رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
[quote=nonally;312829]ارجو التصحيح شارت ساعه للباوند ين مع الشكر [/
quote]
ماشاء الله الرسم صحيح
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_S
السلام عليكم دى يا جماعه مشركتى على jbp/jpy على فريم الساعه وارجو التعليق
طب ممكن توضح اي ترند انت تقصده
نحن بنركز على رسم لخط ترند صاعد او هابط حاليا
بانتظارك ياغالي
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
اقتباس:
طب ممكن توضح اي ترند انت تقصده
نحن بنركز على رسم لخط ترند صاعد او هابط حاليا
بانتظارك ياغالي
شكرا يا اخى على التعليق وانا قصدى الترند الصاعد
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
[quote=faissal;312836] اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nonally
ارجو التصحيح شارت ساعه للباوند ين مع الشكر [/
quote]
ماشاء الله الرسم صحيح
الف شكر اخي ومنتظرين تعقيب علي الشارت القادم
تحياتي
1 مرفق
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_S
شكرا يا اخى على التعليق وانا قصدى الترند الصاعد
طب انا عاوز رأيك بده قارنه مع الي انت راسمه
وقارن زوايا الترند
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faissal
خط ترند جميل
حتى وان كان يستند لقاعين فقط
ومدته الزمنيه جيده
شكرا يا باشا..وفي الطريق الاربع ساعات..
:thumb: الله ينور يا اخت نونالي
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
انا كنت ناوى ارسم الرسمه كده بس مالاقيتش ثلاث قيعان
فهل القاع الذى فى المنتصف هذا يحسب قاع على الرغم انه لم يلمس الترند
1 مرفق
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
ودا شارت 4 ساعات اخي ارجو التعقيب ان امكن
1 مرفق
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
وده يا جماعه رسمتى لميل البوند ين فريم اربع ساعات
1 مرفق
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
4 ساعات باوند ين .. في انتظار التصحيح..مع الشكر
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prince
4 ساعات باوند ين .. في انتظار التصحيح..مع الشكر
اخى برنس
لرسم الترند محتاجين 3 نقاط متباعدة
لان احنا كلامنا كلاسيكى
اما بخصوص خط تحديد الارتفاع كما قال اخى خالد
فهو خط موازى للترند يمر بأول قمة يمين قاع بداية الرسم و العكس فى الهابط
تقبلوا ودى
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hanafy
اخى برنس
لرسم الترند محتاجين 3 نقاط متباعدة
لان احنا كلامنا كلاسيكى
اما بخصوص خط تحديد الارتفاع كما قال اخى خالد
فهو خط موازى للترند يمر بأول قمة يمين قاع بداية الرسم و العكس فى الهابط
تقبلوا ودى
طيب انا ملقتش يا عمنا قاع تالت ارسم عليه .. ايه العمل في الحاله دي ؟
ومفهمتش كلامك لخالد .. يا ريت تعمل مثال يا عمنا.. ربنا يخليك لينا
1 مرفق
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nonally
ودا شارت 4 ساعات اخي ارجو التعقيب ان امكن
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_S
وده يا جماعه رسمتى لميل البوند ين فريم اربع ساعات
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prince
4 ساعات باوند ين .. في انتظار التصحيح..مع الشكر
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hanafy
اخى برنس
لرسم الترند محتاجين 3 نقاط متباعدة
لان احنا كلامنا كلاسيكى
اما بخصوص خط تحديد الارتفاع كما قال اخى خالد
فهو خط موازى للترند يمر بأول قمة يمين قاع بداية الرسم و العكس فى الهابط
تقبلوا ودى
طبعا زي ماقال الاستاذ
الرسم على 3 قيعان بيكون اصدق
لو ظهرت بعض ذيول الشمع اعتقد مش مشكله طالما انه الاختراق وهمي
والاقفال فوق الترند
ونبص كده للشارت
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
المشاركة السابقة بها نموذج مثالى
و اذا كنت مش لاقى 3 نقاط صغر الشاشة
و ان ام تجد و خلاص مافيش غير كدة
يبقى ترند ما يعتمدش عليه الا اذا لمسه السعر مرة ثالثة و عاد
او تكون زاويته 45 بالضبط فده يوثق فيه
1 مرفق
رد: ورشه التحليل الفنى للمبتدأين تحتاج الى مساعده الخبراء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prince
ومفهمتش كلامك لخالد .. يا ريت تعمل مثال يا عمنا.. ربنا يخليك لينا
لرسم خط يحدد مسار السعر كما فعل خالد فى رسمه
يجب ان يكون هذا الخط مواز لخط النرند
و ان يمر -هذا الموازى- باول قمة يمين اول قاع للترند الصاعد
او باول قاع يمين اول قمة للترند الهابط
الصورة