صفحة 346 من 883 الأولىالأولى ... 246296336340341342343344345346347348349350351352356396446846 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 5,176 إلى 5,190 من 13243
    الصورة الرمزية ابو حسن
    ابو حسن غير متواجد حالياً عضو نشيط

افتراضي رد: هذه طريقتي يا مراقب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mero 4 ever مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

تكونت قمه مثاليه عند 215.88

وقاع مثالى عند 214.66

وفى انتظار كسر احدهما

واعتقد انه يميل الى كسر القمه وبالتالى الاتجاه الى نقطه المقاومه العنيفه 216.50
    حيث سيحدد الاتجاه بعدها صعودا باذن الله .

هذه وجهه نظر شخصيه ليست الا
    وارجو التعقيب عليها من الاساتذه
    وشكرا
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اخي ميرو انا لست من الاساتذه..انا مبتدأ...
    ولكن بعد سماحك ...انا اوافقك وجهة النظر...بالقمه 215.87
    اما بالنسبه للقاع فلست متأكد منه ...افتكر ايضاً انه قاع جيد (ننتظر تعليق الاساتذه)
    ولكني افتكر انك تقصد (القاع)
    214.76
    صح ولا انا غلطان؟
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.gif‏  

الصورة الرمزية رانيا وجدي
    رانيا وجدي غير متواجد حالياً متـــداول بلاتـيـــــني

السلام عليكم :

مبروك لكل من دخل على القمة اللى استخرجناها صباحا البت عملت اللى عليها وزيادة بجد شرفتنا

وده عشان هى كانت قمة مثالية لا يختلف عليها اثنين

ثانيا : عندى سؤال جرىء شوية: ممكن أعرف احنا ليه مصرين نحدد قيعان مالهاش أى لازمة وعايزين ندخل عليها ؟ بالعافية؟

ياجماعة خلينا نيقين فى دخولنا ومش أى قمة أو قاع نجرى ونقول هى ده والأخر لو ضرب الستوب يبقى العيب فى الطريقة أو السوق هو اللى وحش وغدار وبيصطادو فلوسنا

يعنى الشارت موضح فيه قاعين مالهمش اى لازمة وقولنا والله مش مثاليين ومش متفقين مع الطريقة ومصرين برده نحددهم ونعتمد عليهم وسايبين حاجات مهمة ومصرين عليهم ...

فيه عندنا حاليا قمة وقاع ممتازين والسعر محصور بينهم وكل واحد فيهم هيدينا على الاقل 50 نقطة ليه مش بنبص عندهم ومصرين على حاجات مش واضحة ؟

نصيحة للجميع:/ ياريت نحاول نكون حذرين ونيقين فى انتقاءنا للقمم والقيعان اللى بندخل عليهم ومندخلش على حاجه مشكوك فيها ...

مثال نعتبر انهم طعام والشارت سوبر ماركت واحنا جوعانين ... دخلنا السوبر ماركت لقينا شوية أطعمة كتير منها الواضح مصدره ومعروف انه سليم ان شاء الله ليه نسيبه ونروح عند الحاجات المشكوك فيها وصلاحيتها مش مظبوطة والأخر نقول جالنا تسمم

انا حبيت أنصح بس عشان شايفة اننا بدأن أى شوية شموع بنخليهم قمم وقيعان وعايزين ندخل

تحياتى وتقديرى للجميع
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏   2.jpg‏  
    توقيع العضو
    متداول ومحلل محترف للأسواق المالية أسهم وعملات منذ 2006

الصورة الرمزية spider man
    spider man غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mero 4 ever مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

تكونت قمه مثاليه عند 215.88

وقاع مثالى عند 214.66

وفى انتظار كسر احدهما

واعتقد انه يميل الى كسر القمه وبالتالى الاتجاه الى نقطه المقاومه العنيفه 216.50
    حيث سيحدد الاتجاه بعدها صعودا باذن الله .

هذه وجهه نظر شخصيه ليست الا
    وارجو التعقيب عليها من الاساتذه
    وشكرا
    السلام عليكم ورحمة الله
    أعتقد أخي أنك تقصد القاع 214.76 وليس 214.66 عشان ما يحصل لبس في الموضوع للمبتدئين
    فنحن نعمل على الإغلاقات
    والمنطقة ملغمة بالقمم والقيعان
    والسؤال هو : ما الحل في حالة تقارب قاعين مع بعض أو قمتين مع بعض بحيث تحون المسافة بينهما أقل من الهدف ,,, كما هو الحال بيع القاع 1 والقاع 2 الموضحين بالشارت
    همسه : الفيبوناتشي والترندات بتكون فعالة في أخذ الربح وتحديد الإتجاه أيضا , يرجى النظر لها
    Spider------Man
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة المجنون.png‏  

الصورة الرمزية spider man
    spider man غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rona مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم :

مبروك لكل من دخل على القمة اللى استخرجناها صباحا البت عملت اللى عليها وزيادة بجد شرفتنا

ثانيا : عندى سؤال جرىء شوية: ممكن أعرف احنا ليه مصرين نحدد قيعان مالهاش أى لازمة وعايزين ندخل عليها ؟ بالعافية؟

ياجماعة خلينا نيقين فى دخولنا ومش أى قمة أو قاع نجرى ونقول هى ده والأخر لو ضرب الستوب يبقى العيب فى الطريقة أو السوق هو اللى وحش وغدار وبيصطادو فلوسنا

يعنى الشارت موضح فيه قاعين مالهمش اى لازمة وقولنا والله مش مثاليين ومش متفقين مع الطريقة ومصرين برده نحددهم ونعتمد عليهم وسايبين حاجات مهمة ومصرين عليهم ...

فيه عندنا حاليا قمة وقاع ممتازين والسعر محصور بينهم وكل واحد فيهم هيدينا على الاقل 50 نقطة ليه مش بنبص عندهم ومصرين على حاجات مش واضحة ؟

نصيحة للجميع:/ ياريت نحاول نكون حذرين ونيقين فى انتقاءنا للقمم والقيعان اللى بندخل عليهم ومندخلش على حاجه مشكوك فيها ...

مثال نعتبر انهم طعام والشارت سوبر ماركت واحنا جوعانين ... دخلنا السوبر ماركت لقينا شوية أطعمة كتير منها الواضح مصدره ومعروف انه سليم ان شاء الله ليه نسيبه ونروح عند الحاجات المشكوك فيها وصلاحيتها مش مظبوطة والأخر نقول جالنا تسمم

انا حبيت أنصح بس عشان شايفة اننا بدأن أى شوية شموع بنخليهم قمم وقيعان وعايزين ندخل

تحياتى وتقديرى للجميع
    معاكي حق والله
    هوا ده الكلام السليم واللي يدخل الدماغ بصحيح
    والرد على سؤالي وصل في الرد بتاعك
    عجبتني أوي تشبيه السوبر ماركت والأطعمة الفاسدة اللي فيه
    وعلى فكرة السوبر ماركت بتاعنا مليان بأطعمة منتهية الصلاحية وفاسده , وفيه أيضاً أطعمة 100% سليمة , لكن للأسأف ما بيكتبوش عليها التواريخ , فلجأ الأخ فادي بك للطريقة دي , عشان يقدر يكشف بيها مدى صلاحية المنتج ده
    وعلى فكرة أنا ميت من الجوع ,,, أديلي حوالي أسبوعين وأكتر ما هبرتش
    ما فيش تصبيرة كده عالماشي ( بس تكون صلاحيتها تمام)
    Spider------Man

الصورة الرمزية MrHoMsI
    MrHoMsI غير متواجد حالياً موقوف

مؤشر يا اخوان هيساعدنا اوي في الطريقة بس انت جربوه وشوفوه حيعطينا القمم والقاعة ولا أسهل بدون بحث ( لا تصدق كتير يعني لازم تتأكد من الشكل حتى لو شوي )

للعلم هذا المؤشر للأخ ابو فيصل وبرمجة الفارس مادرو

الاشارة لاتظهر الا بعد شمعتين او ثلاث وهذا ما نريده لأنه يكون تكون شكل القمة او القاع
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spider man مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

أعتقد أخي أنك تقصد القاع 214.76 وليس 214.66 عشان ما يحصل لبس في الموضوع للمبتدئين
    فنحن نعمل على الإغلاقات
    والسؤال هو : ما الحل في حالة تقارب قاعين مع بعض أو قمتين مع بعض بحيث تحون المسافة بينهما أقل من الهدف ,,, كما هو الحال بيع القاع 1 والقاع 2 الموضحين بالشارت
    همسه : الفيبوناتشي والترندات بتكون فعالة في أخذ الربح وتحديد الإتجاه أيضا , يرجى النظر لها

Spider------Man

ننتظر كسر الاتنين حتى لايرتد السعر بعد كسر الاول من منطقة الدعم عند الثانى ويفضل فى حال تقارب القمم والقيعان نخرج نحن من الصورة لان ده بيعطى مجال اكثر للاضطراب والتذبذب وبيكون خطورته اعلى
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ابو حسن

السلام عليكم :

تحياتى وتقديرى للجميع
    سلام عليكم يا اختي
    الله يبارك فيكي على المجهود....يعطيكي العافيه ....ويجزيكي الخير
    انا والله بالنسبه للقمم والقيعان المشكوك بامرهم...يعني كنت اقول قمه مش قمه قاع مش قاع...
    ولكن بعد شرحك ان شاء الله الصوره وضحت...وتوضح اكثر مع الممارسه والوقت..
    يعني بالنسبه ليه..انا كنت شايف الطريقه معقده...ولكن الحمد لله
    الاخ ناشئ ولا ما قصر...وانت والله ...والان مع اني مبتدأ جداً بالفوريكس ولكن الامور والله حلوه وواضحه...وتوضح اكثر بشرحكم
    ***سامحوني اطلت عليكم...
    وبالتوفيق للجميع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrHoMsI مشاهدة المشاركة
    مؤشر يا اخوان هيساعدنا اوي في الطريقة بس انت جربوه وشوفوه حيعطينا القمم والقاعة ولا أسهل بدون بحث ( لا تصدق كتير يعني لازم تتأكد من الشكل حتى لو شوي )

للعلم هذا المؤشر للأخ ابو فيصل وبرمجة الفارس مادرو

الاشارة لاتظهر الا بعد شمعتين او ثلاث وهذا ما نريده لأنه يكون تكون شكل القمة او القاع
    السلام عليكم:

أولا مرحبا بك أخى الكريم معنا شرفتنا بانضمامك لنا

ثانيا : شكرا جزيلا على شعورك الطيب وحبك لفائدة اخوانك وارفاقك للمؤشر معنا ...

ثالثا: المؤشر فعلا يحدد القمم والقيعان وقد برمجه الاخ الكريم مادرو خصيصا اهداءا لطريقتنا وعندما أستخدمه الاخ ابو فيصل تمكن جزاه الله خيرا من اكتشاف طريقه أخرى للعمل على المؤشر فى شارت ال 5 دقائق على اليورو ين ...

رابعا : المؤشر جيد ولكن لا تعتمد عليه وحده والافضل استخرج القمم والقيعان بنفسك فهذا سيعطيك خبره اكثر وتمرس

تحياتى وتقديرى
    آخر تعديل بواسطة رانيا وجدي ، 07-01-2008 الساعة 10:14 PM
    توقيع العضو

الصورة الرمزية Mero 4 ever
    Mero 4 ever غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم ورحمة الله

فنحن نعمل على الإغلاقات

Spider------Man
    القاع المقصود هو 214.76
    لكن كان فيه مشكله عندى فى البرنامج
    لاننى كنت استخدم برنامج الميتاتريدر الخاص بشركه يمن فوركس وقمت الان باستبداله ببرنامج التريد بعد اكتشاف الخطأ .
    واشكرك على لفت الانتباه
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 11.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة Mero 4 ever ، 07-01-2008 الساعة 10:09 PM

معاكي حق والله

هوا ده الكلام السليم واللي يدخل الدماغ بصحيح
    والرد على سؤالي وصل في الرد بتاعك
    عجبتني أوي تشبيه السوبر ماركت والأطعمة الفاسدة اللي فيه
    وعلى فكرة السوبر ماركت بتاعنا مليان بأطعمة منتهية الصلاحية وفاسده , وفيه أيضاً أطعمة 100% سليمة , لكن للأسأف ما بيكتبوش عليها التواريخ , فلجأ الأخ فادي بك للطريقة دي , عشان يقدر يكشف بيها مدى صلاحية المنتج ده
    وعلى فكرة أنا ميت من الجوع ,,, أديلي حوالي أسبوعين وأكتر ما هبرتش
    ما فيش تصبيرة كده عالماشي ( بس تكون صلاحيتها تمام)

Spider------Man
    السلام عليكم:

أهلا أخى سبايدر :

والله انا كتبت المشاركة ده لانى زعلت ودايقنى جدا الاصرار والتشبس على حاجات معينة وخلاص مش قادرين نبص غير عليها وده أول طريق الفشل....

السوق بتاعنا ده سوق مرونة خليك مرن وامشى مع الموجة مش تقف فى حته وتقول والله مانا ماشى لا خليك مع واضح والطبيعى ...

وبالنسبة للجوع والله كلنا جعانين انا موصية على شحنة محلول معالجة الجفاف هشيلك نصيبك ماتقلقش

بص هو فعلا كلنا نفسنا ندخل بس زى مانت قولت جعانين بقالنا اسبوعين ولما نيجى نفطر نفطر على حاجه مش مظبوطة ده كلام؟ يعنى مثلا توقف حسابك الحقيقى كل الفترة ده وتشوف تحركات السوق واكيد جالك وقت قولت ليه انا وقفت مالدنيا ماشية اهى والاخر لما تقرر تدخل تروح داخل على حاجات غير واضحة وغري سليمة ويضرب ستوب لا قدر الله هيكون شعورك شكله ايه ؟

ده النقطة اللى حبيت أوضحها وبعيدها تانى المرونة ياجماعة لو ركزتو فى كلام الأخ فادى لينا هتلاقوه لكه مرونة الطريقة قائمة على المرونة وانك تتغير مع تغيرات السوق مش تقف عند حته وخلاص ...

ربنا يوفق الجميع يارب وأعتذر عن الاطاله بس والله العظيم يشهد ربنا على كلامى انى كل هدفى الفائدة العامة مش عايزة حد يدخل ويقول ستوب ضرب ولا حسابى بيطير ومش عارف ليه ..

تحياتى وتقديرى للجميع
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حسن مشاهدة المشاركة
    سلام عليكم يا اختي
    الله يبارك فيكي على المجهود....يعطيكي العافيه ....ويجزيكي الخير
    انا والله بالنسبه للقمم والقيعان المشكوك بامرهم...يعني كنت اقول قمه مش قمه قاع مش قاع...
    ولكن بعد شرحك ان شاء الله الصوره وضحت...وتوضح اكثر مع الممارسه والوقت..
    يعني بالنسبه ليه..انا كنت شايف الطريقه معقده...ولكن الحمد لله
    الاخ ناشئ ولا ما قصر...وانت والله ...والان مع اني مبتدأ جداً بالفوريكس ولكن الامور والله حلوه وواضحه...وتوضح اكثر بشرحكم
    ***سامحوني اطلت عليكم...
    وبالتوفيق للجميع
    السلام عليكم:

اخى الكريم أبو الحسن:

حاول تنتقى الافضل وتحدده وتجعله هو نقطة دخولك ولا تدخل الا عليه ...

هذه كانت نصيحة الاخ فادى لنا فى البداية ألا ندخل الا على القمم المثالية ونترك القمم الغير مثالية وصدقنى وقتها كنا نحقق مكاسب رائعة بالطريقة بمنتهى السهولة واليسر وكنا ندخل الصفقة وبعدها نبشر باللون الاخضر ويمكن يتضح ذلك فى جدول الارباح الذى لدى الاخ فادى فى بداية الطريقة...

حاول أن تكون الافضل بانتقاءك للأفضل ... ودائما اختر القمم والقيعان التى لا تدع مجالا للشك ولا تغامر ولا تجعل العامل النفسى يؤثر عليك...

تحياتى وتقديرى
    توقيع العضو

الصورة الرمزية MrHoMsI
    MrHoMsI غير متواجد حالياً موقوف

هل يتم تكويت قمة عند 215.10

السلام عليكم:

تم ادراج زوج اليورو ين الى طريقتنا بعد أن اثبت نجاحه عليها ونتائجه ممتازة جدا واليكم شارت محدث بقمة وقاع فى الانتظار ...

القمة حالة خاصة

والقاع لدينا 2 والافضل هو القاع اليومى ليوم الجمعة ونعتمد عليه لأان القاعين قريبين من بعض
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.jpg‏  
    توقيع العضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrHoMsI مشاهدة المشاركة
    هل يتم تكويت قمة عند 215.10

كلام سليم أخى الكريم هناك قمة فى طور التكوين فى هذه المنطقة ولكن ننتظر تكوينها بشكل نهائى حتى نتمكن من الجزم اذا كانت مثالية أم لا لان الضلع الهابط الذى يحدث الان فى الشمعة الحالية يمكن أن يعطيها شكل مثالى والله أعلم...

رؤيتك صائبة وان شاء الله ننتظر تكوينها بشكل نهائى حتى نتأكد ...

تحياتى لك
    توقيع العضو

الصورة الرمزية ابو حسن

السلام عليكم:

اخى الكريم أبو الحسن:

حاول تنتقى الافضل وتحدده وتجعله هو نقطة دخولك ولا تدخل الا عليه ...

هذه كانت نصيحة الاخ فادى لنا فى البداية ألا ندخل الا على القمم المثالية ونترك القمم الغير مثالية وصدقنى وقتها كنا نحقق مكاسب رائعة بالطريقة بمنتهى السهولة واليسر وكنا ندخل الصفقة وبعدها نبشر باللون الاخضر ويمكن يتضح ذلك فى جدول الارباح الذى لدى الاخ فادى فى بداية الطريقة...

حاول أن تكون الافضل بانتقاءك للأفضل ... ودائما اختر القمم والقيعان التى لا تدع مجالا للشك ولا تغامر ولا تجعل العامل النفسى يؤثر عليك...

تحياتى وتقديرى
    مشكوره يا اختي...
    انا متابع كل كلمه بتقوليها....وما شاء الله عنك..وحاسس حؤصك علينا
    انا اسف لاني بقطع موضوع اليوروين...
    انا فاهم انو لدينا اليوم فقط القمه الصباحيه التي تم كسرها
    والقمه 215.87 اليوميه والقاع 214.76
    وبس

حاصل عندي شوية بلبه موضحه بالشارت (انا فاهم اني القيعان الي بشارت مش حناخذ فيها) بس هي مهمه لتحديد الهدف؟
    اتمنى انو فهمتي البلبله الي حاصله
    تحياتي وتقديري
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 123.png‏