صفحة 33 من 355 الأولىالأولى ... 23272829303132333435363738394383133 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 481 إلى 495 من 5313
    الصورة الرمزية أبو طلال
    أبو طلال غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: ورشة عمل موجات اليوت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Forex Elite مشاهدة المشاركة
    و لا يهمك اخي رضوان ... بالتأكيد واثق من نيتك الحسنة و الحمد لله رغبتك واضحة في التعلم

بخصوص سؤالك .. هو سؤال مهم جدا ... دائما اول سؤال للمبتديء هو: من اين ابدأ الترقيم و لماذا بدأته من هنا؟
    خلي بالك انت كدة بتلمس المفتاح ...مش المفتاح كله لكن جزء مهم منه

دائما سهل ان الناس تعرف كيف ترقم الموجات .. فهو ا ب ث
    لكن الخدعة في تحليل اليوت التي يقع فيها الكثيرون و تتعبهم كتير... الخدعة تكون في شيئين:
    - من اين نبدأ الترقيم
    - لماذا هي موجة دافعة ، لربما تكون موجة تصحيحية
    مشكلة كبيرة؟

متهيألك

اول شيء توجد اساليب كثيرة لمعرفة من اين نبدأ الترقيم و كلها ستأخذها جرعة جرعة مع المذاكرة ... عارف ليه لان افضل اسلوب للتعلم اني اتركك تكتشفه بنفسك بدلا من اني افرض عليك شوية قواعد تحفظها ... لانك لو اكتشفتها بنفسك حتفهمها تماما عن معرفة و تفتح معك ابواب التخيل و الابداع و تبقي كدة وجدت المفتاح و مافيش حاجة حتوقفك نهائيا بالسوق ..و تلاقي نفسك افضل من استاذك و تدرس له كمان ... طبعا فيه اخوة تقول: ورشة اونطة عايزين فلوسنا ...احنا جايين علشان تقول لنا اكتشفوها بنفسكم؟ .. لا ما في خوف انا متابع معاك و مش حسيبك في الاخر حتاخد المفتاح حتاخده مني ...بس لازم تبذل شوية جهد في النظر الكتير للشارت و تمرين نفسك كثيرا لمصلحتك و هو ده اللي حيميزكم عن بعض في الاخر و عن غيركم من التجار بالنهاية

لكن ممكن اعطيك مثل تجرب فيه شوية :
    احنا قلنا ان السعر بيمشي في صورة موجة خماسية تليها تصحيح في صورة موجة ثلاثية ثم خماسية الي اخره ...جميل ...

طيب سؤال:
    لو شفنا موجة ثلاثية ...تبقي الي بعدها حتكون ايه؟
    الرد:
    خماسية .....او نقطة ارتكاز اولا ثم بعدها خماسية
    سؤال: ايه نقطة ارتكاز دي ...ما قلت عليها
    الرد: سيبها لمرحلة تانية علشان نمشي مع الكتاب .. تخيل الان فقط ان السوق بيمشي خمسة موجات بعدها ثلاثة موجات ثم خمسة موجات و هكذا الي ما لا نهاية
    سؤال: يعني تقصد تقول كده ان لو شفنا موجة ثلاثية تبقي اللي بعدها خماسية و احنا مغمضين؟
    الرد: تمام .... و العكس صحيح

هذا الحوار تفهم منه ايه ... اقرأه 3 مرات

اذا لو رأينا يا باشا ثلاثة موجات ABC و بعدها موجة صغيرة صاعدة تلتها موجة اصغر تصحيح (اي اقل نقطة بها اعلي من اقل نقطة بالموجة السابق) يعني بدأنا الزجزاج الصاعد نعرف علي الفور انها كانت الموجة الاولي من الموجة الدافعة القادمة و نبتدي نرص ارقامنا

اسلوب تاني:
    كل موجة لها خواص تميزها عن باقي الموجات (قاعدة)

اقرأها 3 مرات...وصلت لايه؟

وصلنا اننا ممكن ما نكون عارفين احنا فين و جايين منين و فين الخريطة و مين اللي طفي النور الي اخره ....لكن لو مسكنا موجة واحدة و حللناها و انطبقت عليها شروط انها لابد ان تكون الموجة رقم "كذا" يبقي كدة عرفنا ارقام باقي الموجات و نرص الارقام و نلاقي الدنيا نورت

هو ده اللي انا شفته في شارت الباوند... كان يكون تصحيح ثلاثي قبل ان تبدأ الموجات بالتصاعد اذا حتكون ايه تاني؟ دافعة طبعا؟ ده غير يا باشا انها قدمت نفسها علي طبق من فضة اصلا لاننا كسرنا الثالثة لاعلي (انظر الشارت) فاكيد احنا بالخامسة... السؤال المنطقي يكون هل الخامسة انتهت و لا لسة؟ ...مش تسأل: هي دافعة و لا؟ ... ماهي خلاص رسمت نفسها و اهه خمسات موجات عايز ايه بعد كده

معلومة هامة: خللي بالك احنا مش مطلوب مننا اننا نرقم العملة من يوم ما خلقها ربنا علشان نبقي ماشيين بترقيم سليم...زي ما قلت من قبل كل ما تتزنق استخدم احدي الاسايب اعلاه

يعطيك ألف عافية ياسيدي ماشاء الله شرح رائع ومميز
    صراحة أنا الي لفتني للموضوع البعد عن البرنامج الخاص باليوت واستخدام التحليل اليدوي وهذا ماكنت ابحث عنه منذ فترة ولكن الظروف لم تسمح لي للتعمق في الموضوع
    وعلى كل حال متابعين معك ياغالي
    وعلى الله تعود بهجتنا والفراح
    بانتظار شروحك ودروسك ياحبيبنا

الصورة الرمزية zid
    zid
    zid غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

أخي المكرم شكرا جزيلا لحضرتك علي المجهود العظيم الذي تقوم به معنا لوجه الله وندعوا الله سبحانه ان يجعله في ميزان حسناتك واتمني من حضرتك
    ان انال شرف تسجيلي معكم

الصورة الرمزية Forex Elite
    Forex Elite غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

احبائي اخواني

اسف لانشغالات الصباح المعتادة ... ارد حالا علي كل الاستفسارات و الترحيبات بالترتيب ... و نبدأ بعده ارفاق التحليلات الجديدة و المناقشات

تسلموا لي جميعا

الصورة الرمزية وحداني
    وحداني غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

بارك الله فيك خبيرنا الغالي

ومتابع لك باذن الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foxsahara مشاهدة المشاركة
    الإصدار الأخير من الفصل الأول PDF من الكتاب وتم فيه اضافة العنوان ، وتصحيح أخطاء الجمل غير المرتبة ..
    رضوان يا منقذ

هذه هي النسخة الوحيدة السليمة تماما من اي اخطاء

ارجو من كل المشتركين تجاهل اي نسخ سابقة و الاعتماد فقط علي هذه النسخة

اخ ميدو برجاء بارسال الايميل لكل المشتركين مرفق به تلك النسخة علشان يلحقوا يذاكروا الامتحان علي الابواب ...يوم الثلاثاء

الصورة الرمزية mido
    mido غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

احبائي اخواني

اسف لانشغالات الصباح المعتادة ... ارد حالا علي كل الاستفسارات و الترحيبات بالترتيب ... و نبدأ بعده ارفاق التحليلات الجديدة و المناقشات

تسلموا لي جميعا

حمد لله على السلامة يا ريس

منتظرين وجارى ابلاغ الورشجية بالمسنجر بوجودك للمتابعة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة virgin مشاهدة المشاركة
    أستاذ إليوت إستفسار لو سمحت

أولا أشكرك لذهابك لتحليل الباوند دولار فعلا لأن الغالبيه إما شغالين على هذا الزوج أو كان هذا الزوج السبب فى خسارة حساباتهم

ثانيا

على حسب فهمى فى الموجات الذى لم يتعدى يوم واحد

دلوقتى على الرسم اللى حضرتك كنت رسمته أكملت رسم خمس موجات كامله و طبقا للموجات
    المفروض التصيح و تغير الترند

لغاية كده كويس لكن أما حضرتك رسمت موجه التصحيح هو دى اللى مش فاهمها

طول الموجه التصحيح اللى حضرتك رسمتها تقريبا طولها 2ّ/3 طول الموجه الأساسيه السابقه .

على أساس ايه حددت الطول و معلش ممكن ترسم السيناريو بعد التصحيح ABC

و معلش سؤال كمان ممكن يكون غبى و غلط بس لسه اخوك مبتدىء
    هل داخل الموجه ABC ستتكون موجات داخليه صغرى 5-3-3
    سؤالك بالنسبة للهدف و كيفية تحديده و لماذا يكون بهذا العمق
    هذا السوءال له علاقة بدرس تحديد الاهداف و تكون دائما باستخدام الفيبو
    الفيبو اداة رهيبة لكن اخطاء استخدامه تكمن في رسمه علي الموجات الغير معنية فتجد النتيجة خطأ
    مش حقول لك انتظر الدرس الخاص به المرة دي لانه سؤال ممكن يساعدك خلال مراحل التعلم

قلت في رد سابق علي احد الاخوة ان كل موجة تصحيحة فرعية و لها رقم الفيبو الشهير بها
    بالنسبة لشارت المدي الطويل الشهري الذي استغرقت موجته 7 سنوات قطع فيها مشوار صعود حوالي 6500 نقطة... فان التصحيح الكبير لكامل الموجة دائما ما يكون علي فيبو 78.6% الشهير من موجة الصعود الرئيسية و ان كان يجوز طبعا 61.8%.. فلو رسمت فيبو من بدء الموجة عند 1.3570 و حتي نهاية الموجة المتوقعة عند 2.0050 و حتي من منطقتنا هذه الان ستجد هدفنا بمنطقة 1.5000s تقريبا ..طبعا الدقة ستكون عندما نعرف بالضبط اي سعر انتهت عليه الموجة

لذا سنقول ان عندنا هدفين ...المبدئي 1.6100 و الثاني 1.5200

بالنسبة لانها ستكون موجة ثلاثية ABC فهي لابد ان تكون كذلك .. لكن ربما تكون حادة اكثر مما نتوقع بحيث انها يكون شكلها مثل الخط المستقيم ( مثل ما حدث عام 1992) انظر الشكل بالشارت اسفله فهو وارد جدا تكراره و يكون الانهيار علي مدي شهرين او ثلاثة و تكون صدمة عنيفة للاسواق وقتها ...في تلك الحالة ربما تراه خط مستقيم لكن لو كبرت حجم الشارت في هذا الوقت سنة 1992 ستجد انها كانت ثلاثة موجات لكن حادة جدا و تصحيحها b لا يذكر كحجم
    لذا ليس هناك قاعدة لسرعة ذلك التصحيح .. و يفضل في هذه الحالة النادرة الحدوث بالسوق ان نحتفظ بعملية بيعنا لكل تلك الفترة ..فالامر يستحق و لا يتكرر
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة sdsao.gif‏  

الصورة الرمزية ahmed taha
    ahmed taha غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido مشاهدة المشاركة
    الاخ الحبيب احمد باشا

sms اية بس الى انتا بتفكر فية وكمان الاجوبة طيب شوف يا سيدى

الاسئلة والتمارين المهمة والملغى والتوقعات المرئية من سلاح التلميذ ... فاكر ايام الابتدائى

وكراسة الحلول والكتاب المقرر وانا وانتا واللى فى الورشة كلهم ... اية ... فاهمينى يا جدع

اوعي تقول حاجة تانية ....
    كل دة مش sms وبس لا احنا فى ادراة الورشة لسا هانعرض على

الريس من خلال مدير الاقترحات والتطوير عبد الحميد احمد قصدى عبد المجيد احمد

عمل الاتى : اولا قناة فضائية لورشة اليوت تبث عرضها ليلا ونهارا باخر التوصيات

والتحليلات

ثانيا : بث انترنيت وير ليييس عالمى عابر للقارات للمشاركين فى ورشة وقناة اليوت ... يارب

الناس ما تعمل وصلات عشان تهرب من الاشتراك مع انو مجانى لكن برضو فى ناس تحب

تخالف وخلاص ... مش هوا مجانى ... برضوا هايفكروا بطريقة يهربوا بيها

ثالثا : موجة شبكية للموبيل خاصة بمؤسيسين ورشة اليوت اللى هو كل فرد منا هنا

كل اللى دخل وكتب حرف هو من مؤسسين الورشة وايضا خاصة بالاعضاء اللى هما الالاف

الناس حول العالم وسيكون شبكة المحمول تبعنا على موجة من موجات اليوت كمان ...

امال انتا فاكر اية .... والموجة تقريب هاتكون التالتة عشان تبقى اقوى موجة والشبكة

ما تسقطش ابدا ولو كنت تحت البحر ..

رابعا : اربع عجول بقرى على جاموسى لحم مشفى للسيد احمد حنفى يتسلى فيهم على

ما يخلص الكتاب ..... ويرحمنا من العذاب ... يا قلبي

والباقى سوف تجدة فى التعديلات على الاخبار سنة 2050 ان شاء الله

همسة : والله العظيم احمد حنفى رشيق جدا جدا جدا .. بس مش عارف من ساعة ما دخل

الفوركس حط امل فى موضوع اللحوم دة لية
    ميدو باشا
    الله يبارك ليك ياعمنا
    طمنت قلبي
    يعني الورشه بتقول وبتحقق كلمه الريس
    هتتعلمو يعني هتتعلمو
    دش وشبكه وسلاح وتلميذ ومجموعه زي العسل
    وكمان شندويتشات لحمه بالهبل يعني اهتمام ورعايه
    هنعوز ايه اكتر من كده
    بس كل واحد عارف هيداري سندويشاته عن مين ((( لو حد عايز سندويتشات ممكن نستغل جوعه وعشقه للحمه ونبعله )))

برضه مستني منك رساله في الامتحان
    اصل انا عملتها مره في امتحان صيدله بس معرفتش استفيد منها ههههههههههههههههه

ارفق تخيل للباوند علي مدي السنوات السابقة انه يسير في مدي و اطار محدد و له دورة عقدية له يتأرجح مابين 1.3500 و 2.0000 .. و ما يزيد قناعتنا بهذا الامر انه مع اقترابه الان من القمة فهو ايضا بانتهاء موجته الدافعة ليدخل في التصحيح الكبير الحتمي ...فاري ان كافة الاحتمالات مع تحليلنا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو طلال مشاهدة المشاركة
    يعطيك ألف عافية ياسيدي ماشاء الله شرح رائع ومميز
    صراحة أنا الي لفتني للموضوع البعد عن البرنامج الخاص باليوت واستخدام التحليل اليدوي وهذا ماكنت ابحث عنه منذ فترة ولكن الظروف لم تسمح لي للتعمق في الموضوع
    وعلى كل حال متابعين معك ياغالي
    وعلى الله تعود بهجتنا والفراح
    بانتظار شروحك ودروسك ياحبيبنا

تسلم لنا جميعا يا ابو طلا ل يا كبير

شرف لنا اشتراكك معنا ... باذن الله الاستفادة كبيرة للجميع ... و البهجة و الافراح ما تنقطع ابدا

نتعمق شوية في الباوند و نشوفه علي الساعة و نشوف العمليات اللي جاية الان و نؤجل شوية توصية ال 5000 نقطة لما ييجي وقتها

الصورة الرمزية no_fear22
    no_fear22 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

احبائي اخواني

تسلموا لي جميعا
    سلمك الله يا قشطة يعني الصباح تعب وإن شاء الله معنا ما تتعب و خبريات التحليلات الجديدة هذا ما يشوقنا وننتظره أما بخصوص الأمتحان نحن إن شاء الله نحضر له جيداً ونتمنى أن تخوض ببعض الأمثلة على شارتات حقيقية من السوق لما ندرسه وإني أعلم أنه الذي ندرسه هو ليس إلا مدخل ومن الممكن أن يكون صعب الحصول على تفاصيل من خلال شارتات حية ولكن لربما نستطيع الحصول على بعض المعلومات التي تفيد للإمتحانت

الصورة الرمزية foxsahara
    foxsahara غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

رضوان يا منقذ
    هذه هي النسخة الوحيدة السليمة تماما من اي اخطاء
    ارجو من كل المشتركين تجاهل اي نسخ سابقة و الاعتماد فقط علي هذه النسخة
    انا تحت امرك يا ريس في أي وقت.. انت تأمر وانا انفذ ..
    شرف كبير لي اعتماد هذه النسخة

... و حتي نهاية الموجة المتوقعة عند 2.0050 ...
    أخي عمر ، كيف توقعت ان الموجة الحالية ستمتد حتى 2.0050 ؟ هل بناء على القمم السابقة ؟ وكيف نعرف انه لن يتم كسر القمة المذكورة وسيتم الارتداد منها ؟
    وشكرا لك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة foxsahara مشاهدة المشاركة
    انا تحت امرك يا ريس في أي وقت.. انت تأمر وانا انفذ ..
    شرف كبير لي اعتماد هذه النسخة

أخي عمر ، كيف توقعت ان الموجة الحالية ستمتد حتى 2.0050 ؟ هل بناء على القمم السابقة ؟ وكيف نعرف انه لن يتم كسر القمة المذكورة وسيتم الارتداد منها ؟
    وشكرا لك
    حقول لك حالا
    ارسم الشارت علي كذا فريم و راجع حالا
    رائيي ان الموجة الخامسة لم تنتهي بعد عند 1.9920 الاخيرة و لازال هناك صعود ناقص و يروح وقتها يلمس المحظور وقتها الباوند مش حيلاقي له صاحب

امر ثاني التصحيح يجب ان يكون له بداية ساحقة ... حتي الان ما شفنا الحركة المطلوبة و اهه ده حتي لسة حتي الان بيعافر يطلع ... الخامسة لم تنتهي

دائما اول سؤال للمبتديء هو: من اين ابدأ الترقيم و لماذا بدأته من هنا؟
    خلي بالك انت كدة بتلمس المفتاح ...مش المفتاح كله لكن جزء مهم منه

دائما سهل ان الناس تعرف كيف ترقم الموجات .. فهو ا ب ث
    لكن الخدعة في تحليل اليوت التي يقع فيها الكثيرون و تتعبهم كتير... الخدعة تكون في شيئين:
    - من اين نبدأ الترقيم
    - لماذا هي موجة دافعة ، لربما تكون موجة تصحيحية
    مشكلة كبيرة؟

متهيألك

اول شيء توجد اساليب كثيرة لمعرفة من اين نبدأ الترقيم و كلها ستأخذها جرعة جرعة مع المذاكرة ... عارف ليه لان افضل اسلوب للتعلم اني اتركك تكتشفه بنفسك بدلا من اني افرض عليك شوية قواعد تحفظها ... لانك لو اكتشفتها بنفسك حتفهمها تماما عن معرفة و تفتح معك ابواب التخيل و الابداع و تبقي كدة وجدت المفتاح و مافيش حاجة حتوقفك نهائيا بالسوق ..و تلاقي نفسك افضل من استاذك و تدرس له كمان ... طبعا فيه اخوة تقول: ورشة اونطة عايزين فلوسنا ...احنا جايين علشان تقول لنا اكتشفوها بنفسكم؟ .. لا ما في خوف انا متابع معاك و مش حسيبك في الاخر حتاخد المفتاح حتاخده مني ...بس لازم تبذل شوية جهد في النظر الكتير للشارت و تمرين نفسك كثيرا لمصلحتك و هو ده اللي حيميزكم عن بعض في الاخر و عن غيركم من التجار بالنهاية

لكن ممكن اعطيك مثل تجرب فيه شوية :
    احنا قلنا ان السعر بيمشي في صورة موجة خماسية تليها تصحيح في صورة موجة ثلاثية ثم خماسية الي اخره ...جميل ...

طيب سؤال:
    لو شفنا موجة ثلاثية ...تبقي الي بعدها حتكون ايه؟
    الرد:
    خماسية .....او نقطة ارتكاز اولا ثم بعدها خماسية
    سؤال: ايه نقطة ارتكاز دي ...ما قلت عليها
    الرد: سيبها لمرحلة تانية علشان نمشي مع الكتاب .. تخيل الان فقط ان السوق بيمشي خمسة موجات بعدها ثلاثة موجات ثم خمسة موجات و هكذا الي ما لا نهاية
    سؤال: يعني تقصد تقول كده ان لو شفنا موجة ثلاثية تبقي اللي بعدها خماسية و احنا مغمضين؟
    الرد: تمام .... و العكس صحيح

هذا الحوار تفهم منه ايه ... اقرأه 3 مرات

اذا لو رأينا يا باشا ثلاثة موجات ABC و بعدها موجة صغيرة صاعدة تلتها موجة اصغر تصحيح (اي اقل نقطة بها اعلي من اقل نقطة بالموجة السابق) يعني بدأنا الزجزاج الصاعد نعرف علي الفور انها كانت الموجة الاولي من الموجة الدافعة القادمة و نبتدي نرص ارقامنا

اسلوب تاني:
    كل موجة لها خواص تميزها عن باقي الموجات (قاعدة)

اقرأها 3 مرات...وصلت لايه؟

وصلنا اننا ممكن ما نكون عارفين احنا فين و جايين منين و فين الخريطة و مين اللي طفي النور الي اخره ....لكن لو مسكنا موجة واحدة و حللناها و انطبقت عليها شروط انها لابد ان تكون الموجة رقم "كذا" يبقي كدة عرفنا ارقام باقي الموجات و نرص الارقام و نلاقي الدنيا نورت

هو ده اللي انا شفته في شارت الباوند... كان يكون تصحيح ثلاثي قبل ان تبدأ الموجات بالتصاعد اذا حتكون ايه تاني؟ دافعة طبعا؟ ده غير يا باشا انها قدمت نفسها علي طبق من فضة اصلا لاننا كسرنا الثالثة لاعلي (انظر الشارت) فاكيد احنا بالخامسة... السؤال المنطقي يكون هل الخامسة انتهت و لا لسة؟ ...مش تسأل: هي دافعة و لا؟ ... ماهي خلاص رسمت نفسها و اهه خمسات موجات عايز ايه بعد كده

معلومة هامة: خللي بالك احنا مش مطلوب مننا اننا نرقم العملة من يوم ما خلقها ربنا علشان نبقي ماشيين بترقيم سليم...زي ما قلت من قبل كل ما تتزنق استخدم احدي الاسايب اعلاه
    طيب نشغلكم بسؤال سريع لغاية ما اخلص شارت الباوند

بالاشارة الي الدرس اعلاه
    برجاء قرائته مرة اخيرة
    و ان نجاوب جميعا علي السؤال التالي:
    انظر الشارت اسفله و قل لي هل هذه النقطة شراء ام بيع و لماذا؟
    آخر تعديل بواسطة Forex Elite ، 22-03-2007 الساعة 08:44 PM