2 مرفق
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
بسم الله الرحمن ارحيم
يورو ين فريم الساعة
اكتمل تشكيل هارمونيك فراشة كماهو واضح بالشكل وبدأ السعر في اانعكاس ويدعم الانعكاس وجود دايفرجنس على الماكد
فاعتقد الزوج في هبوط الآن والهدف الأول هو خط الترند الصاعد من النقطتين A و C لشكل الفراشة المتشكل 127.70
ويوجد ايضا على فريم الاربع ساعات شكل فراشة ايضا اكتمل الضلع BC والآن باتجاه النقطة D ويوجد دايفرجنس واضح على الستوكاستيك ايضا ،، والستوكاستيك تقاطع فوق 80 وهذه اشارة اخرى للهبوط وسيحدد هدف هذا الشكل على كسر النقطة B عند سعر 123.46
ووقف الخسارة فوق نقطة C على الاربع ساعات بعشر نقاط يهني بحدود 128.00
والحمدلله
1 مرفق
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
السلام عليكم
اخواني الكرام و اخي ابو عبد الله للمتابعه على فريم الاربع ساعات البوند ين ان شاء الله بيع من النقطه سي
واليكم الشارت
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-0
السلام عليكم
اخواني الكرام و اخي ابو عبد الله للمتابعه على فريم الاربع ساعات البوند ين ان شاء الله بيع من النقطه سي
واليكم الشارت
بالتوفيق اخي محمد
كان الاستوب على الاربع ساعات كبير فدخلنا على الساعة
والنموذج تجاوز A بعدد بسيط من النقاط لا يضر مع وجود النموذج الكبير في صالح الصفقة
والله يقسم لنا من قضله ويبارك لنا ولكم
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعبدالله المرزوقي
بالتوفيق اخي محمد
كان الاستوب على الاربع ساعات كبير فدخلنا على الساعة
والنموذج تجاوز A بعدد بسيط من النقاط لا يضر مع وجود النموذج الكبير في صالح الصفقة
والله يقسم لنا من قضله ويبارك لنا ولكم
بالتوفيق ان شاء الله رب العالمين الى الاهداف
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
الاسترالي للبيع ان شاء الله
شارت الاربع ساعات
ياريت احد يرفق الشارت
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناشيء الفوركس
الاسترالي للبيع ان شاء الله
شارت الاربع ساعات
ياريت احد يرفق الشارت
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله
معلش يا استاذ ناشىء اخوك مبتداء
يعنى افهم من كلامك انى ادخل بيع على aud/usd دلوقتى السعر 0.9454 فى الحدود دى الان
والهدف كام والاستوب كام بعد اذنك تبع تحاليل الهارمونيك علشان انا متداء فى الهارمونيك لسة
مستى رد حضرتك ياريت دلوقتى علشان انت عارف الدقيقة بتفرق فى السوق دة
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
النموذج اخى ناشىء على الاربع ساعات
وياريت تدلنا هل ندخل بيع من دلوقتى ام نصبر حتى يتكمل الضلع bc
وفى انتظارك
https://forum.arabictrader.com/uploaded/22436_9.gif
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناشيء الفوركس
الاسترالي للبيع ان شاء الله
شارت الاربع ساعات
ياريت احد يرفق الشارت
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله
مرفق شارت الساعه ..... بالتوفيق
https://forum.arabictrader.com/uploaded/21017_au1.jpg
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spy123
معلش يا استاذ ناشىء اخوك مبتداء
يعنى افهم من كلامك انى ادخل بيع على aud/usd دلوقتى السعر 0.9454 فى الحدود دى الان
والهدف كام والاستوب كام بعد اذنك تبع تحاليل الهارمونيك علشان انا متداء فى الهارمونيك لسة
مستى رد حضرتك ياريت دلوقتى علشان انت عارف الدقيقة بتفرق فى السوق دة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elgear
اخواني الكرام
الزوج حقق نموذج بيعي على الساعه اي البيع من النقطه دي التي توازي النقطه سي على فريم الاربع ساعات
والله اعلم
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-0
اخواني الكرام
الزوج حقق نموذج بيعي على الساعه اي البيع من النقطه دي التي توازي النقطه سي على فريم الاربع ساعات
والله اعلم
ياريت اخى محمد ترفق الشارت
واكون شاكر ليك ..
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اخي الجير ان اصبت في التسميه
المشكله في ارفاق الشارت لك في هذه اللحظه لسبب اني هلخبطك و هتشعر انك في دوامه لكن راجع شارت الفرصه على الاربع ساعات في هذه المشاركه
https://forum.arabictrader.com/1624604-14809-post.html
وارجع الى رد اخي عبدالله المرزوقي على مشاركتي سوف تكتشف بنفسك ولنا تعقيب
ودمت
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-0
اخي الجير ان اصبت في التسميه
المشكله في ارفاق الشارت لك في هذه اللحظه لسبب اني هلخبطك و هتشعر انك في دوامه لكن راجع شارت الفرصه على الاربع ساعات في هذه المشاركه
https://forum.arabictrader.com/1624604-14809-post.html
وارجع الى رد اخي عبدالله المرزوقي على مشاركتي سوف تكتشف بنفسك ولنا تعقيب
ودمت
ولا يهمك اخى محمد
والمعرف الجيار مش الجير
:asvc:
ما افهم قصدك
ياريت توضح الفكره اكتر يا غالى
ولك جزيل الشكر ..
2 مرفق
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
الفكره اخي الجيار كالاتي
ان اخينا الدكتور محمد (ناشيء)اثابه الله و رزقه من فضله قال عن الهارمونيك ايه ان الناس بتدخل بعد تكون النموذج يعني من النقطه دي
الراجل قال لا وانا انتظر الدي ليه انا ادخل من النقطه سي الى اكتمال النموذج النهائي واخد في الاعتبار نماذج منتهيه على فريم كبير او في طور التكوين على فريم كبير ولا اخالفها الا في حالات تستاهل
طب يعني ايه قصدك من الكلام ؟؟؟ لو هتسال
يعني انك هتشتغل على نموذج لسه بيكون اخر ضلع فيه وهنشتغل على النقطه سي وصولا الى النقطه دي
طب والدخول بناء على ايه ان السعر يقرب من النقطه ايه بفارق 10 بيب ويكون اجمالي الاستوب في حدود من 30 الى 40 بيب
نفرض ان السي بعيده عن ايه اكتر من كده مثلا 80 بيب وانا على فريم 4 ساعات مثلا يبقى انزل الى فريم اقل من ده واشوف نموذج يكون مؤيد للنموذج اللى على الفريم الكبير وتكون سي قريبه من النقطه ايه
وهذا ما حدث ان نظرت الى فريم الاربع ساعات لزوج البوند ين ستجد نموذج هارمونيك يحاول الاكتمال ولكن مازال بعيدا عن النقطه ايه بفارق كبير من النقاط والهدف من المتاجره هنا هي تقليل الاستوب وزياده الربح واذا نزلت الى فريم الساعه لنفس الزوج هتجد ان السي اقتربت من النقطه ايه لنموذج ايضا يؤيد نموذج الاربع ساعات وهو ما اخبرني عنه اخي عبد الله المرزوقي وسوف احاول ارفاق الشارت باذن الله لتفهم الفكره
سيتبادر الى ذهنك سؤال هذا ما خفت منه انك هتقول طب ما النموذج اللى على فريم الساعه غير صحيح لان السي تعدت الايه واصبحت اكبر من واحد والرد بمنتهى البساطه ان الدخول كان مباشرة من اقترابها من النقطه ايه والسعر ارتفع بعد عقد الصفقه ولكن لم يضرب الاستوب الى الان على الرغم من كونه تعدى النقطه ايه لكن عادي ارجوا اني اكون اوضحت واي تعليق من الشباب المتابع او من اخي ناشيء ربما اكون انا ايضا اغفلت بعض الاشياء فيصححوا لي ولك معلوماتنا
وجزى الله الجميع خيرا
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-0
الفكره اخي الجيار كالاتي
ان اخينا الدكتور محمد (ناشيء)اثابه الله و رزقه من فضله قال عن الهارمونيك ايه ان الناس بتدخل بعد تكون النموذج يعني من النقطه دي
الراجل قال لا وانا انتظر الدي ليه انا ادخل من النقطه سي الى اكتمال النموذج النهائي واخد في الاعتبار نماذج منتهيه على فريم كبير او في طور التكوين على فريم كبير ولا اخالفها الا في حالات تستاهل
طب يعني ايه قصدك من الكلام ؟؟؟ لو هتسال
يعني انك هتشتغل على نموذج لسه بيكون اخر ضلع فيه وهنشتغل على النقطه سي وصولا الى النقطه دي
طب والدخول بناء على ايه ان السعر يقرب من النقطه ايه بفارق 10 بيب ويكون اجمالي الاستوب في حدود من 30 الى 40 بيب
نفرض ان السي بعيده عن ايه اكتر من كده مثلا 80 بيب وانا على فريم 4 ساعات مثلا يبقى انزل الى فريم اقل من ده واشوف نموذج يكون مؤيد للنموذج اللى على الفريم الكبير وتكون سي قريبه من النقطه ايه
وهذا ما حدث ان نظرت الى فريم الاربع ساعات لزوج البوند ين ستجد نموذج هارمونيك يحاول الاكتمال ولكن مازال بعيدا عن النقطه ايه بفارق كبير من النقاط والهدف من المتاجره هنا هي تقليل الاستوب وزياده الربح واذا نزلت الى فريم الساعه لنفس الزوج هتجد ان السي اقتربت من النقطه ايه لنموذج ايضا يؤيد نموذج الاربع ساعات وهو ما اخبرني عنه اخي عبد الله المرزوقي وسوف احاول ارفاق الشارت باذن الله لتفهم الفكره
سيتبادر الى ذهنك سؤال هذا ما خفت منه انك هتقول طب ما النموذج اللى على فريم الساعه غير صحيح لان السي تعدت الايه واصبحت اكبر من واحد والرد بمنتهى البساطه ان الدخول كان مباشرة من اقترابها من النقطه ايه والسعر ارتفع بعد عقد الصفقه ولكن لم يضرب الاستوب الى الان على الرغم من كونه تعدى النقطه ايه لكن عادي ارجوا اني اكون اوضحت واي تعليق من الشباب المتابع او من اخي ناشيء ربما اكون انا ايضا اغفلت بعض الاشياء فيصححوا لي ولك معلوماتنا
وجزى الله الجميع خيرا
تمام اخى محمد
وصلت الفكره يا غالى
يعنى باختصار
على سبيل المثال
نموذج اكتمل على فريم الساعه والدخول من D عند سعر مثلا 144.00
يقابله نموذج على فريم الاربع ساعات وتكون الضلع BC والدخول من C عند سعر 144.10
فى تلك الحاله فرق النقاط بسيط مع العلم ان C تجاوزت A بعدد بيسط من النقاط
وشكرا ليك يا غالى
وجزاك الله كل خير
تحياتى ..
رد: الهارمونيك طريقك للمليون بإذن الله
ممكن توضيح الروية للباوند لو ممكن حد عندة تصور لة يساعدنى انا محتار شوية اكون شاكر