صفحة 7 من 7 الأولىالأولى 1234567
النتائج 91 إلى 95 من 95
    الصورة الرمزية vip-vip
    vip-vip غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: أربع سنوات من خسارة في خسارة وسبب الخسارة ماني قادر اتخلص منه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس قاهر الفوركس مشاهدة المشاركة

لا انسى نصيحة اخت عزيزة وغالية علي جدا ليس لها مجال في التجارة لكنها انسانه مطلعه كانت تنصحني بشدة وتحب الخير لي تقول ارضى بالقليل ارضى بالقليل لا تستعجل , مكسب اليوم مع بكره مع بعده في نهاية الشهر الحمدالله تطلع بأرباح طيبه وكنت اثق في كلامها ان هذا فعلا هو الصحيح
    لكن اذا جلست امام الشاشة اغرتني الفرصة الذهبيه وانعميت ورفعت نسبة المخاطره لأعلى حد وفي النهاية تكون مارجن كول قاتل

شكرا لك اخي الكريم واقدر مشاركتك ياعزيزي

السلام عليكم
    اخى العزير كلام الجميع صح لكن للاسف لم احد يلتزم فيه كلام هذه الاحت ممتاز جدا
    كلام الاخ عاشقالمدينه ممتاز فوق ما تتصور
    صدقنى انا عشت نفس تجربتك متابع الشاشه 24 ساعه من الاثنين الى الجمعه كنت ما اترك الجهاز الا للنوم ساعتين فقط فى اليوم
    هذا كان اكبر ضرر على فى المال والصحه
    لكن بعد اتخاذ القرار الصح
    هو انا اعمل فى نظام مؤشرات اعتقد ليس الجميع مقتنع فيها هذا برجع الى كل شخص حسب طريقته فى التعامل
    لكن الاهم دخول 10% من راس المال وستوب تريحك كثير
    اذا خسرت فى هذا اليوم اترك الجهاز الى اليوم الثانى
    اذا ربحت القليل ايضا اترك الجهاز
    الجلوس امام الشاشه هو الدمار بنفسه الفرص كثيره الاغراء امام الشاشه هو سبب الخساره
    ان شاء الله تكون استفدت من نصائح الاخوان لك
    نتمى لك التوفيق باذن الله

الجلوس امام الشاشة وفتح عقود كبيرة تعتبر احد الاسباب الرئيسة في المرض النفسي

تحياتي لك

الصورة الرمزية vip-vip
    vip-vip غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    ممكن توضح الاقتباس اعلاه يعنى ايه دخول بنسبة بسيطة وفى نفس الوقت ترك الصفقة لو عكست عليه مئات النقاط وازاى لايؤثر ىف الحساب وبالتالى كيفية الربح
    واعطيك مثال على ذلك عندما ذهب الباوند دولار الى 2 دولار لم يرجع اليها مرة اخرى الا بعد 15 سنة فكيف ممكن تحكم على نقطة انه هيرجع اليها 100%

عموما عشان الالتباس ده المقصود الدخول بنسبة بسيطة هو ادارة المخاطر يعنى يكون استوبك 1% من راس المال وبالتالىل خسارتك تكون حاجة بسيطة
    وليس مقصود ان تترك الصفقة تعكس مئات النقاط لتجد نفسك خسران اكتر من 10% من الحساب فى صفقة واحدة

اهلا وسهلا فيك
    لو قلنا الحساب 1000 دولار ودخلنا عقد ميكرو في الاتجاه الصحيح للعملة وعكس معنا السعر
    من 300 الى 400 نقطة كم حتكون الخسارة ؟

طبعا راح تكون 30 او 40 دولار وفي نظري لا تشكل نسبة كبيرة من الحساب

طبعا ماراح نجلس مكتوفي الايدي حتى يعود السعر لنقطة الدخول اكيد راح نفتح صفقات
    في ازواج اخرى ولو اغلقنا العقد على هذه الخسارة تحسب لعدم عودة السعر لنقطة الدخول
    تجد انك ربحان من العقود الاخرى او على لا رابح ولا خسران .. وهذا اللي كنت انا اقصده

شكر ا لك اخي الكريم

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vip-vip مشاهدة المشاركة

اهلا وسهلا فيك
    لو قلنا الحساب 1000 دولار ودخلنا عقد ميكرو في الاتجاه الصحيح للعملة وعكس معنا السعر
    من 300 الى 400 نقطة كم حتكون الخسارة ؟

طبعا راح تكون 30 او 40 دولار وفي نظري لا تشكل نسبة كبيرة من الحساب

طبعا ماراح نجلس مكتوفي الايدي حتى يعود السعر لنقطة الدخول اكيد راح نفتح صفقات
    في ازواج اخرى ولو اغلقنا العقد على هذه الخسارة تحسب لعدم عودة السعر لنقطة الدخول
    تجد انك ربحان من العقود الاخرى او على لا رابح ولا خسران .. وهذا اللي كنت انا اقصده

شكر ا لك اخي الكريم
    خسارة 30 دولار = 3% من الحساب ده هيكون حد اقصى له ولازم وجود استوب عندها
    لكن حساب نتيجتها مع صفقات اخرى رابحة ففاختلف معاك دع كل صفقة مع صفقتها بربحها وخسارتها وبعدين لنفرض انه مدخلش صفقات اخرى يبقى ازاى الوضع وقتها ونقطة كمان ضامن منين النجاح فى الصفقات الاخرى
    لذلك حتى تفسيرك لى الان لم تقوله فى مشاركتك له
    نصيحتى لك اجعل لكل صفقة استوب خاص بها بدون ربطها مع صفقات اخرى سواء الاخرى فشلت او نجحت

الصورة الرمزية Mr_X
    Mr_X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vip-vip مشاهدة المشاركة
    اربع سنوات وانا اتاجر بالعملات ومن خسارة في خسارة والسبب واحد وهو سوء إدارة رأس المال

حافظ على إدارة رأس المال مهمااااا كانت المغريااااات

الصورة الرمزية infinity80
    infinity80 غير متواجد حالياً عضو نشيط

هو انا مش حقولك اكتر من غير اني عارف بالظبط انت تقصد ايه
    و انا عارف كويس جدا مشكلتك فين
    بص الضلع التالت في المتاجر السليم اللي ممكن يعيش في السوق(خللي بالك انا قلت يعيش و مقلتش يكسب) واللي دايما محدش واخد باله منه اصلا هو انت
    ايوة زي ما سمعتها .....انت
    ايوة معاك تحليل فني و دارس كويس و فاهم ....ايوة معاك ادارة لراس المال صارمة و لو مشيت عليها حتكسب
    فين بقي انت اللي ممكن تطبق الكلام ده هل فعلا حتمشي علي الأستراتيجية اللي انت اتبنتها هل حتمشي علي ادارة راس المال .....الأجابة لحد دلوقتي لاء....
    الناس كلها عارفة ان الصفقة الواحدة مينفعش اخسر فيها اكتر من 5-10 % بالكتير لكن هل بتعمل كده
    انت نفسك قلتها....3 عمليات خسرانة طيرت الحساب قصاد كام كسبان 47 صح
    احسب معايا...رقم 1 انت كده اكيد شغال من غير ستوب لوس و دي الغلطة الكبري رقم واحد
    رقم اتنين ....من غير ما تقولي حقولك انك مش مثبت حجم التداول للصفقة يعني كسبت صفقة كنت داخلها لوت تروح نازل الصفقة اللي وراها بلوتين و دي الغلطة الكبري رقم اتنين
    علي فكرة اي حساب انضرب و اي فلوس راحت حتدور في الأول والأخر وتلاقي اسباب الخسارة هم السببين دولو اللي حيجنك و يخليك تتكلم بالطريقة دي انك عارف الكلام ده و مع زلك مش بتطبقه
    و ده يرجعنا للضلع التالت
    انت

صفحة 7 من 7 الأولىالأولى 1234567