اخي احمد ليش تفصل الترند عن الدعم والمقاومة مش ملاحظ ان الترند هو الوجه الاخر من الدعم والمقاومة وكلاهما يكملان بعض وانا اعتقد لا يجوز الفصل بينهم لانهم بالاساس دعم ومقاومه وان اختلفوا في طريقة الرسم
Printable View
وهذا الشارت
الاخوة الكرام
هل انتهت المناقشة فى الترند و رسمه
ام باقى استفسارات عن رسم خط الترند
و انتهز هذه الفرصة و اذكركم و نفسى ان هناك فرق بين بين الترند و خط النرند
طيب واحد يسألنى
ممكن نرسم الترند آلياً ؟
الاجابة نعم
و توجد اداه فى الميتا تريدر
تقوم بهذا العمل
انظر الصور
اخي احمد انا استعين كثيرا
ب auto channel
ايه رايك
خاصة انك ممكن تغير باعدادات القناة
يعني ترسمها مثلا على اخر
200 او 500 او 2000 ساعه
ايه رايك وبتعطيني خط ترند محترم جدا
وهذا مثال للمجنون
وده هو المؤشر ان شاء الله تستفيدوا منه
ان شاء الله له فائده كبيرة
انقر عليها
ثم حركها على المنطقة المطلوب الرسم عليها
زى كدة
و هذا لا يعنى الخروج عن المنهج
انما هى معلومة على الماشى
جزاك الله كل خير بس شنو الفايدة اذا كان الي وهل بالامكان الاعتماد عليه
الافضل تتعلم واساس الورشة لا للمؤشرات
اخ احمد مشكور على ردك المرتب
اما اللي اعرفة عن الترند فهو اتجاه العملة وخط الترند هو خط الدعم اللي يرتكز عليه الترند
صححلي اذا كنت غلطان
اخي بصراحه لم افهم ماتقصد
بالنسبة لي
خط القناة السفلي يمثل ايضا خط ترند صاعد في حال صعود السعر
والخط العلوي يمثل ايضا خط ترند هابط
وال auto channel trend
تشبه كثيرا اداة الميتاتريدر التي شرحها الاستاذ حنفي
في مشاركته السابقه
ارجو ان اكون قد وضحت الفكرة لك
ولما تستعمل القناة على فريم كبير
راح تشوف القناة كلها ي اتجاه الترند
وخط القناة يمثل خط الترند سواء دعم او مقاومه
وان شاء الله لو في اي خطأ الاستاذ يصحح لي
بما اننا هنا في هذه الورشه نتعلم من اخطائنا
اقصد اذا اعتمدت على المؤشر شنو الفايدة اللي اجنيها غير الحاجة الجاهزه اللي راح اتكون هي التصور اللي امشي عليه مش تصوري الخاص اللي المفروض اتعب عليه واطوره
ولك تحياتي
اخي صدقني هذه مجرد اداةمش مؤشر
زي خطوط الفايبوناتشي
ليش ماترسمها بايدك وتحسبها يدوي وموجود منها او شبيها بالميتاتريدر
وبعدين اعتقد في رسم خط الترند مافيش تطوير كثير ممكن الواحد يعمله
اي خط درجته بين ال 30 الى 70
ويرتكز اقل حاجه على قاعين الى 3 قيعان
او قمتين الى 3 قمم ممكن نعتمد عليه كخط للترند
ويكون التباعد بينهم بشكل متناسب
والاختلاف لايفسد للود قضيه
وانا شايف لو انه فكرتي ليس بمحلها لكان الاستاذ حنفي
لم يرحب بها
لانها تخص موضوع خط اترند
وبارك الله بك على سعة صدرك لتفهم فكرتي
وبعدين اعتقد في رسم خط الترند مافيش تطوير كثير ممكن الواحد يعمله
اي خط درجته بين ال 30 الى 70
ويرتكز اقل حاجه على قاعين الى 3 قيعان
او قمتين الى 3 قمم ممكن نعتمد عليه كخط للترند
ويكون التباعد بينهم بشكل متناسب
والاختلاف لايفسد للود قضيه
عين العقل ولكن رسم الترند يدوي افضل لان في المستقبل نظره واحده راح اتكون كفاية
وممكن تستنبط ترند وتشتغل عليه
ماشاء الله
مشكور استاذنا والاخ فيصل والاخ فوركس 147
على الاوتو قنال ترند ممتاز اخ فيصل
وعلى اداة الترند اللي وضحها استاذنا
والاخ فوركس التدريب اليدوي لازم منه مفيش مشكلة لكن بعد كدة ستجد ان الادوات لاغنى عنها تدرب اخي ونحن معك نتعلم سويا
ماهي النقطة الجديدة استاذنا