اقتربنا من فرصة على المجنون
تفعلت الفرصة
للشراء بهدف حوالي 50 نقطة
اقتربنا من فرصة على المجنون
تفعلت الفرصة
للشراء بهدف حوالي 50 نقطة
الله ينور اخى بلال ماشاء الله عليك
بالفعل كانت فرصة كويسة وحققت الهدف
https://charts.mql5.com/18/584/gbpjp...-financial.png
حياكم الله
دخلت هذه الفرصة وخرجت عندما رايت انعكاسا قويا على ربح ضئيل على امل الدخول مرة ثانية من نقطة اقل بعد تحليل الانديكس والزوج على فريمات الدقيقة لكن الزوج غشني وصعد صعودا كبيرا خلال دقائق فلم يتسنى لي معاودة الدخول .
ما نصيحتك اخي محمد في هكذا حالات هل اصبر على الزوج رغم انعكاسه او ان ما قمت به صحيحا .
افدني بارك الله بك فهي تحصل معي كثيرا
اهلا اخى بلال
بص عن تجربة لو اتقنت هذه الطريقة ستستغنى عن اى طريقة اخرى وتعتمد عليها
بس طريقة العمل اللى بشتغل عليها وهتخرج بربح ان شاء الله
كالعادة هننتظر ابتعاد السعر عن الموفينج 55 بس ابتعاد كويس لا يقل عن 50 نقطة الافضل
وهتدخل سواء بيع او شراء حسب الفرصة السعر عكس عليك
لا تخرج من الصفقة وانتظر رجوع rsi يقطع تانى خط 30 او 70 واعمل عقد تانى
هنا هتخرج بربح غصب عن السعر ان شاء الله
بس اهم حاجة اتقان الطريقة جيدا
يعنى مثال الباوند ين النهاردة لو دخلت شراء عكس عليك
هتدخل تانى شراء بس لازم على الاقل بين الصفقتين 30 نقطة
اقل من كدة لا تدخل
لو دخلت النهاردة صفقتنين كنت خرجت بربح كويس جدا
https://charts.mql5.com/18/585/gbpjp...-financial.png
شكرا لك على النصيحة الذهبية
ساطبقها باذن الله واوقف التذاكي
لقد فهمت الطريقة جيدا واراقبها على اكثر من عشرين زوجا وساضع الفرص حالما اصطادها وهي بشكل عام تحدث مع الانفجارات السعرية المتوسطة وهذا ما يسهل البحث عنها
وفقكم الله وبوركتم
العفو ياغالى
تمام الله ينور كدة حضرتك فهمت الفكرة ان الموفينج ده متوسط سعرى
وعندما يحدث انفجار سعرى ويبتعد السعر عن الموفينج
لازم الاتنين يرجعوا يتقابلوا تانى فبتلاقى ان السعر بيقرب من الموفينج وكمان الموفينج بيقرب من السعر
ويتقابلوا عند اقرب نقطة
جزاك الله خيرا ياغالى على دعاءك واى سؤال تحت امرك ياغالى
نقترب من فرصة على EUR AUD
ونراقب EUR USD
EUR NZD
EUR AUD
هل الدخول الان جيد خصوصا ان السعر عند مقاومة قوية
AudChf فرصه شرائية الان ما هو رايكم
EUR NZD
للبيع الان باهداف من 50 الى 80 نقطة
السؤال : هل ننتظر اي اغلاق لشموع ام فور التقاطع نباشر