صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 26 من 26
    الصورة الرمزية HADI_ALI
    HADI_ALI غير متواجد حالياً موقوف

السلام عليكم

اخي استاذ محمد اللي انت تشرحه مدارس التحليل بس انت تعيد شرحها بطريقتك نظري اعتقد هذا ماتقوم به من متابعة موضوعك .
    ولكن ماشدني هو الفوليوم ماتسميه الجهد وردة الفعل اعتقد كذا كلامك اعذرني ان كنت مخطي واللي شدني اكثر كيف تعرف ان كان الفوليوم تصريف او تجميع يعني الطريقة قد يكون شمعة هابطة فيها فوليوم تجميع شراء ولكن كيف تعرف قبل بناء الشموع اللي بعدها ياليت تتطرق لهذه النقطة واعتذر منك لم أقرأ لك الا هذا الموضوع كنت تناقشت بموضوع وايكوف وقلت صعب عليك شرحه واحلتني لرسومات وايكوف ثم قرأت لك انها من صنع ناس أتوا بعده لم يكن له يد فيها على العموم بما انني دارس العرض والطلب التقليدي والمطور وومتمكن منه فاسمح لي ان انقل امثله لتبين لي اللبس :

هذا شارت اليورو دولار اربع ساعات عرض وطلب:

اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	ice_screenshot_٢٠٢٢٠٩٠٤-١٩٣&#1.jpg
المشاهدات:	15
الحجـــم:	75.2 كيلوبايت
الرقم:	547086

وهذا شارت الساعة نفس الزوج :

المشاهدات:	9
الحجـــم:	79.0 كيلوبايت
الرقم:	547087

وهذا شارت الربع ساعة :

المشاهدات:	10
الحجـــم:	101.3 كيلوبايت
الرقم:	547088

طبعا في مدرسة العرض والطلب تاخذ ثلاث فريمات مثلا اربع ساعات والساعة والربع ساعة بنفس المنطقة سواء طلب او عرض في الفوركس اما الاسهم فتختلف ترتيب الفريمات .ق

المهم السؤال كيف اعرف ان الفوليوم تجميع او تصريف ؟ انا افهمها بنفس المنطقة اذا كانت عند عرض هذا تصريف والعكس .

وشاكر لك سواء فهمت كلامي او لم تفهمه .

الصورة الرمزية k.e.n
    k.e.n غير متواجد حالياً عضو نشيط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed_said90 مشاهدة المشاركة
    بحييك ااخي العزيز .. . منطقيا اخي الفاضل لو السوق ملوش كبار وحيتان هينهار فورا عدد اللي بيدخل الفوركس ضخم جدا لو سيبته للعشوائية استحالة هتلاقي اللي يقدر يدفع للاعداد المهولة دي الارباح اللي ممكن تصل لتريليونات فوجود صناع وكبار السوق بيحافظ على استمرارية النظام وطبيعي يبقوا هما القوة المؤثرة بما يملكوه والباقي بيحاول يمشي معاهم في عدد محدود جدا اللي بيقدر ومعظم الباقيين بيخسروا وبالشكل ده النظام يظل مستمر وثابت وقوي ويقدر يوزع الارباح ويكسب كمان وميحصلش خلل في النظام

لو اتقلبت النسبة بين الرابحين والخاسريين في سوق الفوركس النظام كله هنيهار ومش هيبقى فيه فوركس اصلا

ريتشارد واايكوف الراجل اللي قضى عمره في وول ستريت وقريب من اكبر الشركات والمؤسسات المالية اخترع شخصية وهمية علشان يفهم الناس السوق ده بيمشي ازاي وقالهم الشخصية دي ببساطة هيا اللي بتتحكم في السوق وكل همها وتركيزها انها تشتري من اقل الاسعار وتبيع من اعلى الاسعار ,وببساطة قال لازم تمشي مع الشخصية ده وورا خطواته لو عاوز تكسب يعني

امضي بتوفيق الله اخ محمد
    فقد اقفرت المنتديات من وراء المتفلسفين

الصورة الرمزية Mohammed_said90
    Mohammed_said90 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HADI_ALI مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

اخي استاذ محمد اللي انت تشرحه مدارس التحليل بس انت تعيد شرحها بطريقتك نظري اعتقد هذا ماتقوم به من متابعة موضوعك .
    ولكن ماشدني هو الفوليوم ماتسميه الجهد وردة الفعل اعتقد كذا كلامك اعذرني ان كنت مخطي واللي شدني اكثر كيف تعرف ان كان الفوليوم تصريف او تجميع يعني الطريقة قد يكون شمعة هابطة فيها فوليوم تجميع شراء ولكن كيف تعرف قبل بناء الشموع اللي بعدها ياليت تتطرق لهذه النقطة واعتذر منك لم أقرأ لك الا هذا الموضوع كنت تناقشت بموضوع وايكوف وقلت صعب عليك شرحه واحلتني لرسومات وايكوف ثم قرأت لك انها من صنع ناس أتوا بعده لم يكن له يد فيها على العموم بما انني دارس العرض والطلب التقليدي والمطور وومتمكن منه فاسمح لي ان انقل امثله لتبين لي اللبس :

هذا شارت اليورو دولار اربع ساعات عرض وطلب:

الحجـــم:	75.2 كيلوبايت
الرقم:	547086

وهذا شارت الساعة نفس الزوج :

المشاهدات:	9
الحجـــم:	79.0 كيلوبايت
الرقم:	547087

وهذا شارت الربع ساعة :

المشاهدات:	10
الحجـــم:	101.3 كيلوبايت
الرقم:	547088

طبعا في مدرسة العرض والطلب تاخذ ثلاث فريمات مثلا اربع ساعات والساعة والربع ساعة بنفس المنطقة سواء طلب او عرض في الفوركس اما الاسهم فتختلف ترتيب الفريمات .ق

المهم السؤال كيف اعرف ان الفوليوم تجميع او تصريف ؟ انا افهمها بنفس المنطقة اذا كانت عند عرض هذا تصريف والعكس .

وشاكر لك سواء فهمت كلامي او لم تفهمه .
    عالعموم اخ هادي انا عاجبني حماسك وارادتك في المعرفة كلنا بنحاول نتعلم ونعرف وده اللي كنت بتمناه من الاعضاء لما كتبت مواضيعي كنت اتمنى اشوف نقاش واسئلة بدل الهجوم والاسئلة الغريبة اللي شفتها علشان كده قررت مش هفتح مواضيع تاني وهقتصر على الردود والمشاركات الخفيفة

بالنسبة لليورو دولار رغم اني لم احلله بس ده كان رد ليا على احد الاعضاء اللي قال ان فيه تجميع بتاريخ 1-9 يعني من 3 ايام وقلت وقتها ان الزوج في المنطقة دي العرض هو اللي مسيطر حتى الان وبعدها نزل الزوج 80 نقطة ولكن الهبوط\ كان في اطار منطقة التداول يعني النموذج لم يكتمل للحكم عليه بس حطيته في حسباني اني هتابعه لغاية ما اشوف ناوي على ايه فممكن المشاركة دي تساعدك

تجميع ايه يابو لاما السوق في اخر موجة رئيسة قام برياكشن قوي وفي اخر 3 موجات مقدرش يخترق اقرب مقاومة رئيسية رغم المجهود الكبير لسه بدري على الحكم والنموذج لم يكتمل لسه قدامه تحديات لازم يتخطاها
    اما بخصوص التصريف والتجميع فهي عملية اهم حاجة فيها الفوليوم وحركة السعر نفسه وممكن تقرا مواضيعي هتلاقي شارح فيها حاجات كتير ممكن تساعدك
    آخر تعديل بواسطة Mohammed_said90 ، 04-09-2022 الساعة 09:03 PM

الصورة الرمزية NASSEER
    NASSEER غير متواجد حالياً بطل دوري أبطال التحليل (2)

عالعموم اخ هادي انا عاجبني حماسك وارادتك في المعرفة كلنا بنحاول نتعلم ونعرف وده اللي كنت بتمناه من الاعضاء لما كتبت مواضيعي كنت اتمنى اشوف نقاش واسئلة بدل الهجوم والاسئلة الغريبة اللي شفتها علشان كده قررت مش هفتح مواضيع تاني وهقتصر على الردود والمشاركات الخفيفة
    ضع ما لديك ولا تبالي

الصورة الرمزية HADI_ALI

بالنسبة لليورو دولار رغم اني لم احلله بس ده كان رد ليا على احد الاعضاء اللي قال ان فيه تجميع بتاريخ 1-9 يعني من 3 ايام وقلت وقتها ان الزوج في المنطقة دي العرض هو اللي مسيطر حتى الان وبعدها نزل الزوج 80 نقطة ولكن الهبوط\ كان في اطار منطقة التداول يعني النموذج لم يكتمل للحكم عليه بس حطيته في حسباني اني هتابعه لغاية ما اشوف ناوي على ايه فممكن المشاركة دي تساعدك

اما بخصوص التصريف والتجميع فهي عملية اهم حاجة فيها الفوليوم وحركة السعر نفسه وممكن تقرا مواضيعي هتلاقي شارح فيها حاجات كتير ممكن تساعدك
    السلام عليكم

شكرا لك اخي استاذ محمد على الكلام الطيب .
    بس العنوان العرض والطلب وهو مدرسة من مدارس التحليل اخي الكريم علم قائم .
    انا بالنسبة لي حاب اتعلم من الكل ماعندي اي مشكلة ولكن اخي الكريم محمد انا سئلتك عدة مرات ولم تجبني عن اسئلتي تحيلني للبحث سئلتك عن وايكوف ونماذجه وقلت لي ابحث عنها النت مليان ولما جبتها قلت لي ان اللي بعد وايكوف هم من وضوعها لا دخل لوايكوف بها وسئلتك عن الفوليوم في الشموع وقلت لي ابحث في مواضيعي واخاف ابحث وتقول لي ان فهمي خاطئ .

اتمنا اخي محمد ان تفيدنا نحن المبتدأين وتاخذ بايدينا وتصبر جزاك الله خير الجزاء

السلام عليكم

شكرا لك اخي استاذ محمد على الكلام الطيب .
    بس العنوان العرض والطلب وهو مدرسة من مدارس التحليل اخي الكريم علم قائم .
    انا بالنسبة لي حاب اتعلم من الكل ماعندي اي مشكلة ولكن اخي الكريم محمد انا سئلتك عدة مرات ولم تجبني عن اسئلتي تحيلني للبحث سئلتك عن وايكوف ونماذجه وقلت لي ابحث عنها النت مليان ولما جبتها قلت لي ان اللي بعد وايكوف هم من وضوعها لا دخل لوايكوف بها وسئلتك عن الفوليوم في الشموع وقلت لي ابحث في مواضيعي واخاف ابحث وتقول لي ان فهمي خاطئ .

اتمنا اخي محمد ان تفيدنا نحن المبتدأين وتاخذ بايدينا وتصبر جزاك الله خير الجزاء
    يعني اضللك ياستاذ هادي ؟ انا كنت ممكن اريح دماغي واعمل زي باقي المحللين او اللي دارسين وايكوف واقولك ايوة النماذج المنتشرة دي بتاعة وايكوف وطبق عليها وخلاص ووقتها لما هتخسر هتدعي عليا لان الحقيقة ان مش دي نماذجه وانا شفت كتابه القديم اللي كتبه وصدر في التلاتينات مكنش فيه اي رسومات الا حاجات بسيطة وكلاسيكية زي خطوط الدعوم والمقاومة والترندات

والحقيقة ان حضرتك فهمتني غلط انا قلت النماذج دي تنفع المبتدئ اللي بيبقى صعب عليه فهم وايكوف وقوانينه فالرسومات دي بتسهل عليه شوية زي تحديد مناطق ذروة البيع او الشراء وازاي تحدد منطقة التداول بس ده سوق ضخم الاشكال بتتغير بسهولة فلازم تبقى فاهم وايكوف وقوانينه علشان مهما حصل تغير تبقى واعي ليه وفاهم سبب الحركة

وعلشان ابسط ليك وايكوف بيتلخص في 3 كلمات ( الفوليوم وحركة السعر ) ودول بيتحددوا عن طريق قوانين وايكوف المعروفة وتقدر تجيب المواضيع التعليمية اللي نزلتها وهتلاقي فيها حاجات هتعجبك وممكن تساعدك واي استفسار اكتبه هنا وانا هرد عليه فورا انا كده خلاص مش هكتب مواضيع تاني وهتابع بس المواضيع بتاعتي واي استفسار هرد عليه

الصورة الرمزية HADI_ALI

السلام عليكم

اخي استاذ محمد المشكلة الناس جات هنا تستفيد وتتبادل الخبرات وان شاء الله فيك الخير والبركة ولن نضغط عليك اكثر الاهم راحتك ما تراه مناسب لك وتأكد لن تجد منا الا الترحاب .

اتمنى ان ترى هذا الشارت وتعلق عليه لانه شدني جملة لك ان الصعود الكبير يسبقه صعود صغير ثم هبوط بجهد من غير نتيجة بمعنى قناة صاعدة صغيرة ثم قناة هابطة اقل بفوليوم من غير نتيجه كبيرة ثم الصعود كبير :

الاســـم:	ice_screenshot_٢٠٢٢٠٩٠٦-٠٢٠&#1.jpg
الحجـــم:	76.9 كيلوبايت
الرقم:	547112

السلام عليكم

اخي استاذ محمد المشكلة الناس جات هنا تستفيد وتتبادل الخبرات وان شاء الله فيك الخير والبركة ولن نضغط عليك اكثر الاهم راحتك ما تراه مناسب لك وتأكد لن تجد منا الا الترحاب .

اتمنى ان ترى هذا الشارت وتعلق عليه لانه شدني جملة لك ان الصعود الكبير يسبقه صعود صغير ثم هبوط بجهد من غير نتيجة بمعنى قناة صاعدة صغيرة ثم قناة هابطة اقل بفوليوم من غير نتيجه كبيرة ثم الصعود كبير :

الاســـم:	ice_screenshot_٢٠٢٢٠٩٠٦-٠٢٠&#1.jpg
الحجـــم:	76.9 كيلوبايت
الرقم:	547112
    للاسف انا ملقتش في المنتدى هنا اي استفادة ولا نقاش انا شفت حاجة تانية

عالعموم شوف ياستاذ هادي اللي انت بتقوله ده انت ممكن تكون فهمته في شرحي لطريقة دخول كبار السوق بس الحقيقة هو مش بيمشي بالترتيب ده زي ما قلتلك ده سوق ضخم ومتغير المهم تبقى فاهم حركة السعر اما بخصوص الصورة اللي انت نزلتها فاستحالة تبني عليها قرار زي اللي انت خدته بان السعر هيصعد حتى لو صعد فعلا لان السعر في الشارت اللي نزلته لسه في مرحلة البناء والسعر لسه في منطقة التداول لازم تستنى لما السعر يتحرر يعني مثلا القناة اللي هو فيها لسه مخرجش منها اصلا وممكن السوق داخل القناة يقوم بالتصريف عند مناطق العرض ولسه عندك القناة والمقاومة الرئيسية ... ودي شارت هيفهمك قصدي

اما بخصوص المجهود فهو مش موجود من الاساس لان حجم الفوليوم في الفترة دي تقريبا متقارب

الاســـم:	2022-09-06_13-36-27.png
الحجـــم:	21.7 كيلوبايت
الرقم:	547132
    آخر تعديل بواسطة Mohammed_said90 ، 06-09-2022 الساعة 02:40 PM

الصورة الرمزية HADI_ALI

السلام عليكم

اخي استاذ محمد حاولت اهدي اعصابك وامتص غضبك ولكن مافيه فايدة ولكنك ترى تغلط في الجميع وهذي انا متاكد ماهي اخلاقك وتقصد ناس معينين وحتى لو كنت تسقط عليهم فلا نرضاها لا لنا ولا علينا لان المشرفين قائمين بعملهم ومن اروع مايكون وعلى العموم العلم اللي يجي من غير نفس ماله طعم ولا فايدة شكرا لك واتمنى لك التوفيق والرزق المبارك الوفير.
    هذي اخر مرة ادخل في مواضيعك اعذرني لا هو ضارك ولا انا يفيدني .وشكرا لك على ردودك .

السلام عليكم

اخي استاذ محمد حاولت اهدي اعصابك وامتص غضبك ولكن مافيه فايدة ولكنك ترى تغلط في الجميع وهذي انا متاكد ماهي اخلاقك وتقصد ناس معينين وحتى لو كنت تسقط عليهم فلا نرضاها لا لنا ولا علينا لان المشرفين قائمين بعملهم ومن اروع مايكون وعلى العموم العلم اللي يجي من غير نفس ماله طعم ولا فايدة شكرا لك واتمنى لك التوفيق والرزق المبارك الوفير.
    هذي اخر مرة ادخل في مواضيعك اعذرني لا هو ضارك ولا انا يفيدني .وشكرا لك على ردودك .
    براحتك اخ هادي واكيد مقصدكش وربنا يوفقك

عالعموم شوف ياستاذ هادي اللي انت بتقوله ده انت ممكن تكون فهمته في شرحي لطريقة دخول كبار السوق بس الحقيقة هو مش بيمشي بالترتيب ده زي ما قلتلك ده سوق ضخم ومتغير المهم تبقى فاهم حركة السعر اما بخصوص الصورة اللي انت نزلتها فاستحالة تبني عليها قرار زي اللي انت خدته بان السعر هيصعد حتى لو صعد فعلا لان السعر في الشارت اللي نزلته لسه في مرحلة البناء والسعر لسه في منطقة التداول لازم تستنى لما السعر يتحرر يعني مثلا القناة اللي هو فيها لسه مخرجش منها اصلا وممكن السوق داخل القناة يقوم بالتصريف عند مناطق العرض ولسه عندك القناة والمقاومة الرئيسية ... ودي شارت هيفهمك قصدي

اما بخصوص المجهود فهو مش موجود من الاساس لان حجم الفوليوم في الفترة دي تقريبا متقارب

الاســـم:	2022-09-06_13-36-27.png
الحجـــم:	21.7 كيلوبايت
الرقم:	547132
    زي ما توقعنا السعر لما اتحرر وتخطى منطقة العرض هيصعد دلوقتي الاسترالي ين صعد من بعد منطقة العرض اكتر من 130 نقطة

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17