رد: ... خبرتى ...
ادارة راس المال
الموضوع ده لا يقل اهمية عن الاستراتيجية
بل هو جزء لا يتجزّأ منها
أنا عن نفسى وكل واحد يشتغل بلإسلوب اللى يريحه، انا مجرد باشرح اسلوبى ومابالزمش بيه حد
فلنفترض ان راس مالك 25000 دولار (خمسة وعشرين الف عشان اللخبطة فى الاصفار)
فانا بادخل بلوت واحد بس استاندرد
يعنى 10 لوت مينى
يعنى لوت 1 مينى لكل 2500 دولار
يعنى لوت 1 مايكرو لكل 250 دولار
انا حاسس انى فى فرح هههه
وكمان مش بادخل باللوت كله الا اذا كانت الصفقة جايبة نسبة 100%
صفقة زى بتاعت النهاردة عشان تبقوا متابعين معايا
انا شخصيا عملت ايه؟
طبعا السعر على ال 4 ساعات مش لامس ولا كاسر اى حاجة عشان نقول طلوع جامد زى اول الاسبوع (شرحناه قبل كده)
وعلى الساعة شكله تعبان وكسر الأحمر كسرة مش اد كده
انما انا دخلت برضة
بس بأد ايييييييه؟؟
وارجع لمشاركتى هاتلاقينى كاتب داخل بلوت قليل، صح؟
ماقلتش اد ايه عشان ماكناش شرحنا ادارة راس المال
انما انا بادخل كل صفقة حسب نسبة نجاحها (ومانصحش حد يعمل كده الا لو كان متمكن او حسابه كبير، يفضّل الانتظار حتى تكتمل كل الشروط)
فانا ال 100% بتاعتى بادخل زى ماتفقنا ب 10 عقود مينى لكل 25 الف
ولكن انا دخلت فى صفقة النهاردة عشان نسبتها قليلة ب عقد واااااحد مينى لكل 25 الف
وبعد الارتداد الى 250 ولمس ترند ال 4 ساعات الاوسط قلت ندخل بنصف العقود
يعنى 5 لوت مينى
يعنى هانزود 4 على اللى داخلين بيه اساسا
فيبقى المجموع الحالى
1 لوت من سعر 286
و 4 لوت من سعر 250
تعالوا نحسبها سوا
مجمل الخسارة الحالية والسعر الوقتى وانا باكتب 238
1 لوت =-50
4 لوت =-48
يعنى توتال حوالى 100$ من أصل 25 الف !!!!!!!!
آدى حاجة
الحاجة التانية لو انت خوفت من التريدة
أو بانت اشارات هبوط
او اى حاجة تانية
يكفيك ان السعر يطلع 8 نقاط فقط عشان تقفل الكل على صفر
ده لو انت مش عاوز الصفقة دى
8 نقاط
اما لو نزل تانى مثلا
فهاشترى ال 5 لوت اللى فاضلين عشان ابقى مجموع كللللللل اللى عملته 1 لوت استاندرد لكل 25 الف دولار
منتهى ادارة راس المال
والفكرة دى احقاقا للحق مستوحاه مع بعش التعديلات من موضوع واحد محترم جدا زمان كان فاتح موضوع توصيات على الكيبل فقط اسمه الاستاذ
الدُبعى
طيب واحد هايقولى ان كده الموضوع مش هايبقى جايب همّه كنسبة وتناسب
لا نحسبها
خلينا انك ما بتاخدش غير الصفقات ال 100% بس يعنى مش بتلقّط رزقك من هنا ومن هنا
هل مش هاتلاقى صفقتين بس 100% فى الاسبوع؟ ده بدون اى تلقيط
هاتلاقى اكتر من كده بكتييييير ممكن واحدة واتنين فى اليوم مش فى الاسبوع
انما خلينا هم 2 فى الاسبوع
كل واحدة تاخدلك 100 نقطة (داحنا امبارح بس ولايف عاملين ييجى 200 طالع نازل)
انما هانقول 100 نقطة فى صفقتين يعنى 200 نقطة فى الاسبووووووووع (خليها علينا)
يعنى حوالى 800 نقطة فى الشهر (ده لو كان كل الشهور 4 اسابيع بس انما برضة خليها علينا)
لما تكون داخل ب عقد مينى لكل 2500 دولار يعنى النقطة بدولار
يبقى فى الشهر مكسب 800 دولار من أصل 2500 يعنى اكتر من التلت كل شهر (ده واحنا جايين على نفسنا كتير)
ومع ذلك قمة الأمان
عشان انت داخل من نقطة المفروض 100% عشان تدخل بالعقد كله
فهل بعد ال 100% هايرجع عليك 2500 نقطة؟؟؟؟
فانا مش هاحسبهالك فى السنة كام عشان ماتتخضش ولا هادخل الأرباح فى دورة راس المال عشان مايغماش عليك
انما هاقولك على حاجة صغيرة
البنك لو انت حاطط فيه بالمصرى بيديلك نسبة 7% فى السنة (ياخى عيب اوى اللى يقول المكسب كده قليل احنا بنقول حوالى 40% فى الشهرررر)
اما لو حاطط بالدولار بتاخد ما شاء الله نسبة 1.75% فى السنننننة
يعنى لو حطيتهم فى الدولاب هاتفتح اخر السنة هاتلاقيهم زادوا عن كده
وممكن التعزيز (اللى هو التبريد عشان ماحدش يزعل منى) بلوت تانى ده اذا ارتد عليك تانى اكتر
وده مابيحصلش الا اذا انت داخل غلط خالص من الأول
ومع دخولك غلط
ادارة راس المال ممكن تطلعك من الورطة دى
عموما اى استفسار انا فى الخدمة
بس بلاش هجوم عشان انا باقول كل اللى عندى
ولو انت مش عاجبك اللى انا باعمله مافيش اى مشكلة ممكن تشوف موضوع تانى او حتى تفتح موضوع تفيدنا باللى انت بتعمله
انما هجوم ليه؟؟
انا ما خسرتكش حاجة
شكرا لكم
د/ جمال ممدوح