معلش معلش وعدم المؤخذة
اليورو هابط واوروبا رايحة في ستين داهية
والدولار قطر وماشي ةمحدش واقف قصادو
امشو معهم
لا تمشو بعكس التيار وتقولو الموج عالي
Printable View
معلش معلش وعدم المؤخذة
اليورو هابط واوروبا رايحة في ستين داهية
والدولار قطر وماشي ةمحدش واقف قصادو
امشو معهم
لا تمشو بعكس التيار وتقولو الموج عالي
بعد الانخفاض الذي تحقق مع بداية هذه السنة 2015، لا يسعنا النظر إلى على الرسم البياني الأسبوعي الذي يظهر فيه تداول الزوج ما دون مستوى القاع السابق 1.2039 والذي تحقق عام 2012 الماضي. التداول ما دون المستوى المشار له يرافقه حالياً سلبية كبيرة على مؤشرات الانحدار الخطي، كما أن مؤشر MACD أظهر لنا حالة سلبية جداً.
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اولا اخواني انا اتابع منتداكم من فترة كبيرة
و اقرا جميع تحاليلكم و استعين بها
خصوصا الاخ العزيز ابو ادم
ربنا يوفقك يا رب و يبعد عنا و عنكم الخسارة .. امين يا رب
اخي ابو ادم انا عندي سؤال محيرني اوي
فسمحلي اني استعين بخبرتك
الكل الان بيتكلم عن برنامج التيسير الكمي للي من المتوقع
ان البنك المركزي يبدا بي فاجتماع 22 الجاي
و الكل بيقول ان سبب هبوط اليورو كده هو بسبب الخوف من القرار ده
اخي ابو ادم هو القرار ده يعتبر سلبي لليورو لي ؟
مش هو ده يعتبر حل لتصحيح مسار اليورو عشان ما نتدخلش في الانكماش ؟
يعني ما حال اقرو القرار ده ف 22 اليورو حينزل اكتر مقابل الدولار او لازم يطلع ؟
ارحم قلة خبرتي ابو ادم فالسؤال ده :D
و ربنا يحميك و يحميلنا مصر :D و الوطن العربي
اخي التيسير الكمي يعني زيادة طباعة النقود .... وانت ايش رايك في المقولة اللي تقول اذا زاد العرض قل الطلب .. واذا قل العرض زاد الطلب ؟؟؟؟؟؟
يعني اذا زادت النقود باليورو قل سعر طلبها بالدولار .... فهمت ؟؟؟؟؟
وعليكم السلام ورحمه الله
حبيبى ربنا يكرمك
زى ماقال اخونا حسن
التيسير الكمى يعنى ضخ مبلغ كبيرر فى شراء اصول وسندات والكلام ده وبالتالى العمله تبقا متوفره وبالتالى سعر صرفها يقل
والموضوع ده هيحصل هيحصل بس مفروض السوق يكون خد تاثيرها وزياده هنشوف
ربنا يستر
اهلا ياصحبى عامل ايه
اه طبعا بس اقصد اقول ان الناس بتوع المركزى دول ليهم سياسه وبيستخدمو الكلام فى تحريك السوق لسياستهم
فضل يوميا يضعف بالين بتصريحاته هل دلوقتى الاقتصاد بقا كويس وعلشان كدا سكت
هى لما كان جايب الدولار لمس اكتاف بقدره قادر امريكا واقتصادها بقوه زى الفل علشان يلين تخلى الدولار كدا
هل من شهور واليورو فى 40 وكان الدنيا زى الفل بقدره قادر تحول لسواد ويبقا 18
ده الى بكلم فيه احنا بنكلم على دول عظمه صعب اقتصادها يتحول من فوق لتحت فى شهور بالسهوله دى
كانت ناقصه باين فى ناس ماتت وفى هجوم ارهابى فى باريس
تم بحمد الله الخروج من البيع بربح طيب
قمت قبل قليل ببيع الفرنك 1.0156
اعتقد ان اليوم سيكون انعكاسي بالنسبه لليورو والفرنك
خاصه ان الفدرالي اليوم وحيكون كلامه مش لصالح الدولار
بالاضافه ان تحليلي الفني يدعم فكرة صعود اليورو وهبوط الفرنك
على الاقل اليوم
والله ولي التوفيق
الحقو ياجدعان اليورو هيبقى بواحد دولار
اعتقد ان اليورو سيكون شراءه جد مناسب من 1.1825 هذف اولي 1.204 ثم 1.2220