النتائج 1 إلى 9 من 9
    الصورة الرمزية fxtrader87
    fxtrader87 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

افتراضي بخصوص الاستوب لوز استفسار عن طريقة موضوع للنقاش محتاج رائيكم

السلام عليكم
    فى البداية انا جديد هنا بس مش جديد فى سوق الفوركس ( خسرت كتير وكتير ولحد دلوقتى بخسر مش عيب بس بحاول وبتعلم الموضوع مطول معايا بقالى 4 سنين ) بس عندى أمل ان انجح فى المجال دة

وبصراحة انا لاحظت حاجة وعايزكم تساعدونى فيها

انا ياما شوفت استراتجيبات وجربت وعملت ولفيت هنا وهنا ,, ومعظم الكلام عن استراتجية بتحقق مثلا 40 50 100 نقطة فى اليوم وانا بصراحة مش عايز استراتجية بتكسب اة بالظبط كدة , عايز استراتجية Stop loose بتاعها قليل على قدر الامكان

وفى هنا ورش جميلة واستراتجيات جبارة بصراحة بس طبعا لنظام الريسك راشيو هو 2 : 1 بلاقى عن لو الهدف 50 يبقى استوب 25 نقطة كلام جميل بس المشكلة بقى هنا ان فى ارض الواقع فى السوق 25 نقطة دول سهل يضربو

انا عايز طريقة تكون 25 نقطة استوب بس صعب بقى يضربو يعنى دخول فى نقط محدد

انا دلوقتى شغال ع طريقة فيبو مع الموفينج ولسة مجربتهاش الصراحة دى اختراعاتى فى الاجازة اليومين الى فاتو دول ههههه , بس فيها عيب ان الاستوب فى المتوسط 70 نقطة والهدف زايهم انا معنديش مشكلة ان الهدف يبقى 70 مش عايزو 140 بس عايز الاستوب صغير

دة اعتقد مشكلة ناس كتير ,, معلش برغى كتير بس عايز اقول مشكلة عندى وياريت الى عندو نفس المشكلة يقول ( حالة نفسية )

انا ممكن ادخل 3 صفقات وراة بعض ربح بهدف 30 نقطة مثلا يبقى عملت 90 نقطة اجى فى الصفقة الرابعة أخسرهم , ساعتها دماغى بتتشل بقى وبفكر بطريقتين ( التعويض السريع فى الصفقة الى بعدها ) وساعتها بخسر اكتر ,, ثم مرحلة التهور واعلى قيمة النقطة ويروح الحساب متمرجن

او ساعات ببقى هادى شوية واقول معلش عاش عاش , ويتكرر نفس الموضوع عرفت ساعتها ان بداية المرجن بتيجى من هنااا من النقطة دى الاستوب الكبير ,, ومحدش يقولى اعمل استوب 70 نقطة وهدف 140 , فى الواقع انا مقدرش اجيب 140 نقطة من السوق فى صفقة واحدة واعتقد صعبة

الى عايزو بقى ونتكلم فية استراتجية الاستوب 15 نقطة بهدف حتى لو زايهم ونفلتر فيها بس فكرت اتاجر اسكالبنج بس قيمة النقطة قليلة مش اسكالبنج الصح اخطف واجرى بس قيمة النقطة بنص دولار مثلا او دولار
    بس حسيت انها مش طريقة شغل وبزنس
    لا كدة الواحد بقى مقامر

فى حل تانى ان اقلل قيمة النقطة لو الاستوب كبير بكل اسف لما بحسبها باورقة بقلم بلاقى ان حتى لو الصفقة كسبت هكسب قليل اوى , هتقولى ما فى نفس الوقت هتخسر قليل اوى وتقدر تكمل فى السوق كلامك صح

بس عايز حل خارج الصندوق عايز مكسب معقول

فكرت انى اقعد قدام الشارت بالساعات واشوف فرصة تحليل كلاسيكى مثلا ,, والاستوب يبقى 7 8 10 نقط بالكتير مثلا مع خد دعم اول لما يبلمسو ادخل لسة تحت التجربة مش عارف ارجوكم فكرو معايا وشكرا

الصورة الرمزية ابو لاما
    ابو لاما غير متواجد حالياً عضو نشيط

عزيزي اختار نقاط الدخول وتكون بأوامر معلقة في عدة عملات مثلا بوقف صغير وهدف كبير حسب تحليلك وشكرا.
    توقيع العضو
    2050

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو لاما مشاهدة المشاركة
    عزيزي اختار نقاط الدخول وتكون بأوامر معلقة في عدة عملات مثلا بوقف صغير وهدف كبير حسب تحليلك وشكرا.
    ممكن بس التحليل بتاعتى مينفعش معاة الاوامر المعلقة لازم ابقى قاعد مستنى ,, وانا بفكر فى الفريمات الصغيرة بيكون الاستوب قليل بس فى نفس الوقت سهلة تضرب اتمنى حد يتفاعل علشان الاستوب لوز هو اصل اللوز ههههه

الصورة الرمزية amro10
    amro10 غير متواجد حالياً عضو نشيط

السلااام عليكم اخى اساال الله لك التوفيق ولنا حلو التفكير هوا فعلا االاسكالبنج يعتبر اقوى شىء بلوت كبير ومعقول النفسية تظبطها انك متطمعش و تظبط اللوت لو حسايك 1000 مثلا خش ريسك 50 دولار للصفقة ممتاز تمام . و عود نفسك عالى اسلوب معين . فيه استراتيجية الموفنجااات 10 20 ema ممتاز ة ارشحها لك و ستوب واهداف كويسة موفق ياارب

السلام عليكم
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة GBPJPYH4.png‏  

الصورة الرمزية زرغوون
    زرغوون غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم.. لمعرفه اين تضع الستوب لوز استخدم موشر العرض والطلب بشرط النسخه القديمه .علي فريم الخمس دقايق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_amrhamid90 مشاهدة المشاركة
    السلااام عليكم اخى اساال الله لك التوفيق ولنا حلو التفكير هوا فعلا االاسكالبنج يعتبر اقوى شىء بلوت كبير ومعقول النفسية تظبطها انك متطمعش و تظبط اللوت لو حسايك 1000 مثلا خش ريسك 50 دولار للصفقة ممتاز تمام . و عود نفسك عالى اسلوب معين . فيه استراتيجية الموفنجااات 10 20 ema ممتاز ة ارشحها لك و ستوب واهداف كويسة موفق ياارب
    شكرا على مرورك وانا هجرب طرق كتير وانا فعلا حسابى 1000 دولار وكنت عايز اخسر 20 دولار فى الصفقة 2% علشان يبقى عندى 50 محاولة لحد ما الحساب يتمرجن لا قدر الله عايز احضرتك تشوف التعليق بتاعى تحت على شارت الفيبو دة

شكرا يا باشا على الشارت الجميل دة

دة بالظبط الى انا بعملو على فريم الساعة وبدخل مع خط 23 فيبو بس هى دى المشكلة بالبظبط الى عندى شوف الفرق بين نقطة الدخول والاستوب الى هو زاى ما الكتاب بيقول هتلاقى فى الشارت دة يقارب 100 نقطة
    انا بحط موفينج 50 بيساعدنى كتير
    فكرت احط استوب 20 نقطة وزاى ما تيجى تيجى بصراحة وبعتمد على ان لو التحليل صح من البداية السوق هيمشى فى صالح ,, مافيش حاجة نفلتر الاستوب تبع الاستراتجية دى الدخول من الوقف مسافة بعيدة ودى المشكلة الى مواجها حاليا ,,, وفكرت ادخل مع القمة فوق بس اعرفها طبعا ازاى ان دى بداية التصحيح لسة بشوف طرق كلاسيكى مع موفينج و اشكال شموع ,, تخيل لو الدخول من الشمعة الى بعد الشمعة الزرقاة الوقف هيبقى ممتاز والهدف كمان حتى لو الهدف فيبو 23 زاى الفل ولا اية

فكرة بردوا بس هل مجزية مؤشرات العرض الطلب فى الفوركس الى اعرفو ملهاش لزمة اوى لانها تبع البروكر ممكن تحليل كلاسيكى على فريم 5 دقايق هل الموضوع دة مفيد ولا بردوا هووب الشمعة تطلع تضرب وتنزل تانى
    انا مش من انصار الفريمات الصغيرة شغال بداية من الساعة وبلفلتر اشكال شموع على النص ساعة دة لو حصل

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17