صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234
النتائج 46 إلى 54 من 54
    الصورة الرمزية محمد المصرىىى
    محمد المصرىىى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: ۩►►► حقائق و اباطيل الفوركس ... رأي شخصي ◄◄◄۩

انا قررت اقول رايي و اجرى على الله
    محدش فينا ينكر ان الفايبو او اندروز بيتشفورك والقنوات السعريه المحترمه ، رغم قوتهم كدعوم ومقاومات ان السعر ممكن يعديهم زى الهوا وكانهم مش موجودين اساسا وممكن يرتد من نقطه بعدهم ولا يرتد منهم
    تيجى تسال يا جماعه ده ترند سنوى ولا شهرى ازاى يعديه بسهوله كده كانه مش موجود وفى شمعه واحده؟ ،يطلعلك واحد يقولك تخيل انك ماشى بعربيه بسرعه وخبطت فى حاجه هل هتقف فورا ولا هتمشى فتره لحد ما تقف؟
    الرد الطبيعى بعد ما ضربت ستوب فى خلال 3 دقايق ان دمك يتحرك من الاجابه ، ولو هتسايره فى طرحه ، هتقول لنفسك لو خبطت بعربيتى فى حجر او سور ضعيف يمكن العربيه تتحرك شويه قبل ما تقف ، لكن لو خبطت فى عمود كوبرى؟ هتعجن ومش هتقدم سنتيمتر
    ، انا عندى نفس شكوك واسئلتك ده ومن سنه بس محبتش اطرحها
    ثانيا بعد ما اصبحت المعتقدات ده راسخه جوايا بطلت تحليل فنى و اساسى واقسم لك بالله حتى الان 30 صفقه رابحه متتاليه ، تخيل؟
    واقسم بالله كلامى سليم ومفيهوش اى اغراض ، واقسم بالله انا بحلل السوق كلاسيكى لمجرد بس انى اتفرج على نفسى وانا بضرب ستوب لو كنت بستخدم الكلاسيكى
    و الاغرب واقسم بالله انه حصل انى لما اكتشفت طريقتى الاخيره فى المتاجره و ان الكلاسيكيات و المؤشرات لمجرد تفسير اسباب ضرب الاستوب ،
    رحت اتكلمت مع اختى الصغيره عمرها 9 سنين قلتلها بصى لما يحصل كذا الخط الاخضر ده هيطلع ولو حصل كذا هينزل بس كده مش اكتر ، اقسم بالله بقت تيجى تقولى كده هيطلع وكده هينزل
    ومفيش ضرب استوب ؟ وده المذهل ، يعنى ولا تحليل فنى ولا اساسى ولا وجع راس وده خلانى من عشاق نظريه المؤامره

****ارجو لو حد عايز يرد على كلامى ، او يشكك فى مصداقيته ، انه يكون فيه شيء من الرحمه وانا عارف ان كلامى ممكن يكون غريب بس انا اقدر اثبت ، فاتمنى الهدوء فى الرد
    آخر تعديل بواسطة محمد المصرىىى ، 24-06-2009 الساعة 05:01 AM سبب آخر: ''

الصورة الرمزية ahmadj
    ahmadj غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    مشكور على الموضوع الشيق
    باختصار
    ما يجول بخاطرك يجول بخاطر كبار المحللين الفنيين والاساسيين والكلاسيكيين وغيرهم من متاجرين ومراقبين ومتعلمين
    او كل من يشاهد ويناظر محطات الفوركس على انواعها
    بالنسبة للفيبونتشي
    تقسيم طريق الصعود الو الهبوط الى 3 اثلاث تقريبا متغيره يوميا
    تستطيع ان تقسم الطريق ارباع او اخماس او اسداس
    والنتيجه واحده سيرتد من مكان ما
    معتمدا على العرض والطلب وادارات راس المال ( تدفق السيوله) الى السوق
    فمن كان تقسيمه اثلاث سيقول ارتد من المستوى القريب لخط الفيبو
    ومن كان تقسيمه ارباع سيقول هكدا واللي تقسيمه اعشار سيقول كذلك
    اذن الخطوط وهميه انت من تتحكم في وضعها والقصد انت يعني العرض والطلب والتدفق
    اما التحليل الاساسي وما ادراك ما الاساسي
    نفسي اعرف ليه سموه اساسي
    هل هو اساس حركة السوق فعلا كما قلت ههههههههههههه
    كل الاخبار سيئة على الدولار الدولار سينخفض تجده يرتفع 100 او 200 نقطه
    ويقال عشان يوهموك انه مرتفع طيب الواحد اكتر من 100 او 120 نقطه للاستوب ما بقدر يحط
    ليه عشان خطوط الفيبو اللي رسموها لانه ادا كسرها لازم تغلق وتعكس الصفقه
    طيب ولما يرتد ويمشي مع الخبر بيقلك اه شفت اللعبه اللي لعبوها صناع السوق
    اذن ارجعنا للمربع الاول العرض والطلب والتدفق وشهد شاهد من اهله
    باختصار رغم اني اطلت كثيرا
    وكما يقال بالعاميه ( كله حكي فاضي )
    افضل شي للمتاجره ادارة راس المال والقناعة بالربح القليل لانه معها لن يكون خساره الا قليله
    مودتي واحترامي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadj مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    مشكور على الموضوع الشيق
    باختصار
    ما يجول بخاطرك يجول بخاطر كبار المحللين الفنيين والاساسيين والكلاسيكيين وغيرهم من متاجرين ومراقبين ومتعلمين
    بالنسبة للفيبونتشي
    نفسي اعرف ليه سموه اساسي
    ويقال عشان يوهموك انه مرتفع طيب الواحد اكتر من 100 او 120 نقطه للاستوب ما بقدر يحط
    افضل شي للمتاجره ادارة راس المال والقناعة بالربح القليل لانه معها لن يكون خساره الا قليله
    مودتي واحترامي
    كلامك سليم ، بس برده التحليل الفنى مصدر ضعف ، يعنى لو عندك فرصه ذهبيه على فريم الساعه ، و دخلت وضربت استوب تصادف انك تلاقى فريم الفسوه كان عليه شكل ما وتحقق وانت ضربت ستوب ، او العكس ، طب ما ده معناه ان التحليل نجح هنا وفشل هنا .
    توصل لفكره ايه اسباب نجاح ده وفشل ده؟ مع ان الاتنين من مصدر واحد ( اسمه التحليل الفنى).ولا ايه رايك؟

الصورة الرمزية ahmadj
    ahmadj غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي الكريم افضل تشبيه للسوق
    كلنا بنعرف الميزان العادي اللي هو عباره عن قائم وعارضه معلق بها صحنين او كفتين
    تخيل الصورة للميزان العادي
    موجود شي في طرف ما والان تبغى توازن هدا الشي بعدد من العيارات الوزنيه الصغيره منها والكبيره
    تفضل تضع في الكفه عدد من العيارات الوزنيه وتجد الكفه الاخرى تتحلرك صعود ونزول
    حسب العياره الوزنيه اللي تحطها بالكفه كبيره او صغيره لحد ما توازنه
    وادا اكملت بوضع العيارات الوزنيه تجده اي الكفه الاخرى تنزل تاني وادا انقصت من العيارات الوزنيه تلقاه طلع تاني
    اظن وضحت الصوره
    بالنسبة للتحليل الفني
    رسومات متعدده تصلح لكل شي
    يعني بمعنى اخر
    زي حديث الابراج المكتوب بالجرائد والصحف واللي نفسه بيعيدوه كل اسبوع
    بيزبط وبيلبس اي بني ادم بحب وبحاول يبني مستقبل وبيمرض وبينبسط وبحزن وبتزوج وبظل عازبوبدخر ماله وبصرف وبتيجيه رزقه من ربنا او بتسود الدنيا بوشه
    وهكدا
    يعني باختصار نمودج هارمونيك بييد الهبوط ونمودج راس وكتفين يؤيد الهبوط ونمودج مثلث يؤيد حشر السعر في خانة اليك مقبل على انفجار صعود او هبوط نمودج علم نمودج ونمودج .........................الخ
    بتديك الاحتمالين الصعود او الهبوط والباب الموارب ادا هبط وصعد او ادا صعد وهبط
    يعني باختصار( حكي فاضي)

الصورة الرمزية الـوليد
    الـوليد غير متواجد حالياً عضو نشيط

الفيبو اداه رقميه وتصلح بل شكل العام لاي اداه رقميه توافقها وهي جيده نوعا ما على حسب احتراف المضارب لها
    توقيع العضو
    €$

اخي الكريم افضل تشبيه للسوق
    كلنا بنعرف الميزان العادي اللي هو عباره عن قائم وعارضه معلق بها صحنين او كفتين
    تخيل الصورة للميزان العادي
    موجود شي في طرف ما والان تبغى توازن هدا الشي بعدد من العيارات الوزنيه الصغيره منها والكبيره
    تفضل تضع في الكفه عدد من العيارات الوزنيه وتجد الكفه الاخرى تتحلرك صعود ونزول
    حسب العياره الوزنيه اللي تحطها بالكفه كبيره او صغيره لحد ما توازنه
    وادا اكملت بوضع العيارات الوزنيه تجده اي الكفه الاخرى تنزل تاني وادا انقصت من العيارات الوزنيه تلقاه طلع تاني
    اظن وضحت الصوره
    بالنسبة للتحليل الفني
    رسومات متعدده تصلح لكل شي
    يعني بمعنى اخر
    زي حديث الابراج المكتوب بالجرائد والصحف واللي نفسه بيعيدوه كل اسبوع
    بيزبط وبيلبس اي بني ادم بحب وبحاول يبني مستقبل وبيمرض وبينبسط وبحزن وبتزوج وبظل عازبوبدخر ماله وبصرف وبتيجيه رزقه من ربنا او بتسود الدنيا بوشه
    وهكدا
    يعني باختصار نمودج هارمونيك بييد الهبوط ونمودج راس وكتفين يؤيد الهبوط ونمودج مثلث يؤيد حشر السعر في خانة اليك مقبل على انفجار صعود او هبوط نمودج علم نمودج ونمودج .........................الخ
    بتديك الاحتمالين الصعود او الهبوط والباب الموارب ادا هبط وصعد او ادا صعد وهبط
    يعني باختصار( حكي فاضي)
    انت مصر على _حكى فاضى_ ليه؟.
    اهو انا بقى فضلت فى الدوامه ده فتره طويله ، لحد ما عرفت ان كل حاجه ممكن تترسم بس لازم الاول نعرف العربيه اللى واقفه بالعرض (الشمعه على الرسم ) هتتطلع لقدام ولا هتجيب ورا، تظن ايه اللى بيحرك السوق ؟ طب اسالك سؤال يقربك لتفكيرى اكتر ، تظن سوق العملات ، سوق رئيسى ام تابع؟

الصورة الرمزية mhemam2005
    mhemam2005 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TapeReader مشاهدة المشاركة
    السوق يمشي حسب
    Supply & Demand
    واللي يحلل غير هيك مع
    ألف سلامة عاجلا أم آجلا

لا تقلي فيبو ولا يحزنون
    شكرا لمرورك ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trender مشاهدة المشاركة
    اظن ان اغلب طرق التحليل الفني لا تعطيك افضلية EDGE لوحدها....عموما مشكلة شائعة ان الجدد يعتقدون حينما يكتشفون التحليل الفني انهم حصلوا على المفتاح السحري للسوق....ولهذا يرفضون اي تشكيك فيه....لكن الافضلية الحقيقية هي التي تاتي عبر ادارة المال MONEY MANAGEMENTوليس عبر التحليل الفني فقط....التحليل الفني مهم لكنه ليس الاهم... وادارة راس المال وادارة المخاطر RISK MGMT هي تخصص قائم بحد ذاته....يعني مئات الكتب والاف العناوين وهو يدرس اكاديميا بعكس التحليل الفني الذي ينظر اليه اكاديميا على انه غير ذا مصداقية....ولهذا فراتب مدير الخزانة او مدير المخاطر في البنك يكون اعلى بكثير من رواتب المحللين الفنيين الذين تجد اغلبهم من الشباب الصغار برواتب اقل بكثير ....
    نعم .. ادارة رأس المال هي عامل قوي بشرط استخدام طريقة تتناسب مع ادارة راس المال ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد المصرىىى مشاهدة المشاركة
    محدش فينا ينكر ان الفايبو او اندروز بيتشفورك والقنوات السعريه المحترمه ، رغم قوتهم كدعوم ومقاومات ان السعر ممكن يعديهم زى الهوا وكانهم مش موجودين اساسا وممكن يرتد من نقطه بعدهم ولا يرتد منهم
    تيجى تسال يا جماعه ده ترند سنوى ولا شهرى ازاى يعديه بسهوله كده كانه مش موجود وفى شمعه واحده؟ ،يطلعلك واحد يقولك تخيل انك ماشى بعربيه بسرعه وخبطت فى حاجه هل هتقف فورا ولا هتمشى فتره لحد ما تقف؟
    الرد الطبيعى بعد ما ضربت ستوب فى خلال 3 دقايق ان دمك يتحرك من الاجابه ، ولو هتسايره فى طرحه ، هتقول لنفسك لو خبطت بعربيتى فى حجر او سور ضعيف يمكن العربيه تتحرك شويه قبل ما تقف ، لكن لو خبطت فى عمود كوبرى؟ هتعجن ومش هتقدم سنتيمتر
    ثانيا بعد ما اصبحت المعتقدات ده راسخه جوايا بطلت تحليل فنى و اساسى واقسم لك بالله حتى الان 30 صفقه رابحه متتاليه ، تخيل؟
    واقسم بالله كلامى سليم ومفيهوش اى اغراض ، واقسم بالله انا بحلل السوق كلاسيكى لمجرد بس انى اتفرج على نفسى وانا بضرب ستوب لو كنت بستخدم الكلاسيكى
    و الاغرب واقسم بالله انه حصل انى لما اكتشفت طريقتى الاخيره فى المتاجره و ان الكلاسيكيات و المؤشرات لمجرد تفسير اسباب ضرب الاستوب ،
    رحت اتكلمت مع اختى الصغيره عمرها 9 سنين قلتلها بصى لما يحصل كذا الخط الاخضر ده هيطلع ولو حصل كذا هينزل بس كده مش اكتر ، اقسم بالله بقت تيجى تقولى كده هيطلع وكده هينزل
    ومفيش ضرب استوب ؟ وده المذهل ، يعنى ولا تحليل فنى ولا اساسى ولا وجع راس وده خلانى من عشاق نظريه المؤامره

****ارجو لو حد عايز يرد على كلامى ، او يشكك فى مصداقيته ، انه يكون فيه شيء من الرحمه وانا عارف ان كلامى ممكن يكون غريب بس انا اقدر اثبت ، فاتمنى الهدوء فى الرد
    شكرا لك اخي محمد على المشاركة المفيدة ..

لي سؤال لك أو لأختك الصغيرة بارك اله لكما : ما هو هذا ال "كـــذا " اللي بيحصل و تعرف منه حركة السعر؟
    لعل نستفاد منه جميعا ..

سؤال كمان : هذه ال 30 صفقة مدة كل صفقة طويلة سوينج اقصد ام انتراداي؟

السلام عليكم
    مشكور على الموضوع الشيق
    باختصار
    بالنسبة للفيبونتشي
    نفسي اعرف ليه سموه اساسي
    مودتي واحترامي
    متفق معاك اخي ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedalgabr مشاهدة المشاركة
    الفيبو اداه رقميه وتصلح بل شكل العام لاي اداه رقميه توافقها وهي جيده نوعا ما على حسب احتراف المضارب لها
    حضرتك كده ما ركزت بالخاطرة الاولى .. لكن الف شكر لك لمرورك الطيب ..

انت مصر على _حكى فاضى_ ليه؟.
    اهو انا بقى فضلت فى الدوامه ده فتره طويله ، لحد ما عرفت ان كل حاجه ممكن تترسم بس لازم الاول نعرف العربيه اللى واقفه بالعرض (الشمعه على الرسم ) هتتطلع لقدام ولا هتجيب ورا، تظن ايه اللى بيحرك السوق ؟ طب اسالك سؤال يقربك لتفكيرى اكتر ، تظن سوق العملات ، سوق رئيسى ام تابع؟
    سؤالك هام أخي محمد
    هو سوق تابع .. انا جاوبت نصف الاجابة قولنا انت بقى تابع لايه

الصورة الرمزية عمرو خضر
    عمرو خضر غير متواجد حالياً عضو نشيط

حقيقه لابد ان تعرفها عن المضاربه فى اسواق المال ولو استطعت ان تفهما وتؤمن بها لن يكون هناك اباطيل بأذن الله

اقوى واعتى مضاربى العالم نسبة نجاح صفقاتهم من 35% الى 50% وفى ناس بتقول 60 % لكن مسمعتش حد قال اكتر من 60% وطبعا المقصود المدى البعيد 10 سنين واكتر .

السؤال طيب كيف يكونوا نسبة صفقاتهم الناجحه = نسبة صفقاتهم الخاسره وقدروا انهم يكونوا معاهم كل هذه الملايين وبعضهم مليارات

الاجابه لان الاموال التى يربحوها من الصفقات الناجحه اكثر بكتييييييييييييييير من التى يخسروها من الصفقات الخاسره ممكن صفقه واحده ناجحه تعوض 20 صفقه خاسره .

وفى هذا المنوال هنقلك حكمه لواحد من اكبر المتاجرين التى شهدتهم البشريه و رجل اعمال مع مرتبة ملياردير

جورج سوروس وبيقول بالنص
    it's not whether you're right or
    wrong that's important, but how much money you make when you're right and how much you lose when
    you're wrong

يعنى مش المعيار ان تكون صحيح او خاطىء وانما كم ستربح عندما تكون صحيح وكم ستخسر عندما تكون خاطىء

الاستنتاج
    1- من هذا الكلام انا معاك تماما ان الفيبوناتشى احيانا واحيانا كتير جدا السعر مش بيعملها اى احترام(الفيبوناتشى او اى اسلوب تحليل اخر طبعا ) ولكن ايضا فى احيان اخرى بيرتد منها بالمسطره وعندما يرتد منها دورى انا كمتاجر انى اعظم ارباحى لكى اعوض بصفقه واحده 10 صفقات خاسره مثلا .

من الاستنتاج اعلاه نستطيع ان نستنج شىء اخر
    المتاجر اليومى(مثل معظم اعضاء المنتدى) لابد فى النهايه ان يكون خاسر
    لماذا لانه عندما يكون صحيح بياخد ارباح صغيره

وبهذا كسر المعادله او الحقيقه للمضاربه فى اسواق المال.

وفى هذا المنوال انقلك حكمه لشخص البعض بيعتبره او المعظم بيعتبره الافضل على الاطلاق

جاسى ليفرمور بيقول

it is not my thinking make my money , it is my sitting

ويقصد طبعا الصبر وعدم التأثر عاطفيا بتقلبات الاسعار على المدى اليومى.

LOSING IS PART OF THE GAME

الصورة الرمزية trender
    trender غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

عزيزي الاخ محمد...
    لو رجعت لبعض مشاركاتي الاخيرة ستجد انني كنت اؤذن في مالطا.....قلت مرات كثيرة ان اكبر سلاح يستخدمه صناع السوق هو التحليل الفني ضد المتاجرين..... وانته كذا صح وما دمت ربحان ليش ترجع للخسارة....انا استخدم التلحيل الفني "المستويات السعرية غالبا"لكن لو ما استخدمته نهائيا وتاجرت حتى بدون شارت الفرق في الاداء حيكون 20-30% فقط...السبب هو ادارة راس المال....وهي ليست ان تتاجر فقط ب1% مثلا...هي كيف تكون محفظتك"سلتك في العملات" وغيرها من طرق ادارة راس المال التي تجعل بعض كبار التجار يتاجر فقط بحساب التعرض exposure وبدون الاهتمام بالشارت.....

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234