صفحة 23 من 219 الأولىالأولى ... 13171819202122232425262728293373123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 331 إلى 345 من 3274
    الصورة الرمزية fxesary
    fxesary غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: ##الغواصة## تطبيقات عملية يومية لطريقة التحليل الكلي .

اخى الكريم ... دكتور ياسر .... بارك الله فيك على هذا الجهد وهذا الإبداع

ما فهمته ...
    1- إغلاق الداو على ارتفاع وإغلاق النيكى على ارتفاع...
    يؤدى إلى ارتفاع الدولار ين فى القترة الأمريكيه..........وانخفاض الدولار ين فى الفترة الاسيويه
    هنا أثر الداو فى الفتره الأمريكيه .... وأثر النيكى فى الفتره الآسيويه

2- إغلاق الداو على انخفاض وإغلاق النيكى على انخفاض ....
    يؤدى إلى انخفاض الدولار ين فى الفترتين الأمريكية والاسيويه
    هنا ظهر تأثير الداو فقط حيث لم يظهر تأثير النيكى فى اضعاف الين وبالتالى ارتفاع الزوج

3- إغلاق الداو على انخفاض وإغلاق النيكى على ارتفاع
    يؤدى إلى هبوط الدولار ين فى فترة أمريكا .... وصعوده فى قترة اليابان
    هنا أثر الداو فى الفترة الأمريكيه .... وأثر النيكى فى فترة اليابان

4- إغلاق الداو على ارتفا والنيكى على انخفاض
    يؤدى الى ارتفاع قوى جدا للدولار ين فى الفترتين الامريكية والاسيويه
    هنا ظهر تأثير الداو وتأثير النيكى

سؤالى ....
    هل كدا أنا فاهم صح ...... ولماذا الحاله رقم 2 مختلفة ....

أم أنا اللى فاهم غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الصورة الرمزية AYMAN_DOMAIN
    AYMAN_DOMAIN غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ياسلام ياجدعان هو ده الكلام الاصلى ابو تيكت مش شغل الاستوكات
    استفسار هل الهديه على الاميل ولا ابعتلك بياناتى للويسترن يونيون افتكر كويس

نتكلم جد شويه بقه هزرنا كتير لعبنا كتير
    واحد استفسار على السريع 00هل الاستراتيجية تبقى طالما ظل الدولار العملة القائدة وبالتالى السير وفق القائد ام ان تضائل الفارق بين اسعار الفائده خاصة بين الدولار والين قد يؤدى الى مشكلة خاصة ان مسلسل تقارب اسعار الفائده بينهم مازال مستمر وبالتالى مصالح التصدير والاستكراد والكارى والتبريد هتتغير فى تحريك نيكاى واعوانه
    واحد استفسار على البطئ مش عارف غلبت من تحديد مواعيد افتتاح الاسواق واقفالها مره صيفى ومره شيتوى وجرينتش وصومال
    ياريت سعادتك ومن غير نضع جدول يحل مشكلة البشرية مع المواعيد لكل الاسواق بتوقيت جرينتش

الصورة الرمزية maged88
    maged88 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

سيدى الفاضل اسمحلي أهنئك على هذا الموضوع فقلما اشارك فى منتدانا الحبيب على الرغم من عملي بالفوركس لمده طويله وحقيقه لأن كل المواضيع المطروحه مع إحترامي للزملاء تدور فى فلك واحد تقليدى مابين مؤشرات وماشابه من تحليل فني لكن حقيقه موضوعك أجبرني على المشاركه.

حقيقه لقد قرأت الملف وفهمت منه تماما كما فهم محمود حيث أن بدايه عمل الإستراتيجيه ذكرت حضرتك الأتي :
    1- اجعل بدايه عملك قبل بدايه اليابان بساعه.
    2- ابدأ بتحليل الداو ليوم غد محاوله للتنبؤ بالاتجاه.
    3- خد معطيات الداو وعلى أساسها حلل النيكي قبل أن تبدأ عملك.

أي أنني سأبدأ مع سوق اليابان وطبيعى أنني ساحلل نيكي نفس اليوم وليس نيكي الغد فى الوقت الذى لم يبدأ فيه السوق الأمريكي .

لذلك إذا كان العكس هو الصحيح كما ذكرت فى مشاركات سابقه بأن النيكي يتبع الداو أي داو اليوم ونيكي الغد فياريت يتم تعديل الشرح بالإستراتيجيه حتى تعكس هذا المعنى

وأخيرا أشكر لك حبك للخير لاخوانك و سأحاول أن أتعمق فى الدراسه معك على الرغم من عدم تفرغي لأني فعلا مقتنع بأني أمام واحد من كبار هذا السوق
    ربنا يوفقك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غواص بحر الفوركس مشاهدة المشاركة
    نقطة مهمه جدا يا محمود وكويس انك اثرتها النيكي اللي ارتفع ده اليوم اللي فات اما اللي احنا بنحلله هو اليوم القادم يعني نتيجة الداو اليوم تربطها مع تحليل النيكي اللي بعدها مش اللي قبلها
    فهمت تحلل شارت النيكي القادم كما في مشاركتي السابقة وتعرف النتيجة مسبقا وتقرنها بالداو وتطبق الاستراتيجية اوكي يا ملك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العسيرى مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم ... دكتور ياسر .... بارك الله فيك على هذا الجهد وهذا الإبداع

ما فهمته ...
    1- إغلاق الداو على ارتفاع وإغلاق النيكى على ارتفاع...
    يؤدى إلى ارتفاع الدولار ين فى القترة الأمريكيه..........وانخفاض الدولار ين فى الفترة الاسيويه
    هنا أثر الداو فى الفتره الأمريكيه .... وأثر النيكى فى الفتره الآسيويه

2- إغلاق الداو على انخفاض وإغلاق النيكى على انخفاض ....
    يؤدى إلى انخفاض الدولار ين فى الفترتين الأمريكية والاسيويه
    هنا ظهر تأثير الداو فقط حيث لم يظهر تأثير النيكى فى اضعاف الين وبالتالى ارتفاع الزوج
    هنا يظهر اثر الركود الامريكي في التاثير علي الشركلت اليابانية فهبوط النيكي ليس لضعف اليابان ولكن لضعف امريكا في هذه الحالة (مجامله) ولكن هذه المجاملة هي الحالة الوحيدة التي ينخفض فيها الدولار ين وهي حالة معروفة التاثير مسبقا

3- إغلاق الداو على انخفاض وإغلاق النيكى على ارتفاع
    يؤدى إلى هبوط الدولار ين فى فترة أمريكا .... وصعوده فى قترة اليابان
    هنا أثر الداو فى الفترة الأمريكيه .... وأثر النيكى فى فترة اليابان

4- إغلاق الداو على ارتفا والنيكى على انخفاض
    يؤدى الى ارتفاع قوى جدا للدولار ين فى الفترتين الامريكية والاسيويه
    هنا ظهر تأثير الداو وتأثير النيكى

سؤالى ....
    هل كدا أنا فاهم صح ...... ولماذا الحاله رقم 2 مختلفة ....

أم أنا اللى فاهم غلط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اهلا بيك ونورت الغواصة الرد في الاقتباس والباقي كله تمام الله يفتح عليك

الصورة الرمزية amr alaa
    amr alaa غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

معلش أستاذنا الله يبارك فيك حاجه تانيه إحنا إن شاء الله بعد مانحلل الداو والنيكاي ههنخش بيع ليوم الأثنين ونسيب أول شمعه من بداية السوق الأسيوي وندخل بيع للدولار ين وشراء لليورو دولار والجنيه دولار والإسترليني دولار والذهب لغايت الساعه عشره مع بداية إفتتاح السوق الأروبي لقينا السوق ماشي معانا نكمل في بقية الأهداف لقينا اليورو بدأ يضعف نخرج من الصفقه ونستنى إفتتاح السوق ألمريكي ونستنى ساعتين نشوف التحليل قلي إحنى حللنهاه على الداو هو هو قلي باين عندنا في الشارت ندخل مع التحليل أرجوالتصحيح منك أستاذنا بارك الله فيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AYMAN_DOMAIN مشاهدة المشاركة
    ياسلام ياجدعان هو ده الكلام الاصلى ابو تيكت مش شغل الاستوكات
    استفسار هل الهديه على الاميل ولا ابعتلك بياناتى للويسترن يونيون افتكر كويس

نتكلم جد شويه بقه هزرنا كتير لعبنا كتير
    واحد استفسار على السريع 00هل الاستراتيجية تبقى طالما ظل الدولار العملة القائدة وبالتالى السير وفق القائد ام ان تضائل الفارق بين اسعار الفائده خاصة بين الدولار والين قد يؤدى الى مشكلة خاصة ان مسلسل تقارب اسعار الفائده بينهم مازال مستمر وبالتالى مصالح التصدير والاستكراد والكارى والتبريد هتتغير فى تحريك نيكاى واعوانه
    واحد استفسار على البطئ مش عارف غلبت من تحديد مواعيد افتتاح الاسواق واقفالها مره صيفى ومره شيتوى وجرينتش وصومال
    ياريت سعادتك ومن غير نضع جدول يحل مشكلة البشرية مع المواعيد لكل الاسواق بتوقيت جرينتش
    يا عم انت ابن حلال والله لسة كنت علي بالي وانا باتغدي سمك وبقول فينك يا ايمن وكنت ناوي اجي بورسعيد يوم اتغدي معاك

شوف يا ايمون الاستراتيجية دي تبقي باذن الله للابد الدولار قائد غير قائد هي باقية باذن الله
    وبالنسبة لمواعيد البورصات انا ان شاء الله هاحضر جدول وانزله بكرة في الغواصة
    وحاول تنزل الافرنجي بقة تشتري بدلة غوص علشان انا حاجزلك كرسي معانا في الغواصة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maged88 مشاهدة المشاركة
    سيدى الفاضل اسمحلي أهنئك على هذا الموضوع فقلما اشارك فى منتدانا الحبيب على الرغم من عملي بالفوركس لمده طويله وحقيقه لأن كل المواضيع المطروحه مع إحترامي للزملاء تدور فى فلك واحد تقليدى مابين مؤشرات وماشابه من تحليل فني لكن حقيقه موضوعك أجبرني على المشاركه.

حقيقه لقد قرأت الملف وفهمت منه تماما كما فهم محمود حيث أن بدايه عمل الإستراتيجيه ذكرت حضرتك الأتي :
    1- اجعل بدايه عملك قبل بدايه اليابان بساعه.
    2- ابدأ بتحليل الداو ليوم غد محاوله للتنبؤ بالاتجاه.
    3- خد معطيات الداو وعلى أساسها حلل النيكي قبل أن تبدأ عملك.

أي أنني سأبدأ مع سوق اليابان وطبيعى أنني ساحلل نيكي نفس اليوم وليس نيكي الغد فى الوقت الذى لم يبدأ فيه السوق الأمريكي .

لذلك إذا كان العكس هو الصحيح كما ذكرت فى مشاركات سابقه بأن النيكي يتبع الداو أي داو اليوم ونيكي الغد فياريت يتم تعديل الشرح بالإستراتيجيه حتى تعكس هذا المعنى

وأخيرا أشكر لك حبك للخير لاخوانك و سأحاول أن أتعمق فى الدراسه معك على الرغم من عدم تفرغي لأني فعلا مقتنع بأني أمام واحد من كبار هذا السوق
    ربنا يوفقك

اولا :اهلا بيك ويشرفني ويسعدني مشاركتك معي
    ثانيا: بالنسبة للتحليل فيجب ملراعاة الاتي .
    1- عند بداية عملنا نحلل داو اليوم ونيكي اليوم (الداو هايكون اغلق والنيكي لسة هايبدا )يعني احنا هانكون عارفين نتيجة الداو وهانتنبا بتحليل النيكاي لنفس اليوم الكلام ده هايخلينا نعرف خط سير الزوج لغاية بدايه امريكا في اليوم التالي . تمام
    2- اذا فتح الله علينا وقدرنا نحلل داو الغد فاحنا كدة قدرنا نعرف اتجاه الزوج لغاية اغلاق امريكا وهي دي الغنيمة الكبيرة ان اليوم كله يبقي كتاب مفتوح قدامك
    ياريت تبعت تقوللي وصلت المعلومة ولا لاة ؟
    تقبل تحياتي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr alaa مشاهدة المشاركة
    معلش أستاذنا الله يبارك فيك حاجه تانيه إحنا إن شاء الله بعد مانحلل الداو والنيكاي ههنخش بيع ليوم الأثنين ونسيب أول شمعه من بداية السوق الأسيوي وندخل بيع للدولار ين وشراء لليورو دولار والجنيه دولار والإسترليني دولار والذهب لغايت الساعه عشره مع بداية إفتتاح السوق الأروبي لقينا السوق ماشي معانا نكمل في بقية الأهداف لقينا اليورو بدأ يضعف نخرج من الصفقه ونستنى إفتتاح السوق ألمريكي ونستنى ساعتين نشوف التحليل قلي إحنى حللنهاه على الداو هو هو قلي باين عندنا في الشارت ندخل مع التحليل أرجوالتصحيح منك أستاذنا بارك الله فيك

الله يفتح عليك اكن انا عايزك دلوقتي تسمي بالله وتبدا تحللي الازواج الاتية ليوم الاثنين علشان نعمل تجربة صح.

الدولار / ين
    المجنون
    الباوند /دولار
    اليورو/ دولار
    الكندي
    وتديني تقرير منظم ومفصل عن اليوم
    ماشي يا بطل

الصورة الرمزية amr alaa

الله يفتح عليك اكن انا عايزك دلوقتي تسمي بالله وتبدا تحللي الازواج الاتية ليوم الاثنين علشان نعمل تجربة صح.

الدولار / ين
    المجنون
    الباوند /دولار
    اليورو/ دولار
    الكندي
    وتديني تقرير منظم ومفصل عن اليوم
    ماشي يا بطل
    جزاك الله خيرآ أستاذنا أبو عمر بس أنا كل قلي أعرفه في التحليل أرسم ترند للزوج ولو كسره يكون الهدف أول مقاومه والإستوب أول دعم والعكس في حالت البيع لاكن إن شاء الله هحاول أحلل النهارده معتمدآ على المعطيات قلي عندنا إلى الأن كنت عايز أعرف إيه رأي حضرتك في الطريقه ديه لغايت إن شاء الله لما أقوي نفسي أكتر في التحليل الكلاسيكي

الصورة الرمزية محمود علي
    محمود علي غير متواجد حالياً عضو نشيط

اعتذر اني مش هقدر احلل الباقي النهاردة لان عندي امتحان بكرة في الكلية والله بس لو ربنا سهل ممكن اعرف اخطفهم في وقت الراحة
    ولو الغواص الكبير يقولي الاقي شارتات البترول والسلع بانواعها فين عشان ابقى احللهم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr alaa مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرآ أستاذنا أبو عمر بس أنا كل قلي أعرفه في التحليل أرسم ترند للزوج ولو كسره يكون الهدف أول مقاومه والإستوب أول دعم والعكس في حالت البيع لاكن إن شاء الله هحاول أحلل النهارده معتمدآ على المعطيات قلي عندنا إلى الأن كنت عايز أعرف إيه رأي حضرتك في الطريقه ديه لغايت إن شاء الله لما أقوي نفسي أكتر في التحليل الكلاسيكي

يا عمور انا مش باقولك كلاسيكي انا باقول وفقاللاستراتيجية يعني تقوللي وفقا لتركيب العلاقات بين الدولار ين ايه اللي هايحصل لباقي الازواج المذكورة لو فهمت الاستراتيجية صح هاتقدر تحلل اي زوج وفقا للاستراتيجية في ثانية واحدة من غير ولا كلاسيكي ولا مؤشرات ولا اليوت ولا فيبوناتشي ولا اي حاجة بس حلل علي شارت نظيف وارسم ترنداتك فقط لاغير وطبق الاستراتيجية وحدد اهدافك

الصورة الرمزية amr alaa

يا عمور انا مش باقولك كلاسيكي انا باقول وفقاللاستراتيجية يعني تقوللي وفقا لتركيب العلاقات بين الدولار ين ايه اللي هايحصل لباقي الازواج المذكورة لو فهمت الاستراتيجية صح هاتقدر تحلل اي زوج وفقا للاستراتيجية في ثانية واحدة من غير ولا كلاسيكي ولا مؤشرات ولا اليوت ولا فيبوناتشي ولا اي حاجة بس حلل علي شارت نظيف وارسم ترنداتك فقط لاغير وطبق الاستراتيجية وحدد اهدافك
    طمنتين أستاذنا بارك الله فيك إن شاء الله هحللهم النهارده ووافي حضرتك بنتائج إن شاء الله

الصورة الرمزية maged88
    maged88 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اولا :اهلا بيك ويشرفني ويسعدني مشاركتك معي
    ثانيا: بالنسبة للتحليل فيجب ملراعاة الاتي .
    1- عند بداية عملنا نحلل داو اليوم ونيكي اليوم (الداو هايكون اغلق والنيكي لسة هايبدا )يعني احنا هانكون عارفين نتيجة الداو وهانتنبا بتحليل النيكاي لنفس اليوم الكلام ده هايخلينا نعرف خط سير الزوج لغاية بدايه امريكا في اليوم التالي . تمام
    2- اذا فتح الله علينا وقدرنا نحلل داو الغد فاحنا كدة قدرنا نعرف اتجاه الزوج لغاية اغلاق امريكا وهي دي الغنيمة الكبيرة ان اليوم كله يبقي كتاب مفتوح قدامك
    ياريت تبعت تقوللي وصلت المعلومة ولا لاة ؟

تقبل تحياتي
    وصلت وربعت ، تمام التمام .

هل ياتري قمت بدراسه ومحاوله ربط تقارير الكوت الأسبوعيه مع الإستراتيجيه من قبل ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mastermind_00 مشاهدة المشاركة
    اعتذر اني مش هقدر احلل الباقي النهاردة لان عندي امتحان بكرة في الكلية والله بس لو ربنا سهل ممكن اعرف اخطفهم في وقت الراحة
    ولو الغواص الكبير يقولي الاقي شارتات البترول والسلع بانواعها فين عشان ابقى احللهم

الله يوفقك يارب لاة يا عم النهاردة راحة خلص امتحانك وبكرة حلل براحيت التحليل مش هايطير المهم انك تكون فاهم الاستراتيجية كويس هو ده اللي يهمني

وتحليل النفط والسلع واسواق الفيوتشر هاتلاقيها في موقع وول ستريت وموقع بلومبرج

وربنا معاك بكرة وترفع راسنا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maged88 مشاهدة المشاركة
    وصلت وربعت ، تمام التمام .

هل ياتري قمت بدراسه ومحاوله ربط تقارير الكوت الأسبوعيه مع الإستراتيجيه من قبل ؟

الحمد لله انها وصلت وبالنسبة للكوت لم افكر بصراحة في ربطها ولكني ساحاول واي جديد ساوافيكم به وعايزين اجتهاداتكم انتم بقة معايا علشان نكون متطورين دايما ان شاء الله وبالتوفيق يا ميجو