صفحة 1214 من 2200 الأولىالأولى ... 21471411141164120412081209121012111212121312141215121612171218121912201224126413141714 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 18,196 إلى 18,210 من 32997

الموضوع: ... خبرتى ...

الصورة الرمزية احمد الجندى ابو جومانا
    احمد الجندى ابو جومانا غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_tamer6 مشاهدة المشاركة
    يا باشا مشكور وربنا يعين الناس اللى دخلت شراء ومع انى كنت عايز السعر ينزل علشان ابيع دلوقتى بادعو الله ان تحليلى يكون غلط ويطلع السعر علشان الاخوة اللى اشتروا ميخسروش كتير بس نصيحة من اخ لو السعر طلع اقفل الصفقة على طول ولو على ربح 20 نقطة اول مايبدأ يعكس
    انا مش شارى انا كنت بايع من 6460 ووضح للناس بس للاسف محدش حد بالو
    وبعت تانى عند 6290 ولو طلع هعزز عند 6300 لحد 6240 انشاء الله

الصورة الرمزية eng_tamer6
    eng_tamer6 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الاخت الجليلة انصاف كلامك جميل وهو طبعا منقول من د جمال مع بعض التحبيشات والخبرة من عندك بس السؤال
    لية ندخل ضد الاتجاة؟؟؟ واجابتك كانت (ندخل ضد الاتجاه بهدف اننا لا نكون خارج السوق فندخل معهم فربما ان السوق يسير فى صالحنا ونفوز ببعض النقاط وقد ينقلب ويعكس الى شراء فلا نندم ونقول ليتنا دخلنا معهم شراء ) على ما اظن المقولة المشهورة للدكتور جمال بتقول (تاجر ما ترى) حتى حضرتك اقتستيها فى كثير من المشاركات والافضل من وجهة نظرى انى لو مش متأكد من الاتجاة مدخلش اصلا وخلينى برة السوق ولا حتى بعقد صغير عيالى اولى بالكام سنت دول (هاهاها مع انى مش متجوز) يبقى خليها ميشو اولى بالكام سينت دول
    فالشراء ضد الاتجاة له قواعد بردة والدكتور جمال مخلاش وانا بصراحة لم ارى اى من تلك القواعد تتحقق فى عملية الشراء الاخيرة

على فكرة انا بناقش بس والله مش اى حاجة تانية يعنى مش جرير ولا حاجة مع ان جرير دة اكير سلسلة مكتبات هنا ف السعودية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الجندى ابو جومانا مشاهدة المشاركة
    انا مش شارى انا كنت بايع من 6460 ووضح للناس بس للاسف محدش حد بالو
    وبعت تانى عند 6290 ولو طلع هعزز عند 6300 لحد 6240 انشاء الله
    خلاص يبقى ندعى تانى انه ينزل وبكرة انا رايح عمرة هدعيلك عند الكعبة

الصورة الرمزية ensaf
    ensaf غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

ممكن حد يصحح التحليل دة
    انا شايف ان الصورة للعين المجردة صعبة ومش محدده اجاها
    نشوف مع بعض ونعلق
    على فكرة انا مبتدئ وكلامى ممكن يكون صح ( لكن الناس لا تقوم بالبيع) وممكن يكون غلط (يعنى الناس اللى اشترت متخفش)

فى الصورة الاولى : هذة نظرة عامة للعملة على الاربع ساعات والعملة مش عارفين رايحة فين لانها ابتعدت عن القناتين وصعب التوقع
    فى الصورة الثانية : هذة نظرة للموقف الحالى على الساعة ومش عارفين العملة هتطلع للحد العلوى وتنزل ولا هتطلع وتكسر ولا بكل بساطة هتنزل على طول
    الصورة الثالثة: هذة نظرة ادق للعملة على فريم الساعة وزى ما احنا شايفين العملة كانت فى ترند صاعد (ودة سبب القناتين على الاربع ساعات) ولكن الترند بدأ فى الضعف وكون رأس وكتفين وكسر لتحت مغيرا الترند وحتى الان لم تظهر اى علامات لكسر الترند الهابط
    الصورة الرابعة : هو شكل للترند الهابط الحالى وكل اللى بيعملة انه ينزل وبعدين يعمل اكيوموليشن بالعرض او لاعلى قليلا ثم يكمل هبوطة ودة العادى فى اى ترند واعتقد ان الترند الهابط مازال يالقوة المطلوبة لتكملة الهبوط حيث لم يظهر ما يدل على كسرة وكل اللى بيظهر ممكن علامات على تصحيح (الاكيوموليشن) يعنى بالبلدى بيجمع قوتة والمرحلة ده من الخطر الدخول فيها شراء حيث لا يتعدى مكسبها من 20-35 نقطة وممكن يعكس فى اى لحظة ( انا اسف مش يعكس الترند ولكن يكمل فى مسارة الطبيعى للنزول)
    وبعدين نظرة اخرى : لو راينا عملية الصعود الاخيرة هنلاقيها على فوليوم منخفض ودة بيسمى عملية اختبار على فوليوم منخفض والبعض يسمونها (المصيدة) وبتتعمل علشان توهم السوق بالصعود وبعدين ينزل ومما يدل على ذلك قلة الفوليوم الذى يشير الى عدم تدخل المحترفين فى تلك العمليات من الشراء لانهم يتوقعون اسعارا اقل

دة تحليلى و 90% يكون غلط لانى لسة مبتدئ فلو امكن التصحيح والتعليق بس بطريقة علمية يعنى اللى شايف عكس كدة يقول لية واللى شايف كدة يأكد معانا لية بردة
    والله الموفق
    تحية طيبة
    اخى الكريم م \ تامر
    اقدر واحترم جهودك فى التحليل
    ولكن للأسف لا استطيع الرد عليك
    لأنها بصراحة ولا تأخذ الامر بحساسية
    بعيدة كل البعد وخارجة عن الموضوع وعن الاستراتيجية
    كلنا على علم بمعظم التحليلات اليوت والنماذج السعرية والمستويات والرقمى والكلاسيكى والفايبو الخ الخ الخ
    ولكننا هنا لا نحلل الا باستراتيجية موضوع خبرتى ولا نتخذ اية اضافات عليها
    وذلك بهدف ان تفوز انت كمحلل ومتابع للموضوع بالتحليل الصحيح والدخول الى الصفقة من النقطة الصحيحة
    بدون اى تشويش من معلومات اخرى على تفكيرك
    انت قد ذكرت انك قد دخلت بيع وقد اكرمك الله بالربح ولله الحمد ولكنك دخلت بناءاً على معطيات اخرى او قد اتت معك بالصدفة ولم تطرح وجهة نظرك بتحليل القنوات
    ايضا شارتاتك خالية من مؤشر الفايبو المبرمج وهو عمود وركيزة اساسية فى الاستراتيجية
    ايضاً رجاءاً توحيد الوان وشكل الشارت كما بالاستراتيجية وستجد بالصفحات شارتات كثيرة جدا جداً عليها الشروحات

و نحن متفقين
    فى هذا الموضوع هنا على اتخاذنا جميعاً مسار ووجهة واحدة كلنا نسير عليها لا تتتعارض وجهات النظر فيها
    وهدفنا واحدوهو أن تعم الفائدة على اكبر عدد ممكن من المتابعين الكرام وحتى يفوزوا بطريقة استخدام سهلة وصائبة فى نيل الارباح التى نسعى اليها جميعا جاهدين فى ذلك

ليتك تتبع معنا نفس المنهج
    توقيع العضو
    (( ولسوف يعطيك ربك فترضى ))
    خبرة 13 عام - محترف التحليل الفنى للعملات الأجنبية (فوركس)

استاد تامر لو سمحت متنساش تدعيلى
    لو سمح وتيجى بالسلامة

الصورة الرمزية ensaf

الاخت الجليلة انصاف كلامك جميل وهو طبعا منقول من د جمال مع بعض التحبيشات والخبرة من عندك بس السؤال
    لية ندخل ضد الاتجاة؟؟؟ واجابتك كانت (ندخل ضد الاتجاه بهدف اننا لا نكون خارج السوق فندخل معهم فربما ان السوق يسير فى صالحنا ونفوز ببعض النقاط وقد ينقلب ويعكس الى شراء فلا نندم ونقول ليتنا دخلنا معهم شراء ) على ما اظن المقولة المشهورة للدكتور جمال بتقول (تاجر ما ترى) حتى حضرتك اقتستيها فى كثير من المشاركات والافضل من وجهة نظرى انى لو مش متأكد من الاتجاة مدخلش اصلا وخلينى برة السوق ولا حتى بعقد صغير عيالى اولى بالكام سنت دول (هاهاها مع انى مش متجوز) يبقى خليها ميشو اولى بالكام سينت دول
    فالشراء ضد الاتجاة له قواعد بردة والدكتور جمال مخلاش وانا بصراحة لم ارى اى من تلك القواعد تتحقق فى عملية الشراء الاخيرة

على فكرة انا بناقش بس والله مش اى حاجة تانية يعنى مش جرير ولا حاجة مع ان جرير دة اكير سلسلة مكتبات هنا ف السعودية
    اخى الكريم
    تفضل واعرض ما لديك عن قواعد الدخول ضد الاتجاه ؟؟؟
    قد نستفيد من طرحك وتكون مشكور عليه مقدماً

توقيع العضو

الصورة الرمزية ensaf

ما راى الاستادة بالبيع عند 6290
    بنص لوط لان العملية ليست اكيدة؟
    وان صعد ولمس الحد الاعلى للاحمر نعزز
    تحية طيبة
    أخى الكريم
    على اى اساس البيع من نقاط مسبقة قبل ظهور اى سلوك او كسر يدل على اتجاه الصفقة؟؟؟؟
    لا نحلل الا بناءاً على معطيات من الاستراتيجية وخاصة الساعة
    تحليل القنوات اواستراتيجية القنوات منهج واسلوب له سمة خاصة جدا لا تشترك مع الاستراتيجيات الاخرى فى اى نقاط
    واستراتيجية القنوات ما هى الا كلاسيكى اصيل
    ولكن طريقة التناول هى المختلفة فيجب علينا اتباعها كما تعلمناها

توقيع العضو

الصورة الرمزية elkashab
    elkashab غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هل يا جماعة اعمل صفقة بيع دلوقتى
    لان صفقة الشراء مخسرة الحساب جامد
    فممكن اعوض شوية علشان الحساب يستحمل اكتر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة
    تحية طيبة
    اخى الكريم م \ تامر
    اقدر واحترم جهودك فى التحليل
    ولكن للأسف لا استطيع الرد عليك
    لأنها بصراحة ولا تأخذ الامر بحساسية
    بعيدة كل البعد وخارجة عن الموضوع وعن الاستراتيجية
    كلنا على علم بمعظم التحليلات اليوت والنماذج السعرية والمستويات والرقمى والكلاسيكى والفايبو الخ الخ الخ
    ولكننا هنا لا نحلل الا باستراتيجية موضوع خبرتى ولا نتخذ اية اضافات عليها
    وذلك بهدف ان تفوز انت كمحلل ومتابع للموضوع بالتحليل الصحيح والدخول الى الصفقة من النقطة الصحيحة
    بدون اى تشويش من معلومات اخرى على تفكيرك
    انت قد ذكرت انك قد دخلت بيع وقد اكرمك الله بالربح ولله الحمد ولكنك دخلت بناءاً على معطيات اخرى او قد اتت معك بالصدفة ولم تطرح وجهة نظرك بتحليل القنوات
    ايضا شارتاتك خالية من مؤشر الفايبو المبرمج وهو عمود وركيزة اساسية فى الاستراتيجية
    ايضاً رجاءاً توحيد الوان وشكل الشارت كما بالاستراتيجية وستجد بالصفحات شارتات كثيرة جدا جداً عليها الشروحات

و نحن متفقين
    فى هذا الموضوع هنا على اتخاذنا جميعاً مسار ووجهة واحدة كلنا نسير عليها لا تتتعارض وجهات النظر فيها
    وهدفنا واحدوهو أن تعم الفائدة على اكبر عدد ممكن من المتابعين الكرام وحتى يفوزوا بطريقة استخدام سهلة وصائبة فى نيل الارباح التى نسعى اليها جميعا جاهدين فى ذلك

ليتك تتبع معنا نفس المنهج
    اولا : الاخت العزيزة انصاف شكرا للرد
    ثانيا: اية الكلام الجامد دة اليوت والرقمى و و والله لا افهم فيهم شيئا
    ثالثا: خلاص وصلت ان احنا هنا بنحلل بالقنوات بس
    رابعا : الحاج فيبو انا مش لاقى الانديكيتور بتاعة وبجد متلخبط فية (ناس تقول من اعلى قمة الى اسفل قاع لليوم اللى قبل والدكتور جمال بيقول على التصحيح فقط طب اليوم اللى قبل لو مفيهوش تصحيح اية العمل علشان كدة انا عايزة على انديكاتور لو عندك متبخليش بية علينا)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ensaf مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم
    تفضل واعرض ما لديك عن قواعد الدخول ضد الاتجاه ؟؟؟
    قد نستفيد من طرحك وتكون مشكور عليه مقدماً

انا حاسس ان حضرتك فهمتينى غلط والموضوع بدأ ياخذ شكل حساسية والله انا غرضى انى اتعلم وبحاول افيد باللى انا شايفة وزى ما قلت فى تحليلاتى السابقة ( انا بتعلم و90 % اكون غلطان وعايز الناس تصححلى) لو فعلا عايزين تعرفوا اللى انا اعرفة انا ممكن اقولة بس بدون حساسية انا لا ابغى الناس تاخد منى موقف وتحسبنى جرير

استاد تامر لو سمحت متنساش تدعيلى
    لو سمح وتيجى بالسلامة
    يا حبيبى انت وكل المسلمين وربنا يقدرنى
    وبعدين ان مش استاذ انتوا اللى اساتذة
    ربنا يغفر لجميع المسلمين
    اللهم اجعل جميع مسلمينا مؤمنين واغفر لهم ماتقدم وتاخر من ذنوبهم واعنهم على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك وارحمهم من عذاب القبر وعذاب جهنم واظلهم بظلك يوم لا ظل الا ظلك
    اللهم انا جميعا نسألك رضاك والجنة وكل مايقربنا اليك من قول وعمل ونعوذ من غضبك والنار وكل مايقربنا اليهم من قول او عمل
    اللهم تقبل من صلاتنا وزكاتنا وصيامنا وسائر اعمالنا
    اللهم لاتجعل مصيبتا فى ديننا
    والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وسيد الخلق اجمعين

اتخدت قرار البيع على 6290 بنا على انة مش قادر يخترق النقطة 6292
    وصعدلها 7 مرات ومقدرش يكسرها فبكل بصاطة هيحاول يخترق لتحت

يا حبيبى انت وكل المسلمين وربنا يقدرنى
    وبعدين ان مش استاذ انتوا اللى اساتذة
    ربنا يغفر لجميع المسلمين
    اللهم اجعل جميع مسلمينا مؤمنين واغفر لهم ماتقدم وتاخر من ذنوبهم واعنهم على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك وارحمهم من عذاب القبر وعذاب جهنم واظلهم بظلك يوم لا ظل الا ظلك
    اللهم انا جميعا نسألك رضاك والجنة وكل مايقربنا اليك من قول وعمل ونعوذ من غضبك والنار وكل مايقربنا اليهم من قول او عمل
    اللهم تقبل من صلاتنا وزكاتنا وصيامنا وسائر اعمالنا
    اللهم لاتجعل مصيبتا فى ديننا
    والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وسيد الخلق اجمعين
    امين
    بعت معايا من6290؟

امين
    بعت معايا من6290؟
    1.62830 ايوة بعت ودة حساب حقيقى ولازم بكرة ادعى انه ينزل (هاهاهاها)

بس على فكرة يا احمد البيعة ده خطر وكان لازم ننتظر لاختراق السعر للحد العلوى للقناة والقفل تحتها علشان نتأكد من الهبوط
    هو فعلا السعر مش قادر يكسر النقطة اللى حضرتك ذكرتها بس محاولاته دة فى حد ذاتها خطر لانة بالفعل ممكن يكسرها وبعدين انا دعيت من شوية ان السعر يطلع للاخوة اللى اشتروا ومدعيتش تانى انه ينزل

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17