صفحة 792 من 1256 الأولىالأولى ... 292692742782786787788789790791792793794795796797798802842892 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11,866 إلى 11,880 من 18838
    الصورة الرمزية reem85
    reem85 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mo3Ty مشاهدة المشاركة

تصدقي ياريم ان الزوايا ده خلتني اقلل ستوباتي جدا
    انتى فاكرة دائما كنت بحط ستوباتي من 50 الى 80 نقطة
    من اول ما دخلت الزوايا استوباتي بقت من 20 الى 40 بالكتير
    لان الزوايا بجد ملهاش حل والسعر بيحترمها جدا
    فلو دخلنا من زاوية نحط الستوب عند الى فوقها مباشرة ولو وصله يبقا خلاص لعب من السوق
    فبجد الزوايا فرقت معايا شخصيا جدا جدا جدا خاصة فى تقليل الستوب
    اكيد فرق كثير الشغل بالزوايا ان شاء الله خير الاسبوع الجاي اتوكل على الله واشتغل على 4 ساعات الصراحه ما في طريقه احسن من القناة الثالثه بالنسبه الي شكرا معطي على تعاونك الله يجازيك كل خير

الصورة الرمزية reem85

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسيم مشاهدة المشاركة
    مبرووووووووووووووووك الارباح ياجماعه...
    الحمد لله اليوم كان حلو قفلت 3 عقود بيع للباوند عند 5760 وبقيت عقدين ل5650 ومجموع النقاط 269

الف مبروك نسيم ان شاء الله دوم ارباح

الصورة الرمزية reem85

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة razanhoran مشاهدة المشاركة
    الف مبروك الشغل الجديد وفاتحة خير عليكي ان شا الله
    شكرا حبيبتي ان شاء الله موفقه بالماجستير

الصورة الرمزية Mo3Ty
    Mo3Ty غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مشاركة الاستاذ معطي على السكالبنج ونوضيح نقاط في غاية الاهمية بالنسبه لي واللي حاليا بشتغل عليها على الربع ساعه لما يكون في تذبذب وهدفي لا يزيد عن 20 نقطه .

1. ::::::::السكالبنج والدخول المبكر ::::::::::
    بصوا ياشباب الاسباب باختصار الان يتلخص فى كلمة واحدة ( سلوك السعر) فقط لاغير
    ضيفوا عليهم اشكال الشموع+ دعوم ومقاومات (قنوات وفيبو وزيكو)

وانا شرحت والله النقطة ده قبل كدة بس اعتقد محدش عمل بيها حاجة
    1- اول ربع ساعة واخر ربع ساعة فى الشمعة ده بالنسبالي اهم حاجة
    لو اول ربع ساعة صاعدة بس تستهبل نقطتين تلاتة يبقا ده صعود ضعيف والى حيحصل هبوط قادم على الاقل من 10 الى 15 نقطة باخدهم وبقفل
    اخر ربع ساعة فى الشمعة نفس الحوار لو فتحت على جرى زى ما حصل حالا فى شمعة اليورو ام 100 نقطة هنا بندخل معاها وش اما لو كانت فتحت على صعود بطيئ تطلع نقطتين وتقف او ترجع فكنت حدخل بيع خاصة انها كنت تحت الزيكو لسة

2- سلوك السعر عند خط الدعم او المقاومة مثلا زى ما دخلت شراء يورو بهدف 10 نقط قبل الصعود القوي كتبت ايه السبب ان الشمعة الحمرا الى قبلها لمست الثالثة وقفلت فوقها يبقا ده خط قوي جدا حيحترمه السعر فروحت اخدوا شراء تاني او لما لمسه السعر بهدف 10 او 15 والخروج بدري زى ما عملت ب 9 نقط عشان السعر احترم حد القناة الاولى جه عندها وراح كاشش منها و راجع فطبعا كان لازم اطلع لانه ممكن يرد بقوة ( واحمد حجاج شغال سكالبنج بفكرة زى ده على ما اعتقد اول ما يدخل ان شاء الله يشرحهالكم
    3- الشمعة لو قافله جسمها مكتمل لازم يرد السعر فى اغلب الاوقات لان طبعا مفيش ثوابت فى الفوركس على الاقل من 10 الى 15 نقطة وانا دخلت قدامكم اوردر كدة

4- شمعة الليموزين الطبيعي بتاعها ان السعر يرد بعدها وياسلام لو قفلت تحت خط دعم او مقاومة هنا دخول بهدف على الاقل 10 او 15 كجني ارباح الشراء عشان تطلع تاني

5- بالنسبة لاورد الى دخلته شراء قبل اغلاقه فوق الصفر كان يجتمع فيه كل الاسباب+ سبب ال قاله احمد فهمي ان الكيبل طلع واليورو استناه عشان يطلعوا تاني مع بعض ده طريقة ربط الازواج

6- اليورو والكيبل بقالهم 3 ايام ماشيين فى مستطيل متذبذب ثابت طيب نشوف المستطيل ده قبله الاتجاه كان هابط قوي ولا صاعد قوي حنلاقيه كان هابط قوي طيب يبقا المستطيل ده معناه ان السعر جاب اخروا من البيع وحيعمل انفجار شرائئ غصبا عنه لان خلاص المضاربين اغلبيتهم حملوا شراء + الى كان شراء قبل الهبوط عمال يعزز كل ما السعر ينزل فبقا المستطيل ده متعبي شراء وحينفجر

7- مؤشر الهيكن الى فى القنبلة بلعب عليه سكالبنج جدا لما السعر يلمسه غالبا لازم يردوا الاول 10 نقط على الاقل ولو السعر بعد عن الهيكن بقوة لازم ينزل شوية على الاقل 10 نقط

8- العب على الف والموفنج سكالبنج

9- السكالبنج محتاج تدريب لفترة كبيرة فانا الى نافعني اني اول دخلتي فوركس كنت شغال باستراتيجية اف اكس برايم 6 شهور على الدقيقة فدماغي سكالبنج لغاية دلوقتي

10- محتاج قرار سريع اول ما الشمعة تقفل تكون محضر قراراك وتدخل وتسيب الباقي على ربنا + محتاج عدم طمع 10 او 15 واخلع+ محتاج متابعة لسلوك السعر للخروج بدري ام الاستكمال معاه
    شكرا للتذكير يارزان والله
    والحمد لله اني قدرت افيدك ولو بالقليل ويارب بقية الاخوة يشتغلوا بيها لانها فعلا مهمة جدا جدا جداااااااااا
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية نسيم
    نسيم  غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahdy1 مشاهدة المشاركة
    عاوز اقولك على حاجة يا احمد
    قد لا تكون رقم واحد فى المنتدى من حيث خبرة الفوركس والالمام بطرق التحليل فنى ورقمى وفلكى ومجرى
    لكن والله يابنى انت رقم واحد فى احترامك ومعاملتك للاعضاء .. انا دخلت ورش كتير وبصراحة لم اجد صاحب ورشة يهتم بأى عضو كان فى الرد والشرح والصبر علية الا انت
    انا لا ابتغى وراء كلامى هذا اى شئ ولكن انا عاوز اقولك انك محترم وجدير بالاحترام
    وانا عن نفسى اذا كان مكسبى من الفوركس فقط هو معرفتك فذلك يكفينى
    ربنا يصلح حالك ويبارك لك فى اهلك ومالك
    معاك بكل كلمه قلتها...لولا الله ثم الاستاذ معطي كان طلعت من الفوركس من زمان...جيت هنا وانا يائسه ومتحطمه لكن باهتمامه ومتابعته ونصائحه لي هو والاخوه هنا قدرت انسى الخساره واتشجع والحمد لله من بعدها وانا في ارباح ...جزاه الله عنا كل خير ...والله يجعل كل ماعمله لنا رفعه له في الدنيا والاخره...

الصورة الرمزية Mo3Ty

مبرووووووووووووووووك الارباح ياجماعه...
    الحمد لله اليوم كان حلو قفلت 3 عقود بيع للباوند عند 5760 وبقيت عقدين ل5650 ومجموع النقاط 269

الحمد لله الف مبروك يانسيم والله تستاهلي كل خير
    باذن الله لو الكيبل قفل اليوم شمعة ديلي اسفل السنتر
    حيبقا احتمال كبير جدا جدا جدا يروح لزاوية 180 السفلية عند 5508 وعلى الاقل عند زاوية 90 عند سعر 5641
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية نسيم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reem85 مشاهدة المشاركة
    الف مبروك نسيم ان شاء الله دوم ارباح
    الله يبارك في عمرك ريم...ومبروك الشغل الجديد وياليت نشوفك معانا على طول

الصورة الرمزية razanhoran
    razanhoran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكرا لذوقك يارزان ولا خيري ولا حاجة كله بفضل الله
    وانا عارف انك شغالة سكالبنج على الطريقة الى شرحتها القنبلة + سلوك السعر عند خطوط الدعم والمقاومة
    بس انا محتاج منك لو تقولي دخولك فى نفس اللحظة عشان الشباب الجديدة تستفاد منك لانك استاذة فى الطريقة ولله الحمد
    راح احاول على قد ما قدر وانت سيد العارفين احيانا الهدف لا يتعدى دقائق ومحتاجه سرعة قرار وعندي دوام 3 ايام بالاسبوع بالجامعه , اوعدك لما تتكون فرصه راح خبر عنها الاخوان ما دامت طور التكوين

الصورة الرمزية Mo3Ty

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reem85 مشاهدة المشاركة
    اكيد فرق كثير الشغل بالزوايا ان شاء الله خير الاسبوع الجاي اتوكل على الله واشتغل على 4 ساعات الصراحه ما في طريقه احسن من القناة الثالثه بالنسبه الي شكرا معطي على تعاونك الله يجازيك كل خير
    تمام ياريم وان شاء الله طريقك اخضر دائما ولو احتجتي حاجة احنا معاكي باى وقت
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

معاك بكل كلمه قلتها...لولا الله ثم الاستاذ معطي كان طلعت من الفوركس من زمان...جيت هنا وانا يائسه ومتحطمه لكن باهتمامه ومتابعته ونصائحه لي هو والاخوه هنا قدرت انسى الخساره واتشجع والحمد لله من بعدها وانا في ارباح ...جزاه الله عنا كل خير ...والله يجعل كل ماعمله لنا رفعه له في الدنيا والاخره...
    والله يانسيم كلامك ده اداني دفعة قوية
    والله يعلم اليوم كنت لسة بكلم مع صديق لي بقوله ان بفكر اترك الورشة لان شايف ان الى شغال بيه دلوقتي صعب على الناس ومشقادر افيد الناس الجديدة واني اعمل موضوع توصيات وخلاص لاني بقيت شغال على كل شمعة وممكن اغير رايي بكل شمعة وده صعب على ناس كتيرة خاصة المبتدئين
    بس سبحان الله كانكم حاسين النهاردة وكلكم داخلين تقولوا كلام يخلى الواحد يطير من السعادة انه قدر يساعد حد
    شكرا لذوقك ولكل الاخوة الكرام
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية razanhoran
    razanhoran غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ماشاء الله عليك يارزان مبدعه..مشكوره حبيبتي
    انا نقلت فكرة الاستاذ معطي فقط لا غير وهاد هو كلامه
    شكرا ليكي يا قمر كلك زوق والف مبروك الارباح حبيبتي

الصورة الرمزية نسيم

الحمد لله الف مبروك يانسيم والله تستاهلي كل خير
    باذن الله لو الكيبل قفل اليوم شمعة ديلي اسفل السنتر
    حيبقا احتمال كبير جدا جدا جدا يروح لزاوية 180 السفلية عند 5508 وعلى الاقل عند زاوية 90 عند سعر 5641
    الله يبارك فيك استاذ معطي ... ويااارب يرووح لل 55

الصورة الرمزية Mo3Ty

راح احاول على قد ما قدر وانت سيد العارفين احيانا الهدف لا يتعدى دقائق ومحتاجه سرعة قرار وعندي دوام 3 ايام بالاسبوع بالجامعه , اوعدك لما تتكون فرصه راح خبر عنها الاخوان ما دامت طور التكوين
    ايوة عارف يارزان فعلا مشكلتها محتاجة سرعة فى الكتابة والخروج والدخول لذلك حتى انا كمان بقا صعب عليا اكتب الاوردرات الى بدخلها سكالبنج
    لان لو كتبت الاوردرات السكالبنج الى بدخلها ممكن اعمل 50 صفحة لوحدي يوميا فى الورشة ومحدش حيستفاد حاجة هههههههه
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية Mo3Ty

الله يبارك فيك استاذ معطي ... ويااارب يرووح لل 55
    ان شاء الله يارزان نشوف اغلاق اليوم حيبقا عامل ازاى وبعدها نحدد وجهتنا
    ممكن ندخل اوردر سوينج محترم ستوب 50 هدف 250 بس يتحقق المنظر الى محتاجه
    واهتمي بالزوايا جدا على ساعة للديلي حتعرفك السعر حيروح فين وحيعكس منين باذن الله
    توقيع العضو
    لكل مجتهد نصيب

الصورة الرمزية نسيم

والله يانسيم كلامك ده اداني دفعة قوية
    والله يعلم اليوم كنت لسة بكلم مع صديق لي بقوله ان بفكر اترك الورشة لان شايف ان الى شغال بيه دلوقتي صعب على الناس ومشقادر افيد الناس الجديدة واني اعمل موضوع توصيات وخلاص لاني بقيت شغال على كل شمعة وممكن اغير رايي بكل شمعة وده صعب على ناس كتيرة خاصة المبتدئين
    بس سبحان الله كانكم حاسين النهاردة وكلكم داخلين تقولوا كلام يخلى الواحد يطير من السعادة انه قدر يساعد حد
    شكرا لذوقك ولكل الاخوة الكرام
    الله يخليك يااستاذ معطي لا عاد تفكر تترك الورشه... والله ان هالورشه احسها صارت جزء كبير مني واتوقع كل الاخوه هنا نفس الشي ..الله يخليك مانقدر نستغني عن وجودك ونصائحك لنا...

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17