صفحة 519 من 770 الأولىالأولى ... 19419469509513514515516517518519520521522523524525529569619 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 7,771 إلى 7,785 من 11545
    الصورة الرمزية bo7a
    bo7a غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: █▓▒░ إستراتيجية صبــح صبــح █▓▒░

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Photon مشاهدة المشاركة
    كل عام و المعلم و جميع الإخوة هنا بألف خير
    عندي بس استفسار و ملاحظة، الاستفسار بخصوص النقطة 3 عن القمم و القيعان، هل ممكن نستعمل مؤشر الفراكتلز لتحديدها بدل من النظر و التقدير؟ طبعا معلوم إنه مش مرغوب تعقيد الاستراتيجية بمزيد من المؤشرات، بس تحديد القمم و القيعان بالطريقة اليدوية هو أيضا مؤشر بس بطريقة يدوية...

الملاحظة بخصوص النقطة 4، لماذا لا نضع الاستوب فوق المقاومة أو تحت الدعم بمسافة معقولة علشان نتجنب الاختراقات الوهمية، بدل من الانتظار للإغلاق فوق المقاومة أو تحت الدعم. الفرق بين الحالتين أنه في حالة الانتظار حتى الإغلاق قد يكون السعر تجاوز المقاومة و الدعم بمسافة كبيرة خصوصا في حالة السوق النشيط، أو لما يكون في انهيار مفاجئ في السعر و نكون داخلين لونج. في هذه الأحوال صعب السعر بعد الإغلاق يرجع يلامس الموفنجات بقرب المقاومة أو الدعم، بالعكس الموفنجات هي اللي بتلحق السعر للأعلى أو الأسفل و لما يرجع يلامسها بيكون ابتعد عن مكان الخروج.

طبعا اللسان عاجز عن شكر المعلم بوحة لكل ما يفعله من تعليم و قيادة و طمأنة للجميع حتى في الأوقات الصعبة. و كمان الشكر موصول للشباب نسايبه و للأخوات حماياته
    بالرغم من تباين مستويات الناس أعضاء صبح صبح من حيث المعرفة و الخبرة، بس الفريق رائع ما شاء الله. سنة سعيدة للجميع و كل عام و أنتم بخير
    صباح النور والسعادة علي عيونك يا باشا وكل سنة وانت طيب وعام سعيد عليك ان شاء الله

بخصوص القمم والقيعان تحديدها يدويا أو بمؤشر مفيش أي مشكلة ودا مش تعقيد للاستراتيجية ولا حاجة لأنه أمر مهم

حتي ان اخونا الغالي ابو محمود اضاف مؤشر ممتاز في اخر تعديل لتحديد القمم والقيعان . يعني لا خلاف علي هذه النقطة وكل شئ يصب في مصلحة الطريقة فهو ممتاز بعيد عن التعقيد

بخصوص وضع الإستوب يا زعيم .. وزي ما ذكرت هو دا أفضل مكان لوضعه فعلا ومحدش يختلف علي كدا

بس أنا دايما أعتمد علي الخروج من الصفقة لاقدر الله بالإغلاق تحت مستوي قوي وليس اختراقه

لو تفضلت بمراجعة أخر فرصة دخلناها السعر اخترق مستوي قوي وحددنا المستوي دا بالاغلاق فوقه نخرج من الصفقة

ولكن سرعان ما هبط السعر مرة أخري وراح للأهداف .. لو وضعنا الاستوب فوق هذا المستوي لضرب الاستوب وبعدها يجيب الهدف ودي بتحصل كتير مع المجنون . ضرب استوبات وبعدين يمشي في الاتجاه الاصلي

أما في حالة الإغلاق فوق أو تحت مستوي مهم بنخرج فورا من الصفقة وننتظر فرصة أخري

طبعا دي طريقتي أنا ولم أضعها وفق شروط الاستراتيجية ولكني أفضل الخروج بهذه الطريقة

أنا اللي شاكر جدا لمجهودك يا غالي وتفكيرك ودايما إن شاء الله مع بعض نحاول نوصل للأفضل

تحياتي لك يا قمر وصبح صبح

الصورة الرمزية bo7a

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طموح جدااا مشاهدة المشاركة
    بالتوفيق والى الامام دائما و((صبح صبح))
    صبح صبح يا زعيم .. فينك يا راجل يا طيب طمنا عليك وعاوزينك دايما تنورنا بمشاركاتك الجميلة

الصورة الرمزية bo7a

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamoode مشاهدة المشاركة
    بارك الله لك وبارك الله للمنتدى
    انا مديون كتير لكم والله الصحيحح انتوا ناس طيبين لو حكيت لمدة سنه ما بحكي الي بقلبي
    الله يكرم اصلك يا زعيم واحنا تشرفنا بوجودك معانا

تحياتي وصبح صبح

الصورة الرمزية Photon
    Photon غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bo7a مشاهدة المشاركة
    صباح النور والسعادة علي عيونك يا باشا وكل سنة وانت طيب وعام سعيد عليك ان شاء الله

بخصوص القمم والقيعان تحديدها يدويا أو بمؤشر مفيش أي مشكلة ودا مش تعقيد للاستراتيجية ولا حاجة لأنه أمر مهم

حتي ان اخونا الغالي ابو محمود اضاف مؤشر ممتاز في اخر تعديل لتحديد القمم والقيعان . يعني لا خلاف علي هذه النقطة وكل شئ يصب في مصلحة الطريقة فهو ممتاز بعيد عن التعقيد

بخصوص وضع الإستوب يا زعيم .. وزي ما ذكرت هو دا أفضل مكان لوضعه فعلا ومحدش يختلف علي كدا

بس أنا دايما أعتمد علي الخروج من الصفقة لاقدر الله بالإغلاق تحت مستوي قوي وليس اختراقه

لو تفضلت بمراجعة أخر فرصة دخلناها السعر اخترق مستوي قوي وحددنا المستوي دا بالاغلاق فوقه نخرج من الصفقة

ولكن سرعان ما هبط السعر مرة أخري وراح للأهداف .. لو وضعنا الاستوب فوق هذا المستوي لضرب الاستوب وبعدها يجيب الهدف ودي بتحصل كتير مع المجنون . ضرب استوبات وبعدين يمشي في الاتجاه الاصلي

أما في حالة الإغلاق فوق أو تحت مستوي مهم بنخرج فورا من الصفقة وننتظر فرصة أخري

طبعا دي طريقتي أنا ولم أضعها وفق شروط الاستراتيجية ولكني أفضل الخروج بهذه الطريقة

أنا اللي شاكر جدا لمجهودك يا غالي وتفكيرك ودايما إن شاء الله مع بعض نحاول نوصل للأفضل

تحياتي لك يا قمر وصبح صبح
    حبيبي المعلم، بارك الله فيك على التوضيح، و شكرا لوقتك و جهدك و يعطيك ألف عافية، و يجزيك من فضله خيرا كثيرا من حيث لا تحتسب. آمين.

الصورة الرمزية Photon
    Photon غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

كل سنة و أنتم جميعا طيبين، من الدروس اللي تعلمناها من المعلم بوحة بالإضافة للمعلومات القيمة في الفوركس أيضا حب نفع المسلمين بالمعرفة، و اقتداءا ببوحة حابب ألخص وضع السوق المتوقع خلال الأسبوع القادم (و ممكن كل ده يطلع فاشوش) حسب نظري القاصر.

• طبعا الإخوة اليابانيين مريحين أول 4 أيام من هذا الأسبوع، عندهم إجازة بنوك حتى يوم الخميس يعني أول يوم شغل عندهم هو فجر الجمعة بتوقيت الشرق الأوسط. مستوى السيولة و بالتالي الحركة في السوق خلال أوقات الفترات اليابانية متوقع يكون منخفض جدا (فرصة ننام شوية فترة الصبح).
    • ضعف الباوند أمام الين خلال الأسبوع الماضي بسبب معاودة تجار الكاري تريدز لشراء الين طلبا للفائدة المرتفعة مقارنة بالفائدة على الباوند التي من المتوقع أن تنقص بربع نقطة في اجتماع BOE في يناير. ربما يستكمل السعر هبوطه مطلع الأسبوع القادم إلى أعلى منطقة 223، ثم يعاود الصعود ثانية إلى منطقة 227.2 قبل نهاية الأسبوع خصوصا إذا نجح في كسر المقاومة عند 225.3 التي كانت دعم و صمدت 4 مرات يوم الجمعة قبل أن يخترقها السعر و يصل إلى 224.31 قبل الإغلاق الأسبوعي بقليل.
    • بالمناسبة 225.3 هي النقطة التي يقف عندها الموفنج 5 و الذي يشكل برأي الكثيرين مستوى دعم\مقاومة على فريم 4 ساعات، فلو كسرها السعر إلى أعلى فعلى الأرجح أن رحلة الصعود المذكورة ستبدأ بالتحقق.
    • بالنظر إلى المؤشرات، نرى أن المومنتم الأسبوعي لـ14 فترة ما زال يشير لأسفل و هو ما يدعم أن الزوج سوف يهبط قليلا بداية الأسبوع، لكنه يشير إلى أعلى للفترات 10 و 1 مما يدعم السيناريو السابق بمعاودة الصعود.
    • مؤشر الستوكاستك على الأربع ساعات واصل لمرحلة التشبع في الأسفل، و بالتالي فمتوقع أن يصعد إلى أعلى و يأخذ السعر معه. على الفريمات الأعلى من 4 ساعات يبدو تحت خط المنتصف و بالتالي فقد ينزل السعر قليلا قبل معاودة الصعود.
    آسف للإطالة عليكم، لكن ليس معنى هذا أي شراء أو بيع قبل تحقق شروط الاستراتيجية و تلقي التعليمات من المعلم بوحة. إنما هي محاولة لاستشراف تفاصيل الأسبوع القادم للاستئناس فقط. و كل عام و أنتم بخير.

الصورة الرمزية freedom
    freedom غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bo7a مشاهدة المشاركة
    6 ) لا ندخل أبداً عكس الترند حتي ولو أعطت الطريقة فرصة كاملة الشروط و معتمدة من وزارة الصحة .
    معلم بوحة المجدع سيد معلمين و غصب عن وزارة الصحة ..
    كل عام و انت بخير لو أجت متاخرة بس معليش المحبين كتار و خفت أضيع في الزحمة

عندي استفسار بسيط لو سمحت يعني:
    لما يكون في فرصة عكس الترند و كان فيه مثلاً 50 نقطة لحتى السعر يلامس الترند أليس فرصة جيدة على اعتبار أن الترند يجذب السعر في كثير من الحالات؟؟؟

أنا طالع من المدبح و خبرني الجواب بالتلفون أحسن سؤالي يكون عصبك..

الصورة الرمزية mhmoud_ali
    mhmoud_ali غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...

--اولا احب ان اشكرك اخى الكريم بوحة على معاملتك الرائعة و ردك على جميع الاستفسارات بصدر رحب..و هذا و ان دل فيدل على شخصك الكريم..و لا اخطا من اسماك بقلب المنتدى النابض..
    --اما بعد..فانا احد اعضاء هذا المنتدى الكريم و كنت قد اشتركت فى دورة التعليمية للمبتدئين...و لكن للاسف المت بى وعكة صحية لم اتعافى منها الا من اسبوع...و عندها احسست ان هذه هى نهاية علاقتى بالفوركس...و لكن و انا اتصفح المنتدى وجدت شخص رائع اسمه بوحة قد طرح استرتيجية رائعة فقرأت من اول الاستراتيجية حتى الصفحة 65 ..و بعدها قلت بالفعل مازال هناك خير فى تلك الدنيا..و مازال هناك اشخاص رائعين مثلك و مثل الاخ ناشىء...و مثل كل الاخوة...فقررت باذن الله ان انتظم معكم فى هذه الاسترتيجية...و برجاء ارفاق اخر تمبليت تم عمله و ان تغير اى شىء فى الية المتاجرة فبرجاء اخبارى..علما بان اخر صفحة قد قراتها هى صفحة 65...و اخرا و ليس بأخر

صبح صبح يا عم الحاج

الصورة الرمزية t.analysis
    t.analysis غير متواجد حالياً بطل كأس المتداول العربي (مارس 2010)

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhmoud_ali مشاهدة المشاركة

--اولا احب ان اشكرك اخى الكريم بوحة على معاملتك الرائعة و ردك على جميع الاستفسارات بصدر رحب..و هذا و ان دل فيدل على شخصك الكريم..و لا اخطا من اسماك بقلب المنتدى النابض..
    --اما بعد..فانا احد اعضاء هذا المنتدى الكريم و كنت قد اشتركت فى دورة التعليمية للمبتدئين...و لكن للاسف المت بى وعكة صحية لم اتعافى منها الا من اسبوع...و عندها احسست ان هذه هى نهاية علاقتى بالفوركس...و لكن و انا اتصفح المنتدى وجدت شخص رائع اسمه بوحة قد طرح استرتيجية رائعة فقرأت من اول الاستراتيجية حتى الصفحة 65 ..و بعدها قلت بالفعل مازال هناك خير فى تلك الدنيا..و مازال هناك اشخاص رائعين مثلك و مثل الاخ ناشىء...و مثل كل الاخوة...فقررت باذن الله ان انتظم معكم فى هذه الاسترتيجية...و برجاء ارفاق اخر تمبليت تم عمله و ان تغير اى شىء فى الية المتاجرة فبرجاء اخبارى..علما بان اخر صفحة قد قراتها هى صفحة 65...و اخرا و ليس بأخر

صبح صبح يا عم الحاج
    أهلاً وسهلاً ومليوووووووووون مرحبا
    أسمحلي أرد عليك بانيابة عن المعلم بوحة أتفضل مع الشرح كمان
    حمل التمبلت من هذا الرابط . موجود في توقيع الأخ أبو محمود ( شارت يومي )

أستراتيجية صبح أصدار معدل 1.1 التمبلت والمؤشرات والشرح 2007-12-22

الصورة الرمزية mhmoud_ali
    mhmoud_ali غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الف شكر يا محمود على ردك و شكرا على التمبلت...هل التمبلت ده قلل الاشارات الخاطئة؟

الصورة الرمزية t.analysis
    t.analysis غير متواجد حالياً بطل كأس المتداول العربي (مارس 2010)

الف شكر يا محمود على ردك و شكرا على التمبلت...هل التمبلت ده قلل الاشارات الخاطئة؟

نعم أخي ... والحمدلله استراتيجية ناجحة بكل المقاييس

الصورة الرمزية anood1
    anood1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Lightbulb رد: █▓▒░ إستراتيجية صبــح صبــح █▓▒░

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud_hb90 مشاهدة المشاركة
    نعم أخي ... والحمدلله استراتيجية ناجحة بكل المقاييس
    الشارت يكون شكله كده بعد ما تشغل التمبلت عليه.. و النقط الحمراء و الزرقاء أفادتنى كثير فى تحديد الأهداف و الستوب لوز و خاصه فى الفرص اللى أدخلها بفهمى أنا غير عن الفرص اللى بيعلنها هنا أبنى بوحه و دى بتكون آمنه بنسبه كبيره.. أنا عن نفسى لما اشوف بوحه كاتب فرصه هنا بالمنتدى أخش فيها و انا مغمضه.. و حسب علمى أبنى بوحه لا يستعمل ستوب لوز .. بس أنا جربت زى ما شرح أبنى شارت يومى فى الملف المرفق مع التمبلت أنو ممكن نحط ستوب لوز فوق النقط الحمراء ب 15 نقطه أو تحت النقط الزرقاء ب 15 نقطه و مشيت معايا آخر حلاوه.. تدرب عليها على الديمو لحد ما تثق خالص فى طريقة تطبيقك ليها يا ابنى و حتشوف العجب أن شاء الله .. مثلا دخلنا فرصة بيع يوم 27 ديسمبر من 227.40 و ارتفع الى 228.38 و ده كان بالضبط مستوى النقط الحمراء يعنى كنا 15 نقطه بس عن الستوب و لكن لم يغلق العقد و نزل بعديها السعر و حقق أهدافنا.. و تكررت معانا نفس الحكايه يوم 28 ديسمبر و كانت النقط الحمراء عند227.56 و لمست المستوى ده و كان ستوبى فوقيها ب 15 نقطه بس و لم يتفعل و لله الحمد و حققت أهداف الفرصه مع الجماعه.
    كل واحد مننا عنده طريقته فى الستوب لوز و دى طريقتى أذا حبيت تجربها ديمو تفضل يا ابنى
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة chart 4.gif‏  

الصورة الرمزية bo7a

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Photon مشاهدة المشاركة
    كل سنة و أنتم جميعا طيبين، من الدروس اللي تعلمناها من المعلم بوحة بالإضافة للمعلومات القيمة في الفوركس أيضا حب نفع المسلمين بالمعرفة، و اقتداءا ببوحة حابب ألخص وضع السوق المتوقع خلال الأسبوع القادم (و ممكن كل ده يطلع فاشوش) حسب نظري القاصر.
    • طبعا الإخوة اليابانيين مريحين أول 4 أيام من هذا الأسبوع، عندهم إجازة بنوك حتى يوم الخميس يعني أول يوم شغل عندهم هو فجر الجمعة بتوقيت الشرق الأوسط. مستوى السيولة و بالتالي الحركة في السوق خلال أوقات الفترات اليابانية متوقع يكون منخفض جدا (فرصة ننام شوية فترة الصبح).
    • ضعف الباوند أمام الين خلال الأسبوع الماضي بسبب معاودة تجار الكاري تريدز لشراء الين طلبا للفائدة المرتفعة مقارنة بالفائدة على الباوند التي من المتوقع أن تنقص بربع نقطة في اجتماع BOE في يناير. ربما يستكمل السعر هبوطه مطلع الأسبوع القادم إلى أعلى منطقة 223، ثم يعاود الصعود ثانية إلى منطقة 227.2 قبل نهاية الأسبوع خصوصا إذا نجح في كسر المقاومة عند 225.3 التي كانت دعم و صمدت 4 مرات يوم الجمعة قبل أن يخترقها السعر و يصل إلى 224.31 قبل الإغلاق الأسبوعي بقليل.
    • بالمناسبة 225.3 هي النقطة التي يقف عندها الموفنج 5 و الذي يشكل برأي الكثيرين مستوى دعم\مقاومة على فريم 4 ساعات، فلو كسرها السعر إلى أعلى فعلى الأرجح أن رحلة الصعود المذكورة ستبدأ بالتحقق.
    • بالنظر إلى المؤشرات، نرى أن المومنتم الأسبوعي لـ14 فترة ما زال يشير لأسفل و هو ما يدعم أن الزوج سوف يهبط قليلا بداية الأسبوع، لكنه يشير إلى أعلى للفترات 10 و 1 مما يدعم السيناريو السابق بمعاودة الصعود.
    • مؤشر الستوكاستك على الأربع ساعات واصل لمرحلة التشبع في الأسفل، و بالتالي فمتوقع أن يصعد إلى أعلى و يأخذ السعر معه. على الفريمات الأعلى من 4 ساعات يبدو تحت خط المنتصف و بالتالي فقد ينزل السعر قليلا قبل معاودة الصعود.
    آسف للإطالة عليكم، لكن ليس معنى هذا أي شراء أو بيع قبل تحقق شروط الاستراتيجية و تلقي التعليمات من المعلم بوحة. إنما هي محاولة لاستشراف تفاصيل الأسبوع القادم للاستئناس فقط. و كل عام و أنتم بخير.
    الله يفتح عليك يا غالي ويبارك فيك ويكرمك .. وجهة نظر تستحق كل إحترام

وكلام جميل ما نقدرش نعمل غير كدا بعد ما نقراه

ربنا يجعله في ميزان حسناتك يا طيب وتمنياتي بالتوفيق لك ولكل الاخوة الافاضل وصبح صبح

الصورة الرمزية anood1
    anood1 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Talking رد: █▓▒░ إستراتيجية صبــح صبــح █▓▒░

ردى فى المشاركه أعلاه كان لأبنى محمود على مش محمود HP 90
    معلش يا أبنى كتروا المحمودات فى صبح صبح ونحمدوووووه

الصورة الرمزية bo7a

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة freedom مشاهدة المشاركة
    معلم بوحة المجدع سيد معلمين و غصب عن وزارة الصحة ..
    كل عام و انت بخير لو أجت متاخرة بس معليش المحبين كتار و خفت أضيع في الزحمة

عندي استفسار بسيط لو سمحت يعني:
    لما يكون في فرصة عكس الترند و كان فيه مثلاً 50 نقطة لحتى السعر يلامس الترند أليس فرصة جيدة على اعتبار أن الترند يجذب السعر في كثير من الحالات؟؟؟

أنا طالع من المدبح و خبرني الجواب بالتلفون أحسن سؤالي يكون عصبك..
    حبيب قلبي الغالي . . وانت بالف صحة وسلامة يا زعيم

وسنة سعيدة عليك وعلي كل حبايبنا

طبعا ينفع يا كبير بس احنا بنقول نخلينا في المضمون . لما نشتري أو نبيع من علي الترند يكون أكثر أمان

رغم انت عارف اخوك بيعشق المغامرات ولو فيه فرص حلوة من دي ممكن نناقشها

والموضوع ينور بمداخلاتك ووجهات نظرك المحترمة يا كبير

أنا بقي اتعصبت لانك خارج من المدبح مش علشان السؤال

تحياتي يا قمر وصبح صبح

الصورة الرمزية bo7a

صبح صبح يا عم الحاج
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يا 100 ألف مرحب بالغالي نورتنا وشرفتنا بوجودك معانا ومداخلتك الجميلة دي

إن شاء الله تفيد وتستفيد ومليون سلامة عليك يا كبير

أتمني الإخوة يكونوا أفادوك بالردود ومنتظرين تفاعلك يا غالي وصبح صبح