صفحة 870 من 1613 الأولىالأولى ... 3707708208608648658668678688698708718728738748758768809209701370 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 13,036 إلى 13,050 من 24186
    الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة markov مشاهدة المشاركة

فاهمك والله ابو ادم ، لذا انا قلت لك بانه قرار دولي ، خاصه وان 12161 لايملئ عينيها سوى 12828 ولم تكن لتٌكسر الا بجاب .. اهو صرنا انا وانت بنحلل بطريقه عجيبه ، ههههههه .
    احيانا فهم نوعيه الحركه تعطيك فهما لما يريده السوق من هذه الحركه .
    تحياتي
    عادى ياصحبى
    اهو بندردش وفى الاخر ده سوق وكلنا بنحاول ونجتهد
    تحياتى ياغالى
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حــ م ــزه مشاهدة المشاركة
    الحمد لله وصلت البيت
    اخي ابو ادم انا معترض على نقطه بسيطه وهصيغها على هيئه سؤال ليه السعر الاسبوع اللي فات صعد بتذبذب يصعد بشموع صغيره كثيره ويغطيها بشمعه هبوط ده معناه انها حركه تصحيحيه وانه مش قادر يصعد والهبوط مازال لم نتهي اما نقطة اعتراضي على ان السعر لو مش فتح بجاب مكنش هيقدر يهبط لا من وجهة نظري كان هيهبط وهيهبط كمان ولو لاحظت ان في نهايه اليوم قولت هناك فرصه بيع اليورو دولار من 2170 وهدف 2100 ثم 2000 يعني السعر كان هيهبط بجاب او من غير لكن هبوط اليورو يوم الجمعه دي من وجهة نظري ظاهره ديما بتحدث حضرتك لا تعتمد على اغلاقات يوم الجمعه وتراها مخادعه من وجهة نظري ان اغلاقات الجمعه اهم من باقي الايام وليست مخادعه وصادقه جدا بس مش بتغير من الاتجاه بمعنى ان لما يكون السوق متذبذب ويغلق في نهايه الاسبوع بصعود ايجاي ولكن الاتجاه هابط بيكون الصعود ده مترتب من الاول لو هترقم الموجه وقبل الحدث هتقول لازم يصعد ولو تفتكر في يوم انا بعت اليورو وكان هدفي كبير وهبط السعر 70 او 80 نقطه اغلقت على 45 نقطه وقولت شراء وبالفعل جه برنانكي وقال كلمته وصعد وساعتها قولتلك اتغديت بيه قبل مايتعشى بيا ورفعت الاستوب للدخول مع انه حقق معايا 90 نقطه بس وجدت السعر اخترق نقطه بسميها نقطه حرجه وذكرتها كانت 2215 على طول هنا ده كان يوم الجمعه رد فعلي كان بيع مباشره مع اقرب صعود وذكرت الفرصه ومحبتش ادخلها لانه يوم جمعه وهبط بالفعل الحمد لله
    ...........
    نتابع دلوقتي زي ماذكرنا في المشاركه السابقه اليورو هيضرب ان شاء الله الهدف المذكور 2100 من المحتمل الصعود منه وده مش هيفرق معايا لاني مش هشتري وهنتظر الصعود فيصعد وقت مايصعد هنقابله صعود السعر لمناطق 2170 هيكون فرصه كويسه للبيع والاستوب 2228 اللي يهمنا البيع ويارب محدش يدخل على التصحيح لانه لسه بدري الهبوط وعلشان مش يتورط لانه عندما يكون الاتجاه هابط صعب تحدد بدقه منطقه الارتداد لان الموجه ممكن تمتد ومش بيكون للموجه غير استوب لمناطق سابقه او تاريخيه فمش بيكون حيوي مثل تحرك استوب في نفس الموجه علشان كده بنستغل التصحيح وبيكون ليه حدود مهما امتد والاستوب حيوي
    انا شكلي رجعت ارغي اعذروني على الرغي الكتير ده
    باشا حمد لله على السلامه الاول
    شوف ياصحبى خلينى اسالك العكس ليه بدل اليورو ضعيف ومع كل الاخبار السلبيه الاسبوعين الى فاتو من خفض فايده واحباط برنانكى وفوائد سندات عاليه اقل حاجه فيهم فى الوضع الطبيعى ترمى اليورو 400 بيب لكن الى كان بيحصل ان اليورو بينزل لمناطق الدعم 2160-2180 وتلاقى قوه صعود لمقاومه ال 2300
    ده يقولك ان خلاص بالبلدى فى ارهاق من الهبوط وان الهبوط الى بيحصل الى ال 2180 ماهو الا مجامله لطلوع التصريح السلبى
    اما ليه مش قادر يطلع ففعلا كمان مفيش قوه للطلوع وانا قلت اليورو محتاج خبر او كلام قوى يخليه يطلع وده محصلش ومع نزول الجمعه كمان معرفش يكسر ال 2160 او ال2150

خلينى اقولك برضو موضوع الجاب والكسر مكنش هيحصل لان لو كان عايز يكسر كان قدامه اكتر من فرصه الاسبوعين الى فاتو
    طبعا الله اعلم انا بكلم ان الجاب عمل كسر ونزول لمستوى ال 2100-2080 لتحقيق هدف
    طيب بسالك انا ايه الفرق بين انهارده ان الجاب لسه ماتغطاش ونزل لمستوى دعم الاول؟
    وبين من اسبوعين لما فتح بجاب تحت وفى اول نص ساعه طلع غطا الجاب؟
    فى الاول اليورو غطا الى عليه من جاب وخلاص خد طريقه
    اليوم بيخلص اهداف تحت ولما هيطلع اتوقع الجاب مش هيكون النقطه القويه الى يتباع عليها

موضوع يوم الجمعه بقا افكرك يوم القمه الى طلع فيها 300 بيب باقى الاسبوع كان حركه ممله زى الاسبوع الى فاتت وجه يوم الجمعه اغلق فوق ال 2620 وطبعا كان اغلاق كويس منتظزينه واهو نزل بعديها انا بعتقد يوم الجمعه بيبقا ليه حسابات تانيه تخليص اهداف وجنى ارباح وكلام من ده علشان كدا يوم الجمعه بيبقا اوقات كتير حركته غير متوقعه

يعنى كلنا متفقين ان الترند هابط بس فى نزول حوالى 1400 بيب وقوه النزول مابقتش زى من شهر اصبحت اضعف وفى تشبع ليه ماخدش التصحيح مع العلم ان اليورو بقالنا اربع خمس سنين
    بيخلى الكل يقول خلاص ده نازل ورايييح ومره واحده يلف ويرجع ولما يطلع يقول خلاص صعود ويلف وينزل

اعتقد الاسبوع ده بيوضح هو ناوى على ايه
    خلينا نشوف

هههههههه وانا كمان رغيت والواحد صايم لسه بدرى على الريق بنشف ^_*
    تسلم حبيبى
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

الصورة الرمزية حــ م ــزه
    حــ م ــزه غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة

باشا حمد لله على السلامه الاول
    الله يسلمك ياغالي تسلم بارك الله فيك
    شوف ياصحبى خلينى اسالك العكس ليه بدل اليورو ضعيف ومع كل الاخبار السلبيه الاسبوعين الى فاتو من خفض فايده واحباط برنانكى وفوائد سندات عاليه اقل حاجه فيهم فى الوضع الطبيعى ترمى اليورو 400 بيب لكن الى كان بيحصل ان اليورو بينزل لمناطق الدعم 2160-2180 وتلاقى قوه صعود لمقاومه ال 2300
    ده يقولك ان خلاص بالبلدى فى ارهاق من الهبوط وان الهبوط الى بيحصل الى ال 2180 ماهو الا مجامله لطلوع التصريح السلبى
    هقولك رد على السؤال ده انه فعلا مكنش بيهبط ويقدر يكسر مناطق 2160 لانه التصحيح منتهاش مش ينفع يعمل موجه دافعه ويردها بدافعه لازم يكمل تصحيحه الاول واللي بيحلل زمني هيقولك يوم الهبوط لم يأتي وفعلا الكلام ده اساسي مش ينفع يهبط من غير ميكمل موجته
    اما ليه مش قادر يطلع ففعلا كمان مفيش قوه للطلوع وانا قلت اليورو محتاج خبر او كلام قوى يخليه يطلع وده محصلش ومع نزول الجمعه كمان معرفش يكسر ال 2160 او ال2150

خلينى اقولك برضو موضوع الجاب والكسر مكنش هيحصل لان لو كان عايز يكسر كان قدامه اكتر من فرصه الاسبوعين الى فاتو
    طبعا الله اعلم انا بكلم ان الجاب عمل كسر ونزول لمستوى ال 2100-2080 لتحقيق هدف
    النقطه دي انا وضحتها برضو فوق كان قدامه كذا فرصه بس مش ينفع يكسر ويهبط بدون مايكمل موجه التصحيح اما فكره ان ليه هدف دي بنقولها لما يكون الموجه لسه مكتملتش وده السبب اللي خلاني ادخل شراء الاسبوع اللي فات
    طيب بسالك انا ايه الفرق بين انهارده ان الجاب لسه ماتغطاش ونزل لمستوى دعم الاول؟
    وبين من اسبوعين لما فتح بجاب تحت وفى اول نص ساعه طلع غطا الجاب؟
    فى الاول اليورو غطا الى عليه من جاب وخلاص خد طريقه
    اليوم بيخلص اهداف تحت ولما هيطلع اتوقع الجاب مش هيكون النقطه القويه الى يتباع عليها
    الجابات اللي فاتت اتغطت بسرعه لانها موجه تصحيح فالسعر بيكون فيها متذبذب فبيهبط يغطي ويكون موجه ويطلع يكمل باقي التصحيح وكان تاني جاب هبط غطاه بموجه من موجات الهبود موجه دافعه وصعد تصحيحي ومتعداش اخر نقطه ليه انا اسف بشرح موجي لانه فعلا كل حاجه في الموجات بتبان تفسيرها والاخبار بتديك تفسير مجمل عن وضع الاقتصاد يعني لو خبر ايجابي وقوي والاتجاه هابط ويكون اتى وقت السعر ممكن يصعد السعر معاه ولو بعدها خبر سلبي ضعيف واتى وقت السعر ممكن يهبط السعر كل اللي صعده وزياده
    موضوع يوم الجمعه بقا افكرك يوم القمه الى طلع فيها 300 بيب باقى الاسبوع كان حركه ممله زى الاسبوع الى فاتت وجه يوم الجمعه اغلق فوق ال 2620 وطبعا كان اغلاق كويس منتظزينه واهو نزل بعديها انا بعتقد يوم الجمعه بيبقا ليه حسابات تانيه تخليص اهداف وجنى ارباح وكلام من ده علشان كدا يوم الجمعه بيبقا اوقات كتير حركته غير متوقعه
    اهو الاغلاق الاجابي ده بيكون نهايه موجه الصعود في اوقات التصحيحات بيكون نهايه الموجه التصحيحيه علشان كده يسمى مخادع لكنه بيكون مكشوف لما تكون عارف انها دي اخر موجه تصحيح
    يعنى كلنا متفقين ان الترند هابط بس فى نزول حوالى 1400 بيب وقوه النزول مابقتش زى من شهر اصبحت اضعف وفى تشبع ليه ماخدش التصحيح مع العلم ان اليورو بقالنا اربع خمس سنين
    بيخلى الكل يقول خلاص ده نازل ورايييح ومره واحده يلف ويرجع ولما يطلع يقول خلاص صعود ويلف وينزل

اعتقد الاسبوع ده بيوضح هو ناوى على ايه
    خلينا نشوف

هههههههه وانا كمان رغيت والواحد صايم لسه بدرى على الريق بنشف ^_*
    تسلم حبيبى
    الرد في الاقتباس واعذرني رديت بتحليل الموجات وطبيعه الحركه
    وبعدين انت اللي بتخليني ارغي ههههههههههههههه
    تسلم ياكبير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة markov مشاهدة المشاركة

سفره مفقه باذن الله .. وسننتظر تحليلاتك .
    تحياتي
    الله يسلمك اخي الحبيب
    تحياتي

الصورة الرمزية ابــ آدم ــو
    ابــ آدم ــو غير متواجد حالياً عضو نشيط

الرد في الاقتباس واعذرني رديت بتحليل الموجات وطبيعه الحركه
    وبعدين انت اللي بتخليني ارغي ههههههههههههههه
    تسلم ياكبير
    مش هقدر ادخل معاك فى موضوع الموجى لان صراحه معرفتى بيه سطحيه
    بص الى اعرفه ان شموع االاربع ايام قبل الجمعه كلها شموع توحى بالصعود اقل الاحتمالات تذبذب مش شمعه ابتلاعيه هبوط الجمعه
    ده ياباشا يوم الخميس قبل الاغلاق اللسوق جرى وقفل فوق اغلاق يوم الاربع علشان يشكل شمعه صعوديه!
    وموضوع مكنش بينزل علشان لسه ماخلصيش تصحيح طيب ايه الجديد مهو معملش تصحيح برضو وراح الجمعه نزل
    خلينى اقولك حاجه بكره برنانكى هيرغى انسا اى حاجه بقا
    تفتكر بكره لو قالك صراحه افترض طيب اننا لازم نعمل تيسير كمى ايه الوضع تفتكر اليورو هيحترم اى مقاومه؟
    وقتها هنقول موجه النزول خلصت ودلوقتى فى ويفا تصحيح؟
    طيب لو عمل فيها عبدو ومقالش حاجه وقتها هنقول لسه فى ويفا هبوط؟

اقولك حاجه اليورو فى الاوقات دى مع كميه الازمات والاخبار والتصريحات اليوميه اصبح حركته حركه اساسى بس ناتجه عن اخبار لو تصريحات
    اما الاسترالى والنيوزلاندى اقولك اكتر حاجه يحترمو الموجى والكلاسيكى واى تحليل ده وجهه نظرى طبعا
    لكن اليورو بقا عامل زى الموظف الحكومى بتحرك ساعتين بس باليوم بعد الخبر وبعد كدا تلاقى شموع حيررررررره افتح شارت الاربع ساعات وشوف خمس ست بارات دوجى وهمر والكلام ده وباره ومره واحده باره ابتلاعيه تيجى تدور سببها تلاقى تصريح او ماشابه

ياله ربنا يوفقنا جميعا
    شكر ياصحبى
    ومنور الورشه
    توقيع العضو
    -اللهم أسألك خير هذا اليوم وخير ما فيه وأعوذ بك من شره وشر ما فيه.

[COLOR="DarkOliveGreen"][SIZE="4"]
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابــ آدم ــو مشاهدة المشاركة

مش هقدر ادخل معاك فى موضوع الموجى لان صراحه معرفتى بيه سطحيه
    بص الى اعرفه ان شموع االاربع ايام قبل الجمعه كلها شموع توحى بالصعود اقل الاحتمالات تذبذب مش شمعه ابتلاعيه هبوط الجمعه
    ده ياباشا يوم الخميس قبل الاغلاق اللسوق جرى وقفل فوق اغلاق يوم الاربع علشان يشكل شمعه صعوديه!
    وموضوع مكنش بينزل علشان لسه ماخلصيش تصحيح طيب ايه الجديد مهو معملش تصحيح برضو وراح الجمعه نزل
    خلينى اقولك حاجه بكره برنانكى هيرغى انسا اى حاجه بقا
    تفتكر بكره لو قالك صراحه افترض طيب اننا لازم نعمل تيسير كمى ايه الوضع تفتكر اليورو هيحترم اى مقاومه؟
    وقتها هنقول موجه النزول خلصت ودلوقتى فى ويفا تصحيح؟
    طيب لو عمل فيها عبدو ومقالش حاجه وقتها هنقول لسه فى ويفا هبوط؟

انا اقتبست الاسأله اعذرني لانها اسأله موجيه فلازم اجاوب عليها وان شاء الله الايام اللي جايه هتثبتها
    انا مش هقولك لو برنانكي قال عن تصريح بتيسير كمي ان الموجه الهابطه انتهت لان الموجه الهابطه لم تنتهي حتى الان وهدفها قبل التصحيح الاكبر هو اسفل 1.18
    وطبعا هتابع معاك لو في اي جديد وقبل مابرنانكي يقول حاجه هتلاقيني لو فيه تعديل هسبقه ان شاء الله
    والله الورشه منوره بيك بروادها الكرام انا تعبتك معايا انا بس بتناقش معاك علشان مش تزود من عقود الشراء في وسط هذه الاحداث اما لو مقتنع ومتأكد على الاقل بنسبه اكبر من عدم التأكد طبعا الرأي الاول والاخير ليك اصل الاستوب لما يكون اغلاق اسبوعي ممكن يكلف نقاط كتيره لكن لما يكون محدد مسبقا بنقطه بيكون التعويض سهل ويارب يكونشهر كريم على الجميع وكله يربح البائع والشاري قادر على كل شيء

افتراضي رد:[تحليل فني]~®§(دعوة عامة لمناقشة اليورو دولار الي أين ؟ فرص يومية وسوينج )§®¤*~

زي ماقولنا الصعود ده تصحيحي وواصح من حركه الموجه انه ثلاثي اذا صعد قبل كسر اللو الاخيره 2081 عند 2170 بيع متخافش باستوب المنطقه المذكوره 2228 والهدف 1.19 ان شاء الله هيتحقق الاسبوع ده
    اما لو كسر اللو عند 2081 هيكون اكتفى بتصحيح عند 2138
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	eur.gif
المشاهدات:	33
الحجـــم:	14.3 كيلوبايت
الرقم:	331762

زي ماقولنا الصعود ده تصحيحي وواصح من حركه الموجه انه ثلاثي اذا صعد قبل كسر اللو الاخيره 2081 عند 2170 بيع متخافش باستوب المنطقه المذكوره 2228 والهدف 1.19 ان شاء الله هيتحقق الاسبوع ده
    اما لو كسر اللو عند 2081 هيكون اكتفى بتصحيح عند 2138
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	eur.gif
المشاهدات:	33
الحجـــم:	14.3 كيلوبايت
الرقم:	331762
    من الواضح انه اكتفى بتصحيح عند 2138 علشان كده قولنا لازم نستنى التصحيح مش ندخل عليه لان الشراء خطر انا مش عايز ادخل على فرصه باستوب كبير شويه علشان كده هننتظر تصحيح محترم وهندخل عليه ان شاء الله مفيش داعي للقلق السوق مليان فرص

نفسي اشوف شارت رافع راسه لفوق الدهب والبترول وكله هو معقوله وبالبديهي السوق يكون العملات والسلع بتصحح مع بعض ده اتجاه هابط

هل هناك صعود تصحيحى قادم لليورو

اعتقد ان هناك تصحيح لحدود 1.26 والله اعلم

ولكن هل امتفى اليورو بهذا اللو ام ان هناك استهداف اخر لليورو هبوطا ؟

فى انتظار رأى استاذ ابو ادم واستاذ حمزه جزاكم الله كل خير

الصورة الرمزية Mr.forex2012
    Mr.forex2012 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اليورو إلى هبوط .. بس أعتقد لازم يصحح شوي

الصورة الرمزية Mr.forex2012
    Mr.forex2012 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

خصوصا بعد هذا الهبوط الفضيع

اتوقع الان من هذه الاسعر تصحيح لغلق الجاب لحدود 2170_ 2190 النقطه الحرجه الان 2322 حيث ان الموجه الهابطه للنقطه 2228 اكتملت
    بالتوفيق سننتظر تصحيح وندخل بيع

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17