صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
النتائج 31 إلى 42 من 42
    الصورة الرمزية hatem elsherief
    hatem elsherief غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: خدعوك فلم يقولوا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العزب مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههه
    لا طبعا مش الكلام ده
    لو ملوخيه بالجمبري تبقى ايه
    أو ابعتلي انت الجمبري وأنا هظبطه

=============

هقولك حاجه وانت ظبط
    المتوسطات المتحركه سر كبير من أسرار السوق فيها خير كثير لمن يتقنها
    هههههههههههههههههه

سهله ابعت الفلوس علي السويفت كود بتاعي ويوصلك طبق فواكه البحر محترم وهبعتلك خضار البحر كمان
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــ

طبعا المتوسطات سر كبير جدا ومحترمه جدا جدا

الصورة الرمزية الـوليد
    الـوليد غير متواجد حالياً عضو نشيط

المشكله البعض متشبت للاشي تجده حقق مكسب 200 دولار كأنه حقق 800 مليون او ولديه مال قارون صحيح اني ادبل لنسبه قصوى قد تصل 8 اضعاف كل شهر ولاكن لايوجد مايدعو للتشبت للاشي فالارباح لابد ان تبقى لتحمي الرصيد
    وكما قال رجل الاعمال صالح كامل صاحب الرصيد الذي اقترب من ال10 الف مليون ( اي شركه يجب عدم توزيع ارباحها كل فتره من الزمن لتحافظ على بقائها )
    توقيع العضو
    €$

الصورة الرمزية mailad
    mailad غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة batttot مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اما اسباب الربح فهي ::

وبدأت في التفكير بأسلوب اخر

لقد تعلمت لماذا لا استغل العقل الذي وضعه الله في كل واحد منا بدلا من الجري وراء عقول الاخرين

وقررت ان لا اعتمد الا علي السعر فقط و ليس اي مؤشر لوصولي لقناعه ان اسلوب تجارتي السريع لا يتوافق مع مؤشرات لانني اراها تتأخر عن السعر اي تعمل كتابع له فقط والحمد لله بكثير من التعود وضبط النفس والرضا بنسبه محدده كل يوم اذا حققتها اترك السوق واذا لم احددها احمد الله وانتظر للغد استطعت ان اوفر ربح ثابت يوميا

ارجو ان يجد فيها احد الاخوه نفعا
    كلامك مقنع اخي
    لكن السؤال الذي يطرح نفسه بخصوص ما علمته باللون الاحمر
    على ماذا تعتمد بتحليلك للسعر اذا كنت لا تتبع اي مؤشر
    فكيف تتوقع الهبوط او الصعود عند نظرتك للسعر
    اظن بهذه الحالة تكون مشاركتك ذات فائدة لي وربما لبعض الاخوة
    بما اني ارتاح انا ايضا

للبولنجر
    والسار
    والستوك استيك
    وقد راودتني الفكرة كثيرا ان اتابع السعر لكن للاسف لم اتوصل لنتيجة
    لو تكرمت اخي متى تتوقع الهبوط او الصعود اثناء مراقبتك للسعر
    السلام عليكم
    آخر تعديل بواسطة mailad ، 08-07-2010 الساعة 01:37 PM

الصورة الرمزية kale2010
    kale2010 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اخى الكريم للتشارت لغه يسمعها الجميع ويفهمها القليل من المتداولين

لو فهمت هذه اللغه سوف تحقق ثروات طائله وليس مجرد دخل بسيط

والله يوفق الجميع

الصورة الرمزية 3ashekforex
    3ashekforex غير متواجد حالياً عضو نشيط

انا شامم ريحة جمبرى فى الموضوع !

الاشيموكو كينكو هيو - مخطط التوازن من نظرة واحدة

الصورة الرمزية بيتعلم  فوركس
    بيتعلم  فوركس غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem elsherief مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بدايه هو الموضوع الهدف منه مشاركه الاخوه الاعضاء معنا في اسباب الربح وليس الخساره

الجميع يعرف اسباب الخساره ولكن اسباب الربح

هل هي عدم الطمع واداره راس مال سليمه وهكذا فقط

خلاصه الكلام ارجو من كل عضو ان يضيف سببا من اسباب الربح التي ساعدته كثيرا في طريقته او استراتيجيته

ابدأ أنا

البولينجر باند مع الستوكاستيك والبارابوليك سار

يعتمدوا علي مبدأ توافق الاشاره المبكره بالمتأخره وشخصيا أري أنهما ممتازين جدا

في انتظار اقتراحات باقي الاخوه
    طالما انت حاط بتوقيعك الآف النقاط بتسأل ليه ولو ممكن رقم حساب الديمو نشوف التفاصيل ونتعلم

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

طبعا يا عم حاتم انت كده بتحرجنا بالذوق ..
    ماشي يا سيدي .. مانت اسكندراني ولازم تكون كلامنجي محترف ..

من أهم الوسائل اللي بتساعدني :

- انتقاء العملة المناسبة للتارجت بتاعي و مناسبة لنفسيتي ..

مثال : مش بحب كل عملات الباوند لإن شموعها كتير بتكون طوييييييييييييييلة أوي و مفاجأة .. و أنا نفسيا بحب أكون هادي و مطمن و أشوف السوق دايما بديناميكية مستقرة .
    مثال آخر : زوج ( اليورو ين ) بيريحني جدا لإن موجاته مربحه .. قليل التذبذب .. شموعه مش متعبة نفسيا زي شموع الباوند .

- انتقاء نوع التحليل المناسب لشخصيتي و نفسيتي .. بعد أن احترفت أكثر من نوع تحليل فني .
    مثال : لا أحبذ التحليل الكلاسيكي .. لإني لا أشعر فيه بمعادلات حركة السوق ولا أثق في نفسية السوق نفسه و التي تعتمد عليها الدعوم و المقاومات ، و أخاف من وضع الأوامر المعلقة .
    موجات إليوت ممتازة ، ولاكنها تحتاج صبر في تحديد نوع الموجه بدقة .. تفيدني ولاكني أفتقد لهذا الصبر أحيانا ، و مازلت أخشى وضع أمر لهدف بعيد ثم أغلق اللاب توب و أخرج لمتطلبات الحياة .. فأنا دائما أحب أن أشعر بوضعية السوق الحالية كي يطمئن قلبي أن سأصل لهدفي .
    المؤشرات مفيدة لي أكثر من غيرها من الأدوات لإنها تعطيني حالة السوق الحالية .. و أسميها طريقة التحليل الديناميكي .. حيث أن المؤشرات تعطيك إحساس بالحالة الحالية ، ولكنها تفتقد لمن يفهم الإشارة على أنها إشارة رياضية و ليست إشارة بيع أو شراء( و ده أنا فاهمه كويس الحمد لله ) و كمان تفتقد كتير لتحديد الوقت زي أغلب الطرق( و هنا بستخدم توليفة من معلومات قريتها في أكتر من كتاب و حولتهم لطريقة رياضية و منها إلى رسمه على الشارت الحمد لله ) و تفتقد لاختيار أماكن القوة لتفعيل أوردراتك ( و هنا مؤشر سنتر أوف جرافيتي بيكون صاحب القرار غالبا ) .

- مثلثات القوى سر أكشفه للمرة الأولى في موضعك ده يا حاتم .
    أغلب شغلي اليدوي على ( اليورو ين ) أفتح قبله شارتي ( الدولار ين - اليورو دولار ) كده أصبح عندنا ( اليورو - الين - الدولار ) على تلات شارتات مختلفه يكونوا مثلث القوى .
    باستخدما كتاب ( ريفيرسال ماجيك ) أحدد اقرب أوقات البيع أو الشراء .. بالفيبوناتشي أحدد حالة مستويات الثلاث أزواج على فريم كبير .. بالسنتر أحدد أفضل مستويات البيع و الشراء على فريم صغير .. و عند وصول السعر عند هذه المستويات على الثلات أزواج .. أستخدم المؤشرات ( مؤشرات القوى - المتوسطات ) لتأكيد الاتجاه + معرفة ديناميكية الأزواج الثلاث .. أنفذ العملية فقط على اليورو ين .

- التحكم في النفس أصعب بكثير من التحكم في الصفقات .
    يجب أن يكون لي تارجت معين .. أءخذه و أنااااااااااام .. و إن فشلت و ضربت استوب لووز .. أوقف مضاربة لمدة يومين لأستجم لأمنع نفسي من الدخول في دائرة الخسائر .

--------------------------
    أعتقد إني كده يا عم حاتم عداني العيب ، و قولت باستفاضة كل الأسرار .. لإنها اصلا مش أسرار .. السر دايما بيكون في الشخص مش في الطريقة نفسها .

شكرا ليكم
    محمـود حجـاب
    آخر تعديل بواسطة dawns_mist ، 10-07-2010 الساعة 06:55 PM

الصورة الرمزية ¦ Gnon ¦
    ¦ Gnon ¦ غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اللي ساعدني ع الربح

المواضيع بتوقيعي

دمت بود

الصورة الرمزية مضارب محترف
    مضارب محترف غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الادوات التقليدية من شموع ونماذج وفايبو ودراسة نفسية السوق والفالوم ونقطة الدخول والخروج

ولكن الاهم

هو ان تستطيع ان تحدد نقطة ستوب لوز قويةوليست بعيدة

وكل فرصة مهما كانت قوية ولا تتوافر فيها نقطة ستوب لوز قوية وقريبة كفيلة بأن تلحق بحسابك خسائر كبيرة
    آخر تعديل بواسطة مضارب محترف ، 11-07-2010 الساعة 03:09 AM

الصورة الرمزية Abu_basel
    Abu_basel غير متواجد حالياً عضو نشيط

batttot

فتوقفت تماما عن تنفيذ اي استراتيجيه خاصه بأي واحد وانما بدأت في قراءة كل شيء ومحاولة الخروج بما يناسب طبعي وشخصيتي

الصورة الرمزية hatem elsherief
    hatem elsherief غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dawns_mist مشاهدة المشاركة
    طبعا يا عم حاتم انت كده بتحرجنا بالذوق ..
    ماشي يا سيدي .. مانت اسكندراني ولازم تكون كلامنجي محترف ..

من أهم الوسائل اللي بتساعدني :

- انتقاء العملة المناسبة للتارجت بتاعي و مناسبة لنفسيتي ..

مثال : مش بحب كل عملات الباوند لإن شموعها كتير بتكون طوييييييييييييييلة أوي و مفاجأة .. و أنا نفسيا بحب أكون هادي و مطمن و أشوف السوق دايما بديناميكية مستقرة .
    مثال آخر : زوج ( اليورو ين ) بيريحني جدا لإن موجاته مربحه .. قليل التذبذب .. شموعه مش متعبة نفسيا زي شموع الباوند .

- انتقاء نوع التحليل المناسب لشخصيتي و نفسيتي .. بعد أن احترفت أكثر من نوع تحليل فني .
    مثال : لا أحبذ التحليل الكلاسيكي .. لإني لا أشعر فيه بمعادلات حركة السوق ولا أثق في نفسية السوق نفسه و التي تعتمد عليها الدعوم و المقاومات ، و أخاف من وضع الأوامر المعلقة .
    موجات إليوت ممتازة ، ولاكنها تحتاج صبر في تحديد نوع الموجه بدقة .. تفيدني ولاكني أفتقد لهذا الصبر أحيانا ، و مازلت أخشى وضع أمر لهدف بعيد ثم أغلق اللاب توب و أخرج لمتطلبات الحياة .. فأنا دائما أحب أن أشعر بوضعية السوق الحالية كي يطمئن قلبي أن سأصل لهدفي .
    المؤشرات مفيدة لي أكثر من غيرها من الأدوات لإنها تعطيني حالة السوق الحالية .. و أسميها طريقة التحليل الديناميكي .. حيث أن المؤشرات تعطيك إحساس بالحالة الحالية ، ولكنها تفتقد لمن يفهم الإشارة على أنها إشارة رياضية و ليست إشارة بيع أو شراء( و ده أنا فاهمه كويس الحمد لله ) و كمان تفتقد كتير لتحديد الوقت زي أغلب الطرق( و هنا بستخدم توليفة من معلومات قريتها في أكتر من كتاب و حولتهم لطريقة رياضية و منها إلى رسمه على الشارت الحمد لله ) و تفتقد لاختيار أماكن القوة لتفعيل أوردراتك ( و هنا مؤشر سنتر أوف جرافيتي بيكون صاحب القرار غالبا ) .

- مثلثات القوى سر أكشفه للمرة الأولى في موضعك ده يا حاتم .
    أغلب شغلي اليدوي على ( اليورو ين ) أفتح قبله شارتي ( الدولار ين - اليورو دولار ) كده أصبح عندنا ( اليورو - الين - الدولار ) على تلات شارتات مختلفه يكونوا مثلث القوى .
    باستخدما كتاب ( ريفيرسال ماجيك ) أحدد اقرب أوقات البيع أو الشراء .. بالفيبوناتشي أحدد حالة مستويات الثلاث أزواج على فريم كبير .. بالسنتر أحدد أفضل مستويات البيع و الشراء على فريم صغير .. و عند وصول السعر عند هذه المستويات على الثلات أزواج .. أستخدم المؤشرات ( مؤشرات القوى - المتوسطات ) لتأكيد الاتجاه + معرفة ديناميكية الأزواج الثلاث .. أنفذ العملية فقط على اليورو ين .

- التحكم في النفس أصعب بكثير من التحكم في الصفقات .
    يجب أن يكون لي تارجت معين .. أءخذه و أنااااااااااام .. و إن فشلت و ضربت استوب لووز .. أوقف مضاربة لمدة يومين لأستجم لأمنع نفسي من الدخول في دائرة الخسائر .

--------------------------
    أعتقد إني كده يا عم حاتم عداني العيب ، و قولت باستفاضة كل الأسرار .. لإنها اصلا مش أسرار .. السر دايما بيكون في الشخص مش في الطريقة نفسها .

شكرا ليكم
    محمـود حجـاب
    ماشي يا سيدي هعديهالك

وابشر ان شاء الله هنضبط استراتيجيه اسكالبينج حلوه

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123