صفحة 133 من 283 الأولىالأولى ... 3383123127128129130131132133134135136137138139143183233 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,981 إلى 1,995 من 4232
    الصورة الرمزية anjelo
    anjelo غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anjelo مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

الاخ العزيز ميدو في محاوله لتحليل زوج NZDUSD من الاسبوعي الى الربع ساعه
    ارجوا الاطلاع وهل من اخطاء ولك كل الشكر

weekly
    الملف المرفق 482745

Daily
    الملف المرفق 482746

H4
    الملف المرفق 482747

H1 part-1
    الملف المرفق 482748

H1 part-2
    الملف المرفق 482749

15M
    الملف المرفق 482750

مع الشكر والتقدير
    تعديل للخطأ الزمني على فريم ال 15M
    اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	NZDUSDM15.jpg
المشاهدات:	22
الحجـــم:	151.3 كيلوبايت
الرقم:	482830

الصورة الرمزية medo93
    medo93 غير متواجد حالياً عضو نشيط

الاســـم:	hqdefault.jpg
المشاهدات:	512
الحجـــم:	16.7 كيلوبايت
الرقم:	482845

الصورة الرمزية medo93

بسم الله الرحمن الرحيم

اليوم ان شاء الله نستمكل باقي دروسنا التعليمية وهنقسم الموضوع ل4 مشاركت وتقريبا دول باقي الجزء الزمني

1- انتهاء الشكل الهندسي
    2 احترام الفواصل الزمنية
    3-المراوح والترندات العكسية
    4-المضاعفة الزمنية

وهنبدا في المشاركة دي بانتهاء الشكل الهندسي وطبعا زي ما حضراتكم عارفين اني مش بعمل مشاركات في الغالب يوم الجمعة لكن بسبب التاخير انا عملت المشاركة دي

وبداية الموضوع دا عبار عن 3 شروط اول ما يتجمعو مع بعض انا بقدر اقول ان الشكل دا انتهي وهنعرف بعد كدا لما الشكل بينتهي انا بعمل ايه
    المفروض اني ابدا اتكلم عن ال 3 شروط اللي بحكم من خلالهم علي انتهاء الشكل الهندسي
    لكن قبل ما اعمل كدا انا لازم ااكد علي ضرورة التاكد من صحة الرسم يعني اتاكد انا مختار الشكل الصحيح وكمان الزمن الصحيح
    لان الخطا في الموضوع دا ممكن يغير كل الحسابات زي ما هنشوف في الامثلة وبالتالي لاااااااااااازم اكون متاكد ان الرسم بتاعي صح

وبالتالي انا هفترض ان عندي شكل هندسي وليكن شكل رباعي والزمن الخاص بيه 90 يعني شكل رباعي 1:1
    ودي صورة الحركة لو السعر ماشي كويس داخل القنوات السعرية وبيحقق هدفه في كل اطار زمني يعني بيكسر الزاوية 90 في 90 شمعه
    ويصل الزاوية 180 في 180 شمعه والزاويةا 270 في 270 شمعه وهكذا بالنسبة لباقي الزوايا

الاســـم:	2.png
المشاهدات:	96
الحجـــم:	37.1 كيلوبايت
الرقم:	482836

لكن السعر ممكن مش هيتحرك علي بنفس الطريقة الحميلة اللي رسمتها في الصورة اللي فاتت وممكن في مربع يتاخر ومربع يوصل الزاوية اللي هو المقصودة قبل الزمن بتاعه وعرفنا ان الحالة دي اسمها حالة الوصول المبكر وازاي نتعامل معاها
    اما موضوع التاخير فدا ليه قصة تانيه وخليا الاول نشوف شكلة ايه وازاي نعرف ان في تاخير
    المفروض في الصورة ديةلو السعر محتم سعريا وزمنيا اني الاقي السعر اللي هو عند السهم الابيض قبل الفاصل الزمني اللي هو السهم الاصفر
    موجود عند الزاوية اللي هي السهم الاحمر علشان يوصل الركن بتاعه

الاســـم:	3.png
المشاهدات:	107
الحجـــم:	31.1 كيلوبايت
الرقم:	482837

وطبعا اول حاجة حضراتكم هتفكرو فيها ان كدا خلاص الشكل انتهي وطبعا نبدا ندعم رئينا بافكار قد تكون مختلقة ودي للاسف من اكثر ااخطاء انتشارا ن لو عايز السعر يصعد هلاقي 10000 حاجة تخليه يصعد ولو عايز السعر يهبط هلاقي 20000 حاجة تخليه يهبط وعلشان الموضوع دا انا لو فتحت فيه مش هخلص هرجع لموضوعي
    وطبعا انا لما اشوف الصورة اللي فاتت دي انا ع طول هقول
    اذا جاء الوقت ولم ياتي السعر يتغير الاتجاه والمصيبه اني بكون فاكر نفسي فاهم وبتاجر بالطريقة السعرية الزمنية وخلاص كان عندي شكل هندسي رباعي وحصل عنده فشل زمني والشكل انتهي والاتجاه هيتغير واشتري يا معلم
    وبعد ما اقفل عقود البيع وافتح عقود الشراء الاقي اللي بيحصل حاجة تانية خالص والاقي السعر عمل شموع طولها 9 متر وكلها هابطة
    وابدا بعد كدا في مرحلة السب واللعن في الطريقة والتحليل ككل

الاســـم:	4.png
الحجـــم:	43.2 كيلوبايت
الرقم:	482838

وزي ما شفنا في الصورة اللي فاتت السعر بيكمل طريقه عادي جدا وبيعمل حاجة اسمها تسارع حركة يعني الراجل سائق القطار لقي نفسه متاخر بالسعر فقرر يزود السرعة ودا اللي هيعمل الشموع الطويلة دي علشان يوصل الهدف بتاعه وبعد كدا يمشي ويكمل طريقه عادي جدا
    وومكن يتاخر مرة تانيه في الزاوية اللي بعدها وومكن يكمل هبوط ويعمل حالة وصول مبكر
    بسبب قوة الهبوط
    يعني في الصورةاللي جاية دي مش من المفروض ان السعر يكون عند الزاوية 315 ولا حتي يكون وصل الزاوية 270 اللي هي اساسا المحطة اللي هو رايح عندها لان لسه الوقت بتاعه مجاش لكنه حصل وهبط ووصل المكان دا بسبب تسارع الحركة واللي بنسبة 90% بتكون بسبب الاخبار في الحالة دي انا بيكون عندي فرصة دخول قوية جدا بستوب صغير جدا وهدف ضعف او ضعفين الاستوب
    واتكلمنا عن الموضوع دا بالتفصيل

الاســـم:	5.png
الحجـــم:	42.1 كيلوبايت
الرقم:	482839

يعني يا ميدو معني الكلام دا ان السعر لو لم يصل الي الزواية الرئيسية اللي هو اساسا رايح عندها قبل الفاصل الزمني الخاص بيه
    ان الشكل سليم ومش هيتغير الاتجاه؟

وطبعا انا مقلتش كدا

انا بقول يا جماعه تغير الاتجاه له 3 شرط واحد منهم عدم وصول السعر الي الزاوية المستهدفة قبل الزمن الخاص بيه
    ولسه في كمان شرطين علشان اقدر اقول ان الشكل خلاص كدا الله يرحمه وابحث عن الشكل الجديد
    وندخل علي الشرط الثاني

ف بالاضافة لعدم وصول السعر اللي الزاوية المستهدفة في كمان شرط مهم جدا وممكن تتضح اهمية الشرط دافي
    علي الرغم من انهم 3 شروط يعني كل واحد منهم بيمثل 33.3% الا ان الشرط دا لوحده بيمثل اكتر من 60%
    والشرطين التانين 40% يعني معني كدا ان الشرط دا مهم جداجدا واهم واحد في ال 3شروط بتوعي

وهو ايه الشرط المهم دا خلي بالك وركز

الشرط هو اختراق الحد العلوي لقناه الهابطة واغلاق شمعتين اعلي هذا الحد ودا في حالة الشكل الهابط زي المثال بتاعنا
    والعكس لو الشكل صاعد يبقي كسر الحد السفلي للقناة الصاعدة واغلاق شمعين اسفل هذا الحد

يعني

لو رجعنا للمثال السابق احنا عرفنا ان لو السعر اتاخر شوية انا مش بكون قلقان ولكن لو الموضوع استمر والقناة بتاعتي تم اختراقها
    انا لااااااااااااازم اخرج فورا من اي عقد بيع
    يعني زي ما هنشوف في الصورة اللي القادمة السعر
    1-لم يصل الزاوية الخاصة به في الزمن بتاعه
    (ودا عادي جدا ممكن يهبط بسرعه ويوصل هدفه ويكمل طريقه)
    2 تم اختراق الحد العلوي للقناه الهابطة واغلاق شمعتين اعلي الحد العلوي
    (ومش مش عادي واحتمال 80 % الشكل هيفشل )

الاســـم:	6.png
المشاهدات:	114
الحجـــم:	28.8 كيلوبايت
الرقم:	482840

وكدا باقي معانا شرط اخير وهي اللي هيقضي تماما علي الشكل الهندسي وهقدر اقول انه خلاص فشل وابدا ابحث عن الشكل الجديد
    والشرط دا برضه بيمثل 20% من حكمي علي الشكل

وهو عبارة عن
    كسر او اختراق اقرب زاوية فوق او تحت السعر بعد الخروج من القناه السعرية والافضل ان تكون زاوية رئيسية
    يعني لو بعد السعر السعر ما اخترق الحد العلوي من القناة الهابطة ولقيت فوقها الزاوية 90 او 120 او 180 او اي زاوية الافضل اني اشوف اختراق للزاوية دي علشان اقدر احكم بشكل نهائي ان في فشل زمني وان الشكل خلاص باظ وابدا ابحث عن غيره

يعني في الصورة القادمة
    السعر لم يصل الي الزاوية 360 في وقته المخصص السهم الاخضر
    اخترق الحد العلوي للقناة الصاعدة السهم الابيض
    اخترق اقرب زاوية له بعد اختراق القناة الصاعدة وهي الزاوية 270 السهم الاصفر
    كدا انا متاكد ان الشكل هيغتير

الاســـم:	7.png
المشاهدات:	113
الحجـــم:	30.8 كيلوبايت
الرقم:	482841

ولكن في حركة احيانا السعر بيعملها ويضحك بيها علي المتداولين وهنعرفها مع بعض وهي
    ان السعر بيعمل حالة وصول مبكر ويوصل الهدف بتاعه في وقت مبكر جدا
    وبعدها يصعد ويخترق القناة الصاعدة وانا هعتبر ان الشكل فشل لانه بيلعب خارج القناة وحقق شرطين من الشروط
    اخترق القناة والزاوية للي فوقها

الاســـم:	8.png
الحجـــم:	42.7 كيلوبايت
الرقم:	482842

ولكن انا مقدرش اقول ان الشكل فشل والسبب ان في شرط ناقص وهو ان السعر حقق هدفه ووصل الزاوية 270 بسلام ومعاه وقت زياده يضيعه
    زي ما يحب في صعود في تذبذب يعني علي راحته المهم انه لما يعمل حركة زي اللي في الصورة اللي جاية دي
    مزعلش وابقي عارف هو بيفكر في ايه

الاســـم:	9.png
المشاهدات:	100
الحجـــم:	44.1 كيلوبايت
الرقم:	482843

انما لو الحركة دي محصلتش والسعر فضل خارج حدود القناة حتي الفاصل الزمني الخامس ولم يصل الي الزاوية 360 في الحاملة دي انا بعتبره فشل لكن الشرط اللي كان ناقص معايا خلاص تحقق وان عدم وصول الهدف في الزمن المحدد
    وباقي الشروط هي بالفعل تحققت وهم اختراق القناة والزواية وكدا اقدر اقول ان الشكل فشل وانا مطمئن وانتظر الشكر الجديد

الاســـم:	10.png
المشاهدات:	76
الرقم:	482844

معلومة للامانة :
    انا شخصيا لا اتداول علي الشكل الهندسي طالما ان السعر خارج حدود القناة يعني لو حالة زي اللي فاتت دي مع ان الشكل سليم ومفيش فشل زمني علي الرغم من اختراق القناة الا اني لان افتح اي عقود بيع الا بعد رجوع السعر للتداول اسفل حدود القناة مرة اخري

والسبب

مثال القطار دا واقعي جدا في تمثيل الطريقة يعني قد يبدو للبعض انه مجرد توضيح لكنه بيمثل السوق بشكل قوي جدا
    يعني بعد ما تخيلنا ان الزويا هي المحطات
    وان الزمن اللي بيستغرقة الشكل الهندسي في الوصول اللي الزوايا هو زمن وصول القطارللمحطات
    ممكن نكمل ونقول ان السائق هو الماركت ميكر اللي بيحرك السعر او بيقود القطار وهو اللي بيتاخر ويعمل وصول مبكر علي مزاجه
    وان القناة السعر هي القضبان اللي بيسير عليها القطار وبالتالي منطقي جدا ان اترك هذا القطار لما اشوفه خارج القضبان بتاعته
    ولما يبقي يرجع ابقي اركب فيه مرة تانية عادي جدا

دا كدا موضوع فشل الشكل الهندسي اتمني ان يكوون مفهوم وواضح للجميع وكداباقي معانا جزءبسيط وهو التنبؤ بالفشل الزمني وممكن يتعمل النهاردا لكن مش وعد ولامفروض ان الدرس دا كان ينزل امبارح لكن لبعض الظروف معرفتي اعمله فبدئت فيه بالليل والحمدلله انهيته علي خير وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

الصورة الرمزية ابو يحيى
    ابو يحيى غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اخى هذه رابع مشاركة وحضرتك ممتنع عن الرد ..هل سؤالى لايستحق الرد منك ..لو لدى اى زميل معرفة بالتوضيح لى اكون شاكرا له ..فانى ارغب فى التعلم والمعرفة وعدم ترك نقطة دون استيعابها ..
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يحيى مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخى ميدو .. جزاك الله خيرا على ذلك المجهود العظيم .. مازلت فى القراءة والدراسة للورشة ووصلت الى نهاية الاسبيس لكن لى ايضاح ارجو التوضيح بالنسبة للتعامل مع ارقام المؤشر مثل المؤشر السعودى او المصرى مثل 14725 كيف نتعامل مع هذا الرقم على الفريمات المختلفة ...ارجو التوضيح مع توضيح متى نسرع الدورة ومتى نبطئ مع حالة المؤشرات ؟؟؟
    لاحظ اخى العزيز ان لى مرتان اسال وحضرتك لاترد على - مقدر المجهود الواقع عليك ... ربنا يجزك خيرا

الصورة الرمزية AbuYaser4X
    AbuYaser4X غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يحيى مشاهدة المشاركة
    اخى هذه رابع مشاركة وحضرتك ممتنع عن الرد ..هل سؤالى لايستحق الرد منك ..لو لدى اى زميل معرفة بالتوضيح لى اكون شاكرا له ..فانى ارغب فى التعلم والمعرفة وعدم ترك نقطة دون استيعابها ..
    نطبق قاعدة السبيس هنا مع المؤشرات لكن ليس لدينا فاصلة عشرية (كما هو الحال في اسعار الفوركس) فبدل ان نضرب في 1000 نضرب الرقم في 0.001 لنحصل على الرقم المطلوب حسب القاعدة

فمثلا الرقم 14725 كقمة او قاع
    الشارت الشهري السبيس 2 رقم فيصبح الرقم 14 (14725 * 0.001)
    الشارت الاسبوعي السبيس 3 أرقام فيصبح الرقم 147 (14725 * 0.01)
    الشارت اليومي السبيس 4أ رقام فيصبح الرقم 1472 (14725 * 0.1)
    شارت الساعة وال30د السبيس 5 رقم فيصبح الرقم 14725 (14725 * 1)
    شارت ال15د و5د السبيس 6 أرقام فيصبح الرقم 147250 (نزيد صفر الى اليمين) (14725 * 10)
    شارت الدقيقة السبيس 7 أرقام فيصبح الرقم 1472500 (نزيد صفرين الى اليمين) (14725 * 100)

أما تسريع الدورة وتبطيئها فيعتمد على حركة السعر فاذا كانت سريعة بحيث يتحرك السعر الى الزاوية 360 في 10 شموع فهنا نستخدم سبيس الفاصل الاعلى لاستيعاب الحركة
    والعكس في حال كانت الحركة بطيئة بحيث يصل الى الزاوية 90 في 300 شمعة مثلا فنقوم باستخدام السبيس للفاصل الاصغر حتى تتضح الحركة وهذا من المرونة المطلوبة للتعامل مع الشارت.
    آخر تعديل بواسطة AbuYaser4X ، 22-12-2017 الساعة 05:09 PM

الصورة الرمزية The.wolf
    The.wolf غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم عندى استفسار بسيط يا ميدو على اندكس الدولار انا هرفقلك شارتين لشكلين مختلفين بأختلاف القاع وعاوز رئيك فيهم ايهما هو الشكل الصحيح

الاســـم:	1.png
المشاهدات:	32
الحجـــم:	60.0 كيلوبايت
الرقم:	482862

المشاهدات:	31
الحجـــم:	56.5 كيلوبايت
الرقم:	482863
    دول الشكلين ايهما الصحيح الشكل رقم 1 ام الشكل رقم 2

الاســـم:	USDLFXDaily.png
المشاهدات:	32
الحجـــم:	40.4 كيلوبايت
الرقم:	482864
    وده تحليل كلاسيكى لدولار اندكس
    ياريت متنسنيش يا ميدو لأن الشكلين محيرنى

الصورة الرمزية sam213
    sam213 متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. بارك الله فيك يا أخي محمد على هذه المعلومات و الله لأول مرة أسمع بها و بقيت أكتشف أسرار هذه الطريقة يوم بعد يوم في متابعة الشروحات الرائعة.
    أود فقط طرح سؤال حول الشرط الأخير يعني في اختراق أو كسر أقرب زاوية. هل يتم ذلك بمجرد اختراق الزاوية، أو بإغلاق شمعة كاملة فوقها أو شمعتين مثل جدار القناة السعرية؟
    شكرا جزيلا و الله يسعدك دنيا و آخرة.

الصورة الرمزية daherxdaher
    daherxdaher غير متواجد حالياً مـتداول ذهـبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة

وزي ما شفنا في الصورة اللي فاتت السعر بيكمل طريقه عادي جدا وبيعمل حاجة اسمها تسارع حركة

درس جميل و وموضح بشكل رائع.

سؤال على الماشي، أنا عارف ان جوابه التفصيلي سيرد في الدروس القادمة، لكن لو فيه معلومة خفيفة سريعة أكون شاكرا.
    في الصورة المقتبسة لماذا لم نضاعف الزمن على الرغم من عدم وصول السعر في الموعد المنتظر (خلال النطاق الزمني الثاني) و حكمنا بصحة الشكل الهندسي بدون تغيير؟
    سؤال كمان مرتبط بالأول، هل تنطبق نفس الشروط على مربع العمليات (بعد الانتهاء من الارتداد و لمس الزاوية ثانية)، أم أن الشرح خاص بما يحدث ابتداءً من اغلاق شمعتين داخل النطاق الزمني الثاني؟

"الشرط هو اختراق الحد العلوي للقناه الهابطة واغلاق شمعتين اعلي هذا الحد ودا في حالة الشكل الهابط زي المثال بتاعنا
    والعكس لو الشكل صاعد يبقي كسر الحد السفلي للقناة الصاعدة واغلاق شمعين اسفل هذا الحد
    ". سؤالي: اغلاق بس و لا اغلاق شمعتين متتاليتين من نفس الاتجاه (نفس شرط الدخول عند زاوية ما؟)

لي رجاء حار، ياريت تقدر تكتب كمان درس في اليومين الجايين، فرصة البورصة قافلة و ممكن نذاكر

خالص الشكر و التقدير
    آخر تعديل بواسطة daherxdaher ، 22-12-2017 الساعة 06:59 PM

الصورتان المرفقتان لتوضيح ما عنيت في المشاركة السابقة.

الملف المرفق 482870الملف المرفق 482871

خالص الشكر و التقدير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة daherxdaher مشاهدة المشاركة
    الصورتان المرفقتان لتوضيح ما عنيت في المشاركة السابقة.

الملف المرفق 482870الملف المرفق 482871
    خالص الشكر و التقدير
    الصور المصغرة للصور المرفقة الصور المصغرة للصور المرفقة 1.png‏   2.jpg‏  

الصورة الرمزية Daoud
    Daoud غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ربنا يجعلو فميزان حسناتك ويريت امتلا عن فشل الشكل الهندسي
    ومنتظرين شرح بتاع النجمة عشان بسمع كتير كنز الفوركس ونتعلم ازاي نعمل بيها صفقات الفول مارجن وصفقات الاسكالبنج

الصورة الرمزية islamhany
    islamhany غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

ممتاز والله يا ميدو . وفعلا افضل شئ ان بعد اختراق القناه السعريه والاقفال بعدها يتم الخروج من الصفقه

الصورة الرمزية omarbarakat
    omarbarakat غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo93 مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

اليوم ان شاء الله نستمكل باقي دروسنا التعليمية وهنقسم الموضوع ل4 مشاركت وتقريبا دول باقي الجزء الزمني

1- انتهاء الشكل الهندسي
    2 احترام الفواصل الزمنية
    3-المراوح والترندات العكسية
    4-المضاعفة الزمنية

وهنبدا في المشاركة دي بانتهاء الشكل الهندسي وطبعا زي ما حضراتكم عارفين اني مش بعمل مشاركات في الغالب يوم الجمعة لكن بسبب التاخير انا عملت المشاركة دي

وبداية الموضوع دا عبار عن 3 شروط اول ما يتجمعو مع بعض انا بقدر اقول ان الشكل دا انتهي وهنعرف بعد كدا لما الشكل بينتهي انا بعمل ايه
    المفروض اني ابدا اتكلم عن ال 3 شروط اللي بحكم من خلالهم علي انتهاء الشكل الهندسي
    لكن قبل ما اعمل كدا انا لازم ااكد علي ضرورة التاكد من صحة الرسم يعني اتاكد انا مختار الشكل الصحيح وكمان الزمن الصحيح
    لان الخطا في الموضوع دا ممكن يغير كل الحسابات زي ما هنشوف في الامثلة وبالتالي لاااااااااااازم اكون متاكد ان الرسم بتاعي صح

وبالتالي انا هفترض ان عندي شكل هندسي وليكن شكل رباعي والزمن الخاص بيه 90 يعني شكل رباعي 1:1
    ودي صورة الحركة لو السعر ماشي كويس داخل القنوات السعرية وبيحقق هدفه في كل اطار زمني يعني بيكسر الزاوية 90 في 90 شمعه
    ويصل الزاوية 180 في 180 شمعه والزاويةا 270 في 270 شمعه وهكذا بالنسبة لباقي الزوايا

الحجـــم:	37.1 كيلوبايت
الرقم:	482836

لكن السعر ممكن مش هيتحرك علي بنفس الطريقة الحميلة اللي رسمتها في الصورة اللي فاتت وممكن في مربع يتاخر ومربع يوصل الزاوية اللي هو المقصودة قبل الزمن بتاعه وعرفنا ان الحالة دي اسمها حالة الوصول المبكر وازاي نتعامل معاها
    اما موضوع التاخير فدا ليه قصة تانيه وخليا الاول نشوف شكلة ايه وازاي نعرف ان في تاخير
    المفروض في الصورة ديةلو السعر محتم سعريا وزمنيا اني الاقي السعر اللي هو عند السهم الابيض قبل الفاصل الزمني اللي هو السهم الاصفر
    موجود عند الزاوية اللي هي السهم الاحمر علشان يوصل الركن بتاعه

الحجـــم:	31.1 كيلوبايت
الرقم:	482837

وطبعا اول حاجة حضراتكم هتفكرو فيها ان كدا خلاص الشكل انتهي وطبعا نبدا ندعم رئينا بافكار قد تكون مختلقة ودي للاسف من اكثر ااخطاء انتشارا ن لو عايز السعر يصعد هلاقي 10000 حاجة تخليه يصعد ولو عايز السعر يهبط هلاقي 20000 حاجة تخليه يهبط وعلشان الموضوع دا انا لو فتحت فيه مش هخلص هرجع لموضوعي
    وطبعا انا لما اشوف الصورة اللي فاتت دي انا ع طول هقول
    اذا جاء الوقت ولم ياتي السعر يتغير الاتجاه والمصيبه اني بكون فاكر نفسي فاهم وبتاجر بالطريقة السعرية الزمنية وخلاص كان عندي شكل هندسي رباعي وحصل عنده فشل زمني والشكل انتهي والاتجاه هيتغير واشتري يا معلم
    وبعد ما اقفل عقود البيع وافتح عقود الشراء الاقي اللي بيحصل حاجة تانية خالص والاقي السعر عمل شموع طولها 9 متر وكلها هابطة
    وابدا بعد كدا في مرحلة السب واللعن في الطريقة والتحليل ككل

وزي ما شفنا في الصورة اللي فاتت السعر بيكمل طريقه عادي جدا وبيعمل حاجة اسمها تسارع حركة يعني الراجل سائق القطار لقي نفسه متاخر بالسعر فقرر يزود السرعة ودا اللي هيعمل الشموع الطويلة دي علشان يوصل الهدف بتاعه وبعد كدا يمشي ويكمل طريقه عادي جدا
    وومكن يتاخر مرة تانيه في الزاوية اللي بعدها وومكن يكمل هبوط ويعمل حالة وصول مبكر
    بسبب قوة الهبوط
    يعني في الصورةاللي جاية دي مش من المفروض ان السعر يكون عند الزاوية 315 ولا حتي يكون وصل الزاوية 270 اللي هي اساسا المحطة اللي هو رايح عندها لان لسه الوقت بتاعه مجاش لكنه حصل وهبط ووصل المكان دا بسبب تسارع الحركة واللي بنسبة 90% بتكون بسبب الاخبار في الحالة دي انا بيكون عندي فرصة دخول قوية جدا بستوب صغير جدا وهدف ضعف او ضعفين الاستوب
    واتكلمنا عن الموضوع دا بالتفصيل

الاســـم:	5.png
الحجـــم:	42.1 كيلوبايت
الرقم:	482839

يعني يا ميدو معني الكلام دا ان السعر لو لم يصل الي الزواية الرئيسية اللي هو اساسا رايح عندها قبل الفاصل الزمني الخاص بيه
    ان الشكل سليم ومش هيتغير الاتجاه؟

وطبعا انا مقلتش كدا

انا بقول يا جماعه تغير الاتجاه له 3 شرط واحد منهم عدم وصول السعر الي الزاوية المستهدفة قبل الزمن الخاص بيه
    ولسه في كمان شرطين علشان اقدر اقول ان الشكل خلاص كدا الله يرحمه وابحث عن الشكل الجديد
    وندخل علي الشرط الثاني

ف بالاضافة لعدم وصول السعر اللي الزاوية المستهدفة في كمان شرط مهم جدا وممكن تتضح اهمية الشرط دافي
    علي الرغم من انهم 3 شروط يعني كل واحد منهم بيمثل 33.3% الا ان الشرط دا لوحده بيمثل اكتر من 60%
    والشرطين التانين 40% يعني معني كدا ان الشرط دا مهم جداجدا واهم واحد في ال 3شروط بتوعي

وهو ايه الشرط المهم دا خلي بالك وركز

الشرط هو اختراق الحد العلوي لقناه الهابطة واغلاق شمعتين اعلي هذا الحد ودا في حالة الشكل الهابط زي المثال بتاعنا

يعني

لو رجعنا للمثال السابق احنا عرفنا ان لو السعر اتاخر شوية انا مش بكون قلقان ولكن لو الموضوع استمر والقناة بتاعتي تم اختراقها
    انا لااااااااااااازم اخرج فورا من اي عقد بيع
    يعني زي ما هنشوف في الصورة اللي القادمة السعر
    1-لم يصل الزاوية الخاصة به في الزمن بتاعه
    (ودا عادي جدا ممكن يهبط بسرعه ويوصل هدفه ويكمل طريقه)
    2 تم اختراق الحد العلوي للقناه الهابطة واغلاق شمعتين اعلي الحد العلوي
    (ومش مش عادي واحتمال 80 % الشكل هيفشل )

الاســـم:	6.png
المشاهدات:	114
الحجـــم:	28.8 كيلوبايت
الرقم:	482840

وكدا باقي معانا شرط اخير وهي اللي هيقضي تماما علي الشكل الهندسي وهقدر اقول انه خلاص فشل وابدا ابحث عن الشكل الجديد
    والشرط دا برضه بيمثل 20% من حكمي علي الشكل

وهو عبارة عن
    كسر او اختراق اقرب زاوية فوق او تحت السعر بعد الخروج من القناه السعرية والافضل ان تكون زاوية رئيسية
    يعني لو بعد السعر السعر ما اخترق الحد العلوي من القناة الهابطة ولقيت فوقها الزاوية 90 او 120 او 180 او اي زاوية الافضل اني اشوف اختراق للزاوية دي علشان اقدر احكم بشكل نهائي ان في فشل زمني وان الشكل خلاص باظ وابدا ابحث عن غيره

يعني في الصورة القادمة
    السعر لم يصل الي الزاوية 360 في وقته المخصص السهم الاخضر
    اخترق الحد العلوي للقناة الصاعدة السهم الابيض
    اخترق اقرب زاوية له بعد اختراق القناة الصاعدة وهي الزاوية 270 السهم الاصفر
    كدا انا متاكد ان الشكل هيغتير

الاســـم:	7.png
المشاهدات:	113
الحجـــم:	30.8 كيلوبايت
الرقم:	482841

ولكن في حركة احيانا السعر بيعملها ويضحك بيها علي المتداولين وهنعرفها مع بعض وهي
    ان السعر بيعمل حالة وصول مبكر ويوصل الهدف بتاعه في وقت مبكر جدا
    وبعدها يصعد ويخترق القناة الصاعدة وانا هعتبر ان الشكل فشل لانه بيلعب خارج القناة وحقق شرطين من الشروط
    اخترق القناة والزاوية للي فوقها

الاســـم:	8.png
الحجـــم:	42.7 كيلوبايت
الرقم:	482842

ولكن انا مقدرش اقول ان الشكل فشل والسبب ان في شرط ناقص وهو ان السعر حقق هدفه ووصل الزاوية 270 بسلام ومعاه وقت زياده يضيعه
    زي ما يحب في صعود في تذبذب يعني علي راحته المهم انه لما يعمل حركة زي اللي في الصورة اللي جاية دي
    مزعلش وابقي عارف هو بيفكر في ايه

الاســـم:	9.png
المشاهدات:	100
الرقم:	482843

انما لو الحركة دي محصلتش والسعر فضل خارج حدود القناة حتي الفاصل الزمني الخامس ولم يصل الي الزاوية 360 في الحاملة دي انا بعتبره فشل لكن الشرط اللي كان ناقص معايا خلاص تحقق وان عدم وصول الهدف في الزمن المحدد
    وباقي الشروط هي بالفعل تحققت وهم اختراق القناة والزواية وكدا اقدر اقول ان الشكل فشل وانا مطمئن وانتظر الشكر الجديد

الاســـم:	10.png
المشاهدات:	76
الرقم:	482844

معلومة للامانة :
    انا شخصيا لا اتداول علي الشكل الهندسي طالما ان السعر خارج حدود القناة يعني لو حالة زي اللي فاتت دي مع ان الشكل سليم ومفيش فشل زمني علي الرغم من اختراق القناة الا اني لان افتح اي عقود بيع الا بعد رجوع السعر للتداول اسفل حدود القناة مرة اخري

والسبب

مثال القطار دا واقعي جدا في تمثيل الطريقة يعني قد يبدو للبعض انه مجرد توضيح لكنه بيمثل السوق بشكل قوي جدا
    يعني بعد ما تخيلنا ان الزويا هي المحطات
    وان الزمن اللي بيستغرقة الشكل الهندسي في الوصول اللي الزوايا هو زمن وصول القطارللمحطات
    ممكن نكمل ونقول ان السائق هو الماركت ميكر اللي بيحرك السعر او بيقود القطار وهو اللي بيتاخر ويعمل وصول مبكر علي مزاجه
    وان القناة السعر هي القضبان اللي بيسير عليها القطار وبالتالي منطقي جدا ان اترك هذا القطار لما اشوفه خارج القضبان بتاعته
    ولما يبقي يرجع ابقي اركب فيه مرة تانية عادي جدا

دا كدا موضوع فشل الشكل الهندسي اتمني ان يكوون مفهوم وواضح للجميع وكداباقي معانا جزءبسيط وهو التنبؤ بالفشل الزمني وممكن يتعمل النهاردا لكن مش وعد ولامفروض ان الدرس دا كان ينزل امبارح لكن لبعض الظروف معرفتي اعمله فبدئت فيه بالليل والحمدلله انهيته علي خير وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

دولى اقسم بالله

الصورة الرمزية Nazar.mohamed
    Nazar.mohamed غير متواجد حالياً عضو المتداول العربي

السلام عليكم صباح الخير
    اخ محمد
    ارجو منك تصحيح هذه الاشكال
    للمجنون على فريم الساعة
    وتوضح لنا اي منهم هو الصحيح
    وتبين لنا الخطاء
    بغض النظر عن القمة
    او القاع صحيح او خطاء

الاســـم:	1.png
المشاهدات:	66
الحجـــم:	65.0 كيلوبايت
الرقم:	482890

المشاهدات:	54
الحجـــم:	60.4 كيلوبايت
الرقم:	482891

المشاهدات:	43
الحجـــم:	59.9 كيلوبايت
الرقم:	482892

المشاهدات:	51
الحجـــم:	63.0 كيلوبايت
الرقم:	482893

الصورة الرمزية medo93

صباح الفل يا شباب .....انا فعلا مع الاستاذ اللي قال نخلص كل الزمني في فترة اغلاق البورصة وبالتالي انا شخصيا بدئت في كتابة الدرس الجديد
    وعلشان كدا مش عايز النس اللي ليها ردود متاخرة تزعل مني
    انا اولا عندي شوية لخبطة كدا واحتمال سفرية النهاردا بالليل وعلشان كدا بحاول اكتب الدروس بحيث يبقي في دروس النهاس تذاكر منها
    ومع ذلك حتي لو سافرت فانا برضه هبقي متابع وهنزل الدروس من هناك باذن الله لكن اعتقد المتابعة هتكون اقل شوية وباذن الله مش هتاخر
    والحاجة التانية انا مش بعرف اعمل دروس وردود في نفس الووقت لانها غالبا بترسي علي اني اعيد الدرس مرة تانيه
    وواخر درس الخاص بفشل الشكل الهندسي انا اعدته 3 مرت تقريبا
    وبالتالي انا ان شاء الله هنزل الدرس الجديد النهاردا ولو عرفت اعمل درس بكرا اكيد هي مش هتردد ولو لا يبقي ان شاء الله بعد بكرا

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17