أنا مبقتش فاهم اليورو دولار بيتحرك بناءا على إيه بالظبط اليومين دول
Printable View
أنا مبقتش فاهم اليورو دولار بيتحرك بناءا على إيه بالظبط اليومين دول
احنا بقا قاعدين لبتوع المركزى
السترالى قالك الاسعار عاليه والفايده ممكن تنخفض مجرد تصريح نزل الاسترالى
بتاع اليابانى اكلم تانى على تاجيل الضرايب وحل البرلمان طيب ايه الجديد ماقولت الكلام ده من اسبوعين والين ضعف الين سمعه انهارده اكنه انصدم وضعف تانى
A Swiss online poll says the Swiss are to reject SNB Gold Initiative; 59% will reject, 41% are in support of the gold initiative
اخر استطلاع ان 59% من السويسريين رفضين الاستفتاء بتاع الدهب و 41% موافقين
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مساء الفل لصاحبي عامل إيه ياغالي
متعمل زيهم ياعم إسمع وطنش :0016:
قصدي تخليك في الشارت والفني وخلاص وبلاش موضوع الاخبار والتصاريح ده
مساء الفل ياصحبى
اخبارك ايه
انت لسه مش مومن ان السوق دلوقتى ماشى اساسى وعلى حسب نتائج الاجتماعات؟
ياراجل هو السوق بيتحرك الا بيهم
خد بالك بقا بكره فى فيدرالى وهتشوف شمعه الاسبوع كالعاده
مهو اربع ايام شموع ميته وشمعه اليوم الخامس بتغطى الحركه كلها
ربنا يكرم ياباشا
مساء الفل شباب
كمان خمس ساعات الفيدرالى
خلاص مبقاش فى تيسير ولا تخفيض الكلام الى السوق محتاج يسمعه هل هيكلم عن الفايده بشكل ايجابى ولا هيماطل زى كل مره
وهل التضخم فى ارتفاح ولا اتخفاض
مفيش امل من قوه الين والمركزى الى كل هدفه اضعافه
ولا فى امل فى دراجى وهدفه موت اليورو
الامل دلوقتى فى الدولار ويبقا كلام سلبى يرمى الدولار قدام الين والعملات الرئيسيه
الحركه هتبقا قويه ربنا يسترها علينا جميعا
مره اخرى خبر تصاريح البناء ايجابي للدولار
مع ذلك اليورو بيطلع
انا ما عندي تفسير
بس بقدر اقول مبروك للمشترين
واولهم ابو ادم
بص ياباشا الكلام اللى حقولهولك ده عن تجربة مع الاخبار لمدة 4 سنوات
كمثال خبر البطالة على الدولار ... اذا جائت نسبة البطالة مرتفعة (المفروض ده سلبى للعملة)
ممكن تلاقى العملة بعد الخبر طااااارت ... تسأل ليه ؟ يقولك ارتفاع شهية المخاطرة وكلام كتير مالوش لزمة
ونفس الخبر يجى لسبى مره اخرى تلاقى العملة انهاااااارت .. تسأل ليه انهارت يقولك الخبر سلبى للعملة
تسأل تانى طيب ليه شهية المخاطرة ماشتغلتش زى المره اللى فاتت يقولك اصل شهيتهم مسدوده ومالهومش نفس
من الاخر السوق هيتحرك فى مصلحة الكبار (الحيتان) وتوقع اى حاجة وقت الاخبار
حبيبى ياصحبى والله
وقت الفيدرالى السوق كله بيبقا عينه عليها بيتجاهل اى حاجه تانيه
ربنا يسهل ونشوف هيقوله ايه
اهلا اختى
صراحه الين عمله متسفزه ورئس المركزى بتاعه راجل تنح وربنا
اول مره اشوف رئيس مركزى بيكلم كل يوم زى ماصدق مسك مكروفون هههههه
على العموم اختى لو وضع المحفظه مطمن انتى ممكن تنتظرى وتعلقى buystop على منطقه محترمه بحيث نشوف هيقوله ايه
ولو الدنيا عندك صعبه ممكن تخلصى او تهدجى جزء
ربنا يسهل الين زودها وصعب الواحد يشترى او يغلق على المناطق دى
بس نشوف ربنا يسهل
الله يجزيك الخير على هذه المشاركه
انت جبتها من الاخر
بدل الحيره اللي الواحد كان فيها
في حقيقة الامر انا ما بشتغل اساسي ولا بفهم فيه
والواحد بعد الكلام اللي انت قلته الافضل ما يفهم فيه حتى ما يتلخبط وخلينا بالفني احسن
موضوع الاخبار هذا كان بالنسبه لي مش اكثر من سلبي وايجابي احمر واخضر
لكن كلامك ثبت عندي معلومه ان الموضوع اعمق من ذلك بكثير
اشكرك اخي الكريم
أقول لكم على حاجه يا شباب ...من واقع خبرتي المتواضعه من الفيدراليات السابقه ....الحركه اللي بتكون في التوقيت ده غالبا" وبنسبه 90%
بتبقى عكس اتجاه الحركه وقت الفيدرالي ...بمعنى لما بيبقوا ناويين على صعووود للدولار بتبقى الحركه في الوقت ده تصحيح وصعود للعملات الاخرى
امام الدولار ....ولما بيبقوا ناويين على هبووووط الدولار ان شاء الله بيبقى اخر تصحيح وصعود للدولار امام العملات الاخرى زي دلوقتي
وبناء عليه ...ان شاء الله الدولار هيضعف بالليل ...قراءه شاشه مش اكتر :)
مع احترامي لكم جميعا وانتم تحدثون عن التحليل الاساسي فانا لم اعد اثق به والسبب هو عند صعود اليورو من 1.2500 وكانت اخبار البطالة والوظائف الامريكية ممتازة ولكن صعد الى 1.2886 اي 386 نقطة ( طبعا خسرت حسابي بسبب الحركة هذه ) وبعدها نزل الى 1.2357 كما تعرفون هذا الشهر وايضا اخبار الوظائف سلبية ولكن البطلة اقل من السابق والمتوقع ..
والمهم الان اليورو يناورنا ليصعد الى 1.2632 ان شاء الله ومنها الهبوط الى 1.2260 لهذا الشهر الهدف وليس لليوم طبعا والله اعلم