صفحة 29 من 355 الأولىالأولى ... 19232425262728293031323334353979129 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 421 إلى 435 من 5313
    الصورة الرمزية sgr
    sgr
    sgr غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي رد: ورشة عمل موجات اليوت

افا وين اسمي وانا اول طالب عندك مسجل الله يسامحك
    [email protected]

الصورة الرمزية Forex Elite
    Forex Elite غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي رضوان و رضوان

اول شيء برجاء عدم الاشارة الي برامج و استمرار محاولة مقارنتها مع ترقيمنا ... انا وضحت النقطة دي مرارا و ارجو تجنبها لاحقا حتي ما اعتقد ان سبب وجودك ليس للتعلم و انما الاشارة الي برنامجك

لو انت لازلت متمسك بموضوع البرنامج يا سيدي .. و مصر ان تقول البرنامج سوي و البرنامج عمل ارجو الاحتفاظ بهذا الامر بموضوعكم الخاص بذلك و اعطاء توصيات برنامجكم هناك... هنا نحن نحلل بعقولنا و نعقل الامور قبل اتخاذ القرار و لا ندع برامج تحدد لنا عملياتنا لاني كما قلت الترقيم اليدوي افضل و ادق الف مرة من البرامج و تكون عارف انت بتعمل ايه علي الاقل... و مستخدمي البرامج من وجهة نظري الشخصية ما هم الا اشخاص فشلوا في التحليل بانفسهم او تكاسلوا عن تعلم هذا التحليل فوقعوا فريسة للمواقع التسويقية للبرامج علشان يلاقوا حاجة الية تقول لهم السوق صاعد و السوق هابط . ... يا سيدي البرامج ليست مبرجمة بواسطة محلل افضل منك بل مؤلف بسيط يعرف فقط الخواص الاولية للموجات و نظرا لانتشار الطلب علي هذا التحليل فوجد سوق خصب و قام عمل برنامج و وضع له قوانينه الثابتة بان ترقم الموجات في حالة ان حدث كذا و ان حدث ذاك و معطياته ثابتة و جامدة بالرغم من ان تحليل اليوت هو التحليل الوحيد الذي يحتاج الي فن و خبرة عالية و يستوجب مرونة من المحلل و اعادة حساباته وقفا لامور صغيرة قد تفوت علي البعض لكن من خبرته يتوقعها ...البرنامج عمره ما يعمل لك كذا ، انا لست ضد البرامج بصفة عامة لكن انا اقول انها ربما تصلح لتحليلات اخري و لكن ليس تحليل الموجات .. و كما قلت ابني نفسك بنفسك ... لو تعبت معانا شوية و اعطيت العلم حقه و والامر مش متعب حتكون نتائجك افضل من البرامج بكثير بل و ستعدل عليه بل بالتأكيد ستوقف استعماله و لماذا تستعمله اصلا حينها حيث انك اصبحت خبير ....فاهم قصدي...اتمني استمرارك معنا

ايضا قلت اني جربت كل برامج السوق و منها برنامجك و وضعوا تحت اختبارات كثيرة بمستوي احتراف و فشلت فشل ذريعا و هم تقريبا 7 برامج منتشرة بالسوق و هي تجارية تسويقية بحتة ... صدقني لو البرامج ناجحة كنا اول ناس بالصندوق استخدمناها و لا نتعب انفسنا و هي اصلا شبه مجانية لرخصها

مثلا و انت تجادلني الان تجد انك ما تعرض علي رأيك او تجادل بذكر حقائق انما تقول : البرنامج قال انها موجة مش عارف ايه ..يعني انت شايف ان البرنامج هو امر واقع و حقيقة و ما يخطيء... طيب يعني عايز ارد اقول ايه، مافيش عناصر المجادلة ..فأقولك : روح يا سيدي استخدمه

تاني شيء ايه معني موجة متعرجة ثنائية ...مافيش حاجة في تحليل اليوت اسمها كدة ... لو لك خبرة شهر واحد معنا بورشة تحليل اليوت ستعرف ان ما عرضته بشارت الباوند واضح كالشمس... مش محتاج برامج تقول لي .. الامر سهل للغاية لو درست

بخصوص باقي اسئلتك ..كيف عرفت هذا و كيف عرفت هذا ... الرد: عرفت من الترقيم الموضح علي الشارت الواضح ... انظر الشارت
    آخر تعديل بواسطة Forex Elite ، 22-03-2007 الساعة 01:02 AM

اخي sgr ... سبق و سجل اسمك .. لكنه وقع في سندوتش الاستاذ احمد حنفي و اكله

اسفين للسهو يا باشا ...ربما لم تصرح بطلب تسجيلك بوضوح في ردودك... تم التسجيل

الصورة الرمزية sgr
    sgr
    sgr غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تسلم يا غالي وشكرا لك ولك شخص وقف معك وساندك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sgr مشاهدة المشاركة
    تسلم يا غالي وشكرا لك ولك شخص وقف معك وساندك
    تسلم و تعيش يا غالي .. يا رب دائما سويا

سيتم رفع الفصل الاول بعد التصحيح الاخير .. برجاء ان تحمله .. الامتحان الثلاثاء القادم

الصورة الرمزية mido
    mido غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

[quote=sgr;295234]افا وين اسمي وانا اول طالب عندك مسجل الله يسامحك
    [email protected][/quote]

اخويا وحبيبى صقر

انتا مسجل من فترة كبيرة يعنى من يومين تقريبا

وانتا من اول الناس اللى اتسجلت فعلا

واضح يا اخوانى ان فى لبس فى موضوع التسجيل

التسجيل يعنى انك ضيفت ميلى اللى فى التوقيع ولا لاء مش اكتر

اما احصاء المعرفات فبنقول بيها المعرفات دى عندها ميلى متصل ولا لاء

وانا اون لاين طول الوقت لذلك السبب

انتا منور المسنجر من زمان يا صقر الورشة

منتظر الباقى ينور المسنجر لسهولة الاتصال بكم قبل

الاختبار وارسال المهم والملغى من

الفصل الاول والتوقعات المرئية للامتحان

على فكرة انا شغال مع الراجل الكبير وعارف الامتحان هايجى فى اية

ها الكل هايسجل ميلى ولا حد عايز يعتمد على الكتاب لوحدة

تحياتى للأحباء القريبين من القلب

البعيدين عن العين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matrix_forex مشاهدة المشاركة
    كلامك 100%

انا دخلت كورس في التحليل الفني بضعة اشهر
    وفي اخر يوم في الكورس قال لنا المحاظر ان الباوند سوف يصل الى 2.0050 ومن ثم يبدأ بالانهيار حتى يصل مستويات 70 (الهدف السنوي) يعني حوالي 3000 نقطه .
    تسلم يا ابو احمد يا غالي
    كلام محاضرك متفق معنا و اكيد هو يستخدم تحليل اليوت ليصل لتلك النتيجة .. لان تحليل اليوت هو الوحيد الذي ينبأ بالتحركات القادمة خطوة خطوة و يخليك ترسم الشارت قبل حدوثه

شهر كمان معنا و ستكون عندك ذات الخبرة و الامر بغاية السهولة

مستوي 70 علي فكرة وارد ان يكون هدف مبدئي ...لكن الزيارة القادمة له ستكسره

ارجع و انظر للشارت الشهري و صغره لاقصي درجة ستجد ايضا ذات الهبوط حدث عام 1992 بسبب جورج سوروس و حكايته ....طبعا مثل ما قلنا الاسباب و الاخبار تعدد و النتيجة واحدة لذا منطقيا ان نتوقع خبر شديد او امر عالمي في ذات التوقيت ليسبب هذا الانهيار السريع و يعطي الدولار تلك القوة ...واضح انها دورة عقدية للباوند ان يتأرجح علي المدي الطويل ما بين 1.4000 و 2.0000

في ذات الوقت ايضا لابد ان تنهار السوق الامريكية للاسهم علي فكرة

الصورة الرمزية ahmed hanafy
    ahmed hanafy غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rally مشاهدة المشاركة
    يا جماعة انا من الصباح حولته الى صيغة وورد 2003 شكله ما حد انتبه ولا ايه ؟؟؟
    مشاركة 359 وهذا الرابط
    https://forum.arabictrader.com/showp...&postcount=359

تم التجميل
    شكرا اخى الكريم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Forex Elite مشاهدة المشاركة

لذا اقترح ان يكون شعار الورشة من الان:
    "بالراحة و حبة حبة عليا يا ملواني"

مين الملوانى ده ؟
    ما حدش يقول بتاع سندوتشات اللحمة

و قد اشرت الي ذلك من قبل.... تسألني ليه طيب من له خبرة سابقة يستحمل بطئنا و رذالتنا .. اقول لك لان من له خبرة و لكن ما يزال يري خلل بتحليله لموجات اليوت او يري انه يفهم اليوت لكن ما وجد المفتاح فاشترك بالورشة فان ذلك يرجع الي حلقة قد افتقدها خلال اول مرحلة تعليمية له

شهادة حق لوجه الله

الكلام ده صحيح 100%
    و الكلام دة حولنى من صاحب 3 مواضيع فى موجات اليوت الى طالب علم من استاذى العزيز
    عارفين ليه
    لانى لم اجد المفتاح
    قرأت عن اليوت كتب كتير بالعربى و الانجليزى و استاذنا سمير صيام و اخويا كليك يشهدان على هذا
    و لم اجد المفتاح
    توقفت عن الكتابة فى مواضيعى لانى شعرت اننى لا اقدم شئ مفيد للناس
    عارفين ليه
    لانى لم اجد المفتاح

بجد بجد حتى اللى عنده فكرة لازم يلتزم بشروط الورشة

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hanafy مشاهدة المشاركة

شهادة حق لوجه الله

الكلام ده صحيح 100%
    و الكلام دة حولنى من صاحب 3 مواضيع فى موجات اليوت الى طالب علم من استاذى العزيز
    عارفين ليه
    لانى لم اجد المفتاح
    قرأت عن اليوت كتب كتير بالعربى و الانجليزى و استاذنا سمير صيام و اخويا كليك يشهدان على هذا
    و لم اجد المفتاح
    توقفت عن الكتابة فى مواضيعى لانى شعرت اننى لا اقدم شئ مفيد للناس
    عارفين ليه
    لانى لم اجد المفتاح

بجد بجد حتى اللى عنده فكرة لازم يلتزم بشروط الورشة
    ماهو طبعا مش هتلاقى المفتاح
    لانك بدور على سندوتش اللحمة ومادام لاقيت اللى يديك سندوتش اللحمة هتلاقى طبعا المفتاح
    بيقولك مفتاح الراجل فى معدته

اخي sgr ... سبق و سجل اسمك .. لكنه وقع في سندوتش الاستاذ احمد حنفي و اكله

اسفين للسهو يا باشا ...ربما لم تصرح بطلب تسجيلك بوضوح في ردودك... تم التسجيل

يا استاذ تحط لى صقر فى السندوتش
    طيب حط لى فرخة بانييه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير صيام مشاهدة المشاركة
    ماهو طبعا مش هتلاقى المفتاح

لانك بدور على سندوتش اللحمة ومادام لاقيت اللى يديك سندوتش اللحمة هتلاقى طبعا المفتاح
    بيقولك مفتاح الراجل فى معدته
    حلوة يا استاذ سمير
    تفتكر لما قلت لك انا عايز اقول كلام مختلف
    بصراحة هو الكلام بتاع الريس الكبير اللى كنت عايز اقوله

الصورة الرمزية سمير صيام
    سمير صيام غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hanafy مشاهدة المشاركة
    حلوة يا استاذ سمير
    تفتكر لما قلت لك انا عايز اقول كلام مختلف
    بصراحة هو الكلام بتاع الريس الكبير اللى كنت عايز اقوله
    والله نتمنى انه يواصل ولا يقطع فى نص الطريق وثانيا انا للان معرفتش اسمه ولا حتى ايميله

الصورة الرمزية foxsahara
    foxsahara غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخي رضوان و رضوان

اول شيء برجاء عدم الاشارة الي برامج و استمرار محاولة مقارنتها مع ترقيمنا ... انا وضحت النقطة دي مرارا و ارجو تجنبها لاحقا حتي ما اعتقد ان سبب وجودك ليس للتعلم و انما الاشارة الي برنامجك

لو انت لازلت متمسك بموضوع البرنامج يا سيدي .. و مصر ان تقول البرنامج سوي و البرنامج عمل ارجو الاحتفاظ بهذا الامر بموضوعكم الخاص بذلك و اعطاء توصيات برنامجكم هناك... هنا نحن نحلل بعقولنا و نعقل الامور قبل اتخاذ القرار و لا ندع برامج تحدد لنا عملياتنا لاني كما قلت الترقيم اليدوي افضل و ادق الف مرة من البرامج و تكون عارف انت بتعمل ايه علي الاقل... و مستخدمي البرامج من وجهة نظري الشخصية ما هم الا اشخاص فشلوا في التحليل بانفسهم او تكاسلوا عن تعلم هذا التحليل فوقعوا فريسة للمواقع التسويقية للبرامج علشان يلاقوا حاجة الية تقول لهم السوق صاعد و السوق هابط . ... يا سيدي البرامج ليست مبرجمة بواسطة محلل افضل منك بل مؤلف بسيط يعرف فقط الخواص الاولية للموجات و نظرا لانتشار الطلب علي هذا التحليل فوجد سوق خصب و قام عمل برنامج و وضع له قوانينه الثابتة بان ترقم الموجات في حالة ان حدث كذا و ان حدث ذاك و معطياته ثابتة و جامدة بالرغم من ان تحليل اليوت هو التحليل الوحيد الذي يحتاج الي فن و خبرة عالية و يستوجب مرونة من المحلل و اعادة حساباته وقفا لامور صغيرة قد تفوت علي البعض لكن من خبرته يتوقعها ...البرنامج عمره ما يعمل لك كذا ، انا لست ضد البرامج بصفة عامة لكن انا اقول انها ربما تصلح لتحليلات اخري و لكن ليس تحليل الموجات .. و كما قلت ابني نفسك بنفسك ... لو تعبت معانا شوية و اعطيت العلم حقه و والامر مش متعب حتكون نتائجك افضل من البرامج بكثير بل و ستعدل عليه بل بالتأكيد ستوقف استعماله و لماذا تستعمله اصلا حينها حيث انك اصبحت خبير ....فاهم قصدي...اتمني استمرارك معنا

ايضا قلت اني جربت كل برامج السوق و منها برنامجك و وضعوا تحت اختبارات كثيرة بمستوي احتراف و فشلت فشل ذريعا و هم تقريبا 7 برامج منتشرة بالسوق و هي تجارية تسويقية بحتة ... صدقني لو البرامج ناجحة كنا اول ناس بالصندوق استخدمناها و لا نتعب انفسنا و هي اصلا شبه مجانية لرخصها

مثلا و انت تجادلني الان تجد انك ما تعرض علي رأيك او تجادل بذكر حقائق انما تقول : البرنامج قال انها موجة مش عارف ايه ..يعني انت شايف ان البرنامج هو امر واقع و حقيقة و ما يخطيء... طيب يعني عايز ارد اقول ايه، مافيش عناصر المجادلة ..فأقولك : روح يا سيدي استخدمه

تاني شيء ايه معني موجة متعرجة ثنائية ...مافيش حاجة في تحليل اليوت اسمها كدة ... لو لك خبرة شهر واحد معنا بورشة تحليل اليوت ستعرف ان ما عرضته بشارت الباوند واضح كالشمس... مش محتاج برامج تقول لي .. الامر سهل للغاية لو درست

بخصوص باقي اسئلتك ..كيف عرفت هذا و كيف عرفت هذا ... الرد: عرفت من الترقيم الموضح علي الشارت الواضح ... انظر الشارت
    معلش بلاش زعل أخي العزيز فوركس .. ونحنا مستغنيين عن اي سؤال أو اجابة تسبب أعصاب .. ونقتدي بجدودنا القدماء في ادب العالم والمتعلم ،فمن ادب المتعلم ما يجادل أستاذه ، ومن أدب الأستاذ الرفق بالمتعلمين .. اللهم اهدنا سواء السبيل ..
    ومن الان فصاعدا اوعدك ما راح أجيب سيرة البرنامج ثاني ولا اذكره ..
    والحمد لله ان جوابك جا في الحين المناسب لأنه وضح امور كثير أساسية ومهمة ، من بينها انني كنت واخذ فكرة خاطئة ،حيث كنت اعتبر ان البرنامج هو (وحده) من يحدد الموجات ، ويبني التحليل ، وأنه من المستحيل العمل بدونه .. الى أن جاءت مشاركتك الاخيرة لتوضح لي امورا أساسية ، من بينها أن التحليل اليدوي أفضل وأدق من البرامج كثيرا .. واطمنك انني لا اسوق لأي برنامج ولا أشهر له ، فما أنا سوى مبتدئ بسيط في هذا العالم ، وكنت احمل فكرة خاطئة والان تصححت والحمد لله ثم الشكر لك ..
    أما بخصوص الأسئلة ، فلا اعرف ان كنت اثقلت عليك ، ولكن أريد ان اعرف فقط كيف اخترنا بداية الموجة من هناك ، ولماذا هي دافعة بالضبط ؟ لأنني نظرت للشارت ولم اتوصل للجواب ، فحبذا لو توضح لنا أستاذي العزيز واكون لك شاكرا جزيلا ..