مبروك للاهلى الفوز
وطبعا بنبارك لمعطى كبير مشجعى الاهلاويه
هع هع هع هع
Printable View
مبروك للاهلى الفوز
وطبعا بنبارك لمعطى كبير مشجعى الاهلاويه
هع هع هع هع
يااااااااااا الله .. راحت عليا صفقة بيع الكبيل من كسر الزيكو
يا اخوة في ملخص الاستراتيجية الاخ معطي كاتب ( فعندما يصل السعر لمستوي 38 فيتم البيع وعندما يوصل لمستوي 61 فيتم الشراء ) .. هل هذا الكلام صحيح بغض النظر عن اي اشي ؟؟ ام يجب مراعاه السحري او السلوك السعري ؟؟
ازيك يا معطى .. لفتت نظرى مشاركتك دى
يعنى انت الساعه 8 بتقفل كل الاوردرات المفتوحة سواء على مكسب او خسارة
ومش ممكن تبيت حاجة لتانى يوم
وهو ده يعتبر قانون او دى نصيحة مهمة بتقدمها لينا كمبتدئين ..
وكمان تقريباً انت مش بتفتح عقود كتير فى نفس الوقت .. ولا ايه ؟!
باك
لو سمحتم محدش يبعتلي رسائل خاصة يسالني فيها اسالة عن الاستراتيجية
امال انا فاتح الورشة ليه
برجاء وضع استفسارتكم فى الورشة ولما بفضى بدخل ارد والله بحاول متاخرش على حد على قدر ما اقدر
عشان على الاقل الاستفسار اكون جاوبته مرة واحدة لكل الى عايز يستفسر
فبرجاء مرة اخرى عدم ارسال رسائل خاصة تخص استفسارات للاستراتيجية بل وضعها هنا وحجاوب عليها حتى لو اتاخرت
https://forum.arabictrader.com/attac...&thumb=1&stc=1
https://forum.arabictrader.com/attac...&thumb=1&stc=1
اسف يارامي على التاخير
انا اخترت الكيبل ومخترتش اليورو
لان زى ماكتبتلك قبل دخلونا اليورو الشمعة قفلت تحت فيبو 23 فكانت ممكن ترد
اما الكيبل كان قافل فوق القناة الاولى مباشرة وفوق سالك اول حاجة حتقابله فيبو 23
وفعلا حتلاقي ان تاني شمعة كيبل صاعدة قفلت تحت فيبو 23
اما اليورو الشمعة ده كانت هابطة وقفلت برضوا تحت 23 يعني هنا كان المفروض نخرج عشان شمعتين اغلقت تحت فيبو
فدخول دائما على زوج بيكون بناء على التالي:-
1- من طريقه سالك اكتر من التاني
2- مين اغلاقه اقوى اى تحت دعم او مقاومة ويكون قريب مجراش
3- الى حياخد ستوب اقل
ده دائما طريقة اختياري لدخولي فى اى اوردر لما الاقي اوردرين فى نفس الوقت لاني دائما بدخل اوردر واحد لزيادة تركيزي فيه وملاحظة سلوكه السعري+ لان 3 ازواج الى شغالين عليهم فيهم دولار فاحتمال كبير ان لو واحد عكس الباقي يعكس واكون خسرت 3 اوردرات بدل واحد
فدائما بص للخسارة قبل المكسب
واى استفسارات انا معاك
والله بفرح يا نسيم لما حد يقول بدا يكسب بالاستراتيجية
بالنسبة لرحلة الزليون
انا شايف شخصيا اني مشحقدر انفذها معاكم للاسف بسبب واحد وهو انتم شايفين انا كتير بدخل اوردرات سكالبنج بدخولها وخروجها لايتعدي الدقيقتين عشان ادخل اكتب دخول وخروج واسباب حتكون كل حاجة راحت او حخرجكم مش في نفس مكاني + اني كتير زى ما بتشوفوا بكتب هدف وبعدها بغير رايي حسب سلوك السعر خروج الان او خروج بنصف عقد والمجازفة بالاخر كل ده صعب يخلى من الرحلة صعب تنفيذها
فالرحلات ده عايزة اوامر معلقة وتبقا قبلها ببيوم متجهزة عشان الكل يقدر ينفذها
ولكن :-
خلوني اخلص امتحاناتي واقعد مع ميسي الورشة عمرو التابعي وكمان الشباب الى حتيجي تقعد معانا ونشوف حل للقصة ده بحيث انا سمعت ان فيه سكربت كله يركبه فيتنفذ الاوردر عند الكل فى نفس اللحظة لو حنقدر نعمل الموضوع يبقا خلاص حنعمل قصة الرحلة
او انا كدة كدة ناوي افتح حساب ليا فى زولو تريد فحكلم الادارة لو حتسمحلي اني احط الرابط هنا والناس تتابع معايا يبقا برضوا اتحلت المشكلة
فسيبوها على ربنا واحنا معاكم والله مشطالبين منكم حاجة الا دعائكم اقسم بالله
والتطويرات قادمة للطريقة وحتبقا اقوي تابعوا معانا
فمع اول السنة الميلادية ميسي الورشة حينزل تطوير قوي جدا جدا جدااااااااااااااا
وانا بعد ما اخلص امتحانات محضر تطوير قوي ايضا الى قولت عليه سابقا
فالتطويرات مستمرة طول ما احنا موجودين معاكم باذن الله
تقبلوا تحياتي
+معطي+
الله ينور عليكي والف مبروك يانسيم
بس واجب عليا اقول انك الدخول كان غير جيد للامانة كما شرحت لروميو بالظبط فالسعر قفل شمعتين تحت فيبو
عارفة لو احنا فى ايام طبيعية فى السوق
الى حيحصل بالظبط حتنزل شمعة تكسر الزيكو لاسفل لعدم قدرة السعر على كسر الفيبو بشمعتين وهنا ندخل بيع
اما الشهر ده زى ما قولنا بيبقا فيه حركات غير طبيعية وغير مبررة
لذلك خلى بالك الشهر القادمة باذن الله حترجع الامور لطبيعتها
وحنبدا نغير طريقة كما كانت سابقا بالظبط
وهى الدخول بكسر الزيكو فقط او بكسر 61 او 38
اما الشهر ده كان غير طبيعي وانا قولت انه لن يحترم شئ فممكن ندخل من داخل القنوات والفيبو كدخول مبكر
فنخلى بالنا بعد كدة يانسيم هانم
وان شاء الله خير
بالظبط يامهدي زى ما قالك روميو انا ماشي بقوانين لنفسي لا اتخلى عنها حتى لو تخليت عنها يزيد مكاسبي
فحسب رؤيتي للسوق الساعة 8 بقفل اى اوردر مفتوح على ربح او خسارة لان هنا بيبقا كل شئ متاح للعب فى السوق
والكلام ده ينطبق على الكيبل واليورو والكندي
اما او شغالين بحاجات اسواقها مفتوحة فى الاسيوي ممكن تسيبوا الاوردر للصبح زى الاسترالي والين
اما اوردر الدخول الامن
ده بيبتفح مع اليوم الجديد
وبيتقفل مع اغلاق شمعة الساعة 9 على اى ربح او خسارة
واى استفسارات انا معاكم
ايه يا ابو معطى لسه صاحى
؟؟؟؟