صفحة 3 من 16 الأولىالأولى 12345678913 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 236

الموضوع: اصعب اكسبيرت

الصورة الرمزية mohcinex
    mohcinex غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: اصعب اكسبيرت

شكرا اخي الكريم على هده الاستراتيجيه
    و اعان الله حبيبنا الاستاد اسامه لبرمجه هدا الاكسبيرت
    وجزاكما الله عنا خير الجزاء

الصورة الرمزية coolhero
    coolhero غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohcinex مشاهدة المشاركة
    شكرا اخي الكريم على هده الاستراتيجيه
    و اعان الله حبيبنا الاستاد اسامه لبرمجه هدا الاكسبيرت
    وجزاكما الله عنا خير الجزاء
    شكرا اخى الكريم لمرورك الطيب
    يمكنك تنزيل المؤشر من المشاركات الاولى والعمل عليه وتجريبه وتقولنا ايه رايك
    وانا عن نفسى اعمل عليه بنفس اعداداته الافتراضيه وعلى شارت الدقيقه بنظام الخروج المبكر
    وهى الدخول عند ثبات الاشاره وهى تسبت بعد اغلاق الشمعه اللى ظهر فيها وبعدها لا يمكن ان تتحرك او تختفى الاشاره اعمل بلوت واحد دولار لكل الف دولار فى الرصيد
    وعند تحقيق مكسب خمس نقاط اقوم بأغلاق 80% من قيمه الصفقه وعند مكسب 10 نقاط القوم بغلق 50% من الباقى وهكذا كل تقدم خمس نقاط اقوم بغلق 50 % من الباقى حتى ظهور الاشاره الغكسيه والخروج من الصفقه والدخول فى ال صفقه الجديده
    وعند دخولك بهذه الطريقه وتخسر فى صفقه لا تخف اكمل باقى اليوم واخبرنا ما نتيجتك
    وهذه الاستراتيجيه تصلح لكل الفريمات ولكن كل فريم له طريقه منهم ما يحتاج للمضاعفات ومنهم من يحتاج الخروج مع اول اشاره عكسيه وهكذا كما بينا فى طلبات الاكسبيرت وعندما يتم الاخ مستر دولار عمل الاكسبيرت سنقوم بعمل باك تيست على كل طريقه لكل فريم لمده 10 سنوات لنختار افضلطريقه وافضل ف ري م للعمل عليه بألأكسبيرت وواكد لك يا اخى انه بأذن الله سيكون اكسبيرت ساحق بكل المقايس وضد كل التوقعات التى تجزم بفشل جميع الاكسبيرتات على الاطلاق
    موعدنا عندما يتزكرنا اخونا الغالى mr.dollar
    ويعطينا من فضله وعلمه ما ينفعنا وينتفع بعلمه كل الاعضاء
    فأدعوا له بالسداد والتوفيق فى الدنيا والاخرة

الصورة الرمزية coolhero

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coolhero مشاهدة المشاركة
    شكرا اخى الكريم لمرورك الطيب
    يمكنك تنزيل المؤشر من المشاركات الاولى والعمل عليه وتجريبه وتقولنا ايه رايك
    وانا عن نفسى اعمل عليه بنفس اعداداته الافتراضيه وعلى شارت الدقيقه بنظام الخروج المبكر
    وهى الدخول عند ثبات الاشاره وهى تسبت بعد اغلاق الشمعه اللى ظهر فيها وبعدها لا يمكن ان تتحرك او تختفى الاشاره اعمل بلوت واحد دولار لكل الف دولار فى الرصيد
    وعند تحقيق مكسب خمس نقاط اقوم بأغلاق 80% من قيمه الصفقه وعند مكسب 10 نقاط القوم بغلق 50% من الباقى وهكذا كل تقدم خمس نقاط اقوم بغلق 50 % من الباقى حتى ظهور الاشاره الغكسيه والخروج من الصفقه والدخول فى ال صفقه الجديده
    وعند دخولك بهذه الطريقه وتخسر فى صفقه لا تخف اكمل باقى اليوم واخبرنا ما نتيجتك
    وهذه الاستراتيجيه تصلح لكل الفريمات ولكن كل فريم له طريقه منهم ما يحتاج للمضاعفات ومنهم من يحتاج الخروج مع اول اشاره عكسيه وهكذا كما بينا فى طلبات الاكسبيرت وعندما يتم الاخ مستر دولار عمل الاكسبيرت سنقوم بعمل باك تيست على كل طريقه لكل فريم لمده 10 سنوات لنختار افضلطريقه وافضل ف ري م للعمل عليه بألأكسبيرت وواكد لك يا اخى انه بأذن الله سيكون اكسبيرت ساحق بكل المقايس وضد كل التوقعات التى تجزم بفشل جميع الاكسبيرتات على الاطلاق
    موعدنا عندما يتزكرنا اخونا الغالى mr.dollar
    ويعطينا من فضله وعلمه ما ينفعنا وينتفع بعلمه كل الاعضاء
    فأدعوا له بالسداد والتوفيق فى الدنيا والاخرة
    معزره سقط منى سهوا ان اذكر ان العمله التى اعمل عليها اليورو دولار ولم اعمل على غيرها ولم اجربه على غيرها ولذلك وجب التنبيه

الصورة الرمزية MR.dollar
    MR.dollar غير متواجد حالياً مشرف المتداول العربي

معزره سقط منى سهوا ان اذكر ان العمله التى اعمل عليها اليورو دولار ولم اعمل على غيرها ولم اجربه على غيرها ولذلك وجب التنبيه
    تابع معنا الفرص لايف وأرفق بعض الشارتات حتى أعمل على إنهائه
    توقيع العضو
    بناء أنظمة تداول آلي ويدوي لفحص سوق العملات ودمجها مع التحليل الفني لإتخاذ القرارات

الصورة الرمزية coolhero

رغم اقتراب السوق على الاغلاق ولكنى سوف انزل ماتيسر من الفرص فى هذا الوقت القصير لكى اسبت لك وللأعضاء مدى نجاح هذه الا ستر اتيجيه
    ولكنكم سوف تعزرونى عن التأخير بعض الوقت فى تنزيل الفرص لأنى اعمل على الدقيقه وبنظام الخطف والله المستعان
    العمليه الاولى دخول شراء
    انظر الشارت المرفق
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.JPG‏  

الصورة الرمزية coolhero

وتم الان غلق 80% من الصفقه بربح 5 نقاط اى يلزمنا لكى نعاود الخساره فى هذه الصفقه ان يرتد السعر 20 نقطه فى الاتجاه المضاد وهذا لا يمكن ان يحدث ابدا بدون ظهور الاشاره العكسيه ومنتظرين ارتفاع السعر مره اخرى كمان خمس نقاط لغق 50 % من باقى اللوت

الصورة الرمزية coolhero

تم الخروج الان من كامل الصفقه بعد ظهور الاشاره العكسيه عندما هبط السعر 13 نقطه واجمالى العمليه رابحه
    وترانى بجرى وراء نفسى ومش ملاحق انى اتابع معكم واصور وارفق الصور واتاجر بالفعل عمليه مرهقه والمتاجره بهذه الطريقه لوحده مرهق فما بالكم بالمتابعه والكتابه والقص واللزق والتصوير والارفاق للمنتدى

مرهقه جدا وابلغ من العمر 49 عاما
    رأفا بى ورحمه
    ومع هذا سأتابع على قدر استطاعتى وليعزرنى باقى الاخوه
    والله معى
    والله الموفق
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.JPG‏   2.JPG‏  

الصورة الرمزية coolhero

تم الدخول بيع وغلق 5 نقاط ربح بقيمه 80% من الصفقه وفى انتظار مكسب +10 لغلق 50 % من باقى الصفقه او ظهور الاشاره العكسيه لغلق كل الصفقه وكما ترون مجهز الامر لأخذه عند وصول السعر لنقطه الغلق مع تعديل قيمه اللوت

ثم قمت بغلق باقى العمليه لأحساسى بموت السوق والحركه بطيئه فى نهايه مده التعامل واخشى ان تتجمد الصفقه للأسبوع القادم فأغلقتها
    ومرفق صوره الدخول والغلق والحساب
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.JPG‏   2.JPG‏  

الصورة الرمزية a7med920
    a7med920 غير متواجد حالياً عضو نشيط

تم الدخول بيع وغلق 5 نقاط ربح بقيمه 80% من الصفقه وفى انتظار مكسب +10 لغلق 50 % من باقى الصفقه او ظهور الاشاره العكسيه لغلق كل الصفقه وكما ترون مجهز الامر لأخذه عند وصول السعر لنقطه الغلق مع تعديل قيمه اللوت

ثم قمت بغلق باقى العمليه لأحساسى بموت السوق والحركه بطيئه فى نهايه مده التعامل واخشى ان تتجمد الصفقه للأسبوع القادم فأغلقتها
    ومرفق صوره الدخول والغلق والحساب

الله عليك يا باشا ربنا يديلك الصحه بس دى طريقة فعلا متعبه وعاوزه اكسبيرت يكون تمام اوى

الصورة الرمزية a7med920

بس انت مش بتدخل اللوت بواحد انت بتدخل اللوط ب 10 يعنى النقطه ب 100 دولار مش دا كتير ولا ايه وبعدين ممكن توضح لى ازاى بتقفل جزء من الصفقه لانى سمعت عنها وكل ا ادوس اغلاق بتقفل الصفقه كلها

الصورة الرمزية coolhero

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med920 مشاهدة المشاركة
    الله عليك يا باشا ربنا يديلك الصحه بس دى طريقة فعلا متعبه وعاوزه اكسبيرت يكون تمام اوى
    هى فعلا طريقه متعبه ومرهقه جدا بس مكسبها جميل وان شاء الله مضمون وشوف بعد ما خرجت من العمليه الاخيره لخوفى من السوق حققت العمليه اكثر من 20 نقطه يعنى لو تركتها كان المكسب ذاد وكمان العمليه اللى بعدها ربحت 10 نقاط يعنى لو دخلتها كمان كانت كسبت حلو بس انا بحب ابعد عن المتاجرة فى نهايه السوق وبعيدا عن وقت المساء لضعف خدمه النت عندى مساء واضرارى للدخول عن طريق usb موبايل
    انظر الشارت المرفق

الصورة الرمزية coolhero

بس انت مش بتدخل اللوت بواحد انت بتدخل اللوط ب 10 يعنى النقطه ب 100 دولار مش دا كتير ولا ايه وبعدين ممكن توضح لى ازاى بتقفل جزء من الصفقه لانى سمعت عنها وكل ا ادوس اغلاق بتقفل الصفقه كلها
    يا عم احمد بص هشرحلك
    انا حسابى عامله ميكرو مش عامله استاندرد يعنى اقل قيمه نقطه فيه بواحد سنت
    0.1
    ولو حبيت ادخل بعشره سنت بكتبها كده 1.0
    وبالتالى واحد دولار تكتب هكذا 10.0
    اما الحساب الاستاندرد اقل نقطه فيه بواحد دولار

وليه عامله ميكرو ؟
    علشان اقدر اقفل كل 5 نقاط جزء من العمليه وبالتالى ابعد شبح الخساره عن العمليه

ازاى ؟؟
    لما اكسب فى البدايه خمس نقاط بقفل 80 % من العمليه
    يعنى بقفل من 10.0 اللى هو دولار 80 سنت = 8.0
    يعنى علشان ارجع واخسر اللى كسبته محتاج السعر ينزل 20 نقطه من غير اشاره عكسيه ودا مستحيل
    ولما المكسب يزيد كمان 5 نقاط بقفل 50 % من الباقى
    يعنى باقى 2.0 بقفل منهم 1.0
    يعنى علشان ارجع واخسر محتاج السعر ينزل 50 نقطه
    يفضل معايا 1.0 لما يزيد المكسب كمان 5 نقاط بقفل خمسه سنت = 0.5
    وكمان 5 نقاط اقفل 0.3
    واسيب الباقى اللى هو 0.2 لنهايه العمليه وظهور الاشاره العكسيه اخرج من الصفقه وادخل فى العمليه الجديده وهكذا

الجزء التانى من استفسارك
    شوف الصوره المرفقه اللى كنت ارفقتها انا فى مشاركه سابقه
    كانت عمليه مفتوحه ب 10.0
    قفلت منها 8.0
    باقى 2.0
    ازاى اقدر اقفل جزء منها ومتتقفلش كلها
    شوف الرقم 3 فى الصور ه دى مبين انا باقى معايا كام فى حجم اللوت
    الرقم واحد دا بيبقى مكتوب فيه الحجم برضه انا بعدله واخليه بقيمه اللى محتاج اقفلها واسيب الباقى وترانى مجهز فيه واحد يعنى 1.0 من 2.0 الاجمالى
    رقم 2 دا المفتاح اللى بغلق منه الجزء او العمليه كلها لما المكسب يوصل للى انا عاوزه
    وببقى مجهزه كده علشان اقدر ابقى سريع مع حرجه السعر والبروكر
    ارجو انى اكون اوضحت
    لو ما فهمت قولى وانا اشرحلك تانى لما السوق يفتح اقدر اعملك عمليات واصورها ليك من اولها وابين ليك بصوره كل ما آجى اقفل جزء بعمل ايه

ولو نزلت المؤشر وفتحت حساب تجريبى عندك وجربت عليه طريقه الشغل هتفهمها وتحبها وتتعب فيها لحد ما يخلص الاكسبيرت بتاعها وبعد كده لسه فيه مفاجآت كتير
    فى طريقه عمل الاكسبيرت ناتج عن مراقبه للعمليات من مده طويله

الصورة الرمزية a7med920

الله ينور عليك فهمت يعنى لو انا فاتح 10 وعاوز اقفل منهم 8 بدوس على الصفقه وقبل ما اضغط اغلاق اعدل الاول اللوط اللى انا عاوز اقفله واخليه 8 ولما ااقفل بيتبقى 2 فى نفس الصفقه عموما طريقة كويسه ياريت تقولنا احسن تايم فريم تشتغل عليه ايه ؟

فى سوال تانى دلوقتى الصفقه الاخيره اللى كانت شراء فى اخر يوم السوق وانت مدخلتهاش اول لما السهم طلع وبتدخل انت مثلا شرا السعر بينزل شويه الشويه دول تقريبا كام نقطه على ابعد الحدود وهل هناك صفقات ممكن تخسر؟ بمعنى هل بتستخدم الاستوب لوس لان انت شايف ان الصفقه اى نعم شراء وقعدت حوالى 15 دقيقة نزول الاول وبعد كده عاوزدت الصعود تانى هل ممكن بعد النزول الجامد دا يطلع سهم عكس يقولك بيع؟ وفى الحاله دى بتعمل ايه ؟ عشان تعوض الصفقه الخاسره ؟

الصورة الرمزية coolhero

الله ينور عليك فهمت يعنى لو انا فاتح 10 وعاوز اقفل منهم 8 بدوس على الصفقه وقبل ما اضغط اغلاق اعدل الاول اللوط اللى انا عاوز اقفله واخليه 8 ولما ااقفل بيتبقى 2 فى نفس الصفقه عموما طريقة كويسه ياريت تقولنا احسن تايم فريم تشتغل عليه ايه ؟

الله ينور عليك كده انت فهمت تمام وافضل تايم فريم للمؤشر دا بالطريقة دى هو الدقيقة ولكن هناك طرق اخرى للمتاجره بالمؤشر على فريمات اخرى ولكنها تحتاج طرق اخرى للأداره فى راس المال وسوف نتحدث عنها بعد عمل الاكسبيرت لتجريبها الاول على 10 سنوات كما ذكرت من قبل

فى سوال تانى دلوقتى الصفقه الاخيره اللى كانت شراء فى اخر يوم السوق وانت مدخلتهاش اول لما السهم طلع وبتدخل انت مثلا شرا السعر بينزل شويه الشويه دول تقريبا كام نقطه على ابعد الحدود وهل هناك صفقات ممكن تخسر؟

طبعا ممكن عمليات تخسر من بابها

بمعنى هل بتستخدم الاستوب لوس لان انت شايف ان الصفقه اى نعم شراء وقعدت حوالى 15 دقيقة نزول الاول وبعد كده عاوزدت الصعود تانى هل ممكن بعد النزول الجامد دا يطلع سهم عكس يقولك بيع؟ وفى الحاله دى بتعمل ايه ؟ عشان تعوض الصفقه الخاسره ؟
    طبعا ممكن بعد الاشاره تطلع الاشاره العكسيه بس اللى يطمنك ان انهاتقريبا عمليه خاسره من كل 6 عمليات ناجحه وعلى شارت الدقيقه طوال اليوم تقريبا متوسط 40 عملية منهم 7 او 8 عمليات خاسره ولما تخسر بالكتير تخسر 15 نقطه على اقصى تقدير والمكسب من العمليه اللى بعدها بيغطيها وجرب يوم كامل على الديمو وانت تعرف وتفهم اكتر للأسترتيجيه

الرد فى الاقتباس

الصورة الرمزية a7med920

الله ينور عليك وطبعا اليورو دولار بوب الموضوع عشان 3 سبريد فقط مش كده طيب ايه رايك فى اليورو ين حركته سريعه جدا ما مدى هذه الطريقة معاه ؟ وما هو افضل وقت للمتاجره بالطريقة دى وما اهو اخبارها فى وقت الاخبار(ألعواصف) انا بدردش بس معاك وبهون عليك الانتظار لحد ما مستر دولار ينتهى من عمل الاكسبرت معلش انا زى ابنك

صفحة 3 من 16 الأولىالأولى 12345678913 ... الأخيرةالأخيرة