صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 96
    الصورة الرمزية silvermoon9002
    silvermoon9002 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: هديه الى جميع الاعضاء ولمنتدانا الغالي خاصه الاخ وضاح

وجدتها يا بو حميد
    اسمحلي اقولك فكرتك غلط عن معدل الهاي واللو
    العمله بتعطيك ايجابي وسلبي على اساس نقطه الفايبو \بايفوت 50% الي هو معطيهالك
    بص يا سيدي
    افتح شيت الدولار مثلا هتلاقي 6 ازواج
    3 منهم الاولانينن الدولار هو العمله المقابله و3 منهم الاخرنيننن الدولار هو العمله الاساس
    تحت كل واحد فيهم في يس ىاو نو وتحتيها نيجاتيف او بوسيتيفحلو ياباشا
    ا وكل عمله مربعها اللي مكتب اسمها فيه فوق مكتوب بلون
    طيب
    كل ما العمله وصلت لنسبه من النسب الي في المربعات بيتلون المربع دا بلون اسم العمله الي فوق
    حلو ياباشا
    طيب لاحظ بقا انو التلات العملات الاولانين الي الدولار فيهم هو العمله المقابله السعر لو نزل عن الفايبوظالبايفوت 50% بيديلك نيقاتيف على الزوج دا للدولار والعملات التلاته الاخرانيين الي الدولار هو العمله الاساس فيها لو السعر طلع عن الفايبو \البايفوت50% يديلك بوسيتيف للدولار وبالتالي دلوقت عندنا فكره ىاو هي حاجه انا متخيلها تقريبا هي الي كان المبرمج حاططها في راسو
    ودي لسا فكره
    طيب الفكره بتقول انو كل ما كان عدد الازواج الي اتعدت الفايبو بايفوت50 اكتر بالنسبه للدولار طبعا يبقا هيكون في تسارع للدولار على الشارت وبالتالي تقريبا نقدر نتوقع الرالي ونترقيب حصولو قبل ما يحصل ونكون عارفين اتجاهو
    فهمتني يا حماده

همتك معانا ما تقوليش الساعه 2 ونص
    ما فيش نوم
    افصلك زي ابو عون

الصورة الرمزية aljooore
    aljooore غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وضاح عطار مشاهدة المشاركة
    شكرا لك أخي الكريم وبارك فيك

أنا رأيي أن تنزل برنامج الشبكات العصبية في موضوع خاص .

فهو سيكون أهم وأفيد كثيرا من ملفات الاكسيل .

لأن ملفات الاكسيل مهما كانت فهي تعتمد على الحسابات المجردة يعني مثلها مثل أي مؤشر آخر .

بينما برامج الشبكات العصبية وضعها مختلف تماما .

وللأمانة فأنا حتى الآن لم أطلع على ملفات الاكسل .

وهذا رأيي بشكل عام .

ركزوا على الشبكات العصبية ففيها الخير إن شاء الله .

وابحثوا عن برامجها في الانترنت .
    بانتظار الموضوع يا سفر مون

اخي الجوري اهلا وسهلا بك في بيتك المتواضع بس سامحني برنامج الشبكه العصبيه انا قلت ما راح انزله الان لاسباب ذكرتها باول المشاركات والان ان في طور النقاش مع استاذي وضاح بصدده وعند حلول الوقت المناسب سنفتح له موضوع خاص
    ما افكر به هو ان نتمكن جيدا من ملفات الاكسل هذه اولا ولسه في ملف اكسل عندي ما نزلته وفي ملف اكسل يحتاج تطوير الخبراء الي بالمنتدى بعدها اقدر افتح موضوع لتلك الشبكه العصبيه بحيث تكون ملفات الاكسل هذه مسانده له
    الصبر جيد وبذل المجهود في ما بين ايدينا اجود
    ابذل شويه جهد معنا بهالملف ولا تستعجل على رزقك
    والله الموفق

الصورة الرمزية محمد عبد الرحمن
    محمد عبد الرحمن غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silvermoon9002 مشاهدة المشاركة
    وجدتها يا بو حميد
    اسمحلي اقولك فكرتك غلط عن معدل الهاي واللو
    العمله بتعطيك ايجابي وسلبي على اساس نقطه الفايبو \بايفوت 50% الي هو معطيهالك
    بص يا سيدي
    افتح شيت الدولار مثلا هتلاقي 6 ازواج
    3 منهم الاولانينن الدولار هو العمله المقابله و3 منهم الاخرنيننن الدولار هو العمله الاساس
    تحت كل واحد فيهم في يس ىاو نو وتحتيها نيجاتيف او بوسيتيفحلو ياباشا
    ا وكل عمله مربعها اللي مكتب اسمها فيه فوق مكتوب بلون
    طيب
    كل ما العمله وصلت لنسبه من النسب الي في المربعات بيتلون المربع دا بلون اسم العمله الي فوق
    حلو ياباشا
    طيب لاحظ بقا انو التلات العملات الاولانين الي الدولار فيهم هو العمله المقابله السعر لو نزل عن الفايبوظالبايفوت 50% بيديلك نيقاتيف على الزوج دا للدولار والعملات التلاته الاخرانيين الي الدولار هو العمله الاساس فيها لو السعر طلع عن الفايبو \البايفوت50% يديلك بوسيتيف للدولار وبالتالي دلوقت عندنا فكره ىاو هي حاجه انا متخيلها تقريبا هي الي كان المبرمج حاططها في راسو
    ودي لسا فكره
    طيب الفكره بتقول انو كل ما كان عدد الازواج الي اتعدت الفايبو بايفوت50 اكتر بالنسبه للدولار طبعا يبقا هيكون في تسارع للدولار على الشارت وبالتالي تقريبا نقدر نتوقع الرالي ونترقيب حصولو قبل ما يحصل ونكون عارفين اتجاهو
    فهمتني يا حماده

همتك معانا ما تقوليش الساعه 2 ونص
    ما فيش نوم
    افصلك زي ابو عون

طب سؤال
    عمرك رسمت فايبو لموجة مقدارها 10 نقط واعتمدت عليه في الكسر والخ....؟
    ثانيا ال 50% دي هي منتصف الرينج فعلا بس تقريبا انا معرفتش اوصلك اللي في بالي
    دلوقتي الكيبل تقريبا مديك نيجاتيف للدولار
    هل معنى كده اني اشتري كيبل؟
    بيتهيألي عشان تعتمد عليه ممكن تشوف نتايجه في النص التاني من اليوم
    تكون الازواج اتحركت رينج معقول
    انا بقول الكلام ده لان فيه ناس خسرانة كتير ومابتصدق تلاقي اي حاجه تعوضهم بسرعة وللأسف الطوبة تيجي في المعطوبة
    بالتوفيق

حبيب قلبي حماده
    احلا حاجخ في الموضوع ان احنا الاتنين شكلنا ما بنمش خالص
    انا معاك طبعا صعب نرسم فايبو ل 10 نقط ونعتمد عليه بس لو لاحظت ان هوا عاملك شيت للدولار فيه ست عملات والفرنك 3 واليورو 5 والاسترليني 4
    انا ذكرت نقطع ان احنا مش هندهل اول ما يعطينا مثلا الدولا قوي قدام اليورو لا طبعا والف لا احنا هنستنا لما الدولار يدي قويه قدم الست عملات حلو كدا يبقا صعب الصفقه تعكس معانا مثلا 100 نقطه
    تانيا ما حدش قال انو احنا هنستغني عن التحليل الكلاسيكي عالشارت لانو هو الاساس هنكون راسمين اهم ترندات ودعوم ومقاومات
    تالتا البرنامج بشتغل والله اعلم على الديلي واليوم الافتتاح لليورو دولار كان1.4707
    وهوا دلوقت معطي الفايبو\البايفوت 50% =1.4701
    طيب دلوقت السعر714 والهاي716 واللو 685 والمعدل بينهم يطلع14700
    يعني في فرق عايزين بقا نلاحظ هل القيمه الي بيعطيها لسعر للفايبو \البايفوت 50% بتتغير مع تغير الرينج والهاي واللو بتاغ اليوم ولا لا
    لو بتتغير معناها في مشكله لو ما بتتغيرش معناها في اساس تاني لحسابها هو بيعملو وبالتالي لو ثابته يبقا باقي النسب الي بيحسبها تبقا ثابته ويمكن الاعتماد عليها بشكل اكبر
    كمان في حاجه عمرنا ما هنعتد على البنامج في تحديد الصفقه لكن هنعتمد عليه في تاكيد صحه الصفقه
    يعين اليومة فتح السوق وعدي دعم تحت السعر بمسافه وانا مقرر اخش لو الدعم اتكسراو اشتري لو الدعم صمد يبقا نبص عالبرنامج
    والله الدعم دا على اليورو دولار ابص في شيت الدولار قبل السعر ما يوصل بشويه واشوف وضع الدولار لو شفت انو شادد حيلو وقوي امام الازواج السته يبقا هيكون ناوي على كسر الدعم مش الارتداد لانو مستحيلوضع الدولار قدام اليورو يعاكس وضع الدولار ادام 6 عملات يعني يعاكس وحده اتنين مش كلهم ساعتها يكون البرنامج وفر علي الحيره في اني ادخل باي لتوقعي الارتداد او ادخل سل لتوقع الكسر
    حاجه اخرانيه ما تنسهاش احنا لسا ما عرفناش كل حاجه عن البرنامج وابو عون قال لقي طريقه يحط كمدخلات او يطلع مخرجات يبقانستنا ونشوف
    سدقني مش كل حاجه بتبان زي ما بتشووفها اول مره لما تركز فيها تلاقيك شفت تفاصيل اكتر
    شويه صبر وربنا يسهل

حبيب قلبي حماده
    احلا حاجخ في الموضوع ان احنا الاتنين شكلنا ما بنمش خالص
    انا معاك طبعا صعب نرسم فايبو ل 10 نقط ونعتمد عليه بس لو لاحظت ان هوا عاملك شيت للدولار فيه ست عملات والفرنك 3 واليورو 5 والاسترليني 4
    انا ذكرت نقطع ان احنا مش هندهل اول ما يعطينا مثلا الدولا قوي قدام اليورو لا طبعا والف لا احنا هنستنا لما الدولار يدي قويه قدم الست عملات حلو كدا يبقا صعب الصفقه تعكس معانا مثلا 100 نقطه
    تانيا ما حدش قال انو احنا هنستغني عن التحليل الكلاسيكي عالشارت لانو هو الاساس هنكون راسمين اهم ترندات ودعوم ومقاومات
    تالتا البرنامج بشتغل والله اعلم على الديلي واليوم الافتتاح لليورو دولار كان1.4707
    وهوا دلوقت معطي الفايبو\البايفوت 50% =1.4701
    طيب دلوقت السعر714 والهاي716 واللو 685 والمعدل بينهم يطلع14700
    يعني في فرق عايزين بقا نلاحظ هل القيمه الي بيعطيها لسعر للفايبو \البايفوت 50% بتتغير مع تغير الرينج والهاي واللو بتاغ اليوم ولا لا
    لو بتتغير معناها في مشكله لو ما بتتغيرش معناها في اساس تاني لحسابها هو بيعملو وبالتالي لو ثابته يبقا باقي النسب الي بيحسبها تبقا ثابته ويمكن الاعتماد عليها بشكل اكبر
    كمان في حاجه عمرنا ما هنعتد على البنامج في تحديد الصفقه لكن هنعتمد عليه في تاكيد صحه الصفقه
    يعين اليومة فتح السوق وعدي دعم تحت السعر بمسافه وانا مقرر اخش لو الدعم اتكسراو اشتري لو الدعم صمد يبقا نبص عالبرنامج
    والله الدعم دا على اليورو دولار ابص في شيت الدولار قبل السعر ما يوصل بشويه واشوف وضع الدولار لو شفت انو شادد حيلو وقوي امام الازواج السته يبقا هيكون ناوي على كسر الدعم مش الارتداد لانو مستحيلوضع الدولار قدام اليورو يعاكس وضع الدولار ادام 6 عملات يعني يعاكس وحده اتنين مش كلهم ساعتها يكون البرنامج وفر علي الحيره في اني ادخل باي لتوقعي الارتداد او ادخل سل لتوقع الكسر
    حاجه اخرانيه ما تنسهاش احنا لسا ما عرفناش كل حاجه عن البرنامج وابو عون قال لقي طريقه يحط كمدخلات او يطلع مخرجات يبقانستنا ونشوف
    سدقني مش كل حاجه بتبان زي ما بتشووفها اول مره لما تركز فيها تلاقيك شفت تفاصيل اكتر
    شويه صبر وربنا يسهل
    اكيد هتلاقيه بيتغير
    لانه عمليا كأنه بيرسم فايبو جديد من الهاي للو
    ع العموم التجربة خير برهان وشوف بنفسك
    ومستنيين أبو عون نشوف تعديلاته ايه وانا لو في افكار في دماغي هقولك عليها ان شاء الله

لاااااااااااااااااااااااااااا انتا شكلك فعلا ما بتنمش
    طيب يا سيدي انا فعلا لقيتها بتتغير
    ولو فيها غلبه عليك ومادام انتا مش عايز تنام يا ريت تعمل زيي ودلوقت نركز على شيت الدولار وناخد برنت دلوقت صوره وصوره مع افتتاح السوق الاروبي وصوره مع افتتاح الامريكي ونشوف طبيعه التغيرات وكيف ممكن نستفيد وايه سلوم البرنامج في كل فتره من السوق
    ايه رايك ياباشا

لاااااااااااااااااااااااااااا انتا شكلك فعلا ما بتنمش
    طيب يا سيدي انا فعلا لقيتها بتتغير
    ولو فيها غلبه عليك ومادام انتا مش عايز تنام يا ريت تعمل زيي ودلوقت نركز على شيت الدولار وناخد برنت دلوقت صوره وصوره مع افتتاح السوق الاروبي وصوره مع افتتاح الامريكي ونشوف طبيعه التغيرات وكيف ممكن نستفيد وايه سلوم البرنامج في كل فتره من السوق
    ايه رايك ياباشا

لا نمت ماتقلقش وصحيت مع الافتتاح
    طب ما اقولك على فكرة بدل ما تفضل تستنـــــــى اوروبا واميركا
    فيه تحت هتلاقي هاي ولو وبيد وآسك
    اوكي
    افتح الشارت للعملات وروح على اي يوم الساعة 10 وخد الهاي واللو اللي اتكونو خلال اليوم قبل الساعة دي ومعاهم سعر الافتتاح وشوف كان مديك اشارة ايه وشوف السلوك اللي حصل بعديها
    وهكذا...
    بدل مالسه هستنى افتتاح لندن
    وقبل ماتعمل كده احفظ نسخة تانية من الفايل

الصورة الرمزية عمران حسن
    عمران حسن غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله

جزاك الله الف خير

اولا التحديث يتم الساعة الواحدة صباحا بتوقيت السعودية انتر بانك
    ثانيا البايفوت بدا بالنسبة للدولار من 1.4693 وظل يزيد كلما زاد ت كمية النقاط
    انا حاولات اقارن مع الاكشن فوركس تقريبا تتفق مع اليومي فارق 2 نقطة

و على هذا الاساس يتكون نقاط الدعم و المقاومة
    انا جربت على حسابي الحقيقي اذا كانت العمله يورو دولار و كانت بوزطيف الدولار ان تبيع اليورو من اعلى 50 فايبو تحقق هدفين
    مع ملاحظة ان بالامس كان الفايبو لليورو دولار 1.4741 - 1.4727 = 14 نقطة *3 = 42 فرق السعر من امس هذا كله === اذا نقص الفايبو من اليوم الذي قبله يساوي فان هاي اليوم اقل ب 44 نقطة تقريبا

و الله الموفق

الصورة الرمزية عمران حسن

بعد المشارك اعلاه الفايبو تغير انظر و لم تتغير النتيجة يعني نحن بصدد تحديد فايبو و عليه يكون البيع و الشراء

ملاحظه اخرى انه مهما كان السعر تغير لن تجد ان السعر يتخطى الدعم الاول و المقاومة الاولى

اخي عمران اشكرك على اهتمامك ومتابعتك بس بصراحه انا مش فاهم ملاحظتك في صالح البرنامج ولا ضدو لانو الوندوز عندي يادوب بقا بيشتغل والاكسل قلب عندك نوت بوك وكل حاجه في الوندوز باظت من كتر مكا تقلت عليه برامج وباتشات والشاي انسكب ىعلى الماوس والقهوه لسه ما شربتهاش فصبرك عليا شويا لحد ما ازبط الوندوز تاني وابدا اتابع من جديد معاكم واقدر افهم انتا معانا ولا علينا واستنو الملف التالت قريبا
    هوا انا وعدتكم انزلو من ليلتين بس للاسف والله ضيوف وارهاق والوندز عند معاي وعندي برنامج رابع ودلوقت في برنامج خامس والمفاجات ورا بعض فا استحملوني شوييييييييه بس

بس انا عندي طلب صغير بس
    ممكن حد يعلمني ازي ارد على مشاركات الاخوه كل واحد باقتباس مشاركتو في نفس الرد حاولت اعملها معرفتش
    اوعا حد يضحك عليا

الصورة الرمزية عمران حسن

اخي عمران اشكرك على اهتمامك ومتابعتك بس بصراحه انا مش فاهم ملاحظتك في صالح البرنامج ولا ضدو لانو الوندوز عندي يادوب بقا بيشتغل والاكسل قلب عندك نوت بوك وكل حاجه في الوندوز باظت من كتر مكا تقلت عليه برامج وباتشات والشاي انسكب ىعلى الماوس والقهوه لسه ما شربتهاش فصبرك عليا شويا لحد ما ازبط الوندوز تاني وابدا اتابع من جديد معاكم واقدر افهم انتا معانا ولا علينا واستنو الملف التالت قريبا
    هوا انا وعدتكم انزلو من ليلتين بس للاسف والله ضيوف وارهاق والوندز عند معاي وعندي برنامج رابع ودلوقت في برنامج خامس والمفاجات ورا بعض فا استحملوني شوييييييييه بس

بس انا عندي طلب صغير بس
    ممكن حد يعلمني ازي ارد على مشاركات الاخوه كل واحد باقتباس مشاركتو ابشر انت تامر امر في نفس الرد حاولت اعملها معرفتش
    اوعا حد يضحك عليا
    انت تضغط على اقتباس
    تظهر عندك الكتابه و المؤشر موجود تضعه في اي مكان و تكتب ردك وتعطيه اعتمد المشاركة و ياليت لو تكتبها بلون مختلف وخط يعني عندك ارقام فوق لتغيير الخط ثم حرف a لتغيير اللون

موفق ان شاء الله

انا مع الملف بس ياليت لو عندك موقع يحدد نقاط الدعم و المقاومكة غير الاكشن فوركس

بسم الله الرحمن الرحيم
    زي ما وعدتكم يا جماعه اضع بين يديكم ملف الاكسل الثالث وهو شبيه بالاولى لكن يتميز عنه بانه يحسب البايفوت والموفنق افريج 5 و20 و50 و100و200 ووضعهم بالنسبه لبعضهم البعض ومميزات اخرى وشرح طريقه تشغيله موجوده في شيت INSTRUCTION قي اسفل الملف
    ارجو الاطلاع عليه واي سوال او استفسار انا حاضر ولا ارجو منكم الا الدعاء وبالتوفيق
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

ايه مالك يا عم في ايه انتا هتاكلني ولا ايه؟
    صبح صبح يا عم الحج
    هوا الاكسل ما اشتغلش معاك ولا ايه
    بقولك ايه ما تجيب الكمبيوتر بتاعك ازبطهولك ب 100PIP

صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة