صفحة 468 من 883 الأولىالأولى ... 368418458462463464465466467468469470471472473474478518568 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 7,006 إلى 7,020 من 13243
    الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

افتراضي رد: هذه طريقتي يا مراقب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة remo مشاهدة المشاركة
    فعلا يا رونا عندك حق وانا عشان كدة حاطط لاينين او خطين على القاعين باللون الازرق ودة هيفيدنا كتير وممكن اول نقطة خروج تبقى عند الدعم الاول والله الموفق

طيب تمام وخد بالك الهدف الاول مش 50 عشان الدعم المهبب هيبقى 40 مبدئيا تحسبا للارتداد ده لو حصل ونزل أساسا
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية Dr.SoNiC
    Dr.SoNiC غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخيرا وصلت الصفحة الاخيرة....

ازيكم يا شباب وحشتونى و وحشتنى القعدة معاكم
    انا قرأت حوالى 40 صفحة عشان اعرف اللى حصل ايه و فى كل صفقة فايزة كنت بفرح جدا و مع كل صفقة خاسرة كنت بزعل جدا برده و مع الجمل من عينة " ايه رأيكم يا شباب نغلق الاّن بالخسارة دى ولا نستنى تصحيح" و " لا تقلقو يا شباب ان شاء الله خير " و " اما مارجن كول اما هدف" كنت بقلق جدااااااااابقاعندى ( conditioned reflex ) للجمل دى

انا دخلت امبارح على التشارت و لقيت ان مفيش قاع ولا قمة عدل اتكون

كمان المجنون طالع اوى و نازل اوى و فى زمن بسيط يعنى الامور مش مستقرة عشان كدا فضلت مدخلش و ادخل النهاردة اشوف ابن المجنونة عمل ايه و انتو عملتو ايه
    مبروك للى حقق ربح فى اليومين دول كان الامور صعبة جدا و لكل اللى خسرو او جالهم مارجن كول الانتقام من السوق والدخول عكس ترند هابط قوى هو سبب الخسارة مش بسبب سوء او عيب فى الطريقة ولا توجد طريقة هدفها 100 % يعنى لو نخلينا دايما مع الترند فى الايام السودة دى دا اقتراحى فى القضية قسموها انتو و اختارو اللى انتو عاوزينه

سلامى لكل حبايبى و بالتوفيق ان شاء الله و نعود بعد الفاصل انزل بالاعلانات يبنى

الصورة الرمزية ابو حسن
    ابو حسن غير متواجد حالياً عضو نشيط

للضحك لا غير

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.png‏  
    آخر تعديل بواسطة ابو حسن ، 17-01-2008 الساعة 08:54 PM

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.SoNiC مشاهدة المشاركة
    اخيرا وصلت الصفحة الاخيرة....

ازيكم يا شباب وحشتونى و وحشتنى القعدة معاكم
    انا قرأت حوالى 40 صفحة عشان اعرف اللى حصل ايه و فى كل صفقة فايزة كنت بفرح جدا و مع كل صفقة خاسرة كنت بزعل جدا برده و مع الجمل من عينة " ايه رأيكم يا شباب نغلق الاّن بالخسارة دى ولا نستنى تصحيح" و " لا تقلقو يا شباب ان شاء الله خير " و " اما مارجن كول اما هدف" كنت بقلق جدااااااااابقاعندى ( conditioned reflex ) للجمل دى

انا دخلت امبارح على التشارت و لقيت ان مفيش قاع ولا قمة عدل اتكون

كمان المجنون طالع اوى و نازل اوى و فى زمن بسيط يعنى الامور مش مستقرة عشان كدا فضلت مدخلش و ادخل النهاردة اشوف ابن المجنونة عمل ايه و انتو عملتو ايه
    مبروك للى حقق ربح فى اليومين دول كان الامور صعبة جدا و لكل اللى خسرو او جالهم مارجن كول الانتقام من السوق والدخول عكس ترند هابط قوى هو سبب الخسارة مش بسبب سوء او عيب فى الطريقة ولا توجد طريقة هدفها 100 % يعنى لو نخلينا دايما مع الترند فى الايام السودة دى دا اقتراحى فى القضية قسموها انتو و اختارو اللى انتو عاوزينه

سلامى لكل حبايبى و بالتوفيق ان شاء الله و نعود بعد الفاصل انزل بالاعلانات يبنى

أهلا يادكتور أحمد:

وحشتنا ياراجل والله انا كنت ناوية أسأل عليك لو مظهرتش انهاردة كمان

بالنسبة للمجنون هو كويس وبخير وصحته زى الفل بس هو اتهبل مننا انهاردة وانا اكتشفت الغلطة اللى وقعنا فيها وليه اتضرب ستوبنا ...

ومع انى مدايقة جدا من التعليقات اللى حصلت بعد ضرب الستوب ومش هعلق عليها

بس اى طريقة فى العالم لازم زى مافيها صفقات ناجحه تكون فيها صفقات خاسرة المهم الرابحة تكون اكتر ومجموعها النهائى ارباح ...

احنا لما كنا بنخرج بربح كنا بنقعد نفرح ونغنى ونهيص ونشكر فى نباهتنا وشطارتنا اننا عرفنا ندخل بدرى وعرفنا نخطف وعرفنا وعرفنا

ولما ضربلنا ستوب بقت العيب فى الطريقة

عموما الحمد لله انهاردة خسارة نخصمها من ربح امبارح واول واول وهنلاتقى برده الصافى ربح الحمد لله يعنى اللى عطيتهولنا الطريقة استردت جزء منه مش اكتر وده طبيعة السوق خد وهات وشطارتنا ناخد أكتر مانعطى السوق ...

تحياتى ليك ياأحمد وان شاء الله ننتظر كسر القمة اللى فوق عند 212.20 ويكون بكسر قوى وموثوق أو الدعم عند 209.90 وبعده الدعم 209.50 ونتأكد كويس من الكسر لانكلا المنطقتين قوى وشرس وغالبا اى ارتداد منهم هيكون كبير وواسع والسعر مش هيحترم حاجه غيرهم زى ماحصل انهاردة السعر ارتد من المقاومة اكتر من 200 نقطة بلمح البصر ومهتمش ولا وقف عند حده الا بالدعم تحت 209.50 والعكس صحيح فأرجو الانتباه لهذه النقاط جيدا...

أتمنى للجميع الربح والتوفيق
    والله من وراء القصد ...
    توقيع العضو

الصورة الرمزية remo
    remo غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حسن مشاهدة المشاركة
    للضحك لا غير

كويس يا ابو حسن انك بترسم كدة بس عندك بعض الغلطات الا وهى
    1 انت لية مش راسم من اعلى الذيول وقاطعها
    2 عند الرسم ياخذ شمعة من الاعلى ويكون عللا يسارها وعلى يمينها شمعات اصغر منها من حيث الطول اوقات برسم زيك كدة عشان احدد نقط معينة وحاول اكتر عشان تبقى افض
    ل

الصورة الرمزية أبو كريم_2007
    أبو كريم_2007 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

مساء الخير للجميع
    سوال للخبراء فقط
    وابو حسن وريمو ويونس والطيب وكل الي مش فاهمين حاجة يعني انا
    ارى شكل كتفين وراس مقولب على على فرايم الساعة هل من تصحيح

السلام عليكم:

أخى ابو كريم :

النموذج الملقوب هو مادفعنا للدخول شراء صباحا من اعادة اختبار خط العنق وضربنا ستوب

واذا كنت تقصد الشكل المووجود الان وهو ليس مقلوب وتقصد الدخول بيع منه فأعتقد انه غير سليم تماما ولم يكتمل نموه بعد لسه الكتف الايمن ماكمل بالاضافة الى بعد ماحصل اليوم أصبحت لا اثق فى نموذج رأس وكتفين الساعة لان وقت تكوينه بيكون صغير وكلما ذاد وقت التكوين كلما ذادت الثقة والقوة فيه ...فى رأيى لدينا الأن نموذج دبل توب وبكسر ال 209.50 يكون الدخول بيع وطبعا ننتظر قاع من طريقتنا عشان تكون ثقتنا اكبر...

هذا رأيى والله تعالى أعلم...

همسة: معنا الأخ الفقير الى الله خبرة لا يستهان بها فى النماذج واتمنى يشوف الوضع ويدينا الرد الرد اليقين ان شاء الله
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ابو حسن

كويس يا ابو حسن انك بترسم كدة بس عندك بعض الغلطات الا وهى
    1 انت لية مش راسم من اعلى الذيول وقاطعها
    2 عند الرسم ياخذ شمعة من الاعلى ويكون عللا يسارها وعلى يمينها شمعات اصغر منها من حيث الطول اوقات برسم زيك كدة عشان احدد نقط معينة وحاول اكتر عشان تبقى افض
    ل
    انا والله يا ريمو
    حطيت الشارت للضحك شويه بس
    هو طلع فيو حاجه مضبوطه
    انت قصدك ايه قناه صاعده
    طيييييييب
    خذلك كمان شوية شخبط شخابيط .......
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.png‏  

الصورة الرمزية ابو حسن

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم:

أخى ابو كريم :

النموذج الملقوب هو مادفعنا للدخول شراء صباحا من اعادة اختبار خط العنق وضربنا ستوب

واذا كنت تقصد الشكل المووجود الان وهو ليس مقلوب وتقصد الدخول بيع منه فأعتقد انه غير سليم تماما ولم يكتمل نموه بعد لسه الكتف الايمن ماكمل بالاضافة الى بعد ماحصل اليوم أصبحت لا اثق فى نموذج رأس وكتفين الساعة لان وقت تكوينه بيكون صغير وكلما ذاد وقت التكوين كلما ذادت الثقة والقوة فيه ...فى رأيى لدينا الأن نموذج دبل توب وبكسر ال 209.50 يكون الدخول بيع وطبعا ننتظر قاع من طريقتنا عشان تكون ثقتنا اكبر...

هذا رأيى والله تعالى أعلم...

همسة: معنا الأخ الفقير الى الله خبرة لا يستهان بها فى النماذج واتمنى يشوف الوضع ويدينا الرد الرد اليقين ان شاء الله
    رونا بالنسبه للنقطه التي اشرتي اليها 209.50
    ممكن انا فاهم قصدك...( اذا ال209.50مش خطأ مطبعي)
    تقصدي بكسر 209.90...الهدف يكون 209.50 لانها نقطه قويه وممكن يرتد من عندها...
    واذا اخترق ال209.50 فالهدف يكون كبيييير...

الصورة الرمزية remo

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو كريم_2007 مشاهدة المشاركة
    مساء الخير للجميع
    سوال للخبراء فقط
    وابو حسن وريمو ويونس والطيب وكل الي مش فاهمين حاجة يعني انا
    ارى شكل كتفين وراس مقولب على على فرايم الساعة هل من تصحيح
    والله العظيم فطستنى من الضحك متشكرين منك يا باشا طيب ادينى امل انى حتى فاهم ولو جزء صغير بس اقولك على حاجة انت فطستنى من الضحك:0023:

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم:

أخى ابو كريم :

اذا بتتذكري يا رونا مشاركاتي اليوم انا اليوم دخلت شراء من دون اعادة الاختبار حتى اني دعيت الجميع الدخول كل حسب قناعته وحققت الصفقة 60 نقطة ولكن عند اعادة الاختبار اذا بتتذكري اني دخلت من 211.96 ووضعت الستوب 211.25 والحمد الله ضرب وهي نقطة مقاومة ومش زعلان لاني اشتغل بطريقة علمية

المهم فادي بتذكر مرة حكى عن دخول من دون اعادة الاختبار هل حكى شروط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فتقديري هذه احدى الصفقات الي كان يجب دخولها من دون اعادة اختبار انا بصراحة دخلتها مخاطرة فقط كان الاعتماد على الاحساس ان الاتجاه صعود ولكن تقديريبل انا على يقين ان هذه الصفقات الها شروط معينة للدخول دون اعادة الاختبار اظن ابو حسن وريمو حكوا عن هيك صفقات

الجميع للمشاركة

والله العظيم فطستنى من الضحك متشكرين منك يا باشا طيب ادينى امل انى حتى فاهم ولو جزء صغير بس اقولك على حاجة انت فطستنى من الضحك:0023:
    والله العلي العظيم كانت فقط للضحك ولم اقصد الأساءة سامحني

طيب يا سيدي رد على السوال الي بعته لرونا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حسن مشاهدة المشاركة
    رونا بالنسبه للنقطه التي اشرتي اليها 209.50

ممكن انا فاهم قصدك...( اذا ال209.50مش خطأ مطبعي)
    تقصدي بكسر 209.90...الهدف يكون 209.50 لانها نقطه قويه وممكن يرتد من عندها...
    واذا اخترق ال209.50 فالهدف يكون كبيييير...
    بالظبط اقصد 209.50 وليس خطا مطبعى
    وان شاء الله ربنا يقدم اللى فيه الخير والنقطة المذكورة مهمة جدا ونتابعها كمان على فريم 4 ساعات ونشوف الاغلاق معاها ايه اخباره...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو كريم_2007 مشاهدة المشاركة
    اذا بتتذكري يا رونا مشاركاتي اليوم انا اليوم دخلت شراء من دون اعادة الاختبار حتى اني دعيت الجميع الدخول كل حسب قناعته وحققت الصفقة 60 نقطة ولكن عند اعادة الاختبار اذا بتتذكري اني دخلت من 211.96 ووضعت الستوب 211.25 والحمد الله ضرب وهي نقطة مقاومة ومش زعلان لاني اشتغل بطريقة علمية

المهم فادي بتذكر مرة حكى عن دخول من دون اعادة الاختبار هل حكى شروط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فتقديري هذه احدى الصفقات الي كان يجب دخولها من دون اعادة اختبار انا بصراحة دخلتها مخاطرة فقط كان الاعتماد على الاحساس ان الاتجاه صعود ولكن تقديريبل انا على يقين ان هذه الصفقات الها شروط معينة للدخول دون اعادة الاختبار اظن ابو حسن وريمو حكوا عن هيك صفقات

الجميع للمشاركة
    والله حسب علمى اخى ابو كريم المرات التى ندخل بها بلا انتظار اختبار هى وقت الاخبار بمجرد الاغلاق ندخل طالما الاتجاه متفق مع صفقتنا ...

وان شاء الله الزعيم يوضح النقطة بالنسبة لك لأنى اعتقد انها احد وسائل الطريقة المعقدة ...
    ودائما اعمل بالطريقة البسيطة لانها اءمن ,وأضمن
    توقيع العضو

الصورة الرمزية remo

بص يا ابو كريم عند الاغلاق اعلى قمة او اسفل قاع ممكن ندخل لو قريب من منطقة الكسر بعدد قليل من النقاط
    ثانيا انة لو الاتجاة مثلا هبوط وكسر قاع ممكن ادخل بلوت واحد مع افتتاح الشمعة الجديدة لانة كان تمر علينا اوقات يبتعد السعر عن الكسر ولا نستطيع الدخول ودة اامن شىء
    والله يوفقك وبلاش طمع لو لك نصيب فى فرصة هترجعلك عشان تاخدها(اقصد تختبر القاع)

الصورة الرمزية msalah5000
    msalah5000 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله
    اسمحو لى ان اسجل اعجابى الشديد بموضوعكم
    على الرغم من صعوبة هذا اليوم الا انه كون تربة خصبة من القمم والقيعان الجميلة