رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
حاليا الباوند بيحاول يعمل كروس على اليومي
و بإذن الله تكتمل فيه الشروط
---------------------------------------------
ملحوظة
أخر كروس في الباوند على اليومي شوفنا هبوط 530 نقطة في 6أيام متصلة
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
السلام عليكم ،،،
بالنسبة للمجنون ... ماهي اهدافه بارك الله فيكم
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
السلام عليكم ،،،
بالنسبة للمجنون ... ماهي اهدافه بارك الله فيكم
أنا لا أتعامل مع هذا الزوج
ممكن حد تاني من الأخوة يفيدك
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousefh
والله يا أخي الكروسات الصحيحة عادة تكون قليلة خلال اليوم
ولكن فضل من عند الله
وسبحان الله نرى كروس كاذب وكروس صحيح خلال نصف ساعة
عشان أعرف أشرحها صح للأخوة
اتفق معك اخي يوسف ولاكن عن نفسي لا اثق في المؤشرات لان السوق يمشي مع الاحدات و الوقائع
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
اتفق معك اخي يوسف ولاكن عن نفسي لا اثق في المؤشرات لان السوق يمشي مع الاحدات و الوقائع
أنا معك في كلامك و أنا من متابعي الأخبار و التصريحات
ولكن بالنسبة للمتوسطات لا تعتبر مؤشرات
المؤشرات تستخدم في التنبؤ
ولكن المتوسطات تعتبر أصدق شئ من بعد الأخبار
فالمتوسطات تعكس حقيقة سعر العملة في فترة معينة
---------------------------------------
يعني لو معاك 4 تفاحات وزنهم كيلو
لو سألتك وزن كل واحدة كام هتقولي ربع كيلو
إنت قسمت 1000 ÷ 4 = 250 جرام
وده متوسط وزن كل تفاحة
-------------------------------------
عشان كده المتوسطات تعتبر حقايق تابعة لحركة إغلاقات السعر وتابعة لصدور الأخبار
-------------------------------------
و أنا لم أذكر أني أستخدمها كدعم أو مقاومة
ولكن بالنسبة لي إستخدمها الصحيح
هو اللعب على تقاطعتها
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousefh
أنا معك في كلامك و أنا من متابعي الأخبار و التصريحات
ولكن بالنسبة للمتوسطات لا تعتبر مؤشرات
المؤشرات تستخدم في التنبؤ
ولكن المتوسطات تعتبر أصدق شئ من بعد الأخبار
فالمتوسطات تعكس حقيقة سعر العملة في فترة معينة
---------------------------------------
يعني لو معاك 4 تفاحات وزنهم كيلو
لو سألتك وزن كل واحدة كام هتقولي ربع كيلو
إنت قسمت 1000 ÷ 4 = 250 جرام
وده متوسط وزن كل تفاحة
-------------------------------------
عشان كده المتوسطات تعتبر حقايق تابعة لحركة إغلاقات السعر وتابعة لصدور الأخبار
-------------------------------------
و أنا لم أذكر أني أستخدمها كدعم أو مقاومة
ولكن بالنسبة لي إستخدمها الصحيح
هو اللعب على تقاطعتها
تمااااااااام والله وضحت الامور
لكن انت بتقول ان فضل من عند ربنا ان التقاطعات كويسة
هل معنى ذلك ان التقاطعات الكاذبة كثيرة ام ان هناك تقاطعات و شروطها صحيحة مع الاستوكاستك كما وضحت لكن بتطلع برضو كاذبة؟
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousefh
أنا معك في كلامك و أنا من متابعي الأخبار و التصريحات
ولكن بالنسبة للمتوسطات لا تعتبر مؤشرات
المؤشرات تستخدم في التنبؤ
ولكن المتوسطات تعتبر أصدق شئ من بعد الأخبار
فالمتوسطات تعكس حقيقة سعر العملة في فترة معينة
---------------------------------------
يعني لو معاك 4 تفاحات وزنهم كيلو
لو سألتك وزن كل واحدة كام هتقولي ربع كيلو
إنت قسمت 1000 ÷ 4 = 250 جرام
وده متوسط وزن كل تفاحة
-------------------------------------
عشان كده المتوسطات تعتبر حقايق تابعة لحركة إغلاقات السعر وتابعة لصدور الأخبار
-------------------------------------
و أنا لم أذكر أني أستخدمها كدعم أو مقاومة
ولكن بالنسبة لي إستخدمها الصحيح
هو اللعب على تقاطعتها
تسلم يا غالي على التوضيح :asvc:
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foreeex
تمااااااااام والله وضحت الامور
لكن انت بتقول ان فضل من عند ربنا ان التقاطعات كويسة
هل معنى ذلك ان التقاطعات الكاذبة كثيرة ام ان هناك تقاطعات و شروطها صحيحة مع الاستوكاستك كما وضحت لكن بتطلع برضو كاذبة؟
عند حدوث تقاطع صحيح يتوافر فيه الشروط
لابد أن ترى حركة من السعر في إتجاه التقاطع
--------
لكن بالنسبة للهبوط أو الصعود هيكون نهايته إمتى
الكلام ده تعرفه من الفريمات الأصغر
-----------------
يعني نفترض حصل تقاطع بيع صحيح في الباوند على شارت الساعة
يبقى تبيع
وعشان تحدد مناطق خروجك
تروح لفريم أصغر ( 5 دقايق )
وتنتظر حدوث تقاطع شراء صحيح ( يعني تقاطع عكس العملية )
وده يكون منطقة خروجك
----------------------------------
وهديك مثال كمان أوضح
لما حصل التقاطع في الباوند على فريم 4 ساعات من حوالي 6 ساعات
نفترض إنك بعت من 1.4830
وصل السعر لمستوى 1.4740
وعلى فريم 15 دقيقة إبتدأ يكون تقاطع شراء عكسي ( ولكن ذكرنا إنه تقاطع كاذب )
يبقى تبقى على عملية البيع إلى أن ترى تقاطع شراء صحيح على 15 دقيقة
وذي لما إنت شوفت الباوند وصل 1.4690
ويكون في الحالة دي مكسبك 140 نقطة
---------------------------------
وعلى فكرة أنا ذكرت في ورشة تانية إن هدف الباوند خلال فترة أسيا 1.4690 :)
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سفاح الفوركس
تسلم يا غالي على التوضيح :asvc:
الله يسلمك من كل ضر
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foreeex
تمااااااااام والله وضحت الامور
لكن انت بتقول ان فضل من عند ربنا ان التقاطعات كويسة
هل معنى ذلك ان التقاطعات الكاذبة كثيرة ام ان هناك تقاطعات و شروطها صحيحة مع الاستوكاستك كما وضحت لكن بتطلع برضو كاذبة؟
يا أخي ليس هذا المقصود
-------------------------
سألني أحد الأخوة أن أشرح له التقاطع الكاذب و التقاطع الصحيح
فكان ردي أني سأحاول أن أشرحه له بالصور خلال يومين
عشان يكون ظهر تقاطعات صحيحة وتقاطعات كاذبة على الشارت
أقدر أوضحله بيها الموضوع
فكان من فضل ربنا
إن ظهر على الشارت تقاطع كاذب فأرفقته و شرحته
وفي خلال نصف ساعة ظهر تقاطع صحيح فأرفقته أيضا
--------------------
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
عشت يا اخوووووي يوسف
متابعك من اول الدرس
انا هو الآخر أفضل المتوسطات الصغيرة مع الفريم
اربع ساعات والربع ساعة
بالرغم ان الكل يمدح
متوسط200 و50
بالتوفيق
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bu bashar
عشت يا اخوووووي يوسف
متابعك من اول الدرس
انا هو الآخر أفضل المتوسطات الصغيرة مع الفريم
اربع ساعات والربع ساعة
بالرغم ان الكل يمدح
متوسط200 و50
بالتوفيق
الله يخليك
بس مش فاهم يعني إيه
أنا هو الأخر
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousefh
يا أخي ليس هذا المقصود
-------------------------
سألني أحد الأخوة أن أشرح له التقاطع الكاذب و التقاطع الصحيح
فكان ردي أني سأحاول أن أشرحه له بالصور خلال يومين
عشان يكون ظهر تقاطعات صحيحة وتقاطعات كاذبة على الشارت
أقدر أوضحله بيها الموضوع
فكان من فضل ربنا
إن ظهر على الشارت تقاطع كاذب فأرفقته و شرحته
وفي خلال نصف ساعة ظهر تقاطع صحيح فأرفقته أيضا
--------------------
تمام يا اخى يوسف وضحت الامور
بارك الله فيك
هيتم التطبيق ان شاء الله واضافة هذا الكلام الى استراتيجيتى وربنا يوفق ان شاء الله
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
يا يوسف يا حبيبي
يعني
أنا بعد
me also
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
مبرررررررررررررررررررررررررررررررروك والحمد لله
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
تمام عندك حق
بس خد بالك كل نوع وليه إستخدامه
--------------
يعني المتوسطات الكبيرة تستخدم كدعوم ومقاومات
والمتوسطات الصغيرة تستخدم تقاطعاتها
---------------
ده غير المعلومات الخاطئة المنتشرة
يعني مثلا واحد يقولك متوسط 55 يوم على شارت 4 ساعات
وده طبعا غلط
متوسط 55 على شارت 4 ساعات يعني متوسط 55 شمعة 4 ساعات يعني متوسط 9 أيام على شارت 4 ساعات
---------------------
يعني إنت لو عايز تعرف إيه سبب إرتداد الباوند من 1.4835 ولم يستطع إغلاق شمعة فوقها
جرب تضع متوسط 320 أسي على 4 ساعات و هتلاقي مقاومة عنيفة
---------------------
ملحوظة 320 أسي على 4 ساعات هو تقريبا متوسط 50 و 54 أسي على اليومي
مع مراعاة الفروق