صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 26
    الصورة الرمزية asaad_hany
    asaad_hany غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي الرافعه الماليه

هي الرافعه الماليه مش حرام اتداول بيها علي الفوركس لاني بشوف ناس كتير بتستخدمها عادي مش ده قرض والقروض حرام لانها بتخليك تخسر كل فلوسك ولا انا فاهم غلط؟؟

الصورة الرمزية Majed_El61
    Majed_El61 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لا يا اخي هي مو حرام هي طريقه لها حسبه مرة بسيطه الامر كله انها طريقه تجعلك تربح باضعاف لان الفوركس ربحه مرة ضعيف بدون الرافعه الماليه فما راح تداول هتحس انه ما بيفيد فهمتني

الصورة الرمزية Shorouk_Mamdouh
    Shorouk_Mamdouh غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

فى فرق كبير جدا بين الرافعة المالية و القرض الرافعة المالية بتبقى زى مساهمة من البروكر مع المبلغ الى انت هتتداول به يعنى مثلا انت حاطط 100 دولار فالبروكر او المنصة الى انت بتتداول عليها بتكبر المبلغ مع العلم الفلوس دى مش هتتحط فى حسابك ولا ليها علاقة بيه اصلا ودى نقطة كويسة جدا عشان بترد على وجهة النظر الى فاكرة الرافعة المالية قرض وفى الاخر انت بتاخد الربح بتاعك و باقى المبلغ بيرجع للبروكر تانى

الصورة الرمزية رامز_جاد
    رامز_جاد غير متواجد حالياً موقوف

بالنسبة لكلامك يا اخى الكريم ان الرافعة حرام فلا احد منا يستطيع ان يقول هذا او يقول العكس لان الامر يحتاج رجل فقيه فى الدين ولكن بالنسبة للجزء الاخر انها قرض فهذا حسب علمى لا ليست قرض ولكن يجب ان تعلم ان الرافعة خطورتها كبيرة جداً اكبر حتى من ان تكون قرض او غيره .. خطورة الرافعة يا عزيزى الفاضل انها من الممكن ان تجعلك تخسر رصيدك كله فى ساعة واحدة او حتى ثانية واحدة وطبعاً بلا اى فرصة للعودة .. وهذا شئ للاسف يتجنب الحديث عنه بعض الافاضل الذين يقومون بتعليم الفوركس لان هذا هو الشئ الذى يجب ذكره (بكثرة) فى كل الدورات التعليمية الخاصة بالفوركس لانه يجب ان يتعلم المقبل على الفوركس ان هذا ليس كبقية المجالات ولكنه مجال يمتاز بكثير جداً من اوجه الخطورة وضياع الحسابات والارصدة سريعاً.
    آخر تعديل بواسطة رامز_جاد ، 15-07-2024 الساعة 03:27 PM

الصورة الرمزية OrabiAbdullah1
    OrabiAbdullah1 غير متواجد حالياً موقوف

الرافعة شبهة واختلف فيها العلماء معظمهم حرمها
    إذا استطعت عدم أستخدمها افضل
    لكن بصراحة انا أستخدمها ايش اسوي
    هذا النظام

بيكبر المبلغ ازاي مش فاهم يعني بدال منا بتداول ب 100 دولار هبقي بتداول ب 400 مثلا يعني ادوني 300 هما مش لازم يبقو موجودين في الحساب بتاعي عشان اقول انه مش قرض

طب طلاما هي حاجه مش مربحه او الفوركس عمتا مش مربح ليه طريقه التداول دي موجوده من الاول طب والرافعه الماليه دي موجوده في الحساب الاسلامي؟

اخسر كل فلوسي يعني انا لو معايا 500 وعملت تداول ب 100 وفعلت الرافعه الماليه هخسر ال100 بس ولا ال 500 كلهم ده لو الفلوس كلها انا كده عمري ما هفكر اتداول فوركس

لا بص هو المبلغ دة مش بيتحط فى الحساب بتاعك ولا انت بتاخده اصلا لانه بيرجع للبروكر تانى بعد الصفقة ما تخلص

انا مش فاهم انت بتسألني اذاي انا بستخدمها ولا اذاي الرافعه بتستخدم في العموم لاني معرفش انا بسأل

الصورة الرمزية رامز_جاد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asaad_hany مشاهدة المشاركة
    بيكبر المبلغ ازاي مش فاهم يعني بدال منا بتداول ب 100 دولار هبقي بتداول ب 400 مثلا يعني ادوني 300 هما مش لازم يبقو موجودين في الحساب بتاعي عشان اقول انه مش قرض
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asaad_hany مشاهدة المشاركة
    طب طلاما هي حاجه مش مربحه او الفوركس عمتا مش مربح ليه طريقه التداول دي موجوده من الاول طب والرافعه الماليه دي موجوده في الحساب الاسلامي؟
    اخى الكريم دعنى اشرح لك اولاً معنى الرافعة وسبب استخدامها .. معنى الرافعة هو شئ يجعلك من الممكن ان تربح اكثر او تخسر اكثر مما لو كنت تتداول فى الفوركس بدون رافعة .. طيب ما سبب استخدام الرافعة؟ السبب هو ان التداول بدون رافعة سيجعل ربحك او خسارتك اقل كثيراً وهذا لان تحركات العملات ليست كبيرة لذلك ففرصة ان تربح ستكون اقل وسيكون ربحك مبلغ ضئيل جداً لا يعنى شيئاً وهذا هو اصلاً سبب وجود الكثيرين جداً فى مجال الفوركس رغم ان اغلبهم خسائرهم كبيرة ولا تتوقف ولكنهم موجودين لان لديهم امل ان يتحقق حلمهم فى فرصة الربح الكبير كما يحدث العكس دائماً وتحدث الخسائر الكبيرة.

الصورة الرمزية Majed_El61
    Majed_El61 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

لا يا اخي انا لم اقل انه غير مربح هو مربح مرة انا اقصد انه اذا ضاعفت راح يصير ربحك افضل بكثير لان هذه الخاصيه غير موجوده بالفكسيد تايم الي هو الوقت الثابت علي اوليمبتريد وهذا مو بقرض هو فقط مضاعفه للمبلغ الي راح تبدء الصفقه به وضح لك الامر

لا هو عموما مفيش فوركس من غير رافعة مالية دى اول حاجة
    الحاجة التانية الحساب الاسلامى دة موود موجود على اوليمب تريد و كويس جدا لاى حد عنده شكوك فى ان التجاول اصلا حلال ولا حرام لانه سعرعمولة تبييت الصفقات بتبقى ثابتة و لا بيددى فوايد ربوية
    آخر تعديل بواسطة Shorouk_Mamdouh ، 15-07-2024 الساعة 03:52 PM

الصورة الرمزية رامز_جاد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shorouk_Mamdouh مشاهدة المشاركة
    لا هو عموما مفيش فوركس من غير رافعة مالية دى اول حاجة
    الحاجة التانية الحساب الاسلامى دة موود موجود على اوليمب تريد و كويس جدا لاى حد عنده شكوك فى ان التجاول اصلا حلال ولا حرام لانه سعرعمولة تبييت الصفقات بتبقى ثابتة و لا بيددى فوايد ربوية
    يا استاذة مع احترامى لحضرتك لم يكن هناك اى داعى لذكر اسم شركة فى الموضوع لانه سيعد دعاية واعلان حتى لو كنتى تقصدى شئ آخر
    اما بالنسبة للحساب الاسلامى فحسب معلومات الجميع الحساب الاسلامى موجود فى شركات فوركس كثيرة جداً وليس فقط الشركة التى قمتى بذكرها.

اةةةة تمام انا كده فهمتك شكرا جدا يا رامز هل بيبقي في طرق معينه عشان اتداول فوركس او يعني ايه الي انا محتاجه عشان اتعلم الفوركس وانا بستخدم اوليمب تريد ايه رايك فيها كمنصه؟

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17