بعد ذلك الصعود نبضه ثالثه.
    هذه هى اجابة السؤال الصعب على الاساتذه اللى بيتابعوا و يقروا من غير فهم للموضوع
    يبقى الحصول على مؤشر يحسب عدد النبضات و عدد التكات هو المعضله لان جميع المرشرات
    تحسب فقط لايف و ليس شىء اخر , يعنى لازم الواحد يظل امام الشاشه طول مدة الترند لكى يحسب التكات
    و مش بس كده كمان سرعة التكات ممكن تعمل مشكله بسبب السرعه بتاعتها. ممكن حد يساعد فى حل هذه المشكله
    ياريت يااخوه نعمل نفسنا بساط و نتكلم بوضوح بدل الفلسفه اللى مانفعت احد و نتعاون بدل مانقراء و نكتب بس
    آخر تعديل بواسطة alysharf ، 10-01-2012 الساعة 01:07 PM

الصورة الرمزية صاحب هدف
    صاحب هدف غير متواجد حالياً موقوف

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

يعني حتى الاخ فواز لايريد الرد علينا ؟؟

اخوي خالد جزاك الله خيرا لكن صدقا لامجال لدي للتفتيش في المواضيع القديمة

أخوي علي جزاك الله خيرا لكن لو سمحت , من أين لك هذا التعريف لمفهوم النبضة وشكرا .
    تحياتي للكل

الصورة الرمزية alysharf

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

يعني حتى الاخ فواز لايريد الرد علينا ؟؟

اخوي خالد جزاك الله خيرا لكن صدقا لامجال لدي للتفتيش في المواضيع القديمة

أخوي علي جزاك الله خيرا لكن لو سمحت , من أين لك هذا التعريف لمفهوم النبضة وشكرا .
    تحياتي للكل
    التعريف من ديناميكية القدر و السسب اننى كنت مشارك فيه لما كان موجود و الناس بتابعه
    الاخ خالد معتقد ان الموضوع عباره عن موجات زمنيه ودورات زمنيه بينما الموضوع هو الغاء الزمن بالكامل من الحسابات وجعلها فقط مع حركة السعر
    آخر تعديل بواسطة alysharf ، 10-01-2012 الساعة 04:11 PM

الصورة الرمزية alysharf

يتبقى حل المشكله بتاعة الاستاذ ماركوف
    و حلها الذذى اعتقده بسيط ولكن غائب عن الناس وهو
    عدد الارقام (1) فى التحليل الثنائى هو عدد النبضات السعريه قبل تغيير الاتجاه
    وهنا نقطة الخلاف الاساسيه مع فواز
    فواز بيتكلم عن نسبة النبضات الى التكات
    بينما ماركوف كل فكره عن النبضات ( النبضه هى الاعمده فى الرسم الذى وضعه خالد فى الموضوع من ديناميكية القدر)
    وده سبب انه يخشى شرح الطريقه و بيهرب من توضيحها
    اعتقد الامور الان افضل للكل
    يعنى وجدنا بعد تحليل الرقم مثلا 8192 هو الناتج يبقى ننتظر 8192 نبضه حتى يتغير الاتجاه وهنا النبضه الواحده ممكن بيب او 20 بيب او اى عدد تانى ويكون هو ده سبب ان النواتج بتتغير مع حركة السعر
    آخر تعديل بواسطة alysharf ، 10-01-2012 الساعة 04:27 PM

الصورة الرمزية صاحب هدف
    صاحب هدف غير متواجد حالياً موقوف

لكن فواز اوجد نسبة وتناسب في المشاركة التي نقلها الاخ خالد البارحة عندما كان الناتج الحسابي 83 والناتج الحقيقي 82
    ألا يمكننا أيضا ان نوجد نسبة وتناسبة بين معلومتين متوفرتين ؟

الصورة الرمزية alysharf

لكن فواز اوجد نسبة وتناسب في المشاركة التي نقلها الاخ خالد البارحة عندما كان الناتج الحسابي 83 والناتج الحقيقي 82
    ألا يمكننا أيضا ان نوجد نسبة وتناسبة بين معلومتين متوفرتين ؟
    اعيد الكلام تانى عشان يبقى واضح النسبه التى تعامل معها فواز هى النبضات الى التكات
    اما من هذه المعلومه فهناك نتيجه و هى ان فواز عنده مؤشرات تحسب له النبضات و التكات ولكن لايف , وهنا الاساس " الطريقه التى الكل بيهرب من توضيحها وهى انه بيدلك على اول الطريق الصعب و المضنى و انت متى تنهار دى مشكلتك اما طريق الورود و الطرق السريعه للسيارات الالمانيه التى تتحمل اول سرعه 300 كيلو فى الساعه فلهم هم فقط
    اما ماركوف فعنده كمان مؤشرات تحسب له حاجات اضافيه تكمل الطريقه التى هو يسير بها(لان كلامه مطاطى جدا و لايمكن ان يعطى نتائج مثل التى اعطاها سابقا حتى لو غلط)
    علما بانهم معا هم من تعاونوا ووصلوا الى الاهداف و ان كنت اشك لان وضاح عطار الى الان لم يصل لشىء و ترك المنتدى و هو اساس العمل على الميتاتريدر, يعنى هو كمان لم يجد اى شىء "مع العلم انه افضل مبرمج على حد علمى"
    يعنى لو وصلوا لشىء وحدهم يبقى ضحكوا على وضاح كمان
    آخر تعديل بواسطة alysharf ، 10-01-2012 الساعة 11:07 PM

الصورة الرمزية alysharf

و اوضح تانى النسبه هى النبضات الى التكات
    يعنى كل النبضات( التكات ذات الاتجاه الموحد والمتصل )فى الترند( فى الاتجاهين) الى اجمالى التكات
    يعنى التكات المنتظمه الى التكات ككل
    وهنا انت مش محتاج حاجه لانهم شىء واحد (الاول منظم و الثانى عشوائى)

الصورة الرمزية alysharf

و يؤسفنى ان انا الوحيد اللى بيقول للناس معنى الكلام
    و يشرفنى هذا و ارجو ان الكل يتعاون للوصول للهدف معا
    و هنا يحضرنى مثل بسيط " اصياد عصفور فى الجو سهل اذا كان وحيد اما اذا كان وسط سرب فمش ممكن ابدا"

الصورة الرمزية oiltradeing
    oiltradeing غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

و اوضح تانى النسبه هى النبضات الى التكات
    يعنى كل النبضات( التكات ذات الاتجاه الموحد والمتصل )فى الترند( فى الاتجاهين) الى اجمالى التكات
    يعنى التكات المنتظمه الى التكات ككل
    وهنا انت مش محتاج حاجه لانهم شىء واحد (الاول منظم و الثانى عشوائى)
    و يؤسفنى ان انا الوحيد اللى بيقول للناس معنى الكلام
    و يشرفنى هذا و ارجو ان الكل يتعاون للوصول للهدف معا
    و هنا يحضرنى مثل بسيط " اصياد عصفور فى الجو سهل اذا كان وحيد اما اذا كان وسط سرب فمش ممكن ابدا"
    يا سيدي الفاضل
    ارجو ان لا تزعل من كلامي
    اولا انت كنت تقول انتم تعيدون صناعه العجلة
    والان تقول مافي حد بقرا و اللي بقرا ما بفهم الكلام و انه انت الذي تشرح

هذا الكلام اللي حضرتك قاعد تشرحة الان مفهوم و الفكرة واصلة من يوم ما نفتح موضوع ديناميكية تحقيق القدر
    وثانيا شارت النبضات غير محتاج لمؤشر ممكن ان تصنعه بنفسك و بطريقة افضل مليون مرة من هذه المؤشر و ادق بكثير و من خلال برنامج متوفر للجميع مع استخدام بعض المعادلات البسيطة
    من يوم ديناميكية تحقيق القدر حاولت و لمده تزيد عن سنه و انا براجع الموضوع و احاول التوصل لطريقة مفيده تستطيع ان تتاجر بها وماركوف و فواز يعرفو بهذا الكلام
    وكنت اتواصل معهم دائما بهذا الخصوص

ومن ثم موضوع الثنائيات الذي لا يوجد به اي اساس ممكن ان يكون صالح للمتاجرة لغاية الان كلها ارقام فلكية ولو كان استخدام الثنائيات صالح فعلا للتجارة
    ثق تماما انه ليس بالطريقة التي شرحها ماركوف او على اقل تقدير يوجد حلقة مفقودة بشرح ماركوف تعمد اخفائها

ونهاية شارت النبضات كما ذكر فواز بالموضوع خاصتة انه سيكون طويل جدا ومن الصعب الشغل علية
    لذلك اقترح ان يتم دمدج كل نبضتين موجبة و سالبة مع بعض لتصغير الشارت (يعني 4 تك صعود و 2 هبوط يصبح الناتج 2 صعود)

طيب انا على هذا الاساس ممكن احكي انه ادمج كل 10 نبضات مع بعض(شو الفرق؟) واذا هذا صحيح ممكن ادمج اكثر
    يعني بالمحصلة سيكون عندك شارت مشابة لهذا ( وعلى فكرة هذا الرسم في يوم من الايام كان يعتبر من الاسرار العسكرية )

من يعيد صناعة العجلة؟
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة T1.jpg‏   T.jpg‏   T2.jpg‏  
    آخر تعديل بواسطة oiltradeing ، 11-01-2012 الساعة 12:15 AM

الصورة الرمزية alysharf

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oiltradeing مشاهدة المشاركة

يا سيدي الفاضل
    ارجو ان لا تزعل من كلامي

هذا الكلام اللي حضرتك قاعد تشرحة الان مفهوم و الفكرة واصلة من يوم ما نفتح موضوع ديناميكية تحقيق القدر
    وثانيا شارت النبضات غير محتاج لمؤشر ممكن ان تصنعه بنفسك و بطريقة افضل مليون مرة من هذه المؤشر و ادق بكثير و من خلال برنامج متوفر للجميع مع استخدام بعض المعادلات البسيطة
    من يوم ديناميكية تحقيق القدر حاولت و لمده تزيد عن سنه و انا براجع الموضوع و احاول التوصل لطريقة مفيده تستطيع ان تتاجر بها وماركوف و فواز يعرفو بهذا الكلام

ومن ثم موضوع الثنائيات الذي لا يوجد به اي اساس ممكن ان يكون صالح للمتاجرة لغاية الان كلها ارقام فلكية ولو كان استخدام الثنائيات صالح فعلا للتجارة
    ثق تماما انه ليس بالطريقة التي شرحها ماركوف او على اقل تقدير يوجد حلقة مفقودة بشرح ماركوف تعمد اخفائها

ونهاية شارت النبضات كما ذكر فواز بالموضوع خاصتة انه سيكون طويل جدا ومن الصعب الشغل علية
    لذلك اقترح ان يتم دمدج كل نبضتين موجبة و سالبة مع بعض لتصغير الشارت (يعني 4 تك صعود و 2 هبوط يصبح الناتج 2 صعود)

طيب انا على هذا الاساس ممكن احكي انه ادمج كل 10 نبضات مع بعض(شو الفرق؟) واذا هذا صحيح ممكن ادمج اكثر
    يعني بالمحصلة سيكون عندك شارت مشابة لهذا ( وعلى فكرة هذا الرسم في يوم من الايام كان يعتبر من الاسرار العسكرية )

من يعيد صناعة العجلة؟
    طيب انا غلطان
    كنت فين لما سألت عن ايه هى النبضه
    كنت فين لما احد الاخوه "صاحب هدف" سأل كمان نفس السؤال
    و اين باقى الناس
    وليه الشارتات كانت سر عسكرى
    و ماهو مؤشراللى عمل الشارت؟ و دمج التكاات
    كانوا فين من زمان؟
    انا نسيت اقول لك ان التكات حاجه و النبضات حاجه(النظام بدل العشوائيه) يعنى التكات الطالعه" نبضه و النازله نبضه و المجموع 2 و ليس اختزال التكات
    ثانيا ماهو البرنامج وماهى المعدلات
    اين كان الكلام ده من زماااااااااااااااااااااان قوى و اين كنت عندما ضيع ماركوف كل تعبنا و كل مجهودنا و حسابتنا باختزاله الحقائق رغبه منه فى الايذاء للناس
    آخر تعديل بواسطة alysharf ، 11-01-2012 الساعة 12:37 AM

طيب انا غلطان
    كنت فين لما سألت عن ايه هى النبضه
    كنت فين لما احد الاخوه "صاحب هدف" سأل كمان نفس السؤال
    و اين باقى الناس
    وليه الشارتات كانت سر عسكرى
    و ماهو مؤشراللى عمل الشارت؟ و دمج التكاات
    كانوا فين من زمان؟
    انا نسيت اقول لك ان التكات حاجه و النبضات حاجه(النظام بدل العشوائيه) يعنى التكات الطالعه" نبضه و النازله نبضه و المجموع 2 و ليس اختزال التكات
    ثانيا ماهو البرنامج وماهى المعدلات
    اين كان الكلام ده من زماااااااااااااااااااااان قوى و اين كنت عندما ضيع ماركوف كل تعبنا و كل مجهودنا و حسابتنا باختزاله الحقائق رغبه منه فى الايذاء للناس
    ليش يا باشا ماعلاقة هذا الموضوع بذلك ماركوف كان يشرح الثنائيات و ليش النبضات

ومن قال لك انه التك نفسة النضبة

و موضوع الاختزال جاء من صاحب الفكرة و هو فواز و انا لا علاقة بي بالامر (ارجع و اقراء) ديناميكية تحقيق القدر لمده سنه و ردلي خبر
    يا حبيبي انت تشعرني بانني من ضيع تعبكم و كاني لم اكن مشارك بديناميكية تحقيق القدر او بالموضوع هذا ولم اتعب مثلكم او حتى اضعاف

الصورة الرمزية خالد بن الوليد
    خالد بن الوليد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا سيدي الفاضل
    ارجو ان لا تزعل من كلامي

من يعيد صناعة العجلة؟
    لو ممكن شرح اكثر لكيفيه عمل مثل هذه الشارتات
    التى كانت من الاسرار الحربيه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد بن الوليد مشاهدة المشاركة
    لو ممكن شرح اكثر لكيفيه عمل مثل هذه الشارتات
    التى كانت من الاسرار الحربيه
    من الصورة اكيد بتحب المناورات الحربية

ان شاء الله اخي تكون في موضوع مستقل نظيف وليس فقط للنبضات بل لكل ما يخطر على بالك من فترة يومين و انا اجهز له شرح

الصورة الرمزية alysharf

ليش يا باشا ماعلاقة هذا الموضوع بذلك ماركوف كان يشرح الثنائيات و ليش النبضات

ومن قال لك انه التك نفسة النضبة

و موضوع الاختزال جاء من صاحب الفكرة و هو فواز و انا لا علاقة بي بالامر (ارجع و اقراء) ديناميكية تحقيق القدر لمده سنه و ردلي خبر
    يا حبيبي انت تشعرني بانني من ضيع تعبكم و كاني لم اكن مشارك بديناميكية تحقيق القدر او بالموضوع هذا ولم اتعب مثلكم او حتى اضعاف
    اولا ماركوف هو من فتح الموضوع و فتح موضوع تانى مش الثنائيات و الاخير حسب كلامه هو اسرع موضوع فى المنتدى و مهندس مسلم قال له انه وضح الموضوع زياده عن اللزوم و اقراءه عشان تعرف عن ماذا اتحدث
    ثانيا لم اقل لك او لغيرك ان التك هى النبضه ؟ راجع ماقلته بالضبط
    اما الاختزال بتاع فواز فهو غير ماتحدثت انت عنه نهائيا
    اخى العزيز المشكله انكم تاركين ماركوف و مواضيعه الناقصه و موافقين على اعماله و الدليل هو ليه ماكتبتش الكلام ده من فتره توقف بها ماركوف و توقف الطيل على الافراح على الاسرار التى يشرحها
    و لو شايف ان كلامى غلط ياريت تراجع مشاركاتنا جميعا و نشوف ايه الموضوع من الاول
    واذا كنت ناوى " وانا نفسى انك تكون صادق فى كلامك ل صاحب هدف"انا فى الانتظار و المهم تعمل الصح مش اعمال ماركوف

صفحة 49 من 149 الأولىالأولى ... 39434445464748495051525354555999 ... الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17