صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19
    الصورة الرمزية شريف خطاب
    شريف خطاب غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي المرحلة الثانية درس لكل متداول

المسابقة فى المرحلة الثانية درس لكل متداول ولكل من يظن ان البورصة بأنواعها ماهى إلا مكان لجنى الأموال ،فليس هناك طريقة سحرية لجنى الأموال فها هم أفضل عشرة متداولين لشهر سبتمبر البعض يحقق الخسائر والبعض يتغير مراكزهم ومن المؤكد أنها لو أستمرت لأشهر أخرى وبنفس المتسابقين لرأينا من فى الأمام أصبح فى الخلف ومن فى الخلف أصبح فى الامام ولتبدلت وتغيرت المراكز الدرس
    الاهم من التوصل لأستراتيجية ناجحة هو الألتزام بها حتى فى ظل تحقيق بعض الخسائر.

مهندس مسلم أستراتيجيتك جميلة و رائعة وتحتاج لفريق عمل وليس شخص واحد
    همسة أنت مصعبها على نفسك شويا

فارس الأسترايجية تحتاج مزيد من التعديل والأختبار ومجهود طيب
    همسه كيف أعزك الله لايوجد أستوب لوس ولانعلم سبب الدخول سوى أشارة على الجراف

أبو دلامه أستراتيجية رائعة وتحقق الكثير من النقاط
    همسه أشارت كاذبة كثيرة

وليد الحلو أستراتيجية أنا شخصياً أعتبرها فتاكة فى أيام الترند
    همسة لا يمكن بأى حال من الاحوال الدخول عكس الترند لتأخر الأشارة فيكون التصحيح أنتهى

ناصر بصراحة أنا منحاز ليك من بداية المسابقة للتقارب الشديد بين أسترتيجيتنا (البيفوت فيبو)
    همسه حاول ان تجعل دائماً صفقات فى أتجاه السوق (عن تجربة سوف تجد أن نسبة الخسائر أصبحت أقل بكثير)

تيفا أستراتيجية رائعة أيام الترند وفى معرفة أتجاه السوق ونجاحها فى الألتزام بها
    همسة أيام التذبذب أستوبات رايح جاى

حاتم أسماعيل أستراتيجية قوية جداً صالحة لأى زوج فى معظم الأوقات
    همسه على الرغم من احترام أستراتيجيتك لأتجاه السوق إلا انها صالحة أكثر فى أيام التذبذب لأنك دائماً تفترض التصحيح وبقوة وهذا لايحدث فى أيام الرالى

نابريح أستراتيجية سهلة تعتمد على كثير من التوفيق
    همسة طريقة واحد شارى دماغه والله جدع

وجدى أستراتيجية نتيجة لمتابعة قوية للسوق وعمل باك تيست بشكل رهيب ومكثف
    همسة لقد تجاهلت أخى الحبيب الأساسى تماماً فأنا أعلم ماهى صفقتك على اليور-ين يوم 2-4-2014

عبدالله القائد أستراجية ناتجة من ملاحظات قوية ولكن.....
    همسة الفترة التى أخترتها كى تكون مؤشر لدخول الصفقات هى فترة التداول الاسيوية وغالباً ما تكون الفترة الأسيوية هى أنعكاس لفترة التدول الامريكية وغالباً ما تكون تصحيح لتداول اليوم السابق للسوق الأمريكى فكيف تكون مؤشراً للسوق الأمريكية

يعلم الله أنكم جميعاً لأغزر منى علم بهذا المنتدى ولقد تعلمت منكم أخوانى الكثير والكثير

بالتوفيق لجميع المشاركين

الصورة الرمزية NASSEER
    NASSEER غير متواجد حالياً بطل دوري أبطال التحليل (2)

افتراضي رد: المرحلة الثانية درس لكل متداول

اهلاً بك يا شريف انتقادك بناء ويشرفني ان اتناقش معك ...
    الدخول عكس الترند بلاش مغامرة وخصوصاً اذا كان ترند قوي بهذا الشكل و انا لم ادخل عكس الترند على الباوند ين الا مرتين وكان دخول صحيح ربحت في الاولى 837 نقطه و الثانية طار السعر من الافتتاح و حقق الهدف اكثر من 300 نقطة ولاكن لم ينزل الى منطقة الشراء و المفروض الغي الاوامر وكانت غلطتي الوحيده في ابقائها في نفس الاتجاه ونزل نزول صاروخي وضرب كل العقود مع الاستوب .... وكانت هذه الخساره اكبر خساره لي في المسابقه 450 نقطة .
    واما الدخول على الازاج الاخراء فكانت با اهداف صغيره لا يعتد بها .

وشكراً لك على فتح هذا الموضوع و ابداء وجهة نظرك عن المتسابقين .
    توقيع العضو
    الليل و البيداء

الصورة الرمزية mohands_moslim
    mohands_moslim غير متواجد حالياً عضو نشيط

Wink رد: المرحلة الثانية درس لكل متداول

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف خطاب مشاهدة المشاركة
    المسابقة فى المرحلة الثانية درس لكل متداول ولكل من يظن ان البورصة بأنواعها ماهى إلا مكان لجنى الأموال ،فليس هناك طريقة سحرية لجنى الأموال فها هم أفضل عشرة متداولين لشهر سبتمبر البعض يحقق الخسائر والبعض يتغير مراكزهم ومن المؤكد أنها لو أستمرت لأشهر أخرى وبنفس المتسابقين لرأينا من فى الأمام أصبح فى الخلف ومن فى الخلف أصبح فى الامام ولتبدلت وتغيرت المراكز الدرس

همسه أشارت كاذبة كثيرة

همسة لا يمكن بأى حال من الاحوال الدخول عكس الترند لتأخر الأشارة فيكون التصحيح أنتهى

ناصر بصراحة أنا منحاز ليك من بداية المسابقة للتقارب الشديد بين أسترتيجيتنا (البيفوت فيبو)
    همسه حاول ان تجعل دائماً صفقات فى أتجاه السوق (عن تجربة سوف تجد أن نسبة الخسائر أصبحت أقل بكثير)

همسه على الرغم من احترام أستراتيجيتك لأتجاه السوق إلا انها صالحة أكثر فى أيام التذبذب لأنك دائماً تفترض التصحيح وبقوة وهذا لايحدث فى أيام الرالى

همسة لقد تجاهلت أخى الحبيب الأساسى تماماً فأنا أعلم ماهى صفقتك على اليور-ين يوم 2-4-2014

همسة الفترة التى أخترتها كى تكون مؤشر لدخول الصفقات هى فترة التداول الاسيوية وغالباً ما تكون الفترة الأسيوية هى أنعكاس لفترة التدول الامريكية وغالباً ما تكون تصحيح لتداول اليوم السابق للسوق الأمريكى فكيف تكون مؤشراً للسوق الأمريكية

يعلم الله أنكم جميعاً لأغزر منى علم بهذا المنتدى ولقد تعلمت منكم أخوانى الكثير والكثير

بالتوفيق لجميع المشاركين

جزاك الله خيرا يا اخى الفاضل على طرحك للموضوع

شوف ااقولك على حاجه ممكن تعتبرنى فيها مجنون شويه بس اعذرنى
    انا لما بكون عاوز اكسب بكسب ولما بخسر بخسر بمزاجى حاجه غريبه مش كده تلاقينى بخترع حاجه وادخل فيها من الهوا على الرغم ان ملهاش وجود على ارض الواقع نهائيا الله اعلم انا مدخلتش المسابقه الا علشان اخد المركز الاخير 300 دولار بالنسبه لى بدايه طريق المليون ان شاء الله
    انا لما خسرت حسابى الحقيقى فى بدايه دخولى الفوركس مخسرتوش الا بسبب الطمع وبس عارف ازاى انا بحكى معاك طمع مش تكنيك ااقولك الزوج ده هيروح للنقطه دى وبالملى وبالسنتى وبالمسطره كان بيروح بس امتى بعد ما يلعب بيا فى 50 نقطه والهدف تخيل بيكون كام 500 تخيل انا كان حسابى الف دولار وكنت بتاجر على المجنون ووصل فى يوم ان مجموع عقودى المفتوحه 6 عقود فى شركه ايكون رويال والنقطه كانت بدولار مفيش نقطه ااقل من كده
    بس نقول قدر الله وماشاء فعل والحساب طار الحمد لله اولا واخيرا
    دلوقتى الحمد لله تحكم كامل بالنفس وشغل نضيف على ميه بيضا بطريقه ستعرفون قريبا انها سحريه وان شاء الله بحط كشف الحساب لما بوصل للأرنب لما المتداول بس يحط الجايزه فى الحساب
    فى ناس هتقولك فى المشمش بس خلونا نتابع ونشوف
    وبكره الميه تكد بالغطاس زى ما بييقولوا

تحياتى ليك

معلش على اللك الكتير

الصورة الرمزية وليد الامور
    وليد الامور غير متواجد حالياً بطل دوري أبطال التحليل (3)

Talking رد: المرحلة الثانية درس لكل متداول

وليد الامور
    ولنا عودة ان شاء الله

الصورة الرمزية nabreeh
    nabreeh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الطريقة سهلة ومريحة
    في الاسبوع الماضي العنيف حققت الطريقة 192 نقطة بدون فتح الشاشة
    شكرا

نابريه

الصورة الرمزية شريف خطاب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nassir94 مشاهدة المشاركة
    اهلاً بك يا شريف انتقادك بناء ويشرفني ان اتناقش معك ...
    الدخول عكس الترند بلاش مغامرة وخصوصاً اذا كان ترند قوي بهذا الشكل و انا لم ادخل عكس الترند على الباوند ين الا مرتين وكان دخول صحيح ربحت في الاولى 837 نقطه و الثانية طار السعر من الافتتاح و حقق الهدف اكثر من 300 نقطة ولاكن لم ينزل الى منطقة الشراء و المفروض الغي الاوامر وكانت غلطتي الوحيده في ابقائها في نفس الاتجاه ونزل نزول صاروخي وضرب كل العقود مع الاستوب .... وكانت هذه الخساره اكبر خساره لي في المسابقه 450 نقطة .
    واما الدخول على الازاج الاخراء فكانت با اهداف صغيره لا يعتد بها .

وشكراً لك على فتح هذا الموضوع و ابداء وجهة نظرك عن المتسابقين .
    الغالى ناصر بالتأكيد أن دخولك فى أى صفقة عكس الترند بيكون بناءاً على أسباب قوية قد تكون فى أستراتيجيتك أو أستراتيجية أخرى المهم أنك فى حالة شبه تأكد من تحقيق هدفك وقد تكون أهدافك صغيرة أو كبيرة وتتحقق بالفعل ولكن أخبرنى عن حالتك وأنت تتاجر عكس الترند وأنت رجل تعلم ما هو الترند وماذا يمكن أن يفعل وكيف تكون الموس تحت يدك وأنت ترى الترند يكشر لك عن أنيابه وصدقنى عملية واحدة عكس الترند كفيلة بالحساب مهما كانت المغريات وأرجع ليوم الجمعة الماضى.
    هو ده الألتزام الذى أبحث عنه شخصياً وأتمناه لك ولكل الأحباب
    كل ما أقصد أن دخول المركت مع الترند يجعلك تفتح الصفقة و أنت تشاهد التلفزيون تستمع للموسيقى أو حتى نايم وأنت مطمن
    ربنا يوفقك

الصورة الرمزية شريف خطاب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا يا اخى الفاضل على طرحك للموضوع

شوف ااقولك على حاجه ممكن تعتبرنى فيها مجنون شويه بس اعذرنى
    انا لما بكون عاوز اكسب بكسب ولما بخسر بخسر بمزاجى حاجه غريبه مش كده تلاقينى بخترع حاجه وادخل فيها من الهوا على الرغم ان ملهاش وجود على ارض الواقع نهائيا الله اعلم انا مدخلتش المسابقه الا علشان اخد المركز الاخير 300 دولار بالنسبه لى بدايه طريق المليون ان شاء الله
    انا لما خسرت حسابى الحقيقى فى بدايه دخولى الفوركس مخسرتوش الا بسبب الطمع وبس عارف ازاى انا بحكى معاك طمع مش تكنيك ااقولك الزوج ده هيروح للنقطه دى وبالملى وبالسنتى وبالمسطره كان بيروح بس امتى بعد ما يلعب بيا فى 50 نقطه والهدف تخيل بيكون كام 500 تخيل انا كان حسابى الف دولار وكنت بتاجر على المجنون ووصل فى يوم ان مجموع عقودى المفتوحه 6 عقود فى شركه ايكون رويال والنقطه كانت بدولار مفيش نقطه ااقل من كده
    بس نقول قدر الله وماشاء فعل والحساب طار الحمد لله اولا واخيرا
    دلوقتى الحمد لله تحكم كامل بالنفس وشغل نضيف على ميه بيضا بطريقه ستعرفون قريبا انها سحريه وان شاء الله بحط كشف الحساب لما بوصل للأرنب لما المتداول بس يحط الجايزه فى الحساب
    فى ناس هتقولك فى المشمش بس خلونا نتابع ونشوف
    وبكره الميه تكد بالغطاس زى ما بييقولوا

تحياتى ليك

معلش على اللك الكتير
    مش عارف ليه دايماً بحس أنك مختلف عنى وعن الأخرين مش علشان أستراتيجيتك اللى بتحتاج واحد ملم بمعظم التكنيك حتى يستطيع رسم الأمواج التى هى من أصعب أساليب التحليل فالخطأ فى موجة واحدة = حساب كامل حاسس أنك بتتنفس فوركس وكمان حاسس أنك ساعات بتعاند نفسك

ارد عليك أقولك أيه يا أخى بعد تحقيق كل هذه المكاسب وتقولى طار( فالح )
    صدقنى أن مصدق جداً أن أى مبلغ تحت أيدك ممكن يوصل لكام ومعنديش شك فى كده بس بشرط

الإلتزام ثم الإلتزام ثم الإلتزام
    على فكرة روحك مرحة وحلوة
    بالتوفيق نحو المليون

الصورة الرمزية شريف خطاب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد الامور مشاهدة المشاركة
    وليد الامور

ولنا عودة ان شاء الله
    شكراً على المرور
    حاسس بيك قلقان من الأحد للجمعه
    يارب يارب ربنا يكرمك ويوفكك

الصورة الرمزية شريف خطاب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabreeh مشاهدة المشاركة
    الطريقة سهلة ومريحة

شكرا

نابريه
    الطريقة فعلاً سهله وصدقنى ليس عليك/عليكى الألتفات لأى رأى أخر بما فيها رأى ما دمت/دمتى تصل/تصلى إلى الأهداف ولكنى بصراحة لازلت عند رأى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabreeh مشاهدة المشاركة
    الطريقة سهلة ومريحة

شكرا
    بالتوفيق أن شاء الله
    نابريه

الصورة الرمزية nabreeh
    nabreeh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الطريقة فعلاً سهله وصدقنى ليس عليك/عليكى الألتفات لأى رأى أخر بما فيها رأى ما دمت/دمتى تصل/تصلى إلى الأهداف ولكنى بصراحة لازلت عند رأى

الاختلاف في الرأي لا يفسد في الود قضية

أخوك
    نبيل

الصورة الرمزية حاتم اسماعيل
    حاتم اسماعيل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

همسه أشارت كاذبة كثيرة

بالتوفيق لجميع المشاركين
    اشكرك اخي الحبيب على هذا النقد, وكما تفضلت الالتزام هو كلمة السر لهذا السوق, بالنسبة للطريقة متفق معك انه في بعض الاحيان لا تستطيع مجارات الترند القوي وكذلك التصحيحات القصيره, وهذا بالطبع يحتاج المزيد من المتابعه والخبره في التعامل مع ظروف السوق المختلفه.

ولكن هذا ايضا قد يعود لانه في التحليلات الموجية لا يتم النظر الى حركة السوق نظره صعود او هبوط مجرده ولكن يتم اخذ كل انعكاس وتذبذب بعين الاعتبار فكل حركة عكس الاتجاه بحد ادنى من الطول تعتبر موجة.

لاضرب لك مثال: مثلا الموجة الحافزة تتكون من خمس موجات والموجة الخامسة منها تحوي داخلها خمس موجات

فالنفرض ان الموجة بدات من النقطة 170.00 على الباوند ين (في اتجاه عام هابط) قد تنتهي من الموجة الموجة الاولى والثانية والثالثه والرابعة وتبدا الخامسة (فتنتهي منها الموجات الداخلية الاولى والثانية والثالثه والربعة) عند 150, حاليا بالطبع سيكون قرارك ان الاندفاع لم يبقى له الا عدة نقاط ويتنتهي.

فتجد سيولة ضخمة جدا تدفقت في هذه الموجة لتصل مثلا الى 140! (بدون اي تصحيحات للاعلى لان اي تصحيح يمثل نهاية الموجة) فهنا اما انك لم تستفد من هذه الحركة الاخيرة او تكون تسرعت بالشراء بهدف التصحيح ووجدت نفسك ضد الطوفان.

وهذه العملية اصبحت هذه الفترة منتشرة بشكل كبير جدا فمعظم الموجات الخامسة هي الاطول.

هذه المشكلة ايضا حاولت حلها عن طريق الطريقة المساعدة المستويات القطرية وعندما يتم دمجها مع التحليل الموجي تعطي نتائج ممتازة ولكن تظهر المشكلة الثانية وهي المشكلة الاصعب وهي ان الطريقة بذلك تحتاج تركيز عالي جدا وانتباه ومراقبة فتجد حتى اي من العوامل النفسيه كفيله بان تقلب المعلومات راسا على عقب.

اشكرك مرة اخرى وعذرا على الاطاله
    اتمنى التوفيق للجميع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حاتم اسماعيل مشاهدة المشاركة
    اشكرك اخي الحبيب على هذا النقد, وكما تفضلت الالتزام هو كلمة السر لهذا السوق, بالنسبة للطريقة متفق معك انه في بعض الاحيان لا تستطيع مجارات الترند القوي وكذلك التصحيحات القصيره, وهذا بالطبع يحتاج المزيد من المتابعه والخبره في التعامل مع ظروف السوق المختلفه.

ولكن هذا ايضا قد يعود لانه في التحليلات الموجية لا يتم النظر الى حركة السوق نظره صعود او هبوط مجرده ولكن يتم اخذ كل انعكاس وتذبذب بعين الاعتبار فكل حركة عكس الاتجاه بحد ادنى من الطول تعتبر موجة.

لاضرب لك مثال: مثلا الموجة الحافزة تتكون من خمس موجات والموجة الخامسة منها تحوي داخلها خمس موجات

فالنفرض ان الموجة بدات من النقطة 170.00 على الباوند ين (في اتجاه عام هابط) قد تنتهي من الموجة الموجة الاولى والثانية والثالثه والرابعة وتبدا الخامسة (فتنتهي منها الموجات الداخلية الاولى والثانية والثالثه والربعة) عند 150, حاليا بالطبع سيكون قرارك ان الاندفاع لم يبقى له الا عدة نقاط ويتنتهي.

فتجد سيولة ضخمة جدا تدفقت في هذه الموجة لتصل مثلا الى 140! (بدون اي تصحيحات للاعلى لان اي تصحيح يمثل نهاية الموجة) فهنا اما انك لم تستفد من هذه الحركة الاخيرة او تكون تسرعت بالشراء بهدف التصحيح ووجدت نفسك ضد الطوفان.

وهذه العملية اصبحت هذه الفترة منتشرة بشكل كبير جدا فمعظم الموجات الخامسة هي الاطول.

هذه المشكلة ايضا حاولت حلها عن طريق الطريقة المساعدة المستويات القطرية وعندما يتم دمجها مع التحليل الموجي تعطي نتائج ممتازة ولكن تظهر المشكلة الثانية وهي المشكلة الاصعب وهي ان الطريقة بذلك تحتاج تركيز عالي جدا وانتباه ومراقبة فتجد حتى اي من العوامل النفسيه كفيله بان تقلب المعلومات راسا على عقب.

اشكرك مرة اخرى وعذرا على الاطاله
    اتمنى التوفيق للجميع

عاوز ارد عليك يا حاتم باشا ممكن

حته للزمن كده التصحيح مش لازم يكون من نفس الدرجه الموجيه يعنى مسموح له يكون اقل درجتين موجيتين عارف ازاى
    يعنى لو احنا فى موجه intermediate يبقى التصحيح بتاعنا المفروض يكون من نفس الدرجه اللى هو intermediate ومسموح بالدرجهminor والدرجه minute شوفت بقى عمك اليوت يعنى ممكن هبوط 2000 نقطه يصححه 100 نقطه وموجيا كلام صح
    وعلشان كده انا كنت حطيت توصيه فى قسم التوصيات اسمها التوصيه الاولى والاخيره
    شراء المجنون من السعر الحالى اللى هو كان 155.50 فى وسط الهبوط العنيف والاهداف 158 والتانى 160 والتالت 170 يوصل للأول يتحط الاستوب عنده يحط رجله فوق 160 يروح علطول 170 وده تبعا للترتيب الموجى حته بصراحه ممكن تودى فى داهيه واخد بالك يا عم الحج وراح المجنون مصحح درجه واحده بس
    الموضوع كبير مش 1.2.3.4.5 موجه يلا نصحح
    معلش طولت عليك
    تحياتى يا باشا

مش عارف ليه دايماً بحس أنك مختلف عنى وعن الأخرين مش علشان أستراتيجيتك اللى بتحتاج واحد ملم بمعظم التكنيك حتى يستطيع رسم الأمواج التى هى من أصعب أساليب التحليل فالخطأ فى موجة واحدة = حساب كامل حاسس أنك بتتنفس فوركس وكمان حاسس أنك ساعات بتعاند نفسك

ارد عليك أقولك أيه يا أخى بعد تحقيق كل هذه المكاسب وتقولى طار( فالح )
    صدقنى أن مصدق جداً أن أى مبلغ تحت أيدك ممكن يوصل لكام ومعنديش شك فى كده بس بشرط

الإلتزام ثم الإلتزام ثم الإلتزام
    على فكرة روحك مرحة وحلوة
    بالتوفيق نحو المليون
    زوق يا باشا والله
    انا على فكره شرس جداااااا فى التجاره
    الحساب طار بعد مادبلته فى يوم على فكره وقبل ما يصفر مكنش موجود فيه خساره صفقه واحده
    بس اعتبرها تمن دوره فوركس لأنى اصلا مشتغلتش ديمو بتخنق منه
    وعندك حق فعلا فى الالتزااااااااااام هو الاساس واكتر من واحد قالى الحكايه دى الالتزاااااااااام هو سر الفوركس

تحيااااااااااتى

الصورة الرمزية حاتم اسماعيل
    حاتم اسماعيل غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    عاوز ارد عليك يا حاتم باشا ممكن

حته للزمن كده التصحيح مش لازم يكون من نفس الدرجه الموجيه يعنى مسموح له يكون اقل درجتين موجيتين عارف ازاى
    يعنى لو احنا فى موجه intermediate يبقى التصحيح بتاعنا المفروض يكون من نفس الدرجه اللى هو intermediate ومسموح بالدرجهminor والدرجه minute شوفت بقى عمك اليوت يعنى ممكن هبوط 2000 نقطه يصححه 100 نقطه وموجيا كلام صح
    وعلشان كده انا كنت حطيت توصيه فى قسم التوصيات اسمها التوصيه الاولى والاخيره
    شراء المجنون من السعر الحالى اللى هو كان 155.50 فى وسط الهبوط العنيف والاهداف 158 والتانى 160 والتالت 170 يوصل للأول يتحط الاستوب عنده يحط رجله فوق 160 يروح علطول 170 وده تبعا للترتيب الموجى حته بصراحه ممكن تودى فى داهيه واخد بالك يا عم الحج وراح المجنون مصحح درجه واحده بس
    الموضوع كبير مش 1.2.3.4.5 موجه يلا نصحح
    معلش طولت عليك
    تحياتى يا باشا
    شكرا اخي الغالي على فتح باب مناقشه هذا الموضوع, بالنسبة لان تكون درجة التصحيح اقل من درجة الموجة ممكنه بالطبع لكن هناك حدود دنيا سعرية ولا يقتصر الامر على الزمن على سبيل المثال:

لنفرض ان هناك موجة (حافزة) انطقلقت 100 نقطة في موجة خماسية درجتها مجهرية (MICRO) ثم صححت منها الثانية 20 نقطة في موجة مجهرية فرعية (SUBMICRO) (اي 20%) وهبط الثالثه 100 نقطة في موجة خماسية مجهرية, ثم صححت 7 نقاط وعادت لتهبط 150 نقطة.

هل هبوط الـ 150 نقطة الاخيرة موجة خامسة؟ لا بالرغم من ان درجة تصحيح العشر نقاط كانت مجهرية فرعية ودرجة تصحيح الثانية ايضا كانت مجهرية فرعية وهذا لان طول الموجة الـ 7 نقاط لا يكفي لان نعتبره موجة رابعه فيكون هبوط الـ 150 نقطة امتداد للموجة الثالثه.

بالقياس عندما تتحرك موجة (حافزة) ولنفرض اننا قمنا بترقيمها ترقيم بالغ الدقه مع ترقيم تفاصيلها الدخليه وتبدا بعد نهاية تفاصيل الخامسة منها بالانعكاس ثم تصحح الموجة التصحيحية 10% منها فقط وتعاود الاندفاع سوائ سواء كان التصحيح من نفس الدرجة او درجة اقل لا يمكن اعتبار ان الموجة انتهت لذا يمكن اعتبار ان التصحيح هذا كان موجة ثانية للموجة الخامسة والتي ستصبح في هذة الحالة ممتدة (اي الخامسة).

هذا يعني ان طول التصحيح الادنى يكون بالنسبة للموجة التي يقوم بتصحيحيها فالموجات الداخلية لموجة تقع ضمن درجة معينه يمكن ان تصحح بطول اقل من تصحيح الموجة نفسها وهكذا لكن كل موجة لكي تثبت نهايتها يجب ان يتم تصحيحها بحد ادنى فالموجات الحافزة 14.6 حسب اغلب المصادر والموجات التصحيحية كالموجات B و X و XX معظم المدارس تختلف بين 38.2 و 61.8 وفي سوق الفوركس حسب المتابعه المتواضعه لي للموجات النسبة المعتمدة ابتدائا من 50% وابتدئا من 38.2 تكون ضمن الدرائر وهي نادره جدا.

نعود للموضوع الاساسي وهو ان المشكلات التي تواجهنا مشكلتين رئيسيتين الاولى التصحيحات القصيرة وهنا نقصد التصحيح اقل من الحد الادنى وهذا يعني ان الموجة التي اعتبرنا انها انتهت لم تنتهي وتوجد بها امتدادات.

وهذة هي المشكلة الثانية الامتدادت سواء امتدادات موجية قياسية اي ان احد الموجات الاندفاعية او اكثر بها امتدادات وهذه يكون فيها تصحيحات داخلية كثيره, او الامتدادات التي تحدث تبعا لتوترات الاسواق او نشاط متزايد في اوقات معينه كعمليات الكاري تريدرز المفاجئة وهذه الامتداد التي لا يوجد فيها تصحيحات داخليه حقيقية وتاتي غالبا في اطراف الموجات الحافزة وتعد هذه اخطر انواع الامتدادات من وجهة نظري.

بالاضافه الى الانقطاعات.

احترامي وتقديري

الصورة الرمزية man4com
    man4com غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شكراً لك على فتح هذا الموضوع

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة