صفحة 41 من 355 الأولىالأولى ... 31353637383940414243444546475191141 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 601 إلى 615 من 5313

افتراضي رد: ورشة عمل موجات اليوت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrix_forex مشاهدة المشاركة
    طيب يا استاذنا الغالي هل ترقيمي هذا يعني فهمي للمفتاح السحري
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrix_forex مشاهدة المشاركة
    ليش فش حدا معبرني
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليلو ابوعلاء مشاهدة المشاركة
    أخي ابو عمر وأخواني جميعا

من مشاركة سابقة وأثناء اجابتك على أحد الأخوة ....استنتجت التالي :

*- أن موجات اليوت تكون(مكوناتها) مرتبه كالتلي : 5 > 3> 5 > 3 > 5 ....
    *- أينما لاحظت وجود موجة منتهية مكونه من 3 موجات صغار تكون تصحيحة أي أن اتجاهها يدل على عكس الإتجاه العام
    *- أينما وجدت موجة منتهية مكونة من 5 موجات صغيرة تكون دافعة ويكون اتجاهها يدل على الاتجاه العام للزوج
    *- سميت بالدافعة لأنها متوافقة مع الإتجاه العام للزوج وتدفع بذلك الإتجاه
    *- سميت بالتصحيحة لأنها محاولة لعكس الإتجاه العام وإعادته الى ما كان عليه

أرجو تصحيح مفاهيمي البسيطة أو تعزيزها لو سمح لك وقتك اخي ابوعمر ... أو أي من اخواني بارك الله بكم جميعا

احترامي

ما شاء الله عليك اخي ماتريكس ...عبرت بشكل ممتاز عن طريق التشارت التوضيحي عما عبرت عنه بالكلمات بمشاركتي

ونعذر الأخوة جميعا أخي بسبب كثرة الأسئلة ...وخصوصا أن الجميع يريد الرد من استاذ الموضوع ابوعمر ..الله يكون بعونه

تحياتي

الصورة الرمزية Tarek egy fx
    Tarek egy fx غير متواجد حالياً عضو نشيط

سيبني ارد علي الباقيين اليوم و بالذات اخي طارق لانه زعل مني كتير قبل كدة
    طاب صالحنى بسندوتش من اللى بتوزعوهم فى الورشة

لا زعل ولا حاجة اخى ياسر ...مجهودك تشكر عليه
    كفاية الناس الجميلة اللى اتجمعت فى الورشة

بينى وبينك انا ساعات بتعب من المتابعة
    اخرج الاقى مشاركة جديدة ارجع اقرأها اخرج الاقى مشاركة جديدة تانية
    شوف الاسبوع ده بس الورشة زادت كام صفحة

فخد وقتك فى الرد لك عذرك
    وما حدش يزعل لو انت اتاخرت شوية

وربنا ما يجيب زعل

استاذ ابوعمر

تحية طيبة

اقترح ان تفوض من تراهم قادرين على اجابة بعض الأسئلة وخصوصا الأسئلة الإبتدائية البسيطة ...فلقد لاحظت بعض الكفاءات موجودة بيننا مثل الأستاذ عبد المجيد ما شاء الله عليه وعلى علمه .... وأخوة آخرين ..بارك الله بهم جميعا ... وما عليك استاذنا الا بمتابعة الردود ... ومدى مناسبتها .... فإن رضيت بها كانت كافية ... ونعم بالله ... وإن كان لديك تعليق ... يكون تصحيحيا ولا يحتاج للكثير من وقتك

تحياتي

الصورة الرمزية no_fear22
    no_fear22 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

إخوتي أكرمكم الله والله مجهود ولا أروع من قبل القائد ومعاونيه وكنا سمعنا أحد الأخوة طلب بالتروي لنستوعب الشروحات التي تمر وما شاء الله من شدة الأهتمام بالموضوع والتلهف للعلم والوصول نحو الأفضل نجد أن الصفحات تقفز بسرعة و سندويتش وحدة من اللحمة ما عم تكفي لنتابع ركض فنطلب من أحد الأخوة الأعزاء أن يتكرم علينا بملف وورد يحمل المشاركات المهمة التي تساعدنا على متابعة المسيرة بشكل سريع ولو عندي الألمام الكافي بالوورد لقمت أنا بذلك ولكن للأسف نتمنى من يستطيع القيام بذلك حسب فراغه نكون له من الشاكرين طبعاً هذا بعد إذن المجلس الأعلى للورشة

الصورة الرمزية Forex Elite
    Forex Elite غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek egy fx مشاهدة المشاركة
    اخى ياسر
    بالنسبة لترقيمك لهذا الشارت
    عندى سؤال على
    الموجة الرابعة كبيرة انها تبقى من نفس درجة الموجة
    ولا عادى مادام القواعد الاصلية محققة؟

السؤا بصيغة تانية
    هل نعير القنوات المتوازية فى الموجة الدافعة
    او القنوات المتعاقدة فى الموجات القطرية
    اهمية فى ترقيمنا

(لو سبقت نأجل )

مشكور اخى ياسر
    احبائي
    اسف اتأخرت عليكم شوية...اليوم المشاغل كتير لكن انا علطول فاتح الوضوع و بقرأ كل كلمة من كل مشارك

طارق باشا ...انت ناوي تدخل في قصة السندوتشات ...احمد حنفي مش سايب سندوتش لحد

بالنسبة للشارت بتاع تاسي و التعليق عليه انا اول مرة اشوفه بصراحة و كان مرفق من الاخ عبد المجيد فعملت الترقيم عليه و لكن ربما كانت هناك بيانات تاريخية قبله ..ما اعرف ...لذا هو الترقيم عليه تعليمي و رد علي السؤال المطروح مش اكثر و ليس توصية...انا ماليش في الاسهم نهائي و مش بتمشي حلو مع اليوت زي العملات

بخصوص موضوع الموجة الرابعة,...هي فعلا الموجة الوحيدة التي لا يجب ان تدخل في سياق الصعود السابق لها
    تلاقي الاولي و الثانية و الثالثة عاملين معزوفة موسيقية ...تيجي الرابعة تعمل نشاز...و تكسر الترند او البارابولا و تتمشي بالعرض شوية و تزل كتير شوية ...يعني ما تحت راسك براسها و خليك انت الكبير.....الموجة الرابعة بالشارت طبيعية و وارده جدا

علي فكرة حديك مفتاح بالمرة
    الموجة الرابعة هي اصعب موجة بكافة الموجات و التنبؤ بتحركاتها سخيف جدا
    لذا نصيحة للاخوة الحريصين ان يبتعدوا عنها و ينتظروا قاعها علي الفيبو و يركبوا صعود الخامسة بعدها
    يعني تخرج من الثالثة و تتفرج علي السوق شوية
    آخر تعديل بواسطة Forex Elite ، 23-03-2007 الساعة 10:43 PM

استاذ ابوعمر

تحية طيبة

اقترح ان تفوض من تراهم قادرين على اجابة بعض الأسئلة وخصوصا الأسئلة الإبتدائية البسيطة ...فلقد لاحظت بعض الكفاءات موجودة بيننا مثل الأستاذ عبد المجيد ما شاء الله عليه وعلى علمه .... وأخوة آخرين ..بارك الله بهم جميعا ... وما عليك استاذنا الا بمتابعة الردود ... ومدى مناسبتها .... فإن رضيت بها كانت كافية ... ونعم بالله ... وإن كان لديك تعليق ... يكون تصحيحيا ولا يحتاج للكثير من وقتك

تحياتي
    ابو علاء يا غالي

اقتراح جيد لكن مش توقيته
    علي الاقل نخلص الدورة الاولي علشان من يعين يكون عنده خبرة و فهم لاسلوب المنهج
    ما شاء الله وجدت ناس هنا عندها معرفة واضحة جدا بالتحليل و ممكن يعتمد عليهم بالمستقبل القريب ...لكن التخوف ان تكون ردودهم بها اخطاء تضطرني ان اقوم بالتعديل عليه و علي الشخص السائل ....هاهاها ....تعمل لخبطة
    اقتراح ممتاز و ما تقطع اقتراحاتك و سنأخذ به بالتأكيد مستقبلا...كل من يركز و يفهم معانا كويس و عنده روح تخيل عالية اكيد حيبقي زيي و افضل مني و هذا هدف الورشة
    آخر تعديل بواسطة Forex Elite ، 23-03-2007 الساعة 10:52 PM

الصورة الرمزية haithamgolden
    haithamgolden غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم
    بما انى قمت بقراءة الموضوع كله دفعة واحدة كنت اقوم بجمع اهم المقتطفات من وجهة نظرى فى ملف ورد وسوف ارفقه هنا لمن ليس لديه الوقت للقراءة
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haithamgolden مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

بما انى قمت بقراءة الموضوع كله دفعة واحدة كنت اقوم بجمع اهم المقتطفات من وجهة نظرى فى ملف ورد وسوف ارفقه هنا لمن ليس لديه الوقت للقراءة

وعليكم السلام والرحمة والإكرام

قبل ما اقرأ الملف قلت اسلم عليك وأسأل عن احوالك وأيامك ..واحشنا يا شيخ ...والله زمان عن أيامك الحلوة يا طيب ...الله يبارك بأخونا ابوعمر اللي جمع كل هالناس الطيبة هنا بموضوعه الرائع .... والحمد لله رب العالمين

تسلم ايديك على الملف

والله سلامات اخي هيثم .....يا سعد

سؤال على السريع ايها القبطان
    بالنسبه لشارتEUR USD
    انا مرفق لك شارت عليه ترقيم للموجات الفرعيه باللون الاصفر وترقيمك باللون الابيض وخصوصا الموجه رقم iii ارجو التوضيح عشان انا برقم توقع مستقبلي وبالتالي لورقمت على اساس ترقيمي كان الموجه التالته الرئيسيه وضعها اختلف وبالتالي كانت النتيجه اني هستنى كام شهر عشان اعرف اني خطأ...........
    ارجو الافاده عشان متلخبط
    وتحياتي لك يا قبطاننا العزيز
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة b.gif‏  

الصورة الرمزية haithamgolden
    haithamgolden غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

وعليكم السلام والرحمة والإكرام

قبل ما اقرأ الملف قلت اسلم عليك وأسأل عن احوالك وأيامك ..واحشنا يا شيخ ...والله زمان عن أيامك الحلوة يا طيب ...الله يبارك بأخونا ابوعمر اللي جمع كل هالناس الطيبة هنا بموضوعه الرائع .... والحمد لله رب العالمين

تسلم ايديك على الملف

والله سلامات اخي هيثم .....يا سعد

حبيب قلبى الغالى جدو خليل والله لك وحشة
    ولكنى اتابع الجميع من وراء الكواليس
    وانا متابع جيد جدا وبصراحة جزبنى موضوع الاستاذ ابو عمر كى اكون عضو ممن يدرسون تحت قيادته
    وما شاء الله الصحبة بتحلو واحلى ما فيها وجودك معنا

الصورة الرمزية mido
    mido غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة no_fear22 مشاهدة المشاركة
    إخوتي أكرمكم الله والله مجهود ولا أروع من قبل القائد ومعاونيه وكنا سمعنا أحد الأخوة طلب بالتروي لنستوعب الشروحات التي تمر وما شاء الله من شدة الأهتمام بالموضوع والتلهف للعلم والوصول نحو الأفضل نجد أن الصفحات تقفز بسرعة و سندويتش وحدة من اللحمة ما عم تكفي لنتابع ركض فنطلب من أحد الأخوة الأعزاء أن يتكرم علينا بملف وورد يحمل المشاركات المهمة التي تساعدنا على متابعة المسيرة بشكل سريع ولو عندي الألمام الكافي بالوورد لقمت أنا بذلك ولكن للأسف نتمنى من يستطيع القيام بذلك حسب فراغه نكون له من الشاكرين طبعاً هذا بعد إذن المجلس الأعلى للورشة
    اخى الحبيب

الموضوع حتى الان وبعد الان بمراحل مازال فى منتهى البساطة من ناحية التناول

كل ما عليك الان وحتى يوم الثلاثاء القادم ان شاء الله ان تقراء الفصل الاول المترجم تسع صفحات

من اصل الكتاب الانجليزى

الفصل الاول بسيط جدا وممكن تتابع من بعد صفحة 33 واحدة واحدة يمكن تلاقى المشاركات تخرج

عن الفصل الاول .... معلش كل مشاركة ليها ظروف من سؤال .... او صفقة قائمة

لكن شوف دلوقتى الفصل الاول ولا تقلق كل اللى انتا شايفة دة هايتعاد ببساطة مع بقية الفصول

واخيرا لك ولا يهون الجميع : برجاء اضافة الميل الخاص بى فى الياهو حتى يسهل الاتصال بكم

واذا كنت مضاف من قبل اظهر نفسك اون لاين دقيقة وقولى انا صحبك وقديم عيب عليك انقلنى الى

جروب الورشة .... ولا نك صحبى وقديم مش هازعل وهانقلك لجروب الورشة وتبقى ورشجى اليوت
    آخر تعديل بواسطة mido ، 24-03-2007 الساعة 12:47 AM سبب آخر: نسيت حرف اية فيها حاجة ....؟؟؟؟؟

احبائي

السوق اغلق و انا رقت و فضيت ...طبعا كلكم مش موجودين...اقعد انا اكلم نفسي شوية و ارد علي كل الاسئلة

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Forex Elite مشاهدة المشاركة
    احبائي

السوق اغلق و انا رقت و فضيت ...طبعا كلكم مش موجودين...اقعد انا اكلم نفسي شوية و ارد علي كل الاسئلة
    ده اسمه كلام برضه انا موجود اهو

الصورة الرمزية mido
    mido غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

Cool رد: ورشة عمل موجات اليوت

وانا كمان يا ريس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hanafy مشاهدة المشاركة
    استاذى الكريم

هذه محاولة منى لتحليل المجنون
    يارب تكون صح يا رب
    اى اى طيب من غير ضرب
    و التحليل يشير اننا فى الموجة iv من الموجة 3
    يعنى 3 لم تنتهى بعد

تقبل ودى
    احمد حنفي باشا .....عظمة علي عظمة

المجنون موجاته اصعب الموجات تحليليا لانه حاد جدا في صعود و هبوطه و المائة نقطه عنده يادوب الفطور مثل فطورك ابو عشرين سندوتش ... و مش بيخاف من اي فيبو فتلاقي تصحيحاته ضعيفة جدا لما ياخذ اتجاه ما عندوش رحمة....فطبعا جرأة مشكور كتير عليها انك تحلل علي المدي الطويل و كمان تطلعها صح

الشارت عندك سليم يا باشا و اعيده هنا بطريقتي بس تعالي و نرجع ورا شوية علشان نشوف ايه حكايته ده من اولها

اول شيء الصعود الكبير علي المدي الطويل من 147.21 حتي الان ما هو الا الموجة C من الرابعة العملاقة التي بدأت من 1.2817 من عام 1994 ...تخيل ؟...بقالنا 13 سنة في الموجة الرابعة فقط من الترند الهابط ؟؟؟ ياااااه دي السكة طووويلة بشكل

الوجة الرابعة حتكوم عرضية لان ال C قربت تخلص خلاص و عرفنا كدة ن ترقيمها

نكبر شوية الشارت و نتعمق و نشوف الموجة C التي بدأت من 147.21
    الموجة C يا اخواني هي مكونة من خمسة موجات في حد ذاتها ... نحفظها ذلك عن ظهر قلب

و الاخ احمد حنفي ترقيمه سليم بناء علي ذلك انه خمسة موجات ....طبعا ناس تقول هية مش خمس موجات و خلاص ، مالنا احنا بقي انها C من الرابعة الكبيرة و لا تكون موجة 3 او خمسة حتي ..ما هم كلهم مكونين من خمسة موجات ...صح؟..لا غلط....بما انك تعلم ان الموجة دي كلها تنتهي زي ما اتفقنا عند 245 و تلاقيك بتفكر انك تبيع التصحيح و تلاقيك جالس تحسبه علي الفيبو من الموجة ده و تتخيل ...لا ده مش حيكون تصحيح يا عمدة دي حتكون الموجة الخامسة الدافعه هبووووط و هدفها عميييييق

بما اننا قلنا الرابعة الكبير تخلص 245 يبقي احنا رايحين بعد علي شارت المدي الطويل من 245 هبوط ساحق موجة دافعة خامسة لهدف يكسر اقل نقطة بالشارت يعني هدفه تحت 127.27
    خيال مش كدة....تعمل فيها مليار دي يا احمد ... يلا يا عم...الهدف ممكن يكون 100.00 يا باشا

انظر الشارتين

قبل حد ما يسأل عرفت منين ان الترقيم ابتدأ من كذا ، ده الشارت خلص و ما عدنا بيانات قبل التاريخ ده ...أرد من الان:عرفت من خواص الموجات....الموجة الهابطة من اول الشارت دي لازم لازم لازم تكون 3
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة aaaxxxasao.gif‏   aaaxccccccccccxxasao.gif‏  
    آخر تعديل بواسطة Forex Elite ، 24-03-2007 الساعة 04:20 AM