صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 17

الموضوع: العقل زينة ....

الصورة الرمزية dawns_mist
    dawns_mist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي العقل زينة ....

آسف لو كان العنوان سخيف أو هزلي .. بس ده كلام جد فعلا و مش موضوع لتضييع الوقت ...
    الفوركس من أصعب المهن اللي شوفتها في حياتي .. محتاجة شخصية قوية و علم قوي و برضه محتاجه لعقل محترم ..
    أنا بشوف ناس كتير جدا كاتبين كلام كتير جدا عن استراتيجيات كتير جدا و ,,, و بس . بمعنى إنه بيقول اعمل ده و بعدين ده و خلاص .. طيب ليه المؤشر ده مع المؤشر ده و في الوقت ده ؟؟ يقولك هو كده و خلاص و يقولك الخبرة .!! ... حتى ناس كتير بتشرح مثلا مؤشر معين إذا كان اقتصادي أو فني يقولك المؤشر ده بيقولك بيع لما يحصل كذا و يقولك اشتري لما يحصل كذا ....
    أنا شايف إن الفوركس محتاج عقل أكتر من كده يا جماعة و بلاش نرمي كل الهم على عاتق الخبرة و خلاص .. مافيش أي مؤشر في الدنيا بيكدب لإن مافيش مؤشر بيقولك بيع و اشتري .. المؤشر بس بيقولك إن الشرط الرياضي او الاقتصادي اللي انت منتظره ينبهك ليه حصل و انت بقى تفهم و تفكر إيه اللي تعمله .. مثلا المتوسط بس بيقولك آخر حركات للسعر بالنسبة لاتجاه معين انت محدده هابط ولاصاعد .. عمر ما المتوسطات هتقولك بيع و اشتري .. الستوكاستيك و مؤشرات زخم القوة عموما زي دواسة البنزين بتاع السيارة لما تضغط على البزين مش معناها إنه أكيد العربية هتمشي بسرعه دلوقتي لإن الطريق ممكن يكون فيه مطبات مثلا لإنها لسه ماخدتش الغيار الرابع مثلا أو غير كده .. و هكذا لازم نكون فاهمين معنى كل حاجة بنتعامل معها علشان نقرر صح .. مش بحب أقرأ لحد بيكتب عن استراتيجيته من غير مايبين ليه بنعمل كذا و بعد كده كذا و يفهمنا الاستراتيجية الكيميا اللي بتفهمهالنا إيه .. وفيه مليون مثال على كلامي ده لو أي فتح 80% من المقالات هيلاقيها بتفتقد لعنصر التفسير المنطقي ..
    آسف لو كنت طولت عليكم .. أنا بس نفسي كلنا ننجح و شايف إننا بنلغي عقلنا كتير لإننا نفسنا نعمل فلوس و خلاص حتى لو إحنا مش فاهمين جت منين .
    لو كل واحد دلوقتي اتعامل مع الفوركس كإنه واحد صاحبه ... كإنه عربيته .. مش كإنه عدوه و قعد يفكر إزاي يمشي معاه و يفهمه إزاي هيلاقي مليون طريقة مربحه جدا ..
    و يارب كلنا ننجح في كده و نحقق الأرباح اللي منتظرينها ..
    و يارب ماكونش ضيعتلكم وقتكم ..

م / محمـود حجـاب

افتراضي رد: العقل زينة ....

أهلا وسهلا بك مهندس محمود بين اخوتك في المتداول العربي

كلامك صح 100% واؤيدك في رأيك

اهم شئ في الفوركس هو ان تعرف ماذا تفعل بالضبط .. حتى وان كنت متبع لاستراتيجية يجب ان تعرف ماذا تفعل وان تقود انت الاستراتيجية بدل من ان تدعها تقودك.

فائق تحياتي

الصورة الرمزية jnene
    jnene غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كلامك صحيح أخوي وعين العقل والخلاصة أن النجاح بهذا المجال يتطلب خبرة كبيرة بسلوك الأزواج وطريقة حركتها وهذا للأسف بحاجة الى خبرة طويلة وممارسة من وجهة نظري لا تقل عن 3 سنوات فعلية والحقيقة بأن حركة الأزواج ليست عشوائية نهائيا بل هي مدروسة بشكل لا يتصوره العقل لكن المهم أن نصل الى معرفة سلوكها وكيفية تفكيرها ونمشي معها ونعرف متى وضع تحت متى 10 خطوط سيغير السعر سلوكه وهذا بالنهاية علم واسع علمه من علمه وجهله من جهله
    تحياتي للجميع

الصورة الرمزية HaniMedia
    HaniMedia غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كيف الاحوال اخى محمود حبيت ادخل و اسلم بنفسى
    عموما لقد اصبت الكثير من الحقيقة بموضوعك هذا لكن اسمحلى من الممكن ان تربح فى السوق باقل جهد و التزام لكن ان تجنى كل خير السوق فهذا ما يتطلب منك مجهود سنين طويلة احتكاكا بالسوق الحقيقى من كل جوانبه

شكرا جزيلا و بالتوفيق.....

الصورة الرمزية السديري
    السديري غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مرحبا محمود لقد استمعت الى قراءتك واظنك اصبت الكثير انا ارى انك تبتعد عن الاستراجيات والموشرات التي توجع الرأس وتركز ع اساس الفوريكس وهي التحليل الفني والاساسي وبلا مؤشرات واضح ان مؤشر تتبع كل سعر وكما تعرف المثل التحليل الكلاسيكي يمرض لكنه لايموت اهلا بك في منتدى التداول ونتمنى ان نسمع كل جديدك لك تحياتي...

الصورة الرمزية markov
    markov غير متواجد حالياً موقوف

بالفعل العقل زينه .. وانت بكلامك هذا فعلا بتحاول وقف الهروله اللي ماشيه الايام دول وسط المتداولين العربيين والغير عربيين.
    احسنت اخي مهندس | محمود حجاب.
    شكرا لك وتحياتي.

الصورة الرمزية gad gad
    gad gad غير متواجد حالياً موقوف

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanimedia مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كيف الاحوال اخى محمود حبيت ادخل و اسلم بنفسى
    عموما لقد اصبت الكثير من الحقيقة بموضوعك هذا لكن اسمحلى من الممكن ان تربح فى السوق باقل جهد و التزام لكن ان تجنى كل خير السوق فهذا ما يتطلب منك مجهود سنين طويلة احتكاكا بالسوق الحقيقى من كل جوانبه

شكرا جزيلا و بالتوفيق.....
    الفوركس هى تجارة نخبة نخبة النخبة ..... والكاسب واحد لكل 100 الف أو ممكن أكثر .

الصورة الرمزية general
    general غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لا يوجد اجمل من الشارت و هو خالي من جميع المؤشرات

الصورة الرمزية tarikov
    tarikov غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة general مشاهدة المشاركة
    لا يوجد اجمل من الشارت و هو خالي من جميع المؤشرات
    شكرا أخي محود على الموضوع الجميل
    و بالفعل أخي جنرال العمل على الشموع لوحدها فقط له حلاوة لا يعلمها الا من جربها
    بالتوفيق للجميع

الصورة الرمزية ريتشارد
    ريتشارد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

طيب اخي مثل ما قلت أنا أريد شرح مفصل عن
    rsi / و البولينجر
    هل تستطيع أن ترفق مثلا ملف لشرح المؤشر
    لأنه بالفعل يوجد أرقام بمؤشر rsi و لكنني لم أفهمها حتى الأن
    و شكرا لك لقولك الحقيقة

شكرا جزيلا لكل أخواني المتجاوبين ..
    و شكر خاص جدا جدا لأستاذي الدكتور هاني .
    عموما أنا لم أكن أقصد طريقة معينه للشغل إذا كانت بدون مؤشرات أو بقراءة الشموع أو غيرها .. فأنا شخصيا أستخدم كل شيء .. كلاسيكي و مؤشرات و شموع و موجات و غيرها .. ينقصني الأساسي بإذن الله هتعلمه في الفترة القادمه .
    كل ما أقصد أن هناك طرق كثيرة ناجحه .. لكن المشكلة في أن تفهم جيدا لماذا هذه الطريقة او تلك ناجحه ؟ و كيف تبتكر فكرة قوية تبني عليها طريقة ناجحه ؟
    في حركة الفوركس هناك الكثير من الـ ( براميتارز ) .. كيف تربط بينها بطريقة منطقية بحيث تكون فكرة صحيحة.
    على سبيل المثال اللي أخذته في أول الموضوع .. على اعتبار حركة السعر كالسيارة .. إذا رأيت دواسة البنزين تكبس ، و نظرت وجدت الطريق ممهد ، و حمل السيارة خفيف ، و عداد الأر بي إم في وضع متزن .. إذن انت الآن كونت فكرة أن السيارة سيزداد سرعتها .. نرجع لليويو دولار مثلا على فريم الربع ساعة كان هناك مؤشر للموجات ياكد إنتهاء موجة هابطة و انتظار موجة صاعدة ، و مؤشر زخم قوة على أقل مستويات الشراء ، و بداية تقارب للمتوسطات ، و فريم النصف ساعة و الساعة يأكدوا انتظار ارتفاع من منطقة دعم ، و فريم الخمس دقائق به تقاطع متوسطات بما معناه إنه بالفعل اتجاه الصعود بدأ ، و كانت الأخبار في صالح اليورو ، و التحليلات الأساسية هادئة .. الآن تكونت عندك فكرة لا بأس بها بارتفاع في سعر اليورو لإنك حكمت بالنظر لأغلب الـ ( براميتارز ) نظرة فاهمة واعية .
    كل ما أبغيه أن كل متداول يجب أن يسأل نفسه قبل أن يضع استراتيجيته في الشعل ماذا تعطيك من فكرة .. و هل هذا كافي للحكم ؟

شكرا مرة أخرى ..و أعتذر مرة ثانية على الإطالة .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريتشارد مشاهدة المشاركة
    طيب اخي مثل ما قلت أنا أريد شرح مفصل عن
    rsi / و البولينجر
    هل تستطيع أن ترفق مثلا ملف لشرح المؤشر
    لأنه بالفعل يوجد أرقام بمؤشر rsi و لكنني لم أفهمها حتى الأن
    و شكرا لك لقولك الحقيقة
    البولينجر و الأر إس أي .. مؤشرات فنية .. و أي مؤشر حضرتك تحب تفهمه كويس جدا أنصحك نصيحه مجرب تقرأ معادلاته ، و يا سلام لو حضرتك تفهم شوية برمجه و تقرأ المؤشر ككود برمجه .
    الوقت لا يتسع لي الآن للشرح المفصل لكن باختصار الأر إس آي أحد مؤشرات زخم القوة اللي بسميها كلها مؤشرات دواسة البنزين .. و أظن حضرتك وصلتلك الفكرة اللي اقصدها .. و رياضيا كل مؤشرات زخم القوة بتقيس تغير السعر مع الزمن كمتغير منفرد و ترسم خريطته حسب نوع المؤشر .. فالأر إس أي بين الصفر و ال100 هي نسبة مؤية للقوة الشرائية مع الزمن إذا كان المؤشر عند 100 معناها إن تقريبا كل المتداولين في الزوج ده حاليا بيشتروا .. و إذا كان عند الصفر معناه إن القوة الشرائية دلوقتي ضعيفة جدا جدا ... أما البولينجر فهو مؤشر معقد يتكون من تلات مستويات الأعلى و الأسفل هم مستويات دعم و مقاومة يتم حسابها حسب فترة معينه سابقه تستطيع تحديدها من إعدادات المؤشر و الخط الأوسط هو مركز التمحور للسعر بتوسطه لمستويا الدعم و المقاومة ....
    آسف لو كان الشرح مش مفيد كتير لحضرتك بس أنا عمري ماهقولك المؤشر ده بيقولك بيع ولا اشتري لإنه أبدا مافيش مؤشر بيقول كده .. أنا قولت اللي المعادلات بتقوله و اللي المؤشر بيشتغل عليه .. بعد كده باقي إن حضرتك تكون فكره و نظرة تستخدم بيها المؤشرات دي حسب استراتيجيتك .
    شكرا جزيلا ...

الصورة الرمزية مشاري بن محمد
    مشاري بن محمد غير متواجد حالياً عضو نشيط

كلامك سليم ومن المهم ان تشتغل بااك تيست يدوي مثلاً على عام 2007 وتشتغل حاليا 2009 بحيث تختصر الوقت وتنمي الافكار بشكل ادق

شكرا جزيلا لكل من اهتم و شارك في هذه المناقشة المثمرة .. و أعدكم بمواضيع للنقاش اقوى و أفضل قريبا.

الصورة الرمزية المهندس محمد
    المهندس محمد غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

13 رد: العقل زينة ....

بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله ما شاء الله عليك م/محمود إني أرى من خلال موضوعك تحاول ربط التفكير الهندسي بالفوركس و الله أعلم.

و انا أييدك تماماً بما تقول و أظن أن الفكرة التي تريد إيصالها هو أن نبحث بالأسباب و المسببات التي تؤدي لحركة المؤشر أو السعر باتجاه معين فمثلاً إذا سلك المؤشر إتجاه معين أو أعطانا إشارة للدخول و كنا نعرف العوامل و الأسباب التي يتحرك على أساسها هذا المؤشر فهنا نستطيع الحكم على أساس العوامل
    و الأسباب التي ظهرت أمامنا هل هذه الإشارة صادقة أم لا و بالتالي نتجنب كثير من الدخول الخطأ و تصبح لدينا فكرة أوسع و أشمل في تحليل السوق و المعطيات و العوامل المؤثرة.

و رأيي يحتمل الخطا أكثر من الصواب و الله أعلم

أخوك م/محمد

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة