1 مرفق
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
السلام عليكم ورحمة الله
اليوم وقبل بدء الاسواق ... أريد أن أقدم لكم وأعرفكم بالسيد تاي ايشي كرونيكس وهو ابن خالة السيد ايشي موكو والسيد هايكن آتشي
وهو من الشباب الصاعدين والمخلصين في أعمال الفوركس ..
أرجو أن ترحبو به ... فهو ينتظركم في المرفقات
وسوف أقدم لكم سيرة ذاتية مختصرة عنه
1 مرفق
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
سيرة ذاتية مختصرة للسيد تاي ايشي كرونيكس
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
تسلم اخوى بلال ربنا يكرمك ويحفظك اخى الكريم على الترجمة الجميلة
فية جملة فيها استوقفتنى اوى
حاول ان تستمتع بحياتك واعمل ما تحب عمله في هذه الحياة و لا تجعل تجارتك تلهيك عن ما تحب
جميل اوى اوى اوى الكلمات دى ،، بجد والله هو عكس الجانب الإنسانى للمتاجر بغض النظر عن الفنيات ،، هو اعطى نصيحة من ذهب ،، فية حاجة غريبة جداً فى متاجرين الفوركس ،، منهم من يصاب بالإكتئاب بالرغم من ارباحة المتتالية ؟ لإن الفلوس مش كل حاجة فى الحياة ،، اة هى وسيلة لكسب نمط جميل فى الحياة بس سبحان الله هو مش مسلم وقال كلام اقرب له المسلمين قبل اى شىء والرسول علية افضل الصلاة والسلام اوصى بالكلام دا من 1400 سنة ،، نرجع بقى لصاحبنا المصاب بالإكتئاب بالرغم من مكاسبة ولكن المتاجرة المتزامنة بجد نوع من انواع الانعزالية عن المجتمع وعن البيئة الأم وهى اسرتك حتى واهل بيتك ،، يعنى بالنسبة لى من يوم ما دخلت العالم دا وانا للأسف معملتش اى صلة رحم بأى اقاربى ،، بتمنى من ربنا سبحانة وتعالى يرزقنى القناعة والرضا واحاول اطبق نصايح استاذ محمد لإنة اتكلم فى الموضوع دا كتير انة يكفى صفقة واحدة فى اليوم تنتهى بمكسب والحمد لله شوف بقى شغلك وعملك وحياتك واعطى جزء من وقتك لأولادك وزوجتك ووووو الخ ،، مش كل حاجة فى حياتنا فوركس ،، ومش كل حاجة فى حياة المسلم الفلوس ،، المتاجرة شىء كويس بس مش كل حاجة فى الحياة
معلش طولت عليكم انا رغاى ولكن احنا فى الاجازة نتكلم براحتنا ولا اية لا استاذ بلال :0024::0023:
ههههههههههههههههههههه حبيبى والله يا استاذنا ،، انا مستنى كأس العالم بفارغ الصبر علشان نشجع الجزائر :inlove:بس اعذرنى مش هعرف اشجع غير الأهلى واعمل حسابك فية مواجهتين فى مصر والجزائر مع شبيبة القبائل الجزائرى مع الاهلى والإسماعيلى المصرى فى دورى ابطال افريقيا :boxing:
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahlawy
تسلم اخوى بلال ربنا يكرمك ويحفظك اخى الكريم على الترجمة الجميلة
فية جملة فيها استوقفتنى اوى
حاول ان تستمتع بحياتك واعمل ما تحب عمله في هذه الحياة و لا تجعل تجارتك تلهيك عن ما تحب
جميل اوى اوى اوى الكلمات دى ،، بجد والله هو عكس الجانب الإنسانى للمتاجر بغض النظر عن الفنيات ،، هو اعطى نصيحة من ذهب ،، فية حاجة غريبة جداً فى متاجرين الفوركس ،، منهم من يصاب بالإكتئاب بالرغم من ارباحة المتتالية ؟ لإن الفلوس مش كل حاجة فى الحياة ،، اة هى وسيلة لكسب نمط جميل فى الحياة بس سبحان الله هو مش مسلم وقال كلام اقرب له المسلمين قبل اى شىء والرسول علية افضل الصلاة والسلام اوصى بالكلام دا من 1400 سنة ،، نرجع بقى لصاحبنا المصاب بالإكتئاب بالرغم من مكاسبة ولكن المتاجرة المتزامنة بجد نوع من انواع الانعزالية عن المجتمع وعن البيئة الأم وهى اسرتك حتى واهل بيتك ،، يعنى بالنسبة لى من يوم ما دخلت العالم دا وانا للأسف معملتش اى صلة رحم بأى اقاربى ،، بتمنى من ربنا سبحانة وتعالى يرزقنى القناعة والرضا واحاول اطبق نصايح استاذ محمد لإنة اتكلم فى الموضوع دا كتير انة يكفى صفقة واحدة فى اليوم تنتهى بمكسب والحمد لله شوف بقى شغلك وعملك وحياتك واعطى جزء من وقتك لأولادك وزوجتك ووووو الخ ،، مش كل حاجة فى حياتنا فوركس ،، ومش كل حاجة فى حياة المسلم الفلوس ،، المتاجرة شىء كويس بس مش كل حاجة فى الحياة
معلش طولت عليكم انا رغاى ولكن احنا فى الاجازة نتكلم براحتنا ولا اية لا استاذ بلال :0024::0023:
ههههههههههههههههههههه حبيبى والله يا استاذنا ،، انا مستنى كأس العالم بفارغ الصبر علشان نشجع الجزائر :inlove:بس اعذرنى مش هعرف اشجع غير الأهلى واعمل حسابك فية مواجهتين فى مصر والجزائر مع شبيبة القبائل الجزائرى مع الاهلى والإسماعيلى المصرى فى دورى ابطال افريقيا :boxing:
و الله لست رغاي :0023:بل أنت أصبت كبد الحقيقه ....جزاك الله خيرا
همسه: الجزائر بتحب ابو تريكه كثيرا ولقد دعته لتكريمه هذه الايام و...ان شاء الله يجي ويجيبك معه:eh_s(7):
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bolbol911
رغم كل مشاريعه الكبيره الا انه مازال يعيش في مسقط رأسه ....البعيده عن قلعة الاعمال في وول ستريت ب 1200 ميل
الاسقاط : حاول ان تستمتع بحياتك واعمل ما تحب عمله في هذه الحياة و لا تجعل تجارتك تلهيك عن ما تحب -مثل الاستاذ محمد في المعرض كان يوزع المشمش-لانه يحب ذلك العمل:0023:
هذا الجزء الذي اسعى اليه بإذن الله وهو يشكل تحدي كبير لي.
1 مرفق
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
للمراقبة قبل افتتاح الاسواق
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bolbol911
اليوم درست موضوع عن ورن بافيت ثاني أغنى رجل في العالم بعد بلقيتس
وساضع اسقاطات على الايشموكو
كود PHP:
This is a man who has not even started a business. (Berkshire Hathaway was an old textile mill he bought, whose name he kept as the name of his holding company.)
لم يبدا مشروعا قط بل دائما يكمل مشاريع موجوده فيطورها ويحسناها ....حتى شركته الكبرى التي يعتبر السهم فيها أغلى سهم في العالم لم ينشئها ...بل اشتراها وطورها
الاسقاط: اكمل من حيث انتهينا في الايشموكو وطور الموجود ....لتختصر الطريق
كود PHP:
"I've never had a computer in there, I've never had a calculator in there, I've never had a stock ticker in there," he boasts.
ليس لديه في مكتبهه كمبيوتر او اله حاسبه اوبرنامج تداول في البورصه وهو يفتخر بذلك
الاسقاط: اجعل الايشموكو بسيطه تنال منها العجب ........
كود PHP:
He believes that if a deal needs complicated calculations before you can decide if it is right, then it probably is not. He always leaves a "margin of safety", he says, so that if things don't work out as he'd hoped, he does not lose money.
هو يؤمن بان القرارات قد تحاتاج حسابات صعبه ومعقده ولكن في كل الاحوال قد تصيب وقد تخيب , و الاجدر ان تترك منطقة امان تحيط بك تى اذا ما لم تواتيك الفرصه .....لن تخسر الكثير من المال
الاسقاط: اختر استراتيجيه ما من الايشموكو وابدا العمل وفي كل حين ضع وقف الخساره في المكان المناسب ..لانه مهما احسنت الحساب فربما تنقلب الامور
كود PHP:
treat the business like it's the only business your family owns. They can't sell it. They're going to own it for a hundred years'."
كتب لاحد المدراء التفيذين يقول ...تعامل مع المشروع وكانه المشروع الوحيد الذي تملكه عائلتك...وانك لا تستطيع بيعه في يوم من الايام وانه سيبقى معك لمئة سنه في المستقبل
الاسقاط: لا تجرب الايشموكو كعابر سبيل ....ولكن اعتبرها الصمام الاساسي في تجارتك ...وحينها تتذوق معنا الارباح باذن الله
كود PHP:
And he still lives in his native Omaha, in the mid-western state of Nebraska, 1,200 miles from the financial whizzkids on Wall Street.
رغم كل مشاريعه الكبيره الا انه مازال يعيش في مسقط رأسه ....البعيده عن قلعة الاعمال في وول ستريت ب 1200 ميل
الاسقاط : حاول ان تستمتع بحياتك واعمل ما تحب عمله في هذه الحياة و لا تجعل تجارتك تلهيك عن ما تحب -مثل الاستاذ محمد في المعرض كان يوزع المشمش-لانه يحب ذلك العمل:0023:
ماشاء الله علي الدراسة المتيرة و الاسقاطات الرائعة
بارك الله فيك اخي بلال
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bolbol911
اليوم درست موضوع عن ورن بافيت ثاني أغنى رجل في العالم بعد بلقيتس
وساضع اسقاطات على الايشموكو
كود PHP:
This is a man who has not even started a business. (Berkshire Hathaway was an old textile mill he bought, whose name he kept as the name of his holding company.)
لم يبدا مشروعا قط بل دائما يكمل مشاريع موجوده فيطورها ويحسناها ....حتى شركته الكبرى التي يعتبر السهم فيها أغلى سهم في العالم لم ينشئها ...بل اشتراها وطورها
الاسقاط: اكمل من حيث انتهينا في الايشموكو وطور الموجود ....لتختصر الطريق
كود PHP:
"I've never had a computer in there, I've never had a calculator in there, I've never had a stock ticker in there," he boasts.
ليس لديه في مكتبهه كمبيوتر او اله حاسبه اوبرنامج تداول في البورصه وهو يفتخر بذلك
الاسقاط: اجعل الايشموكو بسيطه تنال منها العجب ........
كود PHP:
He believes that if a deal needs complicated calculations before you can decide if it is right, then it probably is not. He always leaves a "margin of safety", he says, so that if things don't work out as he'd hoped, he does not lose money.
هو يؤمن بان القرارات قد تحاتاج حسابات صعبه ومعقده ولكن في كل الاحوال قد تصيب وقد تخيب , و الاجدر ان تترك منطقة امان تحيط بك تى اذا ما لم تواتيك الفرصه .....لن تخسر الكثير من المال
الاسقاط: اختر استراتيجيه ما من الايشموكو وابدا العمل وفي كل حين ضع وقف الخساره في المكان المناسب ..لانه مهما احسنت الحساب فربما تنقلب الامور
كود PHP:
treat the business like it's the only business your family owns. They can't sell it. They're going to own it for a hundred years'."
كتب لاحد المدراء التفيذين يقول ...تعامل مع المشروع وكانه المشروع الوحيد الذي تملكه عائلتك...وانك لا تستطيع بيعه في يوم من الايام وانه سيبقى معك لمئة سنه في المستقبل
الاسقاط: لا تجرب الايشموكو كعابر سبيل ....ولكن اعتبرها الصمام الاساسي في تجارتك ...وحينها تتذوق معنا الارباح باذن الله
كود PHP:
And he still lives in his native Omaha, in the mid-western state of Nebraska, 1,200 miles from the financial whizzkids on Wall Street.
رغم كل مشاريعه الكبيره الا انه مازال يعيش في مسقط رأسه ....البعيده عن قلعة الاعمال في وول ستريت ب 1200 ميل
الاسقاط : حاول ان تستمتع بحياتك واعمل ما تحب عمله في هذه الحياة و لا تجعل تجارتك تلهيك عن ما تحب -مثل الاستاذ محمد في المعرض كان يوزع المشمش-لانه يحب ذلك العمل:0023:
ماشاء الله علي الدراسة المتيرة و الاسقاطات الرائعة
بارك الله فيك اخي بلال
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohamedEgyForex
طب متقطفلى واحدة كدة وحطهالى فى المرفقات لوا ابعتهالى سند فايل :0023:
حبيبى يا محمد
دة سلامى الشهرى كالعادة عشان متقولش انى قليل الاصل
بالتوفيق يا رجااالة
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3ashekforex
طب متقطفلى واحدة كدة وحطهالى فى المرفقات لوا ابعتهالى سند فايل :0023:
حبيبى يا محمد
دة سلامى الشهرى كالعادة عشان متقولش انى قليل الاصل
بالتوفيق يا رجااالة
ان شاء الله هعمل حسابك في المشمش المرة الجاية :0023:
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohamedEgyForex
اخوك ابو تراب ناطر هذه الفرصة على المفرق:drive1:
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohamedEgyForex
فرصة للمراقبة و انتظار اكتمال الشروط
و الذي يعلم الشروط يكتبها للتوضيح و تأكيد انكم فهمتم هذا الجزء جيدا
السلام عليكم يا محمد باشا فرصة بيع ويجب الانتظار الاغلاق اسفل السحابة ومؤشر RSI اسفل نقطة الصفر وتكون بار احمر من مؤشر قوة الترند وايضا حدوث تقاطع مع الكبجن والتنكن اسفل السحابة والفرصة دى تعتبر تطبيق عملى لاستراتيحية الترند المكسور
رد: ◊►۞ شروحات فيديو باللغة العربية - علي بركة ﷲ رحلة تعليم نظام الايشيموكوا كينكو ها
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohamedEgyForex
فرصة للمراقبة و انتظار اكتمال الشروط
و الذي يعلم الشروط يكتبها للتوضيح و تأكيد انكم فهمتم هذا الجزء جيدا
كسر خط الترند
مع نزول مؤشر قوة الترند تحت الصفر
والتاكيد مسبقا من تقاطع التنكن مع الكيجن