صفحة 2026 من 2200 الأولىالأولى ... 102615261926197620162020202120222023202420252026202720282029203020312032203620762126 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 30,376 إلى 30,390 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية forex00
    forex00 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

صباح الخير يادكتور وشكرا على تواضع

الصورة الرمزية ForexTrader1
    ForexTrader1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Yaser مشاهدة المشاركة
    كلامك مظبوط أخى
    بالفعل قفلت الشمعة اللى قبلها تحت القناة
    ولكن
    بذمتك ده منظر قفل تعتبره كسر؟؟
    ده حتى ما كسرش اللو بتاع كذا شمعة قبله
    انما برضه هانقول اننا دخلنا بيع (خلينا سوا)
    طيب ماهو نزل فى الذيل اللى بعدها حوالى 20 نقطة مكسب
    انما برضة هانقول ما قفلناش ولا حتى حطينا استوب على الدخول (خلينا مع بعض لآخر الخط هههههههه)
    طيب لما السعر عكس وقف بالداخل وعمل شمعة بولش قوية جدا ده غير انه بكده لمس خط النص على ال 4 ساعات وارتد منه بقوة، فأكيد تحس ان البيع كان غلط وتقفل على خسارة 12 نقطة (ده لو استنيت لحد لما الشمعة تقفل)
    وتفتح شرا مع الاتجاه الطبيعى وتكسب 42 نقطة مع الوصول للحد العلوى تعوّض ال 12 ويبقى معاك 30 نقطة صافى (ده بعد ما عملنا كل حاجة غلط ومع بعض للآخر)

اما الشرح لاستخدام ال 4 ساعات انا قلته كذا مرة
    امال قريت الموضوع كله ازاى؟

سؤالك جميل
    وله كذا منطق
    ممكن ادخل بنصف العقود ولما يرجع يختبر ادخل بالباقى طالما انا متأكد من الاتجاه
    وممكن زى الحالة بتاعتنا دى انى ادخل بكل العقود من الأول عشان زى ماتفقنا قبل كده ان الشكل بتاع القناتين المتوازيتين ده بيكون كسرهم صعود قوى
    بالعكس
    لما يكون الكسر بقوة وبعيد عن القناتين ده معناه انه هايمشى بقوة
    عكس ما كان كسر بضعف وقفل بعدها بكام نقطة بسيطة
    للتذكره و العبره
    مشاركه من مارس الماضى للدكتور جمال
    تقريبا نفس الحاله التى حدثت أمس
    و الله يا إخوان الدكتور جمال لم يترك شيئا إلا شرحه
    تذكره من تذكره و نساه من نساه

الصورة الرمزية محمدمنصور
    محمدمنصور غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مشكور اخي جزاك الله كل خير

الصورة الرمزية forex00

اية رايكم نفكر ياشاباب بصوت عالي ونتناقش في الشارتات هذي

الساعة داخل القناة الحمراء

والاربع ساعات خارج القنوات

والديلي على حافت القناة الزرقاء ولسا باقي داخل القناة الحمراء ويوحي باالشراء بشرط كسر منتصف القناة الزرقاء للساعة والاغلاق فوقها

واله ايه رايكم
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة gp01.gif‏   gp04.gif‏   gpd.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة forex00 ، 14-12-2011 الساعة 10:18 AM

الصورة الرمزية خالد امين
    خالد امين غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ForexTrader1 مشاهدة المشاركة

للتذكره و العبره
    مشاركه من مارس الماضى للدكتور جمال
    تقريبا نفس الحاله التى حدثت أمس
    و الله يا إخوان الدكتور جمال لم يترك شيئا إلا شرحه
    تذكره من تذكره و نساه من نساه
    مشكوووور على النقل الامين فعلا الغلط كان مننا نسال الله تعالى ان يوفقنا فيما هو اتٍ
    وللعلم والله انا ما قفلت على خسارة يمكن سلوك الاستك يقل لالخسارة شوية واقدر اطلع بنصف الخسارة فقط
    توقيع العضو
    ¥

الصورة الرمزية damas
    damas غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم إخواني و أخواتي
    أنا من الذين يتابعون بصمت و نادرا ما أشارك
    أما اليوم أحببت المشاركة لأنه عندي رجاء حار للجميع و أستحلفكم بالله أن تستجيبوا لرجائي و هو:
    أولا: الى كل الذين لا تعجبهم هذه الاستراتيجية فليذهبوا و يبحثوا لأنفسهم عن استراتيجية أخرى تناسبهم فهناك العشرات و المئات من الاستراتيجيات في هذا المنتدى و غيره و أرجو منهم عدم التشويش علينا ( ولا تنسوا أني استحلفتكم بالله)
    ثانيا: الى الأخوة الذين يتجادلون بعدد النقاط أقول هناك مبتدئين لا يميزون بين النقطة و البيب و هناك مضاربون يعملمون بعشرا الآلاف بل مئات الآلاف من الدولارات و يتاجرون على العديد من الأزواج في نفس الوقت و عليه باستطاعتهم جني أكثر من ألف نقطة يوميا , ما هو مطلوب أن لاندخل جدال عقيم حول عدد النقاط بما يبعدنا عن الموضوع الأساسي و يشتت أفكارنا و نقول الله يزيد و يبارك لكل شخص
    و شكرا لكم

الصورة الرمزية faisil
    faisil غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

انا من صبح شايف سلوك استيك على الباوند يا forex00 بما انك عاوز نتناقش ... هل يوجد استيك ولا يتروالي ..
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة استيك2.png‏  
    آخر تعديل بواسطة faisil ، 14-12-2011 الساعة 10:25 AM

الصورة الرمزية خالد امين
    خالد امين غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex00 مشاهدة المشاركة
    اية رايكم نفكر ياشاباب بصوت عالي ونتناقش في الشارتات هذي

الساعة داخل القناة الحمراء

والاربع ساعات خارج القنوات

والديلي على حافت القناة الزرقاء ولسا باقي داخل القناة الحمراء ويوحي باالشراء بشرط كسر منتصف القناة الزرقاء للساعة والاغلاق فوقها

واله ايه رايكم
    في الغالب كلامك صحيح ويكون الشراء عكس الاتجاه الطبيعي على الاربع ساعات والدايلي
    لانه 1- مفروض يعيد اختبار على الاربع ساعات 2-يعيد اختبار القناة الحمراء التي اغلق بداخلها على الديلي ولا حظ تكون نموذج الراس والكتفين على الديلي مما يؤشر لهبوط لو اغلق اليوم على خروج من الزرقاء
    والتاكيد للشراء كما تفضلت اخي انه يغلق فوق فيبو 38 وسنتر الزرقا وحد الحمرا على الساعة
    كسلوك استك بهدف الفيبو 61 او 5570
    وبعدها يرتد ليحقق اهداف البيع

قد يغلق داخل الاربع ساعات مرتدا من حد القناة الزرقاء على الديلي ويصعد ليحقق الهدف الشهري من نموذج الديلي ولو ده حصل يبقى ما فيش حد ادنا ونكسب من صفقات امبارح كمان

ده اللي انا شايفه وانتظر تعليقك ومناقشاتك قبل حركة السعر
    توقيع العضو
    ¥

الصورة الرمزية aminefx
    aminefx غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة damas مشاهدة المشاركة
    أما اليوم أحببت المشاركة لأنه عندي رجاء حار للجميع و أستحلفكم بالله أن تستجيبوا لرجائي و هو:
    أولا: الى كل الذين لا تعجبهم هذه الاستراتيجية فليذهبوا و يبحثوا لأنفسهم عن استراتيجية أخرى تناسبهم فهناك العشرات و المئات من الاستراتيجيات في هذا المنتدى و غيره و أرجو منهم عدم التشويش علينا ( ولا تنسوا أني استحلفتكم بالله)
    ثانيا: الى الأخوة الذين يتجادلون بعدد النقاط أقول هناك مبتدئين لا يميزون بين النقطة و البيب و هناك مضاربون يعملمون بعشرا الآلاف بل مئات الآلاف من الدولارات و يتاجرون على العديد من الأزواج في نفس الوقت و عليه باستطاعتهم جني أكثر من ألف نقطة يوميا , ما هو مطلوب أن لاندخل جدال عقيم حول عدد النقاط بما يبعدنا عن الموضوع الأساسي و يشتت أفكارنا و نقول الله يزيد و يبارك لكل شخص
    و شكرا لكم

الصورة الرمزية forex00

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faisil مشاهدة المشاركة
    انا من صبح شايف سلوك استيك على الباوند يا forex00 بما انك عاوز نتناقش ... هل يوجد استيك ولا يتروالي ..
    فعلا كلامك صحيح لكن انا رسمتة قبلك بااربع شمعات
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة eur 1hh.gif‏  

الصورة الرمزية forex00

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد امين مشاهدة المشاركة

لانه 1- مفروض يعيد اختبار على الاربع ساعات 2-يعيد اختبار القناة الحمراء التي اغلق بداخلها على الديلي ولا حظ تكون نموذج الراس والكتفين على الديلي مما يؤشر لهبوط لو اغلق اليوم على خروج من الزرقاء
    والتاكيد للشراء كما تفضلت اخي انه يغلق فوق فيبو 38 وسنتر الزرقا وحد الحمرا على الساعة

قد يغلق داخل الاربع ساعات مرتدا من حد القناة الزرقاء على الديلي ويصعد ليحقق الهدف الشهري من نموذج الديلي ولو ده حصل يبقى ما فيش حد ادنا ونكسب من صفقات امبارح كمان

كلامك مية مية اهم شي نشوف سلوكة السعري

باالنسبه لليورو فااضن ننتضر حتى يخرج ويغلق خارج احدى القناتين لانها متتابقة

الصورة الرمزية faisil
    faisil غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد امين مشاهدة المشاركة

لا اعتقد انه المفروض يعيد الاختبار ربما يكمل هبووطه ...

الصورة الرمزية ForexTrader1
    ForexTrader1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة damas مشاهدة المشاركة
    و شكرا لكم
    نعم أخى
    فإذا كان أحدهم ممن فتح الله عليه و يتاجر بمئات الألاف من الدولارات و لديه وقت للكتابه فى المنتديات؟!!
    فليفيد إخوانه بخبرته التى مكنته من جمع هذه الثروه
    أو على الأقل لا يستعرض قدراته الماليه على خلق الله فى يوم معظم الأعضاء فيه خاسرون
    أتمنى أن تكون الفكره قد وصلت

الصورة الرمزية Forexsawy
    Forexsawy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا مش عارف الدنيا كلها مقلوبة ليه كدة

خلال قراءتي للمشاركات السابقة احب أقولكم اني لاحظت التالي :

1- في ناس للأسف غير مدربة على الاستراتيجية
    و معنى كلمة مدربة ؟؟ ان هوا لازم يعمل باك تست على الاستراتيجية بعد التأكد من تعليمها و اتقانها كويس .

2- انا مش عارف الناس ليه كلها زعلانة من الكيبل انبارح ؟؟؟ أحب أقولوكم ان الكيبل بسلوكه الي حصل الامس دة كدة في قمة الاحترام و في أيام أسوأ من كدة ألف مرة . و راجعوا التواريخ السابقة علشان تقتنع بكلامي .

3- أقترح على الاخوة الاعضاء الجداد يجمعم نفسهم و يعملوا فريق عمل تدريبي له الاهداف التالية :

ا- التدرب على الاستراتيجية و فهمها مضبوط .
    ب- توزيع شهور الباك تست على الاعضاء و كل واحد يعمل باك تست على شهرين مثلا بحيث كل الاعضاء الجدد يكونوا غطوا مثلا أربع سنين من الكبيل .
    ج - يتم تبادل الخبرات بين الاعضاء و كل واحد يقول ايه هو اسوء يوم عدى عليه خلال شهرين الباك تست الي هوا عملهم بنفسه و طبعا يقول كسب كام نقطة في تلك الفترة .

4- صدقوني لو عملتو الكلام دة و نفذتوه بالحرف الواحد هتوصلوا في الاخر للنتيجة دي :

ا- ان الدكتور جمال لما قال 1 دولار لكل 2500 كان كلامه بناءا عن دراسات و لمدة سنيييييين من البحث .
    ب- ان الكيبل يوم أمس كان مزاجه زي الفل و الي حصل انبارح ممكن يتكرر أكثر من مرة و بسلوك أسوء من كدة كمان و مرتين و ثلاثة و يمكن أربعة كمان .

يا رب اكون أضفت جديد لموضوع خبرتي الرائع و ألف شكر للدكتور جمال .

الصورة الرمزية mr pirate
    mr pirate غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

يا شباب هل في حد بيستخدم منصة الباري ؟؟ ملاحظين ان في فرق ساعة بينها و بين التريد يعني القنوات هتكون مختلفة الميل ؟؟

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17