صفحة 340 من 373 الأولىالأولى ... 240290330334335336337338339340341342343344345346350 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 5,086 إلى 5,100 من 5592
    الصورة الرمزية خيال2008
    خيال2008 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: المجنون هذا الاسبوع

اخواني

الحكيم و الفقير و المستحيل و بيل كلهم ما قصرو

لكن يجب علينا ان نتعلم و لا تنتظر من يقولك ادخل و اخرج من السوق

التحليل الفنى و الموجى ليس بالصعب

و لكن يلزمة الدراسة و المتابرة للتعلم

دمتم بكل ود

الصورة الرمزية mohands_moslim
    mohands_moslim غير متواجد حالياً عضو نشيط

Cool رد: المجنون هذا الاسبوع

والله انتوا ناس غريبه قوى
    بدل ما توقعدوا تستأنوا توصيات وكده كل واحد يتعلم التحليل بنفسه وتبقى درجه المخاطره لنفسه والمكسب لنفسه ومينفعش بصراحه اللى بيحصل ده لو الاساتذه اللى بيحطوا توصياتهم هنا انقطعوا ولا اعتزلوا او اى سبب خلاهم ميحضروش للمنتدى هتعملوا ايه ساعتها !!!
    كل واحد يحط ايده على خده ويقعد يلطم ويستأنى الفرج حد يدخل يقوله ده طالع وده نازل او اى حاجه
    التحليل الموجى علم كبير وله اصوله مش اى خمس حركات تبقى دافعه وكل حركه لها حيثياتها وكل نقطه المجنون بيتحركها بيتحركها علشان سبب

ياريت تركزوا شويه وتبعدوا عن حكايه التوصيات

انا اسف اذا كلامى حيزعل حد بس دى الحقيقه وربنا يوفق الجميع

الصورة الرمزية golden2000
    golden2000 غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohands_moslim مشاهدة المشاركة
    بدل ما توقعدوا تستأنوا توصيات وكده كل واحد يتعلم التحليل بنفسه وتبقى درجه المخاطره لنفسه والمكسب لنفسه ومينفعش بصراحه اللى بيحصل ده لو الاساتذه اللى بيحطوا توصياتهم هنا انقطعوا ولا اعتزلوا او اى سبب خلاهم ميحضروش للمنتدى هتعملوا ايه ساعتها !!!
    كل واحد يحط ايده على خده ويقعد يلطم ويستأنى الفرج حد يدخل يقوله ده طالع وده نازل او اى حاجه
    التحليل الموجى علم كبير وله اصوله مش اى خمس حركات تبقى دافعه وكل حركه لها حيثياتها وكل نقطه المجنون بيتحركها بيتحركها علشان سبب

والله اتفق معك
    بس المشكلة اننا عندنا احتمالين عكس بعض اليوتيا
    الاول اني في c من الرابعة من الخامسة علي الديلي و بعدها خامسه هبوط والهدف 175
    والتاني اننا خلصنا هبوط وهننطلق لفوق ضعود
    السيناروهين عكس بعض والاستوب عالي
    ومش عارفين هياخد اي طريق
    دي المشكلة
    كلاسيكيا مفيش اي اشكال مكملة او عاكسة او حتي قنوات

الصورة الرمزية hre007
    hre007 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hre007 مشاهدة المشاركة
    الاخوة الاعزاء ..

طبعا بعد الشكر لله ثم بيل حبيبي الي دخلت وراه علطول التريدة الحاليه والحمد لله عامله 529 نقطة حتي الان.. لله الحمد والشكر
    ارجو لو يفيدني احد كيفية تعلم موجات اليوت حتي لا اكون مثل الاعمي في هذا البحر الاليوتي ..
    ولو كتب عربي يكون ذي الفل ..
    ويا سلام لو بيل او حكيم او الفقي الي الله "وكلنا فقراء الي الله "
    لو يخصص موضوع لتعليم موجات اليوت من الالف الي الياء
    وممكن ينسقم مع بعض و يتناوبوا الدروس لو كانم مشغولين
    حيكون موضوع اكثر شموليه .. وخيركم من تعلم العلم وعلمه.

بارك الله فيكم وبارك لكم وأثابكم الجنه

والله انا بديت وطلبت عمل ورشة للتعليم مواجات اليوت بس للأسف لم اجد رد الا من Islam4ever
    جزاه الله خيرا أمدني بكتاب لموجات اليوت عربي .. ولكن للأسف كتاب غير مكتمل بس ممكن افهم على الاقل... له خالص الشكر..
    و يا ريت لو تبتدي انت الموضوع وندرس الموجات مع بعض حتكون بداية كويسه ...
    ويجزاك الله خير عنا

Cool رد: المجنون هذا الاسبوع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة golden2000 مشاهدة المشاركة
    والله اتفق معك
    بس المشكلة اننا عندنا احتمالين عكس بعض اليوتيا
    الاول اني في c من الرابعة من الخامسة علي الديلي و بعدها خامسه هبوط والهدف 175
    والتاني اننا خلصنا هبوط وهننطلق لفوق ضعود
    السيناروهين عكس بعض والاستوب عالي
    ومش عارفين هياخد اي طريق
    دي المشكلة
    كلاسيكيا مفيش اي اشكال مكملة او عاكسة او حتي قنوات
    اولا شوف احنا النزول كده خلاص اكتمل ان شاء الله ولو حصل اى نزول فهيبقى فى الاساس نزول تصحيحى مش اكتر على شارت الاربع سااعات الزوج صحح الموجه الرابعه بنموذج من فلات غير منتظم وعلشان كده موصلش لهدف بيل جيتس النهائى عند 195 ودخلنا فى خامسه خلفيه وكان واضح جداا من تركيبها الداخلى ان احنا فى خامسه من خامسه وكان من الطبيعى جداا انك تشوف حركه عنيفه بعد النزول ده على الاقل اعتبره صعود تصحيحى لدرجه موجيه ااقل مثلا وده اللى حصل وطلع عمل الA اماميه ودخل فى B زجزاج والى احنا فيها دى السى وبتستهدف بشكل نهائى والله اعلم المنطقه 199.02 وكحد اقصى 200.24 و202.25 دى نقاط للهيستوجرام السعرى للموجه السى اللى ممكن تنتهى عندها انما على المدى القصير التفصيلى ممكن اوى تكون الموجه اللى احنا فيها دلوقتى على شارت الربع ساعه دى موجه مثلثيه ودى تخلى ان هدفنا هيوصل ل198 هدف خامسه فى تالته ومن هناك ممكن نفكر بتصحيح 200 نقطه على الاقل يعنى موضوع الجاب ده ممكن ميحصلش ولو حصل مش هينزل كتير

شوفت بقى يا عم جولدن الحركه تفسيرها صعبه ازاى على المدى القصير وانك علشان تفسرها دماغك دى هتبقى بطيخه هو يا ترى خلص التالته من التالته من السى التصحيحه ولا لسه طيب هو كده هيروح فين وهيجى منين ولما يوصل ل202 هيروح لفين يا ترى هيكمل ويبقى كل ده اولى فى درجه متوسطه
    ولا هيروح ينزل فى موجه سوبر سيكل جديده
    علشان كده انا كنت حاسس ان الورشه دى ماشيه معاكم الايام اللى فاتت بالبركه لأن الهبوط ده اساسيا متوقع واليوتيا زجزاج متوقع برضه يعنى كلها قايمه من الاول على فكره الهبوط وازاى تصطادوه من نقطه كذا علشان هدفنا لتحت وفعلا الاساتذه اللى هنا جزاهم الله خير حذروا الناس من الشراء
    ومن اكتر عيوب الترقيم اليدوى ازاى تتأكد من ان الموجه دى انتهت يا ترى لما تخترق هاى كذا وممكن تخترقه وترجع تانى ويا ترى هتبدأ العد منين من قاع اللى هنا ولا القمه اللى هناك
    معلش متفتكرش انى بحاول اعقدك ولا حاجه ابدا والله الحكايه كلها انكم مستسهلين اليوت اوى
    اقرأوا كتير عنه وشوفوا بنفسكم ترتيب الحركه راح يبقى ازاى والموجه دى المفروض مكانها ميبقاش هنا وكده
    ويلا يا عم الحج خمس موجات فوق تبقى دافعه يلا نبقى نخش بعد التصحيح وهيهههه طلعت دافعه الف مبروك انا مش عارف ااقولك ايه بس المفروض الاساتذه اللى فتحوا الموضوع مييسيبهوش كده يضرب يقلب والا خلاص انتوا كمان تنسوا موضوع الورشه ده لأن الموضوع قايم على فكره الهبوط وخلاص الهدف بتاعهم وصل ومتشكرين ونقفل الموضوع ونشوف حركه جديده ونفتحلها موضوع جديد وتخلص الفرصه يبقى تماام اوى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hre007 مشاهدة المشاركة
    والله انا بديت وطلبت عمل ورشة للتعليم مواجات اليوت بس للأسف لم اجد رد الا من Islam4ever
    جزاه الله خيرا أمدني بكتاب لموجات اليوت عربي .. ولكن للأسف كتاب غير مكتمل بس ممكن افهم على الاقل... له خالص الشكر..
    و يا ريت لو تبتدي انت الموضوع وندرس الموجات مع بعض حتكون بداية كويسه ...
    ويجزاك الله خير عنا

والله انا كنت بدأت فى منتدى مجاور فعلا اكتب دروس وكده وصدقنى الموضوع مكنش سهل يا دوب وصلت للزجزاج ورحت نايم فى الخط مقدرتش اكمل

الصورة الرمزية hre007

والله انا كنت بدأت فى منتدى مجاور فعلا اكتب دروس وكده وصدقنى الموضوع مكنش سهل يا دوب وصلت للزجزاج ورحت نايم فى الخط مقدرتش اكمل
    يا عمنا حاول بس واحنا حنسعدك عشان تكمل ...
    قصدي لما تلاقينا شاطرين حتاخد موجة دافعة تخليك تكمل.
    وممكن تقسم الموضوع لفقرات على هيئة وورد مثلا او اكروبات
    واحنا نذاكر لوحدنا ونفتح حلقة للمناقشة وتصحيح الفهم وده حيكون اسهل معاك
    فكر بس وربنا يهديك للخير ان شاء الله
    والله خسارة اني مش مدرس

الصورة الرمزية hre007

لا اله الا الله
    سبحان من له الدوام
    شكرا لأصحاب الموضوع على كل حال
    جزاهم الله كل خير

اولا شوف احنا النزول كده خلاص اكتمل ان شاء الله ولو حصل اى نزول فهيبقى فى الاساس نزول تصحيحى مش اكتر على شارت الاربع سااعات الزوج صحح الموجه الرابعه بنموذج من فلات غير منتظم وعلشان كده موصلش لهدف بيل جيتس النهائى عند 195 ودخلنا فى خامسه خلفيه وكان واضح جداا من تركيبها الداخلى ان احنا فى خامسه من خامسه وكان من الطبيعى جداا انك تشوف حركه عنيفه بعد النزول ده على الاقل اعتبره صعود تصحيحى لدرجه موجيه ااقل مثلا وده اللى حصل وطلع عمل الA اماميه ودخل فى B زجزاج والى احنا فيها دى السى وبتستهدف بشكل نهائى والله اعلم المنطقه 199.02 وكحد اقصى 200.24 و202.25 دى نقاط للهيستوجرام السعرى للموجه السى اللى ممكن تنتهى عندها انما على المدى القصير التفصيلى ممكن اوى تكون الموجه اللى احنا فيها دلوقتى على شارت الربع ساعه دى موجه مثلثيه ودى تخلى ان هدفنا هيوصل ل198 هدف خامسه فى تالته ومن هناك ممكن نفكر بتصحيح 200 نقطه على الاقل يعنى موضوع الجاب ده ممكن ميحصلش ولو حصل مش هينزل كتير

شوفت بقى يا عم جولدن الحركه تفسيرها صعبه ازاى على المدى القصير وانك علشان تفسرها دماغك دى هتبقى بطيخه هو يا ترى خلص التالته من التالته من السى التصحيحه ولا لسه طيب هو كده هيروح فين وهيجى منين ولما يوصل ل202 هيروح لفين يا ترى هيكمل ويبقى كل ده اولى فى درجه متوسطه
    ولا هيروح ينزل فى موجه سوبر سيكل جديده
    علشان كده انا كنت حاسس ان الورشه دى ماشيه معاكم الايام اللى فاتت بالبركه لأن الهبوط ده اساسيا متوقع واليوتيا زجزاج متوقع برضه يعنى كلها قايمه من الاول على فكره الهبوط وازاى تصطادوه من نقطه كذا علشان هدفنا لتحت وفعلا الاساتذه اللى هنا جزاهم الله خير حذروا الناس من الشراء
    ومن اكتر عيوب الترقيم اليدوى ازاى تتأكد من ان الموجه دى انتهت يا ترى لما تخترق هاى كذا وممكن تخترقه وترجع تانى ويا ترى هتبدأ العد منين من قاع اللى هنا ولا القمه اللى هناك
    معلش متفتكرش انى بحاول اعقدك ولا حاجه ابدا والله الحكايه كلها انكم مستسهلين اليوت اوى
    اقرأوا كتير عنه وشوفوا بنفسكم ترتيب الحركه راح يبقى ازاى والموجه دى المفروض مكانها ميبقاش هنا وكده
    ويلا يا عم الحج خمس موجات فوق تبقى دافعه يلا نبقى نخش بعد التصحيح وهيهههه طلعت دافعه الف مبروك انا مش عارف ااقولك ايه بس المفروض الاساتذه اللى فتحوا الموضوع مييسيبهوش كده يضرب يقلب والا خلاص انتوا كمان تنسوا موضوع الورشه ده لأن الموضوع قايم على فكره الهبوط وخلاص الهدف بتاعهم وصل ومتشكرين ونقفل الموضوع ونشوف حركه جديده ونفتحلها موضوع جديد وتخلص الفرصه يبقى تماام اوى

والله كلام جميل وكلام معقول مقدرش اقول حاجة عنه
    بس حط احتمال لو 1 %
    اننا ممكن نشوف 175 كخامسة في خامسة
    والاحتمال ده يتلغي بنسبة لي لو كسر 204.57

Thumbs up رد: المجنون هذا الاسبوع

والله كلام جميل وكلام معقول مقدرش اقول حاجة عنه
    بس حط احتمال لو 1 %
    اننا ممكن نشوف 175 كخامسة في خامسة
    والاحتمال ده يتلغي بنسبة لي لو كسر 204.57
    خليها لو اخترق 206.50 انا معاك ان كان هدفه الاساسى 176 او 175 على حسب تحليلك لكن برضه السى ممكن تفشل ومتوصلش لأهدافها كامله وانا دلوقتى ادامى هدف ال200 وال 202 ويارب يوصلها ودى مش توصيه انا ديموووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

خليها لو اخترق 206.50 انا معاك ان كان هدفه الاساسى 176 او 175 على حسب تحليلك لكن برضه السى ممكن تفشل ومتوصلش لأهدافها كامله وانا دلوقتى ادامى هدف ال200 وال 202 ويارب يوصلها ودى مش توصيه انا ديموووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
    لو سمحتلي باستفسار
    لو حصل تداخل بين الرابعة والتانية في ناس بتقول الخامسة بتنقطع و في ناس بتقول متنقطعش
    ماهو الوضع في المجنون لان محصليش الشرف وحصل تقاطع مهايا قبل كده
    ومعلش هزود حتة صغيرة
    لو الويفة الاولي خدت من الوقت سنة مش التانية المفروض تكون في نفس الحدود
    آخر تعديل بواسطة golden2000 ، 22-09-2008 الساعة 08:16 PM

هل سنشاهد 191.00 والله تعالى اعلم .............دعونا نراقب

Wink رد: المجنون هذا الاسبوع

لو سمحتلي باستفسار
    لو حصل تداخل بين الرابعة والتانية في ناس بتقول الخامسة بتنقطع و في ناس بتقول متنقطعش
    ماهو الوضع في المجنون لان محصليش الشرف وحصل تقاطع مهايا قبل كده
    ومعلش هزود حتة صغيرة
    لو الويفة الاولي خدت من الوقت سنة مش التانية المفروض تكون في نفس الحدود

ياباشا سعاتك التداخل فى الموجه الدافعه بين الموجه التانيه والموجه الرابعه بيبقى مقبول الى حد ما طالما الارتداد من قمه الموجه التانيه وحدوث تداخل بسيط بينهم لاينفى كونها دافعه انما التداخل الكلى ينفى الموجه بالكامل من حيث كونها دافعه ويخلينا نفكر اذا كانت هى قطريه اماميه او خلفيه على حسب موضعها وتركيبها الداخلى
    بالنسبه للزمن الموجى منقدرش نحكم على الويفه التانيه تاخد كام بالزبط غير لما تنتهى بالكامل لأن احيانا الموجه التانيه بتاخد تركيب الفلات فى بنائها الداخلى ودى بتاخد وقت طويل فى تكوينها اللى اقدر احكم عليها شخصيا هى مده الخامسه بالنسبه للأولى والرابعه بالنسبه للتانيه والاعتماد على التالته احيانا معلش مش قادر اوضحلك قوى لأنى مستعجل وخارج وقولت ارد عليك على السريع كده وان شاء الله هردلك على النقطه دى بالتفصيل

ما رايكم في هذا المثلث؟؟؟؟؟
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة untitled.JPG‏  

الصورة الرمزية بدر العبدالله
    بدر العبدالله غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اعتقد ان المجنون على شارت الساعه بدا من الانتهاء من تكوين شكل استمراري لما قبله وهو الصعود( المستطيل او التماسك ) تحقق هدف النموذج عند 200 مرهون باختراق المقاومة 197
    الدخول باي بعد اعادة اختبار نقطة المقاومة للمستطيل

شاهد الرسم للتوضيح اكثر
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة gbpjpy.png‏  

الصورة الرمزية silvermoon9002
    silvermoon9002 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

استاذي بدر العبدلله ليش ما نقول هبوط
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة untitled44444.JPG‏