مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رايك فى هذه الطريقة حتى الان

المصوتون
48. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • ممتازة للباوند دولار

19 39.58%
  • ممتازة للباوند ين

23 47.92%
  • جيدة جدا للباوند دولار

7 14.58%
  • جيدة جدا للباوند ين

14 29.17%
  • جيدة للباوند دولار

6 12.50%
  • جيدة للباوند ين

2 4.17%
  • غير مقبولة للباوند دولار

0 0%
  • غير مقبولة للباوند ين

1 2.08%
إستطلاع متعدد الإختيارات.
صفحة 285 من 286 الأولىالأولى ... 185235275279280281282283284285286 الأخيرةالأخيرة
النتائج 4,261 إلى 4,275 من 4276

الموضوع: طريقة موفنج 55

الصورة الرمزية ana sayed
    ana sayed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: طريقة موفنج 55

متميز من يومك مواضيعك كلها ممتازة وفيها الخير ان شاء الله

الصورة الرمزية عبدالعزيز اليمني
    عبدالعزيز اليمني غير متواجد حالياً قلم متميز عن شهر مارس 2014

لا يفوتك استاذ سمير فرصة على المجنون ايش رايك فيه

تحياتي لك ومعليش تعبتك معايا اعتبرني ابنك الصغير
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 46.gif‏  

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدمن الفوركس مشاهدة المشاركة
    لا يفوتك استاذ سمير فرصة على المجنون ايش رايك فيه

تحياتي لك ومعليش تعبتك معايا اعتبرني ابنك الصغير
    حسب الطريقة نعم فرصه لكن ساذكر برضه شخصيا فى اى طريقة استخدم الفنى
    يعنى هتلاقى ترند هابط الاان على الاربع ساعات ارتد منه وقد يواصل الهبوط

الصورة الرمزية dody1501
    dody1501 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Smile رد: طريقة موفنج 55

السلا عليكم الأستاذ الغالى سمير صيام
    بعد كل تحية وكل تقدير واحترام . طبعا انا من 4 ايام وانا فقط بدئت قرائة الموضوع بالكامل وعذرا انا عارف ان اموضوع من سنة 2007 بس انا لسة جديد فوركس مجرد شهور لكن طبعا كمثل أى مبتدأ احب انى اتعلم واعرف طريق مختصر واضح المعالم .
    عجبتنى جدا جدا الطريقة للموفينج وعجبنى اكتر التفاعل اللى شوفته مابين الأعضاء هنا بس لما وصلت لآخر صفحة بجد حالة من الحزن تملكتنى لأن آخر رد فى الموضوع يعتبر عدى عليه اكتر من شهر ........ سألت نفسى هو الموضوع توقف لعدم المتابعة ولا لعدم نجاح الطريقة بس انا شوفتها كويسة وطبعا حاولت اعمل تسجيل مع المنتدى بس للأسف المنتدى مغلق التسجيل . اخدت يوزر من اخ ليا لأن الحمد لله حبيت اعرف حضرتك انى عاوز اكمل مع الطريقة دى ونرجع معاها تانى مع بداية سنة 2010 ان شاء الله وطبعا كنت اتمنى اقدر استسمح حضرتك قبل خطوة بالفعل عملته انى نقلت الموضوع بإسمك وان الفكرة فكرتك فى موقع جيران علشان ان التسجيل كان هنا مغلق لكن اتمنى اننا نرجع تانى مع الطريقة هنا وخصوصا ان كتير جربها واكتر الأعضاء عرفو بيها وانا طبعا متابعها من اول السنة وهنزل فرصها ومستنى توجيهات الأخ الأكبر سمير صيام . بكل الحب والتقدير تشرفت ان اول موضوع اكمله للنهاية كان موضوعك حبيبى الغالى وبصراحة مش خسارة الوقت اللى قضيته فى قرائة 285 صفحة بكل تعليقاتها لأن الحمد لله استفدت جدا جدا . منتظر من الأخوة الأعضاء نكمل الموضوع تانى ونرجعه تانى . ودمت اخى الحبيب طريقا للخير والسعادة للجميع . اخوك محمد

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody1501 مشاهدة المشاركة
    السلا عليكم الأستاذ الغالى سمير صيام
    بعد كل تحية وكل تقدير واحترام . طبعا انا من 4 ايام وانا فقط بدئت قرائة الموضوع بالكامل وعذرا انا عارف ان اموضوع من سنة 2007 بس انا لسة جديد فوركس مجرد شهور لكن طبعا كمثل أى مبتدأ احب انى اتعلم واعرف طريق مختصر واضح المعالم .
    عجبتنى جدا جدا الطريقة للموفينج وعجبنى اكتر التفاعل اللى شوفته مابين الأعضاء هنا بس لما وصلت لآخر صفحة بجد حالة من الحزن تملكتنى لأن آخر رد فى الموضوع يعتبر عدى عليه اكتر من شهر ........ سألت نفسى هو الموضوع توقف لعدم المتابعة ولا لعدم نجاح الطريقة بس انا شوفتها كويسة وطبعا حاولت اعمل تسجيل مع المنتدى بس للأسف المنتدى مغلق التسجيل . اخدت يوزر من اخ ليا لأن الحمد لله حبيت اعرف حضرتك انى عاوز اكمل مع الطريقة دى ونرجع معاها تانى مع بداية سنة 2010 ان شاء الله وطبعا كنت اتمنى اقدر استسمح حضرتك قبل خطوة بالفعل عملته انى نقلت الموضوع بإسمك وان الفكرة فكرتك فى موقع جيران علشان ان التسجيل كان هنا مغلق لكن اتمنى اننا نرجع تانى مع الطريقة هنا وخصوصا ان كتير جربها واكتر الأعضاء عرفو بيها وانا طبعا متابعها من اول السنة وهنزل فرصها ومستنى توجيهات الأخ الأكبر سمير صيام . بكل الحب والتقدير تشرفت ان اول موضوع اكمله للنهاية كان موضوعك حبيبى الغالى وبصراحة مش خسارة الوقت اللى قضيته فى قرائة 285 صفحة بكل تعليقاتها لأن الحمد لله استفدت جدا جدا . منتظر من الأخوة الأعضاء نكمل الموضوع تانى ونرجعه تانى . ودمت اخى الحبيب طريقا للخير والسعادة للجميع . اخوك محمد
    وعليكم السلام ورحمة الله

اهلا بك اخى احمد
    بالنسبة للموضوع فالحمد الله الطريقة جيدة جدا بس للى يواظب عليها وخصوصا المجنون واليورو ين
    بالنسبة نقلك للموضوع فلا مشكلة ان شاء الله وتابع الفرص والاخوة ان شاء الله يتابعوا معاك

الصورة الرمزية dody1501
    dody1501 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

معقول اول يوم اكتب فيه يرد عليا اخويا لكبر بنفسه . طيب دى باية مشجعة وان شاء الله ارجع الموضوع تانى والأعضاء تتفاعل معايا اكتر .
    فيه ملحوظة انا لقيتها وانا بقرأ الموضوع ان ايام ما زودنا الاستوب عن 100 نقطة كانت فى شهر 12 آخر 2008 وطبيعى ان شهر 12 يكون الوضع متقلب لأنها ختام السنة وبالطبعه ده لاحظته فى 12 سنة 2009 لكن ان شاء الله بداية سعيدة مع 2010 وان شاء الله متابع مع حضرتك فى كل الفرص بس زى ما نقلتها وحبيتها علشان بساطتها فا هخليها بسيطة لأبعد الحدود
    ( دى بسيطة متستبسطهاش )
    سعيد والله بر حضرتك وان شاء الله مع الوقت اقدر اتعلم اكتر من حضرتك . اخوك محمد

الصورة الرمزية سمير صيام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody1501 مشاهدة المشاركة
    معقول اول يوم اكتب فيه يرد عليا اخويا لكبر بنفسه . طيب دى باية مشجعة وان شاء الله ارجع الموضوع تانى والأعضاء تتفاعل معايا اكتر .
    فيه ملحوظة انا لقيتها وانا بقرأ الموضوع ان ايام ما زودنا الاستوب عن 100 نقطة كانت فى شهر 12 آخر 2008 وطبيعى ان شهر 12 يكون الوضع متقلب لأنها ختام السنة وبالطبعه ده لاحظته فى 12 سنة 2009 لكن ان شاء الله بداية سعيدة مع 2010 وان شاء الله متابع مع حضرتك فى كل الفرص بس زى ما نقلتها وحبيتها علشان بساطتها فا هخليها بسيطة لأبعد الحدود
    ( دى بسيطة متستبسطهاش )
    سعيد والله بر حضرتك وان شاء الله مع الوقت اقدر اتعلم اكتر من حضرتك . اخوك محمد
    انا اسعد اخى محمد
    بالنسبة للاستوب ففعلا فى 2008 الوضع كان مختلف واعتقد انه فى 2009 هدى الوضع شوية وبالتالى مناسب 100 ان شاء الله

الصورة الرمزية bondoq
    bondoq غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة

ان شاء الله اليوم هقدم طريقة بسيطة جدا وسهلة جدا ومش عايز حد بيقولى انه بيخسر
    صحيح السوق فيه خسرانين كتير لكن انا شخصيا مقتنع بغير ذلك
    انا مقتنع ان الطرق كلها بتكسب واحنا اللى مش عارفين والدليل الطريقة اللى هحطها تمشى مع الخبير وتمشى مع اللى لسه داخل الفوركس امبارح
    طبعا ارحب باى تطوير هنشوف انه ضرورى ونرحب بالنقد للطريقة مادام نقد موضوعى وليس نقد لمجرد النقد

عموما الطريقة بسيطة جدا

العملة الباوند دولار

الفريم الاربع ساعات
    المؤشرات RSI 14 + موفنج EMA 55

الدخول شراء
    كسر موفنج 55 صعودا بموافقة RSI انه يكون فوق 50

الدخول بيع
    كسر موفنج 55 هبوطا بموافقة RSI انه يكون تحت 50

معدل الطريقة 1 للخسارة : 3 للربح
    الهدف 180 نقطة والخسارة 50-60 نقطة

النتيجة المحققة من اول يناير الى اليوم 1475 نقطة بمعدل 250 نقطة شهرى كعقد واحد طبعا

الصور فى المرفقات
    واى استفسارات انا جاهز للرد عليها غدا ان شاء الله وان كان الموضوع سهل لا يحتاج شئ

الباوند ين واليورو ين
    الفريم الاربع ساعات وفريم الساعة وممكن باقى الفريمات
    المؤشرات RSI 14 + موفنج EMA 50 + SHIFT 25

الدخول شراء
    كسر موفنج 50 صعودا بموافقة RSI انه يكون فوق 50

الدخول بيع
    كسر موفنج 50 هبوطا بموافقة RSI انه يكون تحت 50

معدل الطريقة 1 للخسارة : 3 للربح
    الهدف 300 نقطة والخسارة 100 نقطة

السلام عليكم
    انا متابع جديد وكنت عاوز اعرف هل ممكن الدخول بعد الكسر بفترة فى حالة ان شرط ال rsi مازال متحقق ام لا

وشكرا

الصورة الرمزية السامر
    السامر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الباوند الشمعة الرابعة الى الان
    للاربع ساعات لم تستطع
    اختراق
    موفنج 55
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 100.gif‏  

الصورة الرمزية السامر
    السامر غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الباوند
    تم كسر الموفنج

للاربع ساعات
    مع موافقة RSI
    تحت 50

الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 111.gif‏  

الصورة الرمزية FOREXER80
    FOREXER80 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم

شكرا للأخ سمير مره أخرى على هذه الإستراتيجية السهلة والبسيطة والتي يمكن لكل متداول سواء كان مبتدئ أو متقدم إستخدامها لتحقيق الأرباح.

المسألة تحتاج فقط القناعة والصبر ولايوجد مغامرات مع هذه الإستراتيجية ,فإشاراتها قوية ربما مع الأخبار تختل الأمور بعض الشئ وهذا يحدث مع جميع الإستراتيجيات ولكن بعد وقت قصير تعود الأمور كما كانت.

عندي ملاحظة بخصوص نقاط الهدف ووقف الخسارة/
    لاحظت انه من 40 الى 50 نقطة وقف خسارة مع أهداف قريبة من 50 الى 100 حسب قوة الإشارة نادرا ما تقفل الصفقة على خسارة ولكن مع اهداف بعيدة .. فغالبا ماتصل قريبا من الهدف ثم تعود لتقفل الصفقة بخسارة ولذلك ذكرت في بداية المشاركة وبعد تجربة شخصية أن هذه الإستراتيجية تحتاج الى قناعة.

في الختام أسواق المال متغيره وكذلك الإستراتيجيات يحدث فيها بعض التغييرات والتطويرات لتواكب حركة السوق ,وللأسف أرى موضوع هذه الإستراتيجية مهمل الى حد ما في الفترة الأخيرة لذلك أرجو من الأخوة مستخدمي طريقة موفنج 55 المشاركة بذكر ملاحظاتهم وتجاربهم لنستفيد ونتعلم منها.

تحياتي للجميع

الصورة الرمزية the tourist
    the tourist غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي سمير بس لو ممكن تشرح لي في الطريقة دي على فريم الساعة كم حيكون الهدف والاستوب على الباوند والمجنون واليورو ين شاكر لكم تجاوبكم

الصورة الرمزية eleon
    eleon غير متواجد حالياً عضو نشيط

up للفائدة

الصورة الرمزية جلال العراقي
    جلال العراقي غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FOREXER80 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

شكرا للأخ سمير مره أخرى على هذه الإستراتيجية السهلة والبسيطة والتي يمكن لكل متداول سواء كان مبتدئ أو متقدم إستخدامها لتحقيق الأرباح.

المسألة تحتاج فقط القناعة والصبر ولايوجد مغامرات مع هذه الإستراتيجية ,فإشاراتها قوية ربما مع الأخبار تختل الأمور بعض الشئ وهذا يحدث مع جميع الإستراتيجيات ولكن بعد وقت قصير تعود الأمور كما كانت.

عندي ملاحظة بخصوص نقاط الهدف ووقف الخسارة/
    لاحظت انه من 40 الى 50 نقطة وقف خسارة مع أهداف قريبة من 50 الى 100 حسب قوة الإشارة نادرا ما تقفل الصفقة على خسارة ولكن مع اهداف بعيدة .. فغالبا ماتصل قريبا من الهدف ثم تعود لتقفل الصفقة بخسارة ولذلك ذكرت في بداية المشاركة وبعد تجربة شخصية أن هذه الإستراتيجية تحتاج الى قناعة.

في الختام أسواق المال متغيره وكذلك الإستراتيجيات يحدث فيها بعض التغييرات والتطويرات لتواكب حركة السوق ,وللأسف أرى موضوع هذه الإستراتيجية مهمل الى حد ما في الفترة الأخيرة لذلك أرجو من الأخوة مستخدمي طريقة موفنج 55 المشاركة بذكر ملاحظاتهم وتجاربهم لنستفيد ونتعلم منها.

تحياتي للجميع
    وللأسف أرى موضوع هذه الإستراتيجية مهمل الى حد ما في الفترة الأخيرة لذلك أرجو من الأخوة مستخدمي طريقة موفنج 55 المشاركة بذكر ملاحظاتهم وتجاربهم لنستفيد ونتعلم منه

الصورة الرمزية minismsm
    minismsm غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

الف شكر لصاحب الموضوع الطريقة سهلة جدا .. بس ايه اخبار الاكسبرت محدش جاب سرته هل هو ناجح ؟
    لان مثل هذه الطرق يعيبها كثرة الجلوس امام الشارت فالاكسبرت يكون مريح ومربح جدا
    هل احد جربه ؟