صفحة 9 من 13 الأولىالأولى ... 345678910111213 الأخيرةالأخيرة
النتائج 121 إلى 135 من 190
    الصورة الرمزية Forex2017
    Forex2017 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem.mohammed مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة . اسف جدا على التأخير لان فعلا مشغول الايام دي .. بشكر كل الاعضاء اللي تفاعلوا وان شالله هكون معكم وهجاوب على كل الاسئللة والشارتات اللى نزلت فى اجازة السوق القادمة ان شالله .. ربنا يوفقك الجميع
    عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    منور ياعسل
    الله يسهل عليك يارب ويعينك على مشاغلك
    لاتنسى جيب معاك الريموت كنترول
    في انتظارك

الصورة الرمزية Forex2017
    Forex2017 غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

شباب في هذا الكورس قد يفيدكم كنت اتمنى احصل عليه الحمد لله وجدته
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	Nicola-Delic-Elliott-Wave-DNA-648x360.jpg
المشاهدات:	12
الحجـــم:	43.7 كيلوبايت
الرقم:	487735

http://forexwinners.org/forex/nicola...e-dna-trading/

يعطيك استراتيجية خلال الشرح كيف تدخل باستخدام موجات اليوت
    لكني استغربت يعتبر الموجة x على انها مثلث وهذا يخالف قوانين الموجات يمكن تكون مدرسة ثانية يمشي عليها
    فيها تطبيقات على الشارت
    وفي نوعين استراتيجية متحفظة واستراتيجية حادة بالتداول
    آخر تعديل بواسطة خدمة الأعضاء2 ، 22-02-2018 الساعة 08:47 AM

الصورة الرمزية karem.mohammed
    karem.mohammed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Husamderossi مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ..

كنت من فترة ابحث عن أحد يفتتح موضوع التحليل الموجي بعد بحث عديد بالنت كلها كانت ورش انتهت وعفى عليها الزمن ..

فسعدت حينما وجدت اسم ورشة التحليل الموجي .. لدي استفسار عزيزي كريم

هل ستقوم بالشرح من البداية أم مجرد وضع السيناريوهات ؟؟

شكرا لك
    وعليكم السلام اخي حسام . شوف هو موضوع الشرح الفترة دي ممكن يكون صعب خاصة نظرية اليوت كبيرة وتركيزها عالى . ممكن الفترة الجاية ننزل تحليلات من ناحيتي ومن ناحية المتابعين ونتناقش فيها . ونعود عنينا على الشارت . واللى واقف او عاوز يسال سؤال انا تحت امرة وبعد كدة فى فترة فارغة نقوم بعمل ويبنار ان شالله او عدة ويبنارات تكون تحت ادارة المنتدي اذا ربنا كرمنا وتفاعلنا بشكل قوي وتعاونت الادارة معنا نحكي عن كل شئ
    توقيع العضو
    ElliottWaves

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Husamderossi مشاهدة المشاركة
    أتمنى منك اخوي ان تقوم بالشرح وكوني أنا مبتدأ سأتحدث عن نفسي

لدي كل المعلومات النظرية التي اعتقد ان معظم المبتدئين لديهم لكن المشكلة تكمن في 3 أمور :

1- الكل يقول يجب ان ترقم من الفريم الاكبر نزولا لتجد فرصه الدخول في حين أرى أشخاص يحلل على فريم 4 ساعات ويدخل بنائا على نمادج معينه لا ادري .
    2- كيف أميز بين الموجة الدافعة والموجه التصحيحة للزجزاج .. لأني بحكم متابعتي فقط بالنظر رأيت إن كانت أول موجة تصحيحها بسيط جدا بمعنى بدايه الموجة شكل سبايك او حرف V أعلم على طول ان كل الصعود سوف يكون عبارة عن ABC
    3- كل هدفي من معرفة اليوت وتركيزي على معرفة نمادج مايلز هو معرفة أماكن الكسر الوهمي فقط .. انا اعمل على مدرسة ديفيد ويس فقط شكرا لك .
    اول سؤال اجابتة ياباشا هو مش يجب ان ترقم الفريم الاكبر . لا هو احذف كلمة يجب وحط كلمة يلزم 40 مرة . الموجي مش 123 والسلام . 123 دي من اية ؟؟ انا دلوقتي فى 2 من 3 على الفريم الاكبر . طيب اما اصغر انا في انهي ضلع من 2 على الاصغر وانزل تاني انا فى انهي نقطة من الضلع اللى من 2 ..مفيش حاجة اسمها 4 ساعات . انا برقم الشارت من سنة 1950 وياريت الاقي بيانات اكتر من كدة كان زماني مليونير :D :D لحد ما اوصل على الساعة والدقيقة كمان . فتحليل فريم واحد هي كارثة بكل المقاييس
    السؤال التاني . نصيحة من اخوك والكلمة دى اتقابلنا انهاردة بكرة بعد 50 سنة ربنا يدينا ويديك طولة العمر . فكك من الدافعة . السوق كلة تصحيح فى انماط مختلفة منها الزجزاج او الفلات او المركب بانواعة او المثلث فشيل كلمة دافعة من دماغك لان السوق بيصحح وبعدين الدافعة خماسية لكن التصحيح ثلاثي . فهنا الفرق
    في حاجات اسمها قواعد وفي حاجات اسمها ارشاادات زي القياسات الموجية بالفيبو فهي اراشادات بمعني ان مش شرط 2 تصحح عند 61% فيبو لا هي بشكل كبير ممكن توصل 76 او 85 فيبو لكن مينفعش تكسر 1 . فكل دى اراشادات يعني مش لازم تيجي بظبط عند 61 ممكن تيجي عند 50 ويستكمل الاتجاة مرة اخري . اهم حاجة لو عكس عليك 20 او 30 نقطة بتبقي ضامن انك هتاخد منة 10 اضعافة فبتبقي نفسيتك مرتاحة واهم حاجة النفسية .. تقبل مروري واسف على الاطالة
    توقيع العضو
    ElliottWaves

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Forex2017 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    لعل غياب استاذ كريم على خير إن شاء الله حسب ماقال انه مشغول هذه الفترة الله يسهل عليه وعلينا جميع
    ماهو رايكم ياشباب نرفع شارتات حتى لو غلط ونستفيد من بعض الى حين عودة الاستاذ كريم
    بالنسبة اليورو دولار هل نتوقع انه نحن في الموجة 1 الان على الفريم الشهر ونتوقع لها تصحيح بسيط لغاية 1.170 لانه الاولى جاء شكلها ممتد
    الملف المرفق 487579
    الاسبوعي
    الملف المرفق 487580
    على الديلي نجد انه الثالثة ممتدة وايضاً الثالثة من الثالثة ممتدة
    الملف المرفق 487581

يعني احتمال تصحيح الثانية يكون عند مستويات 23% او 38% فيبو
    بتصور نحن انهينا الخامسة ونحن الان في الموجة A ؟
    اذا نزلت فريم الساعة ممكن نكون نحن الان بالموجة 1 من A ننتظر تشكل الموجة 2 ندخل معاها بيع ؟
    الملف المرفق 487582
    ماهو رايكم
    إن شاء الله يخلص استاذ كريم شغلة ويرجع لنا

جميل شغلك ياصاحبي استمر ربنا يوفقك يارب
    توقيع العضو
    ElliottWaves

بعد الافطار اعدت النظر بالترقيم هنا
    https://forum.arabictrader.com/attac...1&d=1519102596
    اجد انه الثالثة ممتدة ولكن ايضا الخامسة ظهرت بشكل ممتد وهذا يخالف قوانين الموجة الدافعة
    بناء على هذا الامر توقع نحن اساسا مازلنا في الثالثة !!! والتي وضعتها 5 ماهي الا 5 من 3
    والتصحيح القادم ماهو الا الرابعة وليس A
    ماهو رايكم ؟

الاســـم:	1.jpg
المشاهدات:	22
الحجـــم:	95.2 كيلوبايت
الرقم:	488496

وجة نظرى والله اعلم
    توقيع العضو
    ElliottWaves

شباب في هذا الكورس قد يفيدكم كنت اتمنى احصل عليه الحمد لله وجدته

الاســـم:	Nicola-Delic-Elliott-Wave-DNA-648x360.jpg
المشاهدات:	12
الحجـــم:	43.7 كيلوبايت
الرقم:	487735

http://forexwinners.org/forex/nicola...e-dna-trading/

يعطيك استراتيجية خلال الشرح كيف تدخل باستخدام موجات اليوت
    لكني استغربت يعتبر الموجة x على انها مثلث وهذا يخالف قوانين الموجات يمكن تكون مدرسة ثانية يمشي عليها
    فيها تطبيقات على الشارت
    وفي نوعين استراتيجية متحفظة واستراتيجية حادة بالتداول
    وجة نظرى ان الx بتيجي مثلث عادي . ودي عن متابعة للشارت كتير . التصحيح بييجي ى حاجة
    وعلى فكرة قريت كتاب لبريكتر وهو احد العباقرة فى الموجي فى كتابة how to call a marekt انة مرقم موجة x للدهب مثلث . وانا من خلال متابعتي للشارت لاحظت الx تيجي مثلث بس بشكل قليل جدا . تقبل تحياتي
    توقيع العضو
    ElliottWaves

الصورة الرمزية صاحب هدف
    صاحب هدف غير متواجد حالياً موقوف

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

تحياتي أخي كريم ليك ولكل متابعين الورشة ومحبي التحليل الموجي

المشاركة 124 هي إلي خلتني أكتب في موضوع موجي , والله زمان

برأيي الشخصي المتواضع , لا يجب ولا يلزم ترقيم الفريمات الكبيرة

عايز ترقم الفريمات الكبيرة وتعرف مكانك من الصورة العامة أكيد ده أفضل لكن لا يجب ولا يلزم

إحنا عايزين نكسب وده الهدف رقم 1 والهدف رقم 2 هو التحليل والتوقع مش العكس

أنا لو على الخمس دقايق شفت خماسية واضحة لا يختلف عليها شخصين ,, هل يجب أو لازم أعرف الخماسية دي موقعها إيه في الدرجات الأكبر ؟

أكيد لأ لما يكون هدفي رقم 1 إني أكسب

خماسية واضحة وبيصححها يبقى الخماسية دي يا 1 من خماسية أكبر وهنا المكسب الكبير يا إما خماسية بتمثل A من ABC مالهاش حل تاني

قول بسم الله وأدخل لما تشوف إن التصحيح خلص , ستوبك خلف الخماسية , هدفك ع الأقل 2:1 لو طلعت ABC اما لو كانت 1 من خماسية أكبر ياهناك ويا سعدك

ده رأيي الشخصي وأعتقد منطقي ولا إيه رأيكم ؟

==============

بخصوص سؤال الأخ حسام عن التمييز بين الدافعة والزجزاج , فزي ماقال الأخ كريم إن في إرشادات , من بين الإرشادات دي هي إنك لما تشوف خماسية أطوال 135 فيها متقاربة ومافيش إمتداد حصل بوحدة منهم فغالبا الموجة دي هتكون A من زجزاج مش أولى من دافعة لكن ده إرشاد مش قاعدة

بخصوص x بتيجي مثلث أو لأ , في الدبل والتربل زجزاج ممكن x تكون مثلث إنما في المركب لأ ماينفعش ,, زي B من فلات ماينفعش تكون مثلث لكن في الزجزاج ممكن

تحياتي لكم جميعا وبالتوفيق يارب

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صاحب هدف مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

تحياتي أخي كريم ليك ولكل متابعين الورشة ومحبي التحليل الموجي

المشاركة 124 هي إلي خلتني أكتب في موضوع موجي , والله زمان

برأيي الشخصي المتواضع , لا يجب ولا يلزم ترقيم الفريمات الكبيرة

عايز ترقم الفريمات الكبيرة وتعرف مكانك من الصورة العامة أكيد ده أفضل لكن لا يجب ولا يلزم

إحنا عايزين نكسب وده الهدف رقم 1 والهدف رقم 2 هو التحليل والتوقع مش العكس

أنا لو على الخمس دقايق شفت خماسية واضحة لا يختلف عليها شخصين ,, هل يجب أو لازم أعرف الخماسية دي موقعها إيه في الدرجات الأكبر ؟

أكيد لأ لما يكون هدفي رقم 1 إني أكسب

خماسية واضحة وبيصححها يبقى الخماسية دي يا 1 من خماسية أكبر وهنا المكسب الكبير يا إما خماسية بتمثل A من ABC مالهاش حل تاني

قول بسم الله وأدخل لما تشوف إن التصحيح خلص , ستوبك خلف الخماسية , هدفك ع الأقل 2:1 لو طلعت ABC اما لو كانت 1 من خماسية أكبر ياهناك ويا سعدك

ده رأيي الشخصي وأعتقد منطقي ولا إيه رأيكم ؟

==============

بخصوص سؤال الأخ حسام عن التمييز بين الدافعة والزجزاج , فزي ماقال الأخ كريم إن في إرشادات , من بين الإرشادات دي هي إنك لما تشوف خماسية أطوال 135 فيها متقاربة ومافيش إمتداد حصل بوحدة منهم فغالبا الموجة دي هتكون A من زجزاج مش أولى من دافعة لكن ده إرشاد مش قاعدة

بخصوص x بتيجي مثلث أو لأ , في الدبل والتربل زجزاج ممكن x تكون مثلث إنما في المركب لأ ماينفعش ,, زي B من فلات ماينفعش تكون مثلث لكن في الزجزاج ممكن

تحياتي لكم جميعا وبالتوفيق يارب
    حبيبي شرفتني جدا بردك . بس هل ياتري هتعد منتظر كم من الموقت عشان تشوف خماسية دافعة عشان تربح بعد النقط على فريم اصغر . طيب منتا عندك القدرة تاكل فى الدافع والتصحيح وتاخدة رايح جاي. يا جماعة الموجي وعلاقتة بالفريم الاكبر عامل زي الخريطة . اكني فتحت خريطة وبقسم الجزء اللى انا فية . انا هنا فى مدينة كذا فى منطقة كذا فى شارع كذا فى حارة كذا . انت بالخماسية اللى بتقول عليها صدقني هتبقي اعد متوتر . واكبر دليل على كلامي ان مع احترامي رؤية نظر حضرتك لا تتوافق نهائيا مع الموجي على سبيل المثال الفلات بانواعة بينتهوا بخماسية . ااااااااة يعني انا ممكن الاقي 12345 كدة قدامي اقول بس انا هدخل اكل الموجة التالتة بعد تصحيح التانية اللى مش هتكسر الموجة الدافعة اللى اانا شايفها قدامي . وهوب تتكسر عادي لان دي كانت c من تصحيح وانت مش عارف انت فين واضربلك ستوب بكل بساطة .اليوت لو بالسهولة اللى حضرتك شايف الشارت من 1 ل 5 كان زمان العالم كلة مبيخسرش . فارجو ان تكون وضحتلك الرؤية وخلى فى بالك الكلام عن تجربة ..
    السؤال التاني بقي مين قالك ان الb من فلات مبتجيش مثلث :D :D .. دة انا الشهر اللى فات مطلع B مثلث تسد عين الشمس من 3 ازواج وكان تصحيح فلات منتظم . مفيش الكلام دة ياباشا الB الوحيدة اللى بتيجي اى حاجة بتيجي زجزاج او فلات او مركب ثنائي او ثلاثئ wxy .. فالكلام دة غلط ياباشا كقواعد وتطبيق . الx هتشوفها اى حاجة وهتلاقيها مثلث فى اى تصحيح جاية فية . ولكن من وجة نظر ان من خلال متابعتي للشارت كان نادر الحدوث للX تيجي مثلث لكن بتيجي عادي والاغلب تصحيح فلات او متعرج او wxy .. ارجو ان تكون وضحت فكرتي لحضرتك . واسف على الاطالة
    توقيع العضو
    ElliottWaves

الصورة الرمزية صاحب هدف
    صاحب هدف غير متواجد حالياً موقوف

صديقي سدقني انا فاهم قصدك 100% عن ترقيم الفريمات الكبيرة للصغيرة بس إنت إلي مافهمتش أنا قصدي إيه

نرجع لأهدافنا ,, ممكن تقلي إنت هدفك رقم 1 في السوق ده إيه هو ؟ عايز ترسم خط سير العملة وتفرح لما تشوفها بتتحرك صح على خطك المرسوم ولا عايز تشوف رصيدك بيزيد ؟

ربنا يذكره بالخير الأستاذ حسن مسعود زمان بعتلي رسالة ع الخاص قلي إنت ليك مستقبل كبير بشرط تبطل عنادك مع السوق وأكيد أخدت بنصيحته

دلوقتي انا مش بيهمني اليورو رايح فين ولا الباوند هيعمل إيه الحاجة الوحيدة إلي تهمني انا بكسب ورصيدي بيزيد ولا لأ

وفي الحالة دي انا ممكن أشوف نموذج واضح قدامي على الخمس دقايق أو الربع ساعة وعارف كويس اتعامل معاه إزاي وأكسب منه إزاي لكن بظهوره بقت في حاجة غلط ومقدرتش أربطه مع تحليلي وترقيمي للفريمات الأكبر أعمل إيه هنا بقى ؟؟ أتفرج عليه وأستنى حركة أكتر توضحلي الصورة ولا أتحرك مع النموذج ده لوحده إلي عارف أكسب منه وآخدلي تريدة ولو كانت بعض النقاط إلي بتقول عليها حضرتك ؟

بخصوص مثالي عن الخماسية
    برجع بقلك إنت مافهمتش قصدي كويس وقريت كلامي بسرعة

قول بسم الله وأدخل لما تشوف إن التصحيح خلص
    أنا قلت خماسية وبيصححها وأدخل لما تشوف التصحيح خلص !!!!

إلي إنتا قلته عن c من الفلات هنا مش هتشوف تصحيح ياغالي لخماسية الـ c هتشوف خماسية جديدة تكمل الإتجاه

حتى لو كانت c من راننج أو ممتدة إلي كتيرين بيوقعوا بفخها وبيفتكروها إتجاه جديد برضه مش هنلاقيها بتتصحح

زي ماقلت فوق مالهاش حل تاني , خماسية بتتصحح يا إما A من زجزاج يا إما أولى من دافعة أكبر

في الحالة دي لما تكون قريت الخماسية صح وقريت تصحيحها صح وضرب ستوبك يبقى قدر الله وماشاء الله فعل , فين المشكلة

الحالات إلي زي دي لو ضربت 50% من صفقاتك ستوب هتفضل كسبان لان زي ماقلت هدفك ع الأقل هيكون 2:1 بسهولة

هدفنا الأول هو اننا نكسب ونتحرك بسرعة وإلا ماكنتش نماذج مايلز موجودة ولا إيه لازمتها

أنا هديك مثال قريب على اليورو

بص آخر قاع لليورو خلص إزاي ,, إيه نهاية الموجة دي ؟ مش لاقيلها حل بعد الصعود القوي لليورو غير إنها تكون قطرية خلفية مش لاقيلها حل وده حتى التالتة يادوب عملت 100% من الأولى

الاســـم:	EURUSDM5.png
المشاهدات:	8
الحجـــم:	24.8 كيلوبايت
الرقم:	488568

طيب انا عايز أفهم إيه القطرية دي وموقعي إيه بالظبط

نصغر الشارت شوية ,, إيه المنطقة دي إلي بالأزرق ؟ وأربطها إزاي مع القطرية ؟

الاســـم:	EURUSDM55.png
المشاهدات:	5
الحجـــم:	24.1 كيلوبايت
الرقم:	488569

طيب نطلع على الربع ساعة يمكن توضح ,, للأسف منطقة تانية مش مفهومة

الاســـم:	EURUSDM15.png
المشاهدات:	4
الحجـــم:	25.4 كيلوبايت
الرقم:	488570

طيب على الساعة ,, هنا انا شايف شبه فلات وأنا عند القاع !!!

الاســـم:	EURUSDH11.png
الحجـــم:	26.5 كيلوبايت
الرقم:	488571

طيب عندي إحتمال فلات وأنا شايف قطرية خلفية على الخمس دقايق أتحرك على أساسها وأتصرف بسرعة ولا أستنى لغاية مافهم وأقلب بالموجات وأعرف ترقيمي وموقعي ؟؟

سدقني مش لازم ولا يجب إنك تعرف موقعك عشان تكسب , طبعا إذا كان هدفك الأول هو المكسب

القطرية الخلفية نموذج معروف طريقة الإستفادة منه ,, دخول بإختراق \ كسر الرابعة وستوبك خلف القطرية

الاســـم:	EURUSDM555.png
المشاهدات:	7
الحجـــم:	22.9 كيلوبايت
الرقم:	488572

ولغاية دلوقتي عامل تقريبا 4:1 حلوين ولا لأ ؟؟ أهو دخلنا وكسبنا من غير ما أفهم " على الأقل انا " إيه إلي بيحصل على اليورو

لا ياعم القطرية دي مش مظبوطة وفي مخاطرة بالدخول بالمنطقة دي

خلاص إستنى حاجة واضحة وادخل معاها وجت فعلا

أهو انا شايف دافعة وإتصححت والدخول بعد إنتهاء التصحيح يعني بعد إختراق \ كسر أول فرعية في التصحيح

الاســـم:	EURUSDM.png
المشاهدات:	6
الحجـــم:	24.4 كيلوبايت
الرقم:	488575

ستوبك الأفضل يكون خلف الدافعة ,, بس في ناس بتخاطر وبتحط ستوبها تحت التصحيح هنا المخاطرة بتكون أعلى لكن العائد هيكون ممتاز لو مسك معاك زي ماحصل هنا

يعني تقريبا هيكون ستوبك 25 وصعد 125 يعني تقريبا 5:1

=============

ده رأيي الشخصي واكيد ماحدش ملزم بيه

وعلى فكرة أنا مستواي جيد جدا في إليوت ومش فاهم برضه لغاية دلوقتي صعود اليورو " إليوتيا" !!!

إزاي بدأ بثلاثية واضحة زي عين الشمس وصعد كل ده وبالحدة دي ؟

الاســـم:	ABC.png
المشاهدات:	14
الحجـــم:	25.5 كيلوبايت
الرقم:	488577

إن شاء الله عمري مافهم المهم عندي فرص أدخلها ولا لأ ودي المفروض يكون هم الكل إليوتيين أو غيرهم

السوق ده مش سهل ياجماعة المفروض يكون هدفنا الأول وهمنا الأكبر إزاي نكسب منه , طالع نازل عرضي مش مهم , مش مهم أكون وضعت تحليل وطلع صح أو غلط المهم كسبت ولا لأ

روبرت بركتر مش فاكر نسبة نجاح صفقاته كام بالظبط لكن هي أقل من 30% تخيل !! يعني هو بيطلع غلطان بنسبة 70% في صفقاته

السؤال بيكسب ولا لأ ؟ اكيد

تحياتي للكل

الصورة الرمزية __Ali__
    __Ali__ غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

هل حد محلل زوج الباوند ين لاني اريد ان اتاكد من ترقيمي

الاســـم:	gbp-JPY.png
المشاهدات:	11
الحجـــم:	32.0 كيلوبايت
الرقم:	488582

صديقي سدقني انا فاهم قصدك 100% عن ترقيم الفريمات الكبيرة للصغيرة بس إنت إلي مافهمتش أنا قصدي إيه

نرجع لأهدافنا ,, ممكن تقلي إنت هدفك رقم 1 في السوق ده إيه هو ؟ عايز ترسم خط سير العملة وتفرح لما تشوفها بتتحرك صح على خطك المرسوم ولا عايز تشوف رصيدك بيزيد ؟

ربنا يذكره بالخير الأستاذ حسن مسعود زمان بعتلي رسالة ع الخاص قلي إنت ليك مستقبل كبير بشرط تبطل عنادك مع السوق وأكيد أخدت بنصيحته

دلوقتي انا مش بيهمني اليورو رايح فين ولا الباوند هيعمل إيه الحاجة الوحيدة إلي تهمني انا بكسب ورصيدي بيزيد ولا لأ

وفي الحالة دي انا ممكن أشوف نموذج واضح قدامي على الخمس دقايق أو الربع ساعة وعارف كويس اتعامل معاه إزاي وأكسب منه إزاي لكن بظهوره بقت في حاجة غلط ومقدرتش أربطه مع تحليلي وترقيمي للفريمات الأكبر أعمل إيه هنا بقى ؟؟ أتفرج عليه وأستنى حركة أكتر توضحلي الصورة ولا أتحرك مع النموذج ده لوحده إلي عارف أكسب منه وآخدلي تريدة ولو كانت بعض النقاط إلي بتقول عليها حضرتك ؟

بخصوص مثالي عن الخماسية
    برجع بقلك إنت مافهمتش قصدي كويس وقريت كلامي بسرعة

أنا قلت خماسية وبيصححها وأدخل لما تشوف التصحيح خلص !!!!

إلي إنتا قلته عن c من الفلات هنا مش هتشوف تصحيح ياغالي لخماسية الـ c هتشوف خماسية جديدة تكمل الإتجاه

حتى لو كانت c من راننج أو ممتدة إلي كتيرين بيوقعوا بفخها وبيفتكروها إتجاه جديد برضه مش هنلاقيها بتتصحح

زي ماقلت فوق مالهاش حل تاني , خماسية بتتصحح يا إما A من زجزاج يا إما أولى من دافعة أكبر

في الحالة دي لما تكون قريت الخماسية صح وقريت تصحيحها صح وضرب ستوبك يبقى قدر الله وماشاء الله فعل , فين المشكلة

الحالات إلي زي دي لو ضربت 50% من صفقاتك ستوب هتفضل كسبان لان زي ماقلت هدفك ع الأقل هيكون 2:1 بسهولة

هدفنا الأول هو اننا نكسب ونتحرك بسرعة وإلا ماكنتش نماذج مايلز موجودة ولا إيه لازمتها

أنا هديك مثال قريب على اليورو

بص آخر قاع لليورو خلص إزاي ,, إيه نهاية الموجة دي ؟ مش لاقيلها حل بعد الصعود القوي لليورو غير إنها تكون قطرية خلفية مش لاقيلها حل وده حتى التالتة يادوب عملت 100% من الأولى

الاســـم:	EURUSDM5.png
المشاهدات:	8
الحجـــم:	24.8 كيلوبايت
الرقم:	488568

طيب انا عايز أفهم إيه القطرية دي وموقعي إيه بالظبط

نصغر الشارت شوية ,, إيه المنطقة دي إلي بالأزرق ؟ وأربطها إزاي مع القطرية ؟

الاســـم:	EURUSDM55.png
المشاهدات:	5
الحجـــم:	24.1 كيلوبايت
الرقم:	488569

طيب نطلع على الربع ساعة يمكن توضح ,, للأسف منطقة تانية مش مفهومة

الاســـم:	EURUSDM15.png
الحجـــم:	25.4 كيلوبايت
الرقم:	488570

طيب على الساعة ,, هنا انا شايف شبه فلات وأنا عند القاع !!!

الاســـم:	EURUSDH11.png
الحجـــم:	26.5 كيلوبايت
الرقم:	488571

طيب عندي إحتمال فلات وأنا شايف قطرية خلفية على الخمس دقايق أتحرك على أساسها وأتصرف بسرعة ولا أستنى لغاية مافهم وأقلب بالموجات وأعرف ترقيمي وموقعي ؟؟

سدقني مش لازم ولا يجب إنك تعرف موقعك عشان تكسب , طبعا إذا كان هدفك الأول هو المكسب

القطرية الخلفية نموذج معروف طريقة الإستفادة منه ,, دخول بإختراق \ كسر الرابعة وستوبك خلف القطرية

الاســـم:	EURUSDM555.png
المشاهدات:	7
الحجـــم:	22.9 كيلوبايت
الرقم:	488572

ولغاية دلوقتي عامل تقريبا 4:1 حلوين ولا لأ ؟؟ أهو دخلنا وكسبنا من غير ما أفهم " على الأقل انا " إيه إلي بيحصل على اليورو

لا ياعم القطرية دي مش مظبوطة وفي مخاطرة بالدخول بالمنطقة دي

خلاص إستنى حاجة واضحة وادخل معاها وجت فعلا

أهو انا شايف دافعة وإتصححت والدخول بعد إنتهاء التصحيح يعني بعد إختراق \ كسر أول فرعية في التصحيح

الاســـم:	EURUSDM.png
المشاهدات:	6
الحجـــم:	24.4 كيلوبايت
الرقم:	488575

ستوبك الأفضل يكون خلف الدافعة ,, بس في ناس بتخاطر وبتحط ستوبها تحت التصحيح هنا المخاطرة بتكون أعلى لكن العائد هيكون ممتاز لو مسك معاك زي ماحصل هنا

يعني تقريبا هيكون ستوبك 25 وصعد 125 يعني تقريبا 5:1

=============

ده رأيي الشخصي واكيد ماحدش ملزم بيه

وعلى فكرة أنا مستواي جيد جدا في إليوت ومش فاهم برضه لغاية دلوقتي صعود اليورو " إليوتيا" !!!

إزاي بدأ بثلاثية واضحة زي عين الشمس وصعد كل ده وبالحدة دي ؟

الاســـم:	ABC.png
المشاهدات:	14
الحجـــم:	25.5 كيلوبايت
الرقم:	488577

إن شاء الله عمري مافهم المهم عندي فرص أدخلها ولا لأ ودي المفروض يكون هم الكل إليوتيين أو غيرهم

السوق ده مش سهل ياجماعة المفروض يكون هدفنا الأول وهمنا الأكبر إزاي نكسب منه , طالع نازل عرضي مش مهم , مش مهم أكون وضعت تحليل وطلع صح أو غلط المهم كسبت ولا لأ

روبرت بركتر مش فاكر نسبة نجاح صفقاته كام بالظبط لكن هي أقل من 30% تخيل !! يعني هو بيطلع غلطان بنسبة 70% في صفقاته

السؤال بيكسب ولا لأ ؟ اكيد

تحياتي للكل
    اليورو طلع تلاتة عشان يخلص B على فريم اكبر تشوفها بالحجم دة على فريم الدقيقة .
    بالتوفق لك وللجميع
    توقيع العضو
    ElliottWaves

الصورة الرمزية zizo.ziad
    zizo.ziad غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

تسجيل متابعة لافضل ورشة موجات اليوت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة __Ali__ مشاهدة المشاركة
    هل حد محلل زوج الباوند ين لاني اريد ان اتاكد من ترقيمي

الاســـم:	gbp-JPY.png
المشاهدات:	11
الحجـــم:	32.0 كيلوبايت
الرقم:	488582
    في شوية تعديلات في الترقيم يا علي .. لان دة مش مثلث وفي اخطاء في wxy باذن الله ارفقلك وجة نظري
    توقيع العضو
    ElliottWaves

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zizo.ziad مشاهدة المشاركة
    تسجيل متابعة لافضل ورشة موجات اليوت
    ربنا يخليك يازياد
    توقيع العضو
    ElliottWaves

صفحة 9 من 13 الأولىالأولى ... 345678910111213 الأخيرةالأخيرة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17