رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousefh
كنت تقول كده من الأول
طيب عندما تستخدم 5% من 10000 $
يعني 500 دولار
وعلى أساس طريقة عمل الأستاذ نور يجب أن تتحمل العملية إنعكاس 850 نقطة على الأقل
( وده طبعا لم يحدث معنا من قبل )
يبقى يا أخي تدخل بـ 5% من الـ 500 دولار
يعني تدخل بـ 25 دولار
يعني تدخل بنص عقد تقريبا ( النقطة بـ 50 سنت )
وبذلك يكون إستحمالك لـ 950 نقطة إنعكاس
يعني بيكون معاك هامش متاح 475 دولار ( عل كل عقد )
-------------------------------------------------
ولكن ملحوظة لك يا أخي
في ورشة الأستاذ نور
لا نعمل بطريقة الأستوب لوز
ولكن عند إنعكاس السعر يقوم الأستاذ نور بتوفير خطة بديلة
-------------------------------
ولكن في الطريقة إللي أنا شرحتها الوقتي يعتبر إنك إستخدمت إستوب لوز
وده طبعا يرجعلك
--------------------------
ودي طبعا طريقة جميلة
بس في الحالة
هقولك كلمة ( أرجو ألا تأخذها بمعنى أخر غير أنها نصيحة لك كأخ )
حرام عليك يبقى حسابك 11000 دولار ( على سبيل المثال )
وتدخل بعقد واحد ( النقطة بـ 50 سنت )
فما بالك بأنك تقول أنك تدخل بعقد ( النقطة بـ 10 سنت )
ففي هذه الحالة تحتاج أن تربح 110,000 نقطة لمضاعفة رأس مالك إلى ( 22000 دولار )
----------------------------------------------------------
يعني عشان ربنا يكرمك و حسابك يوصل 110,000 دولار
محتاج تكسب 1,100,000 نقطة
:)
اولا اريد ان اقول لك انك شخص جميل
ثانيا ان كل طموحاتى ان احقق من 10 : 20 فى المائة فى الشهر
ثالثا الشركة التى اعمل معها لا تسمح بعقد اقل من دولار للنقطة و لكنى عندما كنت اتحدث عن 10 سنت كنت اتحدث عن اذا كنت فاهم الاستاذ نور الدين صح اذا فالمفروض ان يكون قيمة العقد 10 سنت و هذا غير منطقى اذا فانا مش فاهم الاستاذ نور الدين صح
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
ماهي الخطة البديله
وعند اي مستوى او نقطة يتم تفعيلها
الخطة البديلة يتم تحديدها بواسطة أستاذ نور
ولم يحن وقتها بعد
أما بالنسبة ما هي الخطة البديلة ؟
---------------------------------
فعندما يقرر أستاذ نور إستخدمها ستكون حسب معطيات السوق في الوقت الذي يحدث فيه الإنعكاس
---------------------------------------------------------------------------------------------------
وأكرر أستاذ نور قال أن الخطة البديلة لم يحن وقتها بعد
ورجاء عدم ذكرها مرة أخرى حتى لا يتوتر الأخوة
ويعتقدون أن وقتها قد حان ..... فوقتها لم يحن بعد
1 مرفق
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
السلام عليكم اليورو قد يصحح قليلا تم يهبط
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
اولا اريد ان اقول لك انك شخص جميل
ثانيا ان كل طموحاتى ان احقق من 10 : 20 فى المائة فى الشهر
ثالثا الشركة التى اعمل معها لا تسمح بعقد اقل من دولار للنقطة و لكنى عندما كنت اتحدث عن 10 سنت كنت اتحدث عن اذا كنت فاهم الاستاذ نور الدين صح اذا فالمفروض ان يكون قيمة العقد 10 سنت و هذا غير منطقى اذا فانا مش فاهم الاستاذ نور الدين صح
https://forum.arabictrader.com/clear.gif
والله إنت أجمل
أعتقد إن أفضل طريقة إللى أنا شرحتها بحيث يكون النقطة بدولار على كل عقد
وعندما ذكرت أن من الممكن الدخول بعشر عقود ده كان على سبيل المثال
وحتى لو حدث ودخلت بـ 10 عقود يا أخي
فأنا لم أقول إنك تدخل بهم في نفس الوقت
فليس من العقل أن يكون الباوند 1.4800
وأدخل بيع بـ 10 عقود قيمة النقطة لكل عقد 1 دولار
ولكن دعنا نضع ذلك على مثال تطبيقى للوضع الحالي على الباوند
-----------------------------------------------------------------
أنا حسابي 10000 دولار
عندما كان سعر الباوند 1.4800 دخلت بيع بعقد النقطة بـ 1 دولار
( الأن عاكس معي السعر 500 نقطة )
عندما وصل السعر إلى 1.5000 دخلت بيع أخر بعقد النقطة بـ 1 دولار
( الأن عاكس معي السعر 300 نقطة )
عندما وصل السعر إلى 1.5200 دخلت بعقد أخر النقطة بـ 1 دولار
( الأن عاكس معي السعر 100 نقطة )
عندما وصل السعر إلى 1.5300 دخلت بعقد أخر النقطة بـ 2 دولار
------------------------------------------------------------------
فلنطبق هذا على الحساب بفرض أن الباوند الأن 1.5300
يبقى الخسارة على كل العقود 900 نقطة أي 900 دولار ( يعني تقريبا 10 % من رأس المال )
-------------------------------------------------------
عندما يهبط السعر إلى 1.5200
أكون عوضت خسارة 300 نقطة + مكسب 200 نقطة ( عقد بيع من 1.5300 )
عندما يهبط السعر إلى 1.5100
أكون عوضت خسارة 600 نقطة + مكسب 400 نقطة ( عقد بيع من 1.5300 )
إلخخخخخخخخ
-------------------------------------
في النهاية عندما يصل السعر إلى نقطة 1.4800
أكون كسبت 1600 نقطة و أي هبوط من بعد 1.4800
تكون أى نقطة بـ 5 دولار مكسب
أى لو وصل الباوند إلى 1.4500
يكون مجمل الأرباح
3100 نقطة أى 3100 دولار
------------------------------
ملحوظة أنا عززت بعقد أكبر على 1.5300 في المثال السابق بسبب أن الباوند يرتد من هذه النقطة بسبب قوتها
-----------------------------
وهذه الطريقة أتعامل بها مع الطريقة المتبعة في الورشة ( وهي طريقة الإستثمار )
----------------------------
طبعا كل الأرقام على سبيل المثال
ومناطق الدخول ليست حقيقة
ولم تكن توصيات من الأستاذ نور حيث كان الدخول مع الأستاذ نور من منطقة 1.5200
----------------------------
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
الباوند معاند على المستويات المرتفعه كأنه ينتظر شئ ما .
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heidar elselehdar
اولا اريد ان اقول لك انك شخص جميل
ثانيا ان كل طموحاتى ان احقق من 10 : 20 فى المائة فى الشهر
ثالثا الشركة التى اعمل معها لا تسمح بعقد اقل من دولار للنقطة و لكنى عندما كنت اتحدث عن 10 سنت كنت اتحدث عن اذا كنت فاهم الاستاذ نور الدين صح اذا فالمفروض ان يكون قيمة العقد 10 سنت و هذا غير منطقى اذا فانا مش فاهم الاستاذ نور الدين صح
انا شايفك تعبت اوى وحابب اريحك - انت فاهم صح - استاذ نور دايما بيتكلم على اصل راس المال - فالطريقة دى عايزة راس مال كبير لو ان الشركة اقل شىء عندها النقطة ب 1$
فانت قدامك حل من اتنين اما تغير الشركة على نفس راس مالك 11000$ وتشتغل بطريقة استاذ نور ومعاها هتكون مخاطرتك قليلة جدا ده معناه انك مش هتخسر كتير لو السوق عكس عليك بس برده مكسبك هيكون صغير جدا لو السوق كان معاك - اوكيه مفهوم ؟؟؟ -
الحل التانى انك تفضل مع الشركة وتكون النقطة ب 1 $ وفى الحالة دى هتكون نسب المخاطرة عندك عالية مش زى ما استاذ نور بينصح -- وعلى فكرة ده اللى اغلب الناس بتعمله ومش فهمين كلام الاستاذ نور-- ياريت اكون واضحت ليك الامور كده --
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
سلام عليكم يا جماعة والله حرام عليكم فين ادارة المال فين الربح الدي اخدتوه من اليورو عندما كان سعره 1.3800 واليورو الان 1.3360 وواحد يقول ادا عكس علي 100 نقطة حسابي راح اتصفر !!!!!! :0032: ولا حول ولا قوة الا بالله
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
استاذ نور هل هذه نطة بيع جيدة للباوند والذهب ام ننتظر ؟؟
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
الذين يتحدثون عن وصولهم للمرجن كول
أفهم أنهم أعضاء جدد معنا في الورشة
ولم يدخلوا معنا في البيع منذ البدايات
وهناك سبب أخر
وهو زيادة نسبة مخاطرتهم
فهناك من يدخل بنسبة 20 % من رأس المال الأساسي ( وهذه النسبة لا تجوز مع طريقة الإستثمار )
------------------------------------------------------
مع الأستاذ نور يمكنك الدخول من غير ما تسأل
هو أنا ممكن أبيع من هنا ؟
أو
هو أنا ممكن أعزز من هنا ؟
------------------------------------------
بس لازم في النهاية يكون مجموع كل عقودك لا يتجاوز مثلا 5% من رأس مالك
( الهامش المستخدم في كل عمليات البيع والتعزيز لا يزيد عن 5% من رأس المال )
وبإتباع الكلام ده يكون حسابك يغطي 1000 نقطة
-------------------------------------------------
اما بالنسبة لمن زاره المرجن كول
لا أستطيع إلا أن أقول
ربنا يقويكم وكان الله في العون
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
إفتتاح سوق الأسهم الأمريكية بعد 27 دقيقة
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousefh
والله إنت أجمل
أعتقد إن أفضل طريقة إللى أنا شرحتها بحيث يكون النقطة بدولار على كل عقد
وعندما ذكرت أن من الممكن الدخول بعشر عقود ده كان على سبيل المثال
وحتى لو حدث ودخلت بـ 10 عقود يا أخي
فأنا لم أقول إنك تدخل بهم في نفس الوقت
فليس من العقل أن يكون الباوند 1.4800
وأدخل بيع بـ 10 عقود قيمة النقطة لكل عقد 1 دولار
ولكن دعنا نضع ذلك على مثال تطبيقى للوضع الحالي على الباوند
-----------------------------------------------------------------
أنا حسابي 10000 دولار
عندما كان سعر الباوند 1.4800 دخلت بيع بعقد النقطة بـ 1 دولار
( الأن عاكس معي السعر 500 نقطة )
عندما وصل السعر إلى 1.5000 دخلت بيع أخر بعقد النقطة بـ 1 دولار
( الأن عاكس معي السعر 300 نقطة )
عندما وصل السعر إلى 1.5200 دخلت بعقد أخر النقطة بـ 1 دولار
( الأن عاكس معي السعر 100 نقطة )
عندما وصل السعر إلى 1.5300 دخلت بعقد أخر النقطة بـ 2 دولار
------------------------------------------------------------------
فلنطبق هذا على الحساب بفرض أن الباوند الأن 1.5300
يبقى الخسارة على كل العقود 900 نقطة أي 900 دولار ( يعني تقريبا 10 % من رأس المال )
-------------------------------------------------------
عندما يهبط السعر إلى 1.5200
أكون عوضت خسارة 300 نقطة + مكسب 200 نقطة ( عقد بيع من 1.5300 )
عندما يهبط السعر إلى 1.5100
أكون عوضت خسارة 600 نقطة + مكسب 400 نقطة ( عقد بيع من 1.5300 )
إلخخخخخخخخ
-------------------------------------
في النهاية عندما يصل السعر إلى نقطة 1.4800
أكون كسبت 1900 نقطة و أي هبوط من بعد 1.4800
تكون أى نقطة بـ 5 دولار مكسب
أى لو وصل الباوند إلى 1.4500
يكون مجمل الأرباح
3400 نقطة أى 3400 دولار
------------------------------
ملحوظة أنا عززت بعقد أكبر على 1.5300 في المثال السابق بسبب أن الباوند يرتد من هذه النقطة بسبب قوتها
-----------------------------
وهذه الطريقة أتعامل بها مع الطريقة المتبعة في الورشة ( وهي طريقة الإستثمار )
----------------------------
طبعا كل الأرقام على سبيل المثال
ومناطق الدخول ليست حقيقة
ولم تكن توصيات من الأستاذ نور حيث كان الدخول مع الأستاذ نور من منطقة 1.5200
----------------------------
كلام جميل بس ده فى حالة صدق التوقعات و ده اللى فى الغالب ها يحصل و بنسبة 95%
السؤال اذا لم تتحقق هذه التوقعات و هذا احتمال ضعيف جدا و لكنه موجود
يعنى مثلا اسرائيل ضربت صاروخ فى ايران و فجاءة انخفض الدولار 500 نقطة و تفاقمت المشكلة ان ايران ردت على اسرائيل و ضربت صاروخ فى العراق
و تحولت التوقعات الى ان السوق غير اتجاهه و ان الدولار من سيئ لاسواء لان الخليج العربى اغلق و البترول وصل سعر البرميل فيه 175 دولار مثلا يعنى
و كان افضل شيئ ان تخرج على خسارة
عايزك يا باشا تحسبلى حجم الخسارة فى هذه الحالة و كيفية تعويضها
ملحوظه انا افترضت ان السعر عكس 500 فقط مش اكتر
على فكرة انا كنت بتعامل بهذه الطريقة اي بدون استوب لوزو كانت خبرتى اقل من ما انا عليه الان بكثير و مع ذالك ظللت احقق ارباح لمدة سنة كاملة و بعد كدة
لما السعر قلب عينك ما تشوف الا النور خسرت 14000 دولار من اصل 22000 و من بعدها و انا قاعد اعافر علشان ارجع راس المال و وحتى الان لم استرجع غير 3000 دولار
علشان كدة انا بقول انى استطيع تدريس ادارة راس المال لان اخوك متلسوع جامد
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousefh
الذين يتحدثون عن وصولهم للمرجن كول
أفهم أنهم أعضاء جدد معنا في الورشة
ولم يدخلوا معنا في البيع منذ البدايات
وهناك سبب أخر
وهو زيادة نسبة مخاطرتهم
فهناك من يدخل بنسبة 20 % من رأس المال الأساسي ( وهذه النسبة لا تجوز مع طريقة الإستثمار )
------------------------------------------------------
مع الأستاذ نور يمكنك الدخول من غير ما تسأل
هو أنا ممكن أبيع من هنا ؟
أو
هو أنا ممكن أعزز من هنا ؟
------------------------------------------
بس لازم في النهاية يكون مجموع كل عقودك لا يتجاوز مثلا 5% من رأس مالك
( الهامش المستخدم في كل عمليات البيع والتعزيز لا يزيد عن 5% من رأس المال )
وبإتباع الكلام ده يكون حسابك يغطي 1000 نقطة
-------------------------------------------------
اما بالنسبة لمن زاره المرجن كول
لا أستطيع إلا أن أقول
ربنا يقويكم وكان الله في العون
سلام عليكم تمام كلامك مضبوط ولاكن لايجب وضع ردود تشويشية قد يزيد ضغط على نور وبدلك قد يفقد تركيزه وينسب عواطفه نحو السوق . .... طيب عكس سوق علينا 100 او 200 او اكثر مادامة نور لم يقل السوق عكس اتجاهه او لم يضع رد فهدا يعني اننا باقين على نفس الهدف وارجو من الاخوة الجدد ان يعرفوا بان يدخلوا براس مال 3% او 1% .... والله استغرب عندما ارى بعض ردود جديد لم يسبق وان رايتها وكيف دخلت في التوصية الله اعلم
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanforex
انا شايفك تعبت اوى وحابب اريحك - انت فاهم صح - استاذ نور دايما بيتكلم على اصل راس المال - فالطريقة دى عايزة راس مال كبير لو ان الشركة اقل شىء عندها النقطة ب 1$
فانت قدامك حل من اتنين اما تغير الشركة على نفس راس مالك 11000$ وتشتغل بطريقة استاذ نور ومعاها هتكون مخاطرتك قليلة جدا ده معناه انك مش هتخسر كتير لو السوق عكس عليك بس برده مكسبك هيكون صغير جدا لو السوق كان معاك - اوكيه مفهوم ؟؟؟ -
الحل التانى انك تفضل مع الشركة وتكون النقطة ب 1 $ وفى الحالة دى هتكون نسب المخاطرة عندك عالية مش زى ما استاذ نور بينصح -- وعلى فكرة ده اللى اغلب الناس بتعمله ومش فهمين كلام الاستاذ نور-- ياريت اكون واضحت ليك الامور كده --
اشكرك يا غالى على ردك
و انا اتفق معك تماما فيما تقول ان اغلب الاخوة مش واخدين بالهم من الموضوع ده و علشان كدة انا تاعب نفسى فى الاحاح فى هذا الموضوع على امل انى اكون سبب فى انقاذ بعض اموال الاخوةمن الضياع مثل ما حدث لى فى بداية تعاملى مع هذا السوق
رد: تحليل الاسواق المشتركة ( نور الدين م. الحموري )
استاذ نور ممكن نشوف هبوط للباوند الفترة الامريكية ان هناك احتمال لصعوده اكثر