اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Forex Elite
احمد حنفي باشا .....عظمة علي عظمة :)
المجنون موجاته اصعب الموجات تحليليا لانه حاد جدا في صعود و هبوطه و المائة نقطه عنده يادوب الفطور مثل فطورك ابو عشرين سندوتش ... و مش بيخاف من اي فيبو فتلاقي تصحيحاته ضعيفة جدا لما ياخذ اتجاه ما عندوش رحمة....فطبعا جرأة مشكور كتير عليها انك تحلل علي المدي الطويل و كمان تطلعها صح
الشارت عندك سليم يا باشا و اعيده هنا بطريقتي بس تعالي و نرجع ورا شوية علشان نشوف ايه حكايته ده من اولها
اول شيء الصعود الكبير علي المدي الطويل من 147.21 حتي الان ما هو الا الموجة C من الرابعة العملاقة التي بدأت من 1.2817 من عام 1994 ...تخيل ؟...بقالنا 13 سنة في الموجة الرابعة فقط من الترند الهابط ؟؟؟ ياااااه دي السكة طووويلة بشكل
الوجة الرابعة حتكوم عرضية لان ال C قربت تخلص خلاص و عرفنا كدة ن ترقيمها
نكبر شوية الشارت و نتعمق و نشوف الموجة C التي بدأت من 147.21
الموجة C يا اخواني هي مكونة من خمسة موجات في حد ذاتها ... نحفظها ذلك عن ظهر قلب
و الاخ احمد حنفي ترقيمه سليم بناء علي ذلك انه خمسة موجات ....طبعا ناس تقول هية مش خمس موجات و خلاص ، مالنا احنا بقي انها C من الرابعة الكبيرة و لا تكون موجة 3 او خمسة حتي ..ما هم كلهم مكونين من خمسة موجات ...صح؟..لا غلط....بما انك تعلم ان الموجة دي كلها تنتهي زي ما اتفقنا عند 245 و تلاقيك بتفكر انك تبيع التصحيح و تلاقيك جالس تحسبه علي الفيبو من الموجة ده و تتخيل ...لا ده مش حيكون تصحيح يا عمدة دي حتكون الموجة الخامسة الدافعه هبووووط و هدفها عميييييق
بما اننا قلنا الرابعة الكبير تخلص 245 يبقي احنا رايحين بعد علي شارت المدي الطويل من 245 هبوط ساحق موجة دافعة خامسة لهدف يكسر اقل نقطة بالشارت يعني هدفه تحت 127.27
خيال مش كدة....تعمل فيها مليار دي يا احمد ... يلا يا عم...الهدف ممكن يكون 100.00 يا باشا
انظر الشارتين
قبل حد ما يسأل عرفت منين ان الترقيم ابتدأ من كذا ، ده الشارت خلص و ما عدنا بيانات قبل التاريخ ده ...أرد من الان:عرفت من خواص الموجات....الموجة الهابطة من اول الشارت دي لازم لازم لازم تكون 3
شكرا استاذى
و انا بعتبر ردك ده مفتاح مهم جدا
لما حلل منثلى اجيبها من الاول
علشان ما تهش فى السكة